Aloitin blogin, mutta en kehtaa mainostaa sitä
Saanko yhtään lukijoita, jos en itse mainosta blogia? Löytyykö sitä siis mistään listoilta automaattisesti? Käytän Bloggeria, onko sillä jotain listoja uusista blogeista tms.?
Kommentit (10)
Kyllä se jonkin ajan päästä ilmestyy listoille, mutta ihan vähn kannattaa mainostaakin. Eli vaikka tänne palstalle siihen Mainosta blogiasi ketjuun pistät osoitteen muiden perään. Ja vaikka kommentoit omalla tunnuksellasi toisten blogien teksteihin, jolloin joku voi uteliaisuudesta käväistä sinunkin blogisi katsomassa.
Suosittelen kommentoimaan aktiivisesti sellaisissa blogeissa, joista itse pidät - ja joiden kirjoittaja/lukijat voisivat olla potentiaalisia oman blogisi lukijoita!
Ilmoita blogi ainakin Blogilistalle.
Bloglovin ja blogilista. Ilmoita itsesi tuonne. Kommentoi muiden blogeja. Etkö kehtaa jakaa vaikkapa facebookissa?
Minä lisäsin aikoinani blogini blogilistalle. Sinne jotain hakusanoja, itse laitoin raskaus, äitiys, vauva, odotusblogi jne. Nyt olen pitänyt blogia puolitoista vuotta ja rekisteröityneitä lukijoita on ollut jo pitkän aikaa n. 25. Anonyymejä taitaa olla 5-10. En edes havittele enempiä lukijoita, enkä luule niitä saavanikaan, koska en taida olla erityisen mielenkiintoinen. Mutta sitä kautta mä niitä tosiaan sain, missään en ole koskaan mainostanut, koska en kehtaa.
Minun mielestäni tuo "kommentoi muiden blogeja aktiivisesti" -neuvo on vähän aikansa elänyt, eikä edes vähän. Se kaikki aika on pois oman sisällön kirjoittamisesta ja kehittämisestä sellaiseksi, että se kiinnostaisi lukijoita. Suosituimpien blogien kommenttiketjuissa on satoja kommentoijia, joiden viesteistä paistaa läpi että ovat ainoastaan promoamassa itseään. Klikkaako ketään, kiinnostaako ketään? Oikeasti?
Parempi on kommentoida vain silloin, kun on oikeasti jotain mielenkiintoista lisättävää keskusteluun. Silloin joku voi klikatakin.
Mutta ei minulla kyllä mitään muitakaan neuvoja ole blogin promoamiseksi. Totuus on, että blogeja on niin loputtoman paljon ja uusia syntyy kuin sieniä sateella. Mitään taikakeinoa suosioon ei ole, eikä kovalla, järjestelmällisellä työlläkään välttämättä pääse minnekään. Kilpailua vaan on niin todella paljon. Sisällön täytyisi olla todella omalaatuista, ja sisällöstä riippuen voisi ehkä keksiä jonkin jännän markkinointikikan. Mutta mikä kikka pätee yhteen blogiin ei sitten päde ollenkaan toiseen, joten yleispäteviä neuvoja on vaikea antaa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 20:33"]
Minun mielestäni tuo "kommentoi muiden blogeja aktiivisesti" -neuvo on vähän aikansa elänyt, eikä edes vähän. Se kaikki aika on pois oman sisällön kirjoittamisesta ja kehittämisestä sellaiseksi, että se kiinnostaisi lukijoita. Suosituimpien blogien kommenttiketjuissa on satoja kommentoijia, joiden viesteistä paistaa läpi että ovat ainoastaan promoamassa itseään. Klikkaako ketään, kiinnostaako ketään? Oikeasti?
Parempi on kommentoida vain silloin, kun on oikeasti jotain mielenkiintoista lisättävää keskusteluun. Silloin joku voi klikatakin.
Mutta ei minulla kyllä mitään muitakaan neuvoja ole blogin promoamiseksi. Totuus on, että blogeja on niin loputtoman paljon ja uusia syntyy kuin sieniä sateella. Mitään taikakeinoa suosioon ei ole, eikä kovalla, järjestelmällisellä työlläkään välttämättä pääse minnekään. Kilpailua vaan on niin todella paljon. Sisällön täytyisi olla todella omalaatuista, ja sisällöstä riippuen voisi ehkä keksiä jonkin jännän markkinointikikan. Mutta mikä kikka pätee yhteen blogiin ei sitten päde ollenkaan toiseen, joten yleispäteviä neuvoja on vaikea antaa.
[/quote]
Juu, ei tosiaan mitään typerää spämmäystä spämmäyksen vuoksi isoissa blogeissa, vaan mieluummin kiinnostavia kommentteja keskisuurissa saman aihepiirin blogeissa. Paljon tehokkaampaa. Tuossa en ole samaa mieltä, että muiden blogeihin kommentointi olisi poissa oman blogin kehittämiseltä. Ei se kommentointi niin kauaa vie, ja muiden blogien seuraaminen terävöittää omaakin blogityyliä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 20:33"]
[/quote]
Juu, ei tosiaan mitään typerää spämmäystä spämmäyksen vuoksi isoissa blogeissa, vaan mieluummin kiinnostavia kommentteja keskisuurissa saman aihepiirin blogeissa. Paljon tehokkaampaa. Tuossa en ole samaa mieltä, että muiden blogeihin kommentointi olisi poissa oman blogin kehittämiseltä. Ei se kommentointi niin kauaa vie, ja muiden blogien seuraaminen terävöittää omaakin blogityyliä.
[/quote]
No, kenellä vie, kenellä ei. Jokainen on totta kai yksilö ja joillakin ihmisillä sosiaalinen media tulee ihan kuin luonnostaan. Minä en ole itse bloggaaja, mutta jos olisin, niin muiden blogeissa kommentoiminen ja Twitterin ja Facebookin ja Instagramin käyttäminen veisi minulta ihan kohtuuttomasti aikaa, koska olen aika hidas pohdiskelijatyyppi ja haluan tehdä kaiken ajatuksella. Minulla ei kyllä jäisi aikaa varsinaiseen bloggaamiseen juuri ollenkaan.
Muutenkin tuntuu jotenkin hullunkuriselta ajatukselta, että monelle tuntuu olevan se blogin promoaminen korkeammalla tärkeysjärjestyksessä kuin itse blogin kirjoittaminen. Promotaan ennen kuin on varsinaisesti edes ehtinyt kirjoittaa mitään lukemisen arvoista.
Minä en sitä suosiota hae, tuskin blogillani olisi se mahdollistakaan. Ei ole mikään lifestyle/muotiblogi, joten suurta yleisöä tuskin kiinnostaa. Mutta olisihan se kiva, että edes joku lukisi ja siksi mietinkin, että täytyykö itse ilmoittaa blogi blogilistalle vai meneekö se automaattisesti jonnekin Bloggerin omalle listalle. En vain ole minkäänlaisia Bloggerin listaa löytänyt, että lieneekö sellaista olemasakaan? Jotenkin vain sain niistä blogin asetuksista (tai jostain sieltä) käsityksen, että joku blogilistalla niillä on.
Tuo Bloglovin pitääkin googlettaa. Siitä en tiedä mitään.
ap.
Samaa olen miettinyt. Aloitin kans blogin kirjottelun, lähinnä omaksi iloksi, mut olis se kiva jos joku muukin sitä lukis. Kaikenmaailman asetuksista huolimatta en oo saanu sitä esim. googlen hakuihin näkyväksi. Pöh.