Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkärin mielestä sohvalla makoilua kannattaa tukea ennemmin kuin opintoja

Vierailija
27.07.2020 |

Pääsin opiskelemaan yliopistoon alaa, jolta minulla on jo AMK-tutkinto. Viimeisen vuoden olen ollut työttömänä. Nyt työkkäri kuitenkin katsoo, ettei opintojani kannata tukea. Näin he siis kannustavat minua luopumaan opiskelupaikasta ja makoilemaan työttömänä sohvalla. Ja tämän päätöksen teki mielivaltaisesti yksi TE-toimiston virkailija.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin opiskelemaan työkkärin tuella 2012. Muistaakseni ainakin silloin asiasta oli pakko sopia etukäteen työkkärin kanssa, eikä niin että ensin haet opiskelemaan ja sitten vasta kerrot siitä työkkärille. Minulle sanottiin myös että yliopisto-opintoja ei yleensä tueta.

Vierailija
82/93 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kohta alkaa BB niin saa löhötä sohvalla karkkia syöden, jotain sisältöä elämään. Jos olisin saanut tukea opintoihin niin opiskelisin tuona aikana, mutta eipä tarvitse siitä enää murehtia. Kohta pääsee kyttäämään. Ensi vuonna taidan hakea itse taloon, jos sinne hyväksyttäisiin.

Tuo suunnitelmasi ei varmasti onnistu, sillä tuskin saat työttömyyskorvausta osallistuessasi tositv -ohjelmaan. Joutuisit vain perumaan saamasi kilpailupaikan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos et olisi kertonut kenellekään hakevasi opiskelemaan ja olisit vain ottanut paikan vastaan?

Vastaanotetut paikat näkyvät rekisterissä, joka näkyy myös työkkärissä.

Saman tien pätkähtää selvityspyyntö, kun noin menee tekemään.

Missä rekisterissä? Ja mitkä paikat muka? Ei todellakaan näy yliopistojen paikat missään työkkärin "rekistereissä".

Vierailija
84/93 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä päätöstä koskaan tee yksi virkailija, meillä on kaikissa 15 TE-toimistossa omaehtoisen opiskelun tiimi, joka päätökset tekee. Siten ne ovat samassa linjassa koko alueella.

On aika vinhaa ajatella, että jos alallasi ei saa töitä AMK-tutkinnolla, niin akateemisena töitä löytyisi. Melkein kiinnostaa, että mikä on tämä ala.

No esimerkiksi kauppatieteellinen ala. Tradenomi vs. Ekonomi. Tekniikan ala amk inssi vs. DI, matkailuala, restonomi vs ekonomi tai ytm. Onhan noita.

Vierailija
85/93 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aina haukutaan työttömiä laiskoiksi. Kannattaisi sen sijaan kritisoida järjettömän passivoimaan systeemiä, joka rankaisee omatoimisuudesta ja aktiivisuudesta.

Juuri näin, kyllä työttömät olis aktiivisia kaikessa kun vain ei viranomainen aina uhkailisi sillä mitättömän tuen menetyksellä heti kun itse innostut jostakin. Te-keskus = työn ESTO keskus.

Vierailija
86/93 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa Suomessa opiskelijat saavat yhteiskunnalta eniten tukea kaikista kansalaista, ei edes lapset ja vanhukset saa niin paljon. Ja hyvä niin.

Esim. opintotuki/halpakork.laina, tuettu asuminen (opiskelija-asunnot, asuntotuki) tuettu ruokailu (omavastuu alle 3€/ateria) ilmainen opetus (esim. lääkärikoulutus n.200.000€) tilat/koulurakennukset ja niiden ylläpito, tuettu joukkoliikenne ja harrastukset ja opiskelija-alennukset, verotuksessa opintotukivähennys (saa verovapaana palkkatuloja), terveyspalvelut jne. jne.

Ja etuudet ovat työttömien ja muiden, joita tuetaan verovaroin ulottomattomissa.

Mikä muu ihmisryhmä Suomessa pakotetaan ottamaan velkaa normaaliin elämiseen? Opintotukeakin on vain rajallinen määrä. Jos käy niin, että menee opiskelemaan jotain mikä ei työllistä niin ainut vaihtoehto, jota valtio tukee on maata työttömänä päivästä toiseen. Missään nimessä ei saa lisää opiskella, koska joku saattaa vaikka tykätä siitä ja onhan sellaista väärin rahoittaa. Ja esim valmistunut lääkäri maksaa työuransa aikana monta kertaa koulutuksensa edestä veroja takaisin, toisin kuin se työtön.

Vierailija
87/93 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin työttömänä salaa aikuislukiossa tekemässä opintoja. Opinto-ohjaaja tiesi tästä ja lupasi olla ihan hyshys. Oli kyllä huvittavaa/naurettavaa tuntea olevansa lainsuojaton pikkurikollinen kun haluisi mielummin sivistää itseään kuin maata kotona.

Vierailija
88/93 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän logiikalla työllistävät ja ei-työllistävät alatkin päätetään? Aikamoisia tulevaisuudentutkijoita ovat, sillä tulevaisuuden työmarkkinat on aikamoinen arvoitus ihan oikeille asiantuntijoillekin.

Vierailija
89/93 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri on Suomen rupusin ja surkein laitos. Se on niin turha ja tarpeeton ja perseestä että raivostuttaa.

Ihmisten työllistyminen ja opiskelut sujuisivat paremmin ILMAN työkkäriä.

Vierailija
90/93 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin työttömänä salaa aikuislukiossa tekemässä opintoja. Opinto-ohjaaja tiesi tästä ja lupasi olla ihan hyshys. Oli kyllä huvittavaa/naurettavaa tuntea olevansa lainsuojaton pikkurikollinen kun haluisi mielummin sivistää itseään kuin maata kotona.

Ennen sai iltalukiossa käydä vapaasti, koska se ei haitannut "työnahkua" klo 8-16, mutta nykyään opinnot katsotaan kokopäiväisiksi kuulemma niiden laajuuden mukaan, esim. 5 opintopistettä kuukaudessa. Mutta iltalukiosta tai iltaopiskelusta ei käsittääkseni tarvitse ilmoittaa työkkäriin- siis ainakaan ennen ei tarvinnut, nykyään en tosiaan tiedä miten on.

Vierailija
91/93 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos et olisi kertonut kenellekään hakevasi opiskelemaan ja olisit vain ottanut paikan vastaan?

No mä olin koko viime vuoden läsnäolevana yliopistolla ja samaan aikaan nostan työttömyystukea. Ero että vaan voi suorittaa mitään. Joten vastaanotetut paikat yliopistoissa ei vielä merkkaa mitään. Ei vaan suorita mut oot ottanu vastaan sen paikkas.ei sodi lakia vastaan?

Vierailija
92/93 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olin koko viime vuoden läsnäolevana yliopistolla ja samaan aikaan nostan työttömyystukea. Ero että vaan voi suorittaa mitään. Joten vastaanotetut paikat yliopistoissa ei vielä merkkaa mitään. Ei vaan suorita mut oot ottanu vastaan sen paikkas.ei sodi lakia vastaan?

Siis EI voi suorittaa, eikä olla luennoilla ym.

Vierailija
93/93 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis EI voi suorittaa, eikä olla luennoilla ym.

Mitä järkeä siinä sitten on? Saat opiskelija-alennukset ja opiskelijakämpän, mutta muuten?