Aloitan elokuussa uuden työn. Miten lomaa kertyy?
Muutan ulkomailta Suomeen ja aloitan siellä siis uuden työn. Kertyykö minulle siis ensi vuodeksi lomaa? Ihan pihalla vielä näistä...
Kommentit (5)
Periaatteessa sinulle kertyy 16 päivää lomaa ensi kesälle (eli elo-maaliskuussa 2 pv/kk.) Loma kertyy siis 1.4.-31.3. välillä. Ekana vuonna 2 pv/kk ja jos jatkat samassa työssä yli vuoden niin sitä seuraavalle kesälle kertyy jo 2,5 pv/kk.
Vielä vinkkinä että kun aloittaa työsuhteen ja allekirjoittaa työsopimusta kannattaa neuvotella siihen oma pykälä lomista ekana vuonna, ellei lomaa ehdi kertyä. Niin minä olen tehnyt aina, kun olen vaihtanut työpaikkaa. Jos työnantaja alkaa venkoilla, niin sanoo vain että hyvä tietää jos tässä vaiheessa että työpanokseni ei kiinnostakaan. Tässä vaiheessa säännönmukaisesti työnantaja on tarjonnut vähintään 1 kk palkallisen loman ja se on sitten kirjattu myös työsopimukseen.
No eipä tullut moinen mieleenkään kun allekirj työsopimuksen kesäkuussa-12 ja aloitin siis työt elokuussa-12. Näinpä mulla ei nyt olekaan kuin tuo elo-maaliskuussa kertynyt aika lomaa (2pv/kk) eikä sitäkään koska olen jo pitänyt kys vuosilomapäiviäni. Pidän sitten useamman viikon palkatonta vapaata tänäkesänä.
No, nyt alkoi 1.4--> kertyä 2,5pv/kk ja ne aionkin säästää kesään 2014 varmaan kaikki.
Harmi vaan että ptytes (olen yksityisellä) ottaa 6 lomapäivää/vkossa:/
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 18:24"]
Vielä vinkkinä että kun aloittaa työsuhteen ja allekirjoittaa työsopimusta kannattaa neuvotella siihen oma pykälä lomista ekana vuonna, ellei lomaa ehdi kertyä. Niin minä olen tehnyt aina, kun olen vaihtanut työpaikkaa. Jos työnantaja alkaa venkoilla, niin sanoo vain että hyvä tietää jos tässä vaiheessa että työpanokseni ei kiinnostakaan. Tässä vaiheessa säännönmukaisesti työnantaja on tarjonnut vähintään 1 kk palkallisen loman ja se on sitten kirjattu myös työsopimukseen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 18:22"]
Periaatteessa sinulle kertyy 16 päivää lomaa ensi kesälle (eli elo-maaliskuussa 2 pv/kk.) Loma kertyy siis 1.4.-31.3. välillä. Ekana vuonna 2 pv/kk ja jos jatkat samassa työssä yli vuoden niin sitä seuraavalle kesälle kertyy jo 2,5 pv/kk.
[/quote]Ei vaan ekana (vajaana) vuotena maaliskuun loppuun asti kertyy 2 päivää/ kk. Huhtikuun alusta kertyy 2,5 päivää kuukaudessa, työsuhteen pituudesta riippumatta.
Jos aloittaa työt huhtikuun ekana päivänä, niin maaliskuun viimeisenä päivänä on kertynyt vuosi työsuhdetta, joten silloin saa heti sen 2,5 päivää kuukaudessa lomapäiviä.
Kertyy 1.8.-31.3 8x2pv=16pv eli nämä kesälle 2014 ja ei talvilomaa.
Seuraava kesä ja sitä seuraava talvi jo normaalisti eli 24pv kesä, 6pv talvi