Työkkärin mielestä sohvalla makoilua kannattaa tukea ennemmin kuin opintoja
Pääsin opiskelemaan yliopistoon alaa, jolta minulla on jo AMK-tutkinto. Viimeisen vuoden olen ollut työttömänä. Nyt työkkäri kuitenkin katsoo, ettei opintojani kannata tukea. Näin he siis kannustavat minua luopumaan opiskelupaikasta ja makoilemaan työttömänä sohvalla. Ja tämän päätöksen teki mielivaltaisesti yksi TE-toimiston virkailija.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sille alalle tutkinto, mutta onko sille alalle edes lähivuosina mahdollisuutta työllistyä? Tuota työllistymismahdollisuutta painotettiin mulle vahvana kriteerinä kun itse väläyttelin jatko/muunto-opintojen mahdollisuutta.
On. Nimenomaan toin tuon asian hakemuksessa esille.
Eli vielä tarkennuksena, onko se työllistymismahdollisuus sun oma mielipide, vai tukeeko työkkärinkin statistiikka/mahdollinen työtä tarjonnut taho sitä?
No nyt täytyy ohiksena kysyä, mitkä alat ovat niitä joilla on muutaman vuoden päästä varmasti töitä tarjolla? Osaatko vastata?
Hoitoala. Ymmärrän sen että ei kannata tukea mitään hopeasepän opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Olisitko valmistunut yliopistosta kahdessa vuodessa? Se on nimittäin maksimimäärä mitä työttömyyskorvauseta saa opiskeluun.
Mille alalle edes on mahdollisuus valmistua kahdessa vuodessa? Jotkut lähärinhommat ei kiinnosta pennin vertaa (en tiedä valmistuuko siihenkään ammattiin noin nopsaan) vaan kyllä aikuisella ammatinvaihtajalla (ja jopa ensiopiskelijallakin) on kriteerinä työllistymisen lisäksi se, että uusi ammatti kiinnostaa ja antaa muutakin kuin minimipalkan.
eri
Vierailija kirjoitti:
Miiksi yliopistoon haet jos sinulla kerta on jo amk tutkinto? EIkööhän meillä suomessa ole jo niitä pykälänikkareita ja tutkijoita ole tarpeeeksi jotka tekevät tukimuksia kansainvälisisssä yhteyksissä. Eiikös nuo taloustieteiläjt ilman di tutkintoa ole kuiin esim toteaa toden todeksi toteamallla toteamuksillaaan todelllisen todellista.
Kirjoitustaidostasi päätellen olet itse tainnut käydä korkeintaan kansakoulun.
Mua työkkärin täti uhkas karenssilla, jos en hae kouluun, mutta omaehtoisena avoimen yliopiston kurssit ei käynyt. Täyttää kafkaa koko touhu.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri toimii lakien ja ohjeiden mukaan.
Niin, paitsi että työkkärin tädit tykkää tulkita lakia miten sattuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitko valmistunut yliopistosta kahdessa vuodessa? Se on nimittäin maksimimäärä mitä työttömyyskorvauseta saa opiskeluun.
Mille alalle edes on mahdollisuus valmistua kahdessa vuodessa? Jotkut lähärinhommat ei kiinnosta pennin vertaa (en tiedä valmistuuko siihenkään ammattiin noin nopsaan) vaan kyllä aikuisella ammatinvaihtajalla (ja jopa ensiopiskelijallakin) on kriteerinä työllistymisen lisäksi se, että uusi ammatti kiinnostaa ja antaa muutakin kuin minimipalkan.
eri
Mitä sönkötöt?
Maisterikoulutukset kestävät usein juuri sen kaksi vuotta.
Juuri sun kaltaisten idioottien takia tässä maailmassa on niin vaikea elää.
Olet ymmärtänyt väärin. Jos opiskelet, sinua ei voida kyykyttää pakottamalla pupukurssille. Siitä on kyse.
Minulle kävi samalla tavalla. Paitsi että minulla ei ole laisinkaan ammattitutkintoa, ja olisin nyt lähtenyt ammattia opiskelemaan, mutta ei, yksi virkailija päätti etten saa omaehtoisen opiskelun tukea, koska en kuulemma ole aikeissa tehdä tuon alan töitä?!
Erehdyin nimittäin mainitsemaan jatko-opiskeluhaaveista ja siten en ole aikeissa tehdä töitä. Olen jo sen ikäinen etten sitten enää viitsi uudelleen tuota tukea hakea, kun eihän sitä kerran saa vaikka on vailla ammattia, niin miten sitten saisi. Ehkä syvämasennun uudelleen ja haen suosiolla vain työkyvyttömyyseläkettä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri toimii lakien ja ohjeiden mukaan.
Niin, paitsi että työkkärin tädit tykkää tulkita lakia miten sattuu
Odotapas vain, kun työkkärit siirtyvät kuntien vastuulle ensi vuoden alusta.
Juu näin ne tekee. Ihan sairasta. Saman rahan ne joutuu maksamaan. Laskevat kai sen varaan että alat kuitenkin opiskella ja se raha menee sitten eri pussista jotenkin tai päädyt ainakin tilastoista toiseen
Vierailija kirjoitti:
Mua työkkärin täti uhkas karenssilla, jos en hae kouluun, mutta omaehtoisena avoimen yliopiston kurssit ei käynyt. Täyttää kafkaa koko touhu.
No tuon nyt ymmärtää, eiväthän avoimet opinnot välttämättä johda tutkintotavoitteiseen opiskeluun. Eivätkä monet akateemiset alat ole kovin työllistäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miiksi yliopistoon haet jos sinulla kerta on jo amk tutkinto? EIkööhän meillä suomessa ole jo niitä pykälänikkareita ja tutkijoita ole tarpeeeksi jotka tekevät tukimuksia kansainvälisisssä yhteyksissä. Eiikös nuo taloustieteiläjt ilman di tutkintoa ole kuiin esim toteaa toden todeksi toteamallla toteamuksillaaan todelllisen todellista.
Nykyäään olen huomannut etttä ne alkaa kuvittaaa näitä tarinoita kun tietävät etttei ihmiset jaksa niiitä lukea.
Minuusta enemmän operatiiviseen työhön pitäisi saada enemmän ihmisiä, intohimoisia, lahjakkaita, innokkaiita, uteliaita ja operatiivisen työn palkitsevuus mielestäni piiilee siinä että työ tekijäänsä neuvoo. Tavallaaan ei katso tekemistä analyyttisin silmin vaaan ennemmin kohtaa virheitä ja oppii virheistä, kehittyy, oppii ymmmärtämään liiketaloutta ja erilaisten maailmojen kullttureja, tietää millaiselle yleisöllle toimii palvelijana, oppii orjentoitumaan, oppii hahmottamaaan omaa maailmaaansa jossa toimii, parantamaan suoritustaan, kehitttämäään järjestelmääänsä pidemmällle, tekemäään tulosta, luomaaan vaikutteita, oppii iskemään oikeaaan saumaan oikeaan aikaaan, oppii kilpailemaaan kun tunteen vastustajansa jne..
Laki ei kylläkään velvoita sitä tukea myöntämään vaan TE keskuksilla on hyvin laajasti mahdollisuudet harkita sen myöntäminen. Yliopistoon sitä ei käytännössä myönnetä koskaan. Vedotaan yleensä siihen, ettei tutkinto paranna työllistymismahdollisuuksia, vaikka työtön olisikin ollut useita vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän yliopistotutkinto ole vähän eri kuin amk-tutkinto...
Mua käski sossu keskeyttämään yliopisto-opinnot kun opintotukikuukaudet oli loppu ja en pystynyt opintojen ohella käymään töissä (oli keskivaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö ja posttraumaattinen stressireaktio). No, jatkoin jollain sinnillä opintoja ja kai tämä tästä, valmistun varmaan vuoden päästä.
Tiedän erään, joka tympääntyessään otti virkavapaata ja kävi sellaisen tyhjänpäiväisen koulutuksen ihan huvin vuoksi omaehtoisella tuella. Palasi sitten lomailtuaan virkaansa. Ei kyselty miksei tehnyt opiskelemansa alan töitä päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuon nyt ymmärtää, eiväthän avoimet opinnot välttämättä johda tutkintotavoitteiseen opiskeluun. Eivätkä monet akateemiset alat ole kovin työllistäviä.
Juurihan avoimen yliopistojen kurssitarjontaa lisättiin roimasti koronalomautusten vuoksi, että työttömät nimenomaan omaehtoisena koulutuksena niitä voisivat käydä. Mutta kuitenkaan työkkäri ei myönnä opiskelulupaa niihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan avoimen yliopistojen kurssitarjontaa lisättiin roimasti koronalomautusten vuoksi, että työttömät nimenomaan omaehtoisena koulutuksena niitä voisivat käydä. Mutta kuitenkaan työkkäri ei myönnä opiskelulupaa niihin?
No kun ne eivät edistä työllistymistä sen työkkärin tulkinnan mukaan. Jos opiskelet työllisyysetuuksilla, opintojen tulee ensisijaisesti tähdätä työllistymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään, joka tympääntyessään otti virkavapaata ja kävi sellaisen tyhjänpäiväisen koulutuksen ihan huvin vuoksi omaehtoisella tuella. Palasi sitten lomailtuaan virkaansa. Ei kyselty miksei tehnyt opiskelemansa alan töitä päivääkään.
Älä jaksa. Ei mitenkään saa edes työttömyyskorvausta, kun on virkavapaalla.
Olikohan koulutusrahaston tuki? Sen saa jos muut ehdot täyttyy.
Nykyäään olen huomannut etttä ne alkaa kuvittaaa näitä tarinoita kun tietävät etttei ihmiset jaksa niiitä lukea.