Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poistatin hormonikierukan ja paino lähti heti laskuun!

Vierailija
26.06.2013 |

Synnytin esikoiseni kesällä 2011 ja pian sen jälkeen sain hormonikierukan (mirena). Painoin synnytyksen jälkeen 58kg, ennen synnytystä paino vaihteli 48-52kg. Kierukan jälkeen paino lähti tasaisesti nousemaan, mikä tuli itselleni täysin yllätyksenä, sillä olen aina ollut hoikka vaikka ennen raskautta en syönytkään aina niin terveellisesti. Kiinnitin siis huomiota syömisiini, mutta Joulukuun lopussa painoinkin jo 68kg.

Päivittäiset lenkkeilyt koiran kanssa ja vaunuilu eivät riittäneet, joten otin niskasta kiinni ja aloin liikkumaan 5x viikossa tosissani. Kolmessa viikossa paino tippui 7kg ja siihen taas jämähti, 61kg. Kun paino ei enään liikkunut suuntaan, eikä toiseen yli kuukauteen, vähensin liikuntaa. Liikuin noin 2-3krt viikossa hyötyliikunnan lisäksi ja syksyyn mennessä painoin 59.

Poistin kierukan 2kk sitten, poiston aikoihin painoin tuon 59kg. Tänään, kun kävin vaa'alla paino oli 56kg. Olen talvesta asti harrastanut liikuntaa vain kerran viikossa ja nyt keväällä/kesällä olen herkutellutkin useammin, silti paino on vihdoinkin lähtenyt taas laskuun, tekemättä mitään. Ihan mahtavaa, toivottavasti muutaman kuukauden päästä alkaisin olemaan samoissa mitoissa, kun ennen raskautta :)

Onko muilla käynyt vastaavalla tavalla? En tietenkään voi olla varma, johtuiko painon kanssa "kamppailu" kierukasta vai ei. Aijon kuitenkin harkita otanko hormonikierukkaa enään, taitaisi vaatekaapin sisältö mennä taas uusiksi..

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla... Mulla on vuoden ollut mirena ja painoa tullut 8kg. Mitään muuta syytä en keksi lihomisen syyksi kuin tuon mirenan. Gynekologi väitti, että ei nouse paino mirenan takia. Tekisi mieli poistaa. 

Vierailija
2/14 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toinen lääkäri ei osannut sanoa, voiko painonnousu johtua mirenasta ja gynekologi taas väitti, ettei missään nimessä johdu kierukasta. Mirenasta ei kuulemma voi tulla mitään sivuvaikutuksia. Kuitenkin luin palstoilta, että monella muullaki lähtenyt paino nousuun, eli yleistä taitaa olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni paino tippui synnytyksen jälkeen normaaleihin lukemiin, mutta minipillerien aloittamisen jälkeen (vauva 4kk.) paino nousi puolessa vuodessa 5kg ja en mitenkään mielestäni muuttamut ruokatottumuksiani. Terkkari kyllä veikkasi minipillereitä. Nyt odottelen painonpudotusta, kun olen kaiken hormaanaalisen ehkäisyn lopettanut ja sterilisaatiossa käynyt.

Vierailija
4/14 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä - mullekin lääkäri sanoi jo vuosia sitten että hormonimäärä on niin pieni ja paikallinen ettei sillä ole mitään merkitystä painoon tai vaikka ihon kuntoon. Kuten ei ollutkaan

. Ehkä se on enemmän korvien välissä - kun sanotaan että joku lihottaa niin alitajuisesti antaa itselleen luvan syödä enemmän....?

Vierailija
5/14 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että on korvien välissä. Tottakai joillakin voi niin olla, mutta jos ennen hormoneja paino on pysynyt tasaisena ja on jopa syönyt enemmän, niin kyllähän se kierukka sillon sen todennäköisesti aiheuttaa. Poiston jälkeen monella on paino taas lähtenyt tippumaan...

Muutenkin noissa hormonaalisissa ehkäisyissä tuntuu kaikissa olevan sivuvaikutuksia, riippumatta paljonko sitä hormonia siinä on. Tietenkäään kaikille ei sivuvaikutuksia tule. Itse olen käyttänyt kahtia eri e-pillereitä, toisesta tuli sivuvaikutuksia ja toisista ei tullut mitään. Hormonikierukan kanssa taas lähti paino yhtäkkiä nousemaan ilman mitään järkevää syytä.

Vierailija
6/14 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tästä mulla kokemusta, että paino on lähtenyt laskemaan kierukan poiston jälkeen?

Vierailija
7/14 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonit lihottaa

Vierailija
8/14 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai hormonivalmisteet lihottavat.

Vierailija
9/14 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin mirena 2 v sitten, paino ampaisi 8 kg ylöspäin eilä ole laskenut vaikka liikuntaa on nyt enempi kuin ennen kierrukkaa, syömiset samat. Myös totaalinen haluttomuus vaivana laiton jälkeen. Tänään poisto, saa nähdä mihin on vaikutusta. Ikää 48v, 2 lasta.

Vierailija
10/14 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle asetettiin Mirena reilu puoli vuotta sitten. On tullut painoa lisää, haluttomuutta, hiukset lähtee, alavatsa turvoksissa koko ajan ja jos yhtään tekee jotain fyysisesti rankempaa niin tiputtelua. Noi hormonivalmisteet muuten vaikuttaa mielialaan (heikentävästi) ja sitä kautta varmaan tulee syötyä enemmän? Eli se lihottava vaikutus voi myös liittyä siihen... Joka tapauksessa aion keskustella lääkärin kanssa, kun jossain vaiheessa on kontrolliaika. Ei ole kivaa, kun alavatsa koko ajan nipistelee ja mitkään mun kivoista housuista ei meinaa mahtua päälle.

Vierailija
11/14 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mennyt poiston jälkeen?

Vierailija
12/14 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukan poistosta alkoi järkyttävä paisuminen... se päättyi allergiakohtauksiin. Jäikö pala kierukkaa kehoon?

Laajakirjoisten allergioiden riehuessa kehossa alkoi neste poistua kehosta aivan itsestään. Kierukan aikana poispakatut vaatteet mahtuivat taas jälleen päälle, myös vanhat kengät! Nestettä lähti todella runsaasti, ainakin toistakymmentä kiloa!

Ollessani turpeimmillani jouduin tekemään vaatteet itselleni, koska niin suuria vaatteita ei löytynyt kaupoista. Kengän kokokin suureni pari-kolme numeroa.

Nestettä kierukka kerää, se on fakta! Minä en ole laihduttanut. Se lohduttaa allergioista kärsiessäni, että vyötärö sentään taas alkaa löytyä ja omakuva peilissä on jo tunnistettava!!! Ei sairaan turpea kuvatus.

Toivoa on nyt myös hengissä säilymisestä. Mirena aloitti kuukautiset ja järkyttävät PMDD-oireet. Entä jos tällaiset "hormonikorvailun" kauhuoireet periytyisivät jälkipolville. Liian sietämätön taakka jälkipolvelle ja aivan turhaan. Gynekologeista pysyn vastaisuudessa kaukana!

Mikä ihmeen myrkky estää/ korvailee naisen omaa hormonitoimintaa? Miksi naiset eivät saa reiluja vastauksia hormonihoitojen haittaoireista? "Ei Mirena aiheuta tuollaisia oireita", lähes jokainen gynekologi toistaa tai "en ole 30 vuoden urallani koskaan kuullut naisten saavan Mirenasta allergiaoireita". Joku gynekologi on kuitenkin joutunut pakon edessä myöntämään jopa kooma-tapauksia kierukan aiheuttamana.

Miehiä kyllä varoitetaan synteettisten anabolisten steroidien vaaroista! Samoja aineita ja ilmeisen vaarallisia myös naisille! 

Vierailija
13/14 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä enää Mirenaa tai muutakaan härpäkettä.

sain muutamassa kuukaudessa kaikki mahdolliset sivuvaikutukset, jotka myös mirenan yhteydessä mainitaan.

Nyt on hiukset leikattu lyhyiksi hiusten lähdön takia, iho kukkii muuallakin kuin poskissa, painoa tupsahti lisää samoilla elämäntavoilla kuin ennen mirenaa viitisen kiloa, limakalvot kuivuivat, seksistä ei tietoakaan, ajatuskin oli inhottava, mies on sama ihanamies kuin ennenkin,

ja mieliala, voi apeus. Kaiken turvotuksen ja masennuksen keskellä tein järkipäätöksen ja mirena sai huutia.

gynekologini on hyvä tyyppi eikä kyseenalaistanut millään tavalla päätöstäni. Hän totesi ettei se minulle sovi. sopii toisille vaan ei minulle.

nyt alkaa olla normi olo, vanhat kengätkin mahtuvat taas jalkaan. 

Vierailija
14/14 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena oli järkyttävä härpäke minulle.

Heti laittopäivänä sain sellaisen migreenin jollaista ei koskaan ennen ollut ollut. Sitten olin loppuajan kun se oli minulla. Niin turvonnut kuin olisin ollut viidennellä kuulla raskaana.

Onneksi sain pois koko kierukan 9 kuukauden jälkeen.