Olen nyt lomalla meikittömänä huomannut että miehet katsahtaa ja sitten kääntävät katseen pois ja takaisin ja alkavat tuijottaa, mitä tämä tarkoittaa?
Itselle tulee mieleen onko mun kaksoisolento jossain aikuisten leffassa vai mitä ihmettä. Nyt ihan muutaman päivän sisällä monta kertaa sama kokemus. Ja tosiaan erona normaaliin arkiminääni jolloin en ole tällaista huomannut että nyt ei ole meikkiä ollenkaan.
Kommentit (61)
Miten te huomaatte se, jos joku vilkaisee/katsoo/katselee/tuijottaa? Itse kuljen tuolla niin omiin ajatuksiini, asioihini, seuralaisiini ja keskusteluihini uppoutuneena, etten oikeasti kiinnitä juurikaan huomiota muihin ihmisiin.
Jos ap huomaa vastaantulevien naisten ja miesten katseet, tarkoitaa se että myös hän itse tuijottaa vastaantulevia pitkään. Katseen pituus on yksi merkittävimmistä visuaalisen viestinnän signaaleista. Normaalistihan et katso vastaantulijita lainkaan, tai vilkiaset nopeasti. Aloittajan pitkät katseen vastaantulijoihin ovat provosoivia ja herättää ehkä ajatuksen "pitäisikö minun tuntea tuo", tai "miksi tuo nainen tuijottaa".
Mitä tulee vihaisiin ilmeisiin, se voi olla aivan tarkoituksetonta. Oma perusilmeeni on tympääntyneneen vihainen. Se takana ei ole sen kummempia ajatuksia vastaantulijoista.
Jospa yrittäisit kehittää itsellesi elämän.
Sen sijaan että tuijotat muita ja keksit niistä ihme teorioita
Kuulostat sen verran sekopäältä, että lienet mies.
Jos ihmiset oikeasti tuijottaa, on ulkonäössä jotain erilaista, joka poikkeaa massasta, joko hyvässä tai pahassa. Itse olen meikitön aina, eikä kukaan sen kummemmin tuijota. Eikä tuijottanut silloinkaan kun meikkasin nuorempana.
Jos olet juuri vaihtanut tyyliä radikaalisti, saattaa tuo kokemus tulla ihan siitä, että jotenkin alitajuisesti oletat että muutkin huomaavat muutoksen, jolloin ihan tavalliset katseet tuntuu tuijotukselta, siis sellaiset joihin et ennen kiinnittänyt huomiota.
Meikitöntä on vaikeampi lokeroida, voit mennä esim lapsesta tai feminiinisestä miehestä. Siksi katsahtavat uudestaan, tietääkseen mikä olet olentojasi 🙂 tai sitten olet nuori ja siten erikoinen näky ilman meikkejä, vielä ehkä vaaleat piirteet tms?
Jos moni tuijottaa sinua murhaavasti, todennäköisesti haiset eltaantuneelta tai et ota muita huomioon jollain muulla tavalla.
Korona-aikana moni mies on sosiaalisten kontaktien vähennyttyä niin puutteessa että tuijottavat kyllä tavallista enemmän :D Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti. Oon huomannut saman ilmiön nettipeleissä jos pelaan naisen kuvalla, aiemmin sai olla rauhassa mutta koronan alettua tuli viestiä joka tuutista vaikka haluan vain pelata, lopulta vaihdoin profiilikuvaksi maisemakuvan. Ja olen ihan tavallisen näköinen.
Olen minäkin joutunut usein juuri murhaavan tuijotuksen kohteeksi naisten taholta. Syyksi olen löytänyt, että minulla on erittäin kauniit silmät. Kateus se näkyy, kun millään meikillä ei saa aikaan sellaisia silmiä. Tuo että aloittajan käyttäessä aurinkolaseja häntä ei niin tuijoteta, puhuu saman puolesta.
Murhaava vieraan ihmisen tuijottaminen kertoo aina heikosta itsetunnosta tai omasta imagosta. Tuijotuksella pyritään murskaamaan toinen, kilpailijaksi (aivan aiheettomasti) koettu henkilö.
Tähän kun lisätään huonot käytöstavat, jotka ovat yleisiä Suomessa etenkin naisten osalta, ei jää enää mitään estettä tuijotukselle.
Olen itse jäänyt joskus vahingossa tuijottamaan, kun mietin, onko jollain sama vaate kuin minkä itse omistan. Tai jos joku on pukeutunut tosi kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet vain niin eri näköinen meikittä kuin normaalisti meikin kanssa? Jos käytät usemmin meikkiä, niin saattaahan sitä joku mulkaista että onko tuolla kaikki nyt hyvin kun näyttää niin kalpealta, tai silmät mustana kävelee..
Todennäköisin syy. Ite kun olen ollut ilman meikkiä, on tuijoteltu pidempään ja myöhemmin sitten joku tuttu tullut kysymään olenko kipeä kun näytän sairaalta.
Käyttäjä35115 kirjoitti:
Olen minäkin joutunut usein juuri murhaavan tuijotuksen kohteeksi naisten taholta. Syyksi olen löytänyt, että minulla on erittäin kauniit silmät. Kateus se näkyy, kun millään meikillä ei saa aikaan sellaisia silmiä. Tuo että aloittajan käyttäessä aurinkolaseja häntä ei niin tuijoteta, puhuu saman puolesta.
Murhaava vieraan ihmisen tuijottaminen kertoo aina heikosta itsetunnosta tai omasta imagosta. Tuijotuksella pyritään murskaamaan toinen, kilpailijaksi (aivan aiheettomasti) koettu henkilö.Tähän kun lisätään huonot käytöstavat, jotka ovat yleisiä Suomessa etenkin naisten osalta, ei jää enää mitään estettä tuijotukselle.
Miksi heti oletat, että kun joku katsoo, se on pahansuopa ja kateellinen? Mä ainakin jää usein katsomaan jos jollain on vaikka ihan lumoavan kauniit silmät. Mulla on perusilme aika tympeä niin saatan näyttää ilkeältä kaiken aikaa. Jos nyt vaikka kadulla jään ihailemaan jotain, olen silti naama peruslukemilla, enkä ala hymyilemään mitään hullun hymyä. Muutenkin katson kauniita asioita, kuten nättejä piirteitä tai hienoa tyyliä hyvällä, enkä pahalla mielellä. Puhun vain omasta puolestani toki.
Sinulta puuttuu iho naamalihojen päältä.
Oletettavinta on, että olette itse aloittaneet tuijotuksen ja siihen usein vastataan.
Ja yksi mahdollisuus on, että teette jotain typerää - kailotatte puhelimeen, nostelette jalkojanne pöydälle/tuolille tms.
Vierailija kirjoitti:
No siksi tuijottavat kun suomalainen nainen on meikattunakin ruma - ilman meikkejä helvetin ruma. Älkää kiusatko meitä, pitäkää ne pakkelit naamassa että viitsii edes jotenkuten katsella.
Voi poikakulta, kyllä sinäkin vielä joskus saat, jos olet oikein reipas ja mukava, mutta vasta aikuisena.
Täähän on ihan ihmisten omassa päässä, muka muut naiset katsoo murhaavasti kun ollaan niin kauniita yms. Mulla on ainakin perusilme todella myrtsi, säikähdin kerran itsekin kun näin jonkun toisen ottaman kuvan missä en yrittänyt pitää mitään iloisempaa ilmettä :D ja kyllä, katselen ihmisiä tuolla ulkona liikkuessa, tarkoitus ei ole katsoa murhaavasti vaan se on ihan mun perusilme valitettavasti.
Ap kysyy miesten tuojotuksesta, mutta kun keskustelu alkoi jo rönsyillä, niin jatkanpa siitä...
Mulla oli viikonloppuna kaupassa päällä vaaleat farkut, joista lahkeet kääritty puolipohkeeseen, ja vaalea t-paita. Ihan siisti asu, ei mitään repsottavaa eikä retkottavaa. Pyörähdin yhdessä hyllyvälissä ympäri ja mun takana käveli vanhempi nainen, joka tuijotti ihan suoraan, ja ei kasvoihin, vaan vartaloon. Ei heti reagoinut mun yllättävään kääntymiseen vaan meni hetki että käänsi katseensa pois. Ilme oli hyvin halveksuva.
Tänään sama juttu. Mulla oli päällä mustat treenihousut - ei trikoot -, siisti t-paita ja huppari ja lenkkarit ja taas samalla tavalla joku vanhempi nainen mulkaisi mun vaatteita. Mulla ikää 40+ ja näillä tuijottajilla 60-70 v.
Joo-o, kuulostaa ihan hölmöltä ja vainoharhaiselta, mutta se ei ollut sellainen sattui vain katsomaan päin, mutta ei tarkoittanut mitään - katse, vaan ihan sellainen rehellinen päästä varpaisiin mittailu. Ihan teki mieli kysyä, että onko mulla joku tahra vai mitä kummaa! Tai ehkä ne vaan mietti, että kivat housut tai kengät, mistähän on ostanut. 😁
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyy miesten tuojotuksesta, mutta kun keskustelu alkoi jo rönsyillä, niin jatkanpa siitä...
Mulla oli viikonloppuna kaupassa päällä vaaleat farkut, joista lahkeet kääritty puolipohkeeseen, ja vaalea t-paita. Ihan siisti asu, ei mitään repsottavaa eikä retkottavaa. Pyörähdin yhdessä hyllyvälissä ympäri ja mun takana käveli vanhempi nainen, joka tuijotti ihan suoraan, ja ei kasvoihin, vaan vartaloon. Ei heti reagoinut mun yllättävään kääntymiseen vaan meni hetki että käänsi katseensa pois. Ilme oli hyvin halveksuva.
Tänään sama juttu. Mulla oli päällä mustat treenihousut - ei trikoot -, siisti t-paita ja huppari ja lenkkarit ja taas samalla tavalla joku vanhempi nainen mulkaisi mun vaatteita. Mulla ikää 40+ ja näillä tuijottajilla 60-70 v.
Joo-o, kuulostaa ihan hölmöltä ja vainoharhaiselta, mutta se ei ollut sellainen sattui vain katsomaan päin, mutta ei tarkoittanut mitään - katse, vaan ihan sellainen rehellinen päästä varpaisiin mittailu. Ihan teki mieli kysyä, että onko mulla joku tahra vai mitä kummaa! Tai ehkä ne vaan mietti, että kivat housut tai kengät, mistähän on ostanut. 😁
Oliko ne sellaisia konservatiivisen tyylikkäitä rouvasihmisiä? Jos oli niin pitivät varmaan sun lenkkarihupparityyliä kamalan epätyylikkäänä ja 40+ vuotiaan arvolle sopimattomana.
Jollain pakkomielle tästä naisten kilpailusta keskenään. Nainen se tyyppi ei ole, en tunnista ilmiötä ja olen pitkä nainen, joka kiinnittää huomiota sen takia. Katson, jos jollain kivat vaatteet tms. En mulkoile, koska lapsesta saakka kai normi ihmiset opetetaan olemaan tuijottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ne sellaisia konservatiivisen tyylikkäitä rouvasihmisiä? Jos oli niin pitivät varmaan sun lenkkarihupparityyliä kamalan epätyylikkäänä ja 40+ vuotiaan arvolle sopimattomana.
Rehellisesti, ei kyllä jäänyt mieleen mitä heillä oli päällä. Eka tapaus Prismassa, toinen tänä aamuna kello 9 lähimarketissa. Olin heti ruokaostosten jälkeen hilpaisemassa aamulenkille, joten asu oli ainakin ihan sovelias paikkaan ja tilanteeseen. Näkisin että samoin se prismaunivormu. 😄
Todellisuudessa kovinkaan moni ei taida tuijottaa muita murhaavasti. Saattavat katsoa jotain päin vain ajatuksissaan tajuamatta, että "tuijottavat" jotakuta. Tai katsovat mielenkiinnosta, mutta heidän normaali ilme on resting bitch face, jolloin näyttävät vihaisilta, vaikka eivät todellakaan ole.
Ihmiset yleensäkin kuvittelee, että tuntemattomatkin ajattelee heistä pahaa, vaikka suurin osa ihmisistä on enimmäkseen keskittynyt vain itseensä ja siihen mitä muut heistä mahtaa ajatella. Ihmiselle on tyypillistä vetää omia vääristyneitä johtopäätöksiä toisten ilmeistä ja eleistä. Esim. jos on masentunut tai itsetunto on huono, nämä tulkinnat ovat herkemmin negatiivisia.