Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskallanko jättää vauvan hoitoon ja miten pitkäksi aikaa? :/

Vierailija
25.06.2013 |

Meillä 1 kk 2 vk vanha vauva ja äiti tarvis vähän omaa aikaa :/ Uskaltaako tuon ikäistä jättää miten hoitoon? On ollut muutaman kerran 1-5 tuntiin mummollaan hoidossa, kun olen käynyt asioilla tai yrittänyt levätä kotona.
Nyt mulla on alkanut väsymys painaa ihan tosissaan ja illat menee itkiessä, päivät miehelle raivotessa. Päivällä tuntuu että pää hajoaa ja tekee mieli huutaa vauvalle. (en ole kuitenkaan huutanut, mutta järjenlähtö tuntuu olevan lähellä!).. Mies on päivät töissä, joten ei ole mitään apua vauvanhoidossa. Illalla kun tulee töistä, ei oikeastaan hoida vauvaa ollenkaan..
Ulkona en pääse käymään kun kauppareissujen ajaksi muutaman kerran viikossa, vauvan kanssa ahdistaa lähtä kahdestaan minnekkään ja kaipaisin OMAA AIKAA.. Ilman vauvaa! Mies yrittää aina että ottaisin vauvan mukaan, kun jonnekkin haluaisin lähtä joten lähteminen jää siihen paikkaan :( kun ei tuo tunnu suostuvan jäädä kaksin vauvan kanssa..

Oman äitini kanssa tästä asiasta olen puhunut, että olen TODELLA uupunut ja en tahdo enää jaksaa, olen kiukkuinen ja se vaikuttaa aika pahasti parisuhteeseemme.. Hänen mielestään en saisi jättää vauvaa hoitoon noin pienenä ja sekin että olen aiemmin jättänyt hänen mielestä ''turhaa'' muutamiksi tunneiksi hoitoon on väärin! Eli en saisi levätä ollenkaan tai käydä asioilla ilman että vauva roikkuu koko ajan sylissä?
Olen saanut kuulla olevani huono äiti ja syytöksiä siitä, kannattiko hankkia näin nuorena lapsia kun en selvästikkään kykene niitä hoitamaan :(

Vauva juo korviketta, joten sen suhteen ei olisi mitään ongelmaa laittaa vähäksi aikaa hoitoon että saisin pääni kasattua.. 
Siksi kysynkin teiltä, mitä teidän mielestä kannattaisi tehdä tässä tilanteessa? Ilman että tarvitsisi kokea syyllisyyttä huonosta äitiydestä..
Kokemukset olisi tervetulleita!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolesta voit vaikka yön nukkua ilman vauvaa :)
Kunhan on luotettava hoitaja :)

Vierailija
2/9 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuon ikäiset käyvät päiväkodissa ja se on sujunut omillani hyvin, joten en oikein ymmärrä mikset voisi hoitoon jättää. Mutta se ei nyt ole tässä ongelma, vaan lapsen isä. Mistä johtuu ettei hän koe voivansa olla lapsen kanssa? Tätä kannattaisi selvittää. 

jos oma äitisi syyllistää, niin palkkaa lapsenlikka. Noin pieni nukkuu kaiketi päikkärit, otat siksi aikaa hoitajan, niin pääset lenkille, kirjastoon, kahville jne yksin. Jos olet epävarma, niin  aloita pienesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan pk:ssa, 1kk 2 vko...? Enpä usko =D

Vierailija
4/9 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassusti ilmaistu, 1 kk ja 2 vko, siis 6-7 -viikkoisesta vauvasta on kyse!

Tuon ikäisen voi jättää muutamaksi tunniksi, jos imettää. Vaikka ei imettäisikään, niin noin pientä en jättäisi yöksi vielä toisen hoitoon. Tosi kurjaa, ettei miehesi halua auttaa sinua, vaikka olet tosi väsynyt. :(

Vierailija
5/9 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi vaikka kävelylenkki? Vauva rattaisiin nukkumaan, pullo varuiksi mukaan jos sattuu hermostumaan ja sitten vaan ulos ihastelemaan ilmaa.Piristää varmasti kun lähtee vähän ihmisten ilmoille.

Ton ikäset nyt kuitenkin aika paljon vielä nukkuu, joten jos ei ole kuin yksi lapsi, niin nuku aina kun vauva nukkuu.

Ja voithan pyytää jotain kaveria vaikka käymään terassilla jäätelöllä sun kanssa, ja vauva voi lokoilla vaunuissa, tai jos hermostu ni se maitopullo mukaan ja kaveri voi myös sykytellä.

Millaista omaa aikaa tarvisit? Ei nyt varmaan vielä kannata kauaksi aikaa jättää vauvaa hoitoon, mutta jos oikeasti tuntuu hoitaminen ylivoimaiselta, niin pyydä apua neuvolasta, niin voisivat ehdottaa sinulle perhetyöntekijää hoitamaan vauvaa muutamaksi kertaa viikossa.

t. 3 pienen lapsen äiti

Vierailija
6/9 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi vaikka kävelylenkki? Vauva rattaisiin nukkumaan, pullo varuiksi mukaan jos sattuu hermostumaan ja sitten vaan ulos ihastelemaan ilmaa.Piristää varmasti kun lähtee vähän ihmisten ilmoille.

Ton ikäset nyt kuitenkin aika paljon vielä nukkuu, joten jos ei ole kuin yksi lapsi, niin nuku aina kun vauva nukkuu.

Ja voithan pyytää jotain kaveria vaikka käymään terassilla jäätelöllä sun kanssa, ja vauva voi lokoilla vaunuissa, tai jos hermostu ni se maitopullo mukaan ja kaveri voi myös sykytellä.

Millaista omaa aikaa tarvisit? Ei nyt varmaan vielä kannata kauaksi aikaa jättää vauvaa hoitoon, mutta jos oikeasti tuntuu hoitaminen ylivoimaiselta, niin pyydä apua neuvolasta, niin voisivat ehdottaa sinulle perhetyöntekijää hoitamaan vauvaa muutamaksi kertaa viikossa.

t. 3 pienen lapsen äiti

Vierailija
7/9 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, että 1 v 2 kk. Vähän ihmettelinkin sitä korviketta....

Vierailija
8/9 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiinka nuorena sitten teit lapsen, jos äitisi kerran syyllistää sinua siitä? Ehdotan, että a) juttelet miehesi kanssa siitä, että kyseessä on myös hänen lapsensa ja b) palkkaat vaikka MLL:n kautta hoitajan, etkä pode siitä yhtään huonoa omatuntoa. Lapsenkin kannalta virkeä ja levännyt äiti on miljoona kertaa parempi kuin masentunut äiti, joka on läsnä vain fyysisesti.

Vierailija
9/9 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista ja kuinka pitkää omaa aikaa kaipaisit? Ei noin pientä oikein voi pitkäksi aikaa jättää hoitoon. Isän pitäisi alkaa osallistua perhe-elämään. Hän on varmaankin epävarma jos lapsi on ensimmäinen. Sinun ja teidän pitää saada arki luistamaan niin, ettet mene noin piippuun. Yksi ilta ilman vauvaa on vain lyhytaikainen apu, jos sitäkään. Jos kyseessä on normaali terve vauva niin tuo vastasyntyneen vaihe on se helppo...