Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte, jos lapsenne purisi kynsiään?

Vierailija
27.07.2020 |

Sehän on oire jostain.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oire mistä? Siinähän pureskelevat, eipähän tarvi leikata.

Vierailija
2/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäisin tietenkin heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi mitään, pureskelen itsekin kynsiäni.

Vierailija
4/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sitä pahanmakuista kynsilakkaa. Kynsien pureskelu ei ole välttämättä oire vaan ihan vaan tapa

Vierailija
5/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pureskelin 32 vuotta. Ei auttanut mikään vanhempieni aikoinaan yrittää kikka: kynneli, palkinnot pureskelemattomuudesta, esimerkin voima suuntaan tai toiseen. Itse yritin monta kertaa lakata puremasta kynsiä, mutta aina kynsien kasvettua "retkahdin".

Sitten jotain tapahtui ja yhden syksyn aikana en jotenkin yksinkertaisesti muistanut pureskella kynsiä, kun oli niin positiivisessa mielessä kiire -- mutta ei stressi (jolloin purin aina ennen) vaan ainoastaan mielenkiintoista ja niin väsyttävä, että vapaan ajan nukuin ja söin.

Sen jälkeen en ole pureskellut, koska sain viimein pidemmän kokemuksen siitä, kun niin ei tee. Mutta mikään mahti maailmassa ei aiemmin saanut minua muuttamaan tapaani.

Vierailija
6/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oire mistä? Kynneliä itse laitoin lapselle ja kynsienpureskelu loppui parissa kuukaudessa.

Vierailija
7/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sitä pahanmakuista kynsilakkaa. Kynsien pureskelu ei ole välttämättä oire vaan ihan vaan tapa

Ei se mitään auta, vaan lakka vain leviää joka paikkaan kun pesee esimerkiksi käsiään.

Tyttäreni söi kynsiään noin 15 vuotiaaksi asti ja en sitä estellyt tai asiasta nostanut mitään mölyä. Teininä tytär sitten huomasi, että pureksimattomat kynnet olivat kivemman näköiset kuin pureksitut ja hän lopetti tasan siihen pureskelun. Sekin oli minullebihan ok. Lapseni kelpaa minulle ihan hyvin vaikka pureksikin kynsiään.

Vierailija
8/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole syönyt vuosikymmeniä ahdistuksissani. Lapsena Kynnelit söin myös.

Vierailija
9/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pureksin 40 vuotiaaksi asti ja lopetin kun löysin puutarhatöiden ilon. Olen hyvin huono pitämään hanskoja kädessä, joten käteni olivat aina hieman mullassa ja en viitsinyt silloin sormia suuhun työntää.

Ei kynsien syöminen ollut minulle mitään ihmeempää tekemistä. Yleensä riitti, että kynnessä oli joku terävä kohta ja lähinnä repäisin sen pois hampaillani.

Vierailija
10/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repisin kynnet irti pihdeillä ja hieroisin sormiin suolaa. Eiköhän oppisi!

Vierailija
11/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitään auta, vaan lakka vain leviää joka paikkaan kun pesee esimerkiksi käsiään.

Tyttäreni söi kynsiään noin 15 vuotiaaksi asti ja en sitä estellyt tai asiasta nostanut mitään mölyä. Teininä tytär sitten huomasi, että pureksimattomat kynnet olivat kivemman näköiset kuin pureksitut ja hän lopetti tasan siihen pureskelun. Sekin oli minullebihan ok. Lapseni kelpaa minulle ihan hyvin vaikka pureksikin kynsiään.

Kyllä minullekin kelpasi, mutta kynsivallintulehdukset ovat jatkuvana riesana ja ne voivat äityä vaarallisiksikin. Siksi valitsin kynnelin. Meillä tytär ainakin puri huomaamattaan kynsiään, en usko että asiaan olisi auttanut ”ulkonäön huomaaminen”.

Vierailija
12/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostainhan se lapsi on ahdistunut, kun puree kynsiään.

Vierailija
13/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynneliä on törkeää laittaa, kun lapsi on ahdistunut ja puree kynsiään. Silloin ei hoideta syytä, vaan oiretta.

Vierailija
14/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pica-oire raudanpuutteesta? Mulla oli samaa. Mittauta ferritiini.

Vierailija
15/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, mikä on Pica-oire?

Vierailija
16/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, mikä on Pica-oire?

Googletin, no tuskin se nyt ihan sitä on.

Vierailija
17/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostainhan se lapsi on ahdistunut, kun puree kynsiään.

En ole tippaakaan ahdistunut, vaikka puren kynsiäni. Minulla on helposti lohkeavat kynnet ja aina ei ole saksia lähettyvillä tai en vain viitsi niitä hakea. Puraisen rosoisen osan pois. 

Vierailija
18/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha tapa. Kymmenen prosenttia ihmisistä syö, lapsista useampi. Jotkut harovat hiuksiaan, jotkut hölöttävät, jotkut nyppivät vaatteitaan, jotkut heiluttavat jalkojaan. Eipä ole vakavaa. Lapsi on aina rakas, syö hän kynsiä tai ei.

Ei kannata huolestua!

T. Päiväkodin ope

Vierailija
19/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD-oireiset lapset purevat usein kynsiään. Liittyy hermoston toimintaan, eikä ole ahdistusta.

Vierailija
20/38 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelin aiheesta. Selitin että kynsien pureskelu (yleisillä paikoilla) ei ole tartuntatautien näkövinkkelistä kovin hyvä tapa, sekä sen että kovin sylkiset kädet tuoksahtaakin ikävälle. Kerroin että itsellä kynnet muuttuivat jatkuvasta pureskekusta "lapiomallisiksi" ja toivon etten olisi pureskellut lapsena, vaikka ei se tärkeä asia olekaan. Myönsin ettei minultakaan lopettaminen onnistunut kovin pian, mutta lopulta. Tarjouduin muistuttamaan, ostamaan kynneliä ja maksamaan 50 senttiä per kynsienleikkuu, jos lapsi haluaa tavasta eroon, mutta en alkanut pakottaa/painostaa.

Toisella tuon 50 senttiä ratkaisi ja tapa jäi, toinen pureskelee edelleen. Kuten myös hänen isänsä. Ahdistuneisuusteoriaan en usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi