Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsistani ollaan tekemässä huostaanottopäätöstä

Vierailija
26.06.2013 |

sairauteni takia, vaikka sairaus ei ole estänyt minua huolehtimasta asianmukaisesti lapsistani, itsestäni ja kodistamme.

Ensin tehtiin kiireellinen sijoitus ja sossut saivat selville sairauteni. Luulin aluksi että minä lepään ja otan vastaan jotain avohuollon tukitoimia ja lapset palautetaan kotiin.

Kiireellistä sijoitusta kuitenkin jatkettiin huostaan oton tarpeen selvittämiseksi sairateni varjolla, eikä kiireellisen sijoituksen jatko ollut edes kestänyt viikkoakaan kun kertoivat ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa lapset huostaan.

Jatkosopimuksessa perusteet oltiin esitetty siten ettei niistä saa edes käsitystä todellisesta tilanteesa. Lisäksi se sisälsi ristiriitaisuuksia ja valheita.

En oo pystynyt elämään normaalisti enää sen jälkeen kun asian todellinen laita alkoi mulle paljastumaan. 

Luulin että lasten huostaan ottoon ryhdytään vain äärimmäisissä tilanteissa silloin kuin ei voida muutoin taata lapsen etua...

Miten voi olla edes mahdollista että aikuiset ihmiset joiden tarkoitus on tukea perheitä tekevätkin täysin päinvastaisesti!?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin, että näissä tapauksissa monta kertaa yleisempää kuin soskujen vallanhalu, narsismi tai epäpätevyys, on vanhempien kyvyttömyys nähdä, miten poikkeava ja lapsille haitallinen tilanne perheessä on. Esim. jos äiti makaa masentuneena ja ilmeettömänä sängyssä päivät ja seitsenvuotias hoitaa pikkusisaria ja laittaa ruokaa; systeemi kyllä toimii päivästä toiseen mutta ei todellakaan ole lasten kannalta siedettävä tilanne vaikka on arkirutiinia perheessä. Tai iskä juo ja vetää huumeita ja lääkkeitä, hakkaa välillä äidin tai vieraat, perheessä pyörii kaikenlaista sakkia illat ja yöt, pillereitä ja viinoja jää lasten saataville. Joo, se on arkea tälle perheelle mutta ei todellakaan ole hyväksyttävää lasten kannalta. Tai bipo-äiti huolehtii välillä lapsista hyvin, kun syö lääkkeensä. Sitten tavallinen tasainen elämä on liian tylsää, lääkkeet jää pois, sitten mennään lujaa muutama viikko, kierretään huvipuistoja, ostetaan kaupat tyhjäksi, reissataan pitkin Suomea, rahat loppu, lapset sekaisin. Sitten iskee matala vaihe, äiti makaa kotona, ei jaksa hakea tai laittaa ruokaa tai viedä lapsia edes kotipihaan, lapset ovat omillaan kunnes äiti joutuu taas pariksi viikoksi hoitoon ja rundi alkaa alusta...normaalia tälle perheelle mutta ei todellakaan ole lapsille hyväksi. Näissä tapauksissa ulkopuolinen taho monesti näkee miten vinksahtanut perheen tilanne on ja että joskus tarvitaan radikaaleja ratkaisuja. Lasten tehtävä ei ole toimia terapialeluina tai kyynärsauvoina vanhemman tukena pitääkseen tämän hengissä ja hyvinvoivana. Aikuisen tehtävä on huolehtia aina ensisijaisesti lapsen parhaasta ja jos itse ei siihen kykene, tarvitaan yhteiskuntaa avuksi.

Vierailija
22/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hakeutunut lastensuojelun asiakkuuteen saadakseni lapselleni tarvittavaa apua ja siitä olen kiitosta saanut, asiat ovat nyt jo oikein hyvin. Koskaan en ole joutunut pelkäämään, ettäkö he tekisivät mielivaltaisia päätöksiä. Mielestäni vanhemmalla, joka on tasapainoinen ja on voimissaan huomaamaan lapsensa hädän, ei ole mitään hätää. Ikävämpi juttu jos asioihin joudutaan puuttumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistäkin kommenteista huomaa, ettei monikaan edes halua ajatella sellaista mahdollisuutta, että virkamies voisi joskus toimia väärin. Jos lääkärit voivat tehdä hoitovirheitä, poliisit virheitä tutkinnassa, tuomioistuimien päätökset muuttuvat, opettajista ja lastentarhanopettajista on voinut paljastua jopa pedofiilejä - niin miksi lastensuojelussa toimivat olisivat ainoa ryhmä, joka ei koskaa syyllisty minkäänlaiseen huolimattomuuteen/virheeseen?

Vierailija
24/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 10:16"]

Mä kyllä pääsääntöisesti luotan, että päätökset tehdään kaikkien parhaaksi. Millainen tilanteesi todellisuudessa on? En usko, että kovin heppoisin perustein huostaanottoa suunnittelevat.

[/quote]Samaa mieltä, onko sairaus henkistä laatua?

Vierailija
25/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA NYT HÖPÖ HÖPÖ TAAS! Taas mollataan lastensuojelua kun omat asiat on rempallaan, nähdään kyllä tikku toisen silmässä, mutta ei hirrenpätkää omassa silmässä. Suomen lastensuojelulla ei todellakaan ole varaa piinata turhaan ketään, tosiavun tarvitsijoita on jo liikaakin. Herätkää nyt todella ja miettikää miksi lapsenne huostaanotetaan! 

Ei lapsia huostaanoteta jos perusjutut on ok, ruoka, puhtaus, hellyys, rajat, ei köyhyyden tai yksinhuoltajuudentakia ketään viedä, ne ovat vain hyviä tekosyitä näille epäoikeudenmukaisesti kohdelluille, ei myönnetä edes itselleen jos on ongelmia.

Vierailija
26/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 12:40"]

Näistäkin kommenteista huomaa, ettei monikaan edes halua ajatella sellaista mahdollisuutta, että virkamies voisi joskus toimia väärin. Jos lääkärit voivat tehdä hoitovirheitä, poliisit virheitä tutkinnassa, tuomioistuimien päätökset muuttuvat, opettajista ja lastentarhanopettajista on voinut paljastua jopa pedofiilejä - niin miksi lastensuojelussa toimivat olisivat ainoa ryhmä, joka ei koskaa syyllisty minkäänlaiseen huolimattomuuteen/virheeseen?

[/quote]

Tottakai virheitäkin tehdään, mutta kyllä ne virheet ovat poikkeus, eivät normi kuten mini täällä haluaa uskoa. Ainakin jos omalle kohdalle on lastensuojelun toimenpiteitä kohdistettu.

Vierailija
27/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kantapään kautta oppinut, että älä sano sanaa väsynyt, huolestunut. Mielenterveysongelmaiset kun hakee apua niin lapset viedään herkästi. AP, onko sulla mielenterveyden sairaus?

Vierailija
28/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä sano, että aiot tappaa lapsesi. Tai toisaalta, hyvä että sanoit etkä tehnyt, mutta ole sitten ihan kiitollinen, että lapsiasi suojellaan. Se on niin helppo esittää uhria.

Vierailija
29/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ap:n sairaus on? Alkoholismi?

Vierailija
30/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti on totta se, että sairaan äidin lapsia tarkkaillaan ja totta sekin, että jos sinulla on lähisukulainen sossussa töissä, niin silloin perheestä tehtyjä lastensuojelullisia ilmoituksia ei kukaan uskalla hoitaa eteenpäin työpaikkansa menettämisen pelossa. Nimenomaan sairaan äidin, isät pääsevät helpommalla. Omasta perheestä tehtyjä lastensuojeluilmoituksia täytyy tarkkaan tutkia ja jos jotain ei tajua, pitää kysyä ihan suoraan niin kauan että itse ymmärtää syyn lastensuojelullisiin toimenpiteisiin. Jos omasta mielestä tuntuu että lastensuojelu liioittelee tai antaa sinusta valheellista kuvaa, asia pitää heti oikaista. Ota juristi avuksi. Niin kauan kuin olet rehellinen itsellesi ja perheellesi, sinulla ei ole mitään hätää. Sairaus - niin fyysinen kuin psyykkinenkin - rasittaa puolisoa ja lapsia aina. Siksi siitä pitää keskustella koko perheen kanssa ja ottaa tosissaan puolison ja lasten mielipiteet, vaikka ne tuntuisivat itsestä pahalta. Puhun omasta kokemuksesta. On tärkeää löytää itselle se työntekijä, joka osaa kertoa sinulle tilanteesta niin että sinä ymmärrät.

Vierailija
31/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua juttua.Varsinkaan jos perheessä on vammainen lapsi,ei suomessa kannata lähteä hakemaan apua jaksamiseen sossusta. Ensimmäisenä ruvetaan kyseenalaistamaan vanhempia ja heidän kykyään hoitaa lasta.Näitä tapauksia olemassa satoja. Usein ensimmäisena ruvetaan väläyttelemään huostaanottoa,joka ei siis lainmukaan ole se ensimmäinen keino,mutta koska ei ole resursseja antaa niitä tarvittavia tukitoimia,käytetään huostaanottoa.

Huostaanotto on iso bisnes suomessa,raha liikkuu ja bisnes on kannattavaa.

Vierailija
32/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^No hoh hoijaa, ei TODELLAKAAN ensimmäisenä väläytellä huostaanottoa. Itteä alalla työskentelevänä tympii, kun kaikkea muuta tarjotaan vuositolkulla ja vihdoin tuloksena on hermoheikot vanhemmat ja vinksahtaneet lapset, sitten mietitään että pitäskö nää nyt kiireellisesti sijoittaa muualle...

Vierailija
33/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 12:55"]

JA NYT HÖPÖ HÖPÖ TAAS! Taas mollataan lastensuojelua kun omat asiat on rempallaan, nähdään kyllä tikku toisen silmässä, mutta ei hirrenpätkää omassa silmässä. Suomen lastensuojelulla ei todellakaan ole varaa piinata turhaan ketään, tosiavun tarvitsijoita on jo liikaakin. Herätkää nyt todella ja miettikää miksi lapsenne huostaanotetaan! 

Ei lapsia huostaanoteta jos perusjutut on ok, ruoka, puhtaus, hellyys, rajat, ei köyhyyden tai yksinhuoltajuudentakia ketään viedä, ne ovat vain hyviä tekosyitä näille epäoikeudenmukaisesti kohdelluille, ei myönnetä edes itselleen jos on ongelmia.

[/quote]

Nyt minä kyllä ärähdän! Muuten en tuollaiseen provoiluun menisi mukaan, mutta nyt kiehahti. Sinä et selkeästikään tiedä mistä puhut! Turha puhua asiasta, josta ei ole omaa kokemusta. Viranomaisia on monenlaisia, riippuu ihmisestä ovatko he empaattisia vai täysin sinua vastaan. Ja kun moni taho on sinua vastaan, niin kenellä on oikeasti voimia taistella sitä kaikkea vastaan?

Minäkin olin liian kiltti, en tajunnut asioiden menevän huonompaan suuntaan. Minulla oli masennusta, johon hain apua terapiasta ja lääkityksestä. Tein kaiken mitä pystyin, koska kuvittelin sen auttavan minua saamaan lapseni takaisin. Mieheni sai hoitoa omiin ongelmiinsa. Eli kyllä, olemme lääkityksellä molemmat, mutta varsin kykeneviä, ja mikä tärkeintä, rakastavia vanhempia. Kiva jos sinun ei tarvitse tällaisessa suossa tarpoa, meille se on hereillä olevaa painajaista.

-14-

Vierailija
34/38 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti noissa mielivaltaisissa sossun paatoksissa on usein taustalla vallanhalu, joskus jotain pahempaakin. Suomi on ihan suossa noiden ongelmien kanssa. Ne pahenevat, kun niihin ei puututa.

Vierailija
35/38 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sä ap se joka oli lähettäny eksälleen viestin että aikoo tappaa lapset? Vaikkei ollu tosissaankaan, ja sitte ihmetteli kun katsottiin kelvottomaksi huoltajaksi...?

Vierailija
36/38 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole lapsille hyväksi"

ei riitä huostaanottoon, koettakaa jo nyt tajuta.

Vierailija
37/38 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sairaus on alkoholismi?

Vierailija
38/38 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 16:51"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 12:55"]

[/quote]

Nyt minä kyllä ärähdän! Muuten en tuollaiseen provoiluun menisi mukaan, mutta nyt kiehahti. Sinä et selkeästikään tiedä mistä puhut! Turha puhua asiasta, josta ei ole omaa kokemusta. Viranomaisia on monenlaisia, riippuu ihmisestä ovatko he empaattisia vai täysin sinua vastaan. Ja kun moni taho on sinua vastaan, niin kenellä on oikeasti voimia taistella sitä kaikkea vastaan?

Minäkin olin liian kiltti, en tajunnut asioiden menevän huonompaan suuntaan. Minulla oli masennusta, johon hain apua terapiasta ja lääkityksestä. Tein kaiken mitä pystyin, koska kuvittelin sen auttavan minua saamaan lapseni takaisin. Mieheni sai hoitoa omiin ongelmiinsa. Eli kyllä, olemme lääkityksellä molemmat, mutta varsin kykeneviä, ja mikä tärkeintä, rakastavia vanhempia. Kiva jos sinun ei tarvitse tällaisessa suossa tarpoa, meille se on hereillä olevaa painajaista.

-14-

Heipä hei, minulla kyllä on sekä omaa kokemusta että sivusta seuranneena-kokemusta asiasta vuosien ajalta. En koskaan ole törmännyt virheellisiin huostaanottoihin. Usein kyllä olen törmännyt moni ongelmaisiin perheisiin, jotka ovat karvat ja kynnet pystyssä heti kun mainitaankin sana sosiaali. Apua ei vaan osata ottaa vastaan, heti ollaan puolustuskannalla ja taistelu asemissa kun yritetään tuoda ongelmia pöytään ratkaistaviksi ja päässä soi sama virsi:"ne vie lapset jos sanon väärän sanankin tai en siivoa". Lastensuojelu ei ole lasten viemistä vaan perheiden auttamista.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän