Oletko kuullut että joku olisi mennyt kesken äitiysloman töihin?
Kaverin vauva 6kk ja aikoo palata töihin. En ymmärrä tällaista ratkaisua nykypäivän Suomessa.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 14:55"]
Äitiyslomaa on vain 3kk. Sen jälkeen alkaa vanhempainvapaa, joka kuuluu yhtälailla isälle kuin äidillekin. Järkevämpää lapsen kannalta tuo on kuin se, että lapsi nyhjöttää kotona pelkästään äidin kanssa.
[/quote]No siis kaverilla ei mieskään jää kotiin, vaan vauva menee pph:lle.
[/quote]
En tiedä kuntaa, joka ottaisi päivähoitoon lapsen, joka on alle 9 kk ikäinen.
[/quote]
Ehkä yksityinen hoitaja voi ottaa? Tai sitten ap:n kaveri on vähän hölmö eikä ole ottanut asiasta edes selvää (eli ei ole vielä hoitopaikkaakaan).
Olen kuullut, kaverin vauva oli 7 kk. Kaveri sai työtarjouksen, josta ei voinut kieltäytyä.
Itse olen töissä ulkomailla ja meillä on vain 4kk äitiyslomat. Onneksi mies on sellainen että osallistuu oikeasti lastenhoitoonkin, eli on hän ollut sitten kotona siitä lähtien kun lapsi oli 3kk. Asutaan duunipaikan vieressä joten käyn sitten kotona vain imettämässä (työpaikan puolesta palkallisia imetystaukoja vuoden ajan) Eli kyllä, en todellakaan ole voinut olla 9 kk kotona.
19 jatkaa etten malttanut olla pidempään kotona. Vauvoja hoitivat isä tai mummo.
Voi 18, toi ois kyllä unelmatilanne! Aivan mahtavaa, olen vähän kade :)
En ole kuullut, mutta itse olen mennyt töihin kesken vanhempainvapaan lapsen ollessa 7,5kk. Sain hyvän, palkallisen harjoittelupaikkatarjouksen, johon tartuin. Lapsella oli hoitaja kotona 3kk, jonka jälkeen meni pphlle.
Kyllä tiedän erään äidin, joka palasi töihin suunnitellusti, kun vauva oli 4kk. Oli johtotehtävissä ja piti uravelvoitteitaan erittäin tärkeinä. Kotiin palkattiin hoitaja, lapsia oli jo muutama ennestäänkin. Myöhemmin otti vuorotteluvapaata, jotta saa olla enemmän perheensä kanssa (avioero kolkutteli ovella). Eli downshiftasi vasta sitten, kun lapset kouluiässä. Uskon, että katui aikaista töihinmenoaan ja perhe/lapset kärsivät/oireilivat tästä.
Viikonloppukeikkaa aloin tekemään lapsen ollessa 5 kk, eli joo, menin kesken vanhempainvapaan. Opiskelijan minimiäitiyspäiväraha kun ei oikein mihinkään riitä. Kesätöihin menin lapsen ollessa 10 kk.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 14:54"]
Minä olen mennyt (kaikilla 8:llä äitiyslomallani) ja äitini on mennyt (kaikilla 5:lla äitiyslomallaan), sisko on mennyt kahdesti (neljästä äitiyslomastaan).
[/quote]Mistä syystä? Minkä ikäisiä vauvat ovat olleet? Vanhoilla ihmisillä nyt ymmärrän kuten äidilläsi koska ei siihen maailmanaikaan mitään äitiyslomia tunnettu, mutta kysyin juuri syitä näihin nykyajan äiteihin. Ehkä oman yrityksen pyörittäminen voisi olla hyvä syy (ja tietysti palkattu lapsenhoitaja), mutta jonnekkin kaupan kassalle tmv, niin ei vaan mene mun jakeluun.
[/quote]
Vauvat ovat olleet 2 viikon ja 5 kuukauden välillä. En viihdy pelkästään kotona - liian vähän tekemistä ja älyllisiä haasteita. Olen parempi äiti kotonakin, kun saan välillä olla aikuinen aikuisten maailmassa.
[/quote]
Tuskin kuitenkaan täyttä työviikkoa kodin ulkopuolella olit....tiedän minäkin yhden 10 lapsen äidin, joka on toimitusjohtaja perheensä yrityksessä. Ei niinku pidä äitiyslomaa, kun käy muutaman kerran viikossa pyörähtämässä vauvan kanssa työpaikalla. Mutta ei hän työtä tee viikoittain paria päivää vastaavia tunteja enempää äitiysloman ulkopuolellakaan.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 18:11"]
Tuskin kuitenkaan täyttä työviikkoa kodin ulkopuolella olit....tiedän minäkin yhden 10 lapsen äidin, joka on toimitusjohtaja perheensä yrityksessä. Ei niinku pidä äitiyslomaa, kun käy muutaman kerran viikossa pyörähtämässä vauvan kanssa työpaikalla. Mutta ei hän työtä tee viikoittain paria päivää vastaavia tunteja enempää äitiysloman ulkopuolellakaan.
[/quote]
Tein kyllä useimmiten tättä työviikkoa.
Äidilläni sama eli on plaannut töihin muutaman viikon päästä synnytyksestä. Lapsia on viisi ja äiti ammatiltaan lääkäri - nyt tosin jo jäämässä eläkkeelle.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 15:00"]
Tuttu sai niin hyvän työpaikan että piti vain 5kk äitiyslomaa.
Isovanhemmat hoiti vauvaa päivisin kun äiti ja isi töissä.
[/quote]
Mulla sama homma esikoisen kanssa. Tuli niin järkyttävän hyvä työtarjous että siihen piti käydä kiinni heti. Lapsi on 5 kk kun menin työhön eikä tuo siitä tunnu mitenkään kärsineen. Iloinen ja reipas ylioppilaspoika, joka pääsi suoraan yo-todistuksella polille.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 18:11"]
[/quote]
Tein kyllä useimmiten tättä työviikkoa.
Äidilläni sama eli on plaannut töihin muutaman viikon päästä synnytyksestä. Lapsia on viisi ja äiti ammatiltaan lääkäri - nyt tosin jo jäämässä eläkkeelle.
[/quote]
Eipä silloin ennenvanhaan monen viikon mittaisia äitiyslomia ollutkaan, minun äiti joutui jäämään kotiin, kun äitiyslomaa oli enää pari päivää jäljellä siinä vaiheessa, kun suvaitsin syntyä :D (yliaikaisena)
Minä olen mennyt (kaikilla 8:llä äitiyslomallani) ja äitini on mennyt (kaikilla 5:lla äitiyslomallaan), sisko on mennyt kahdesti (neljästä äitiyslomastaan).
Äitiyslomaa on vain 3kk. Sen jälkeen alkaa vanhempainvapaa, joka kuuluu yhtälailla isälle kuin äidillekin. Järkevämpää lapsen kannalta tuo on kuin se, että lapsi nyhjöttää kotona pelkästään äidin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 14:54"]
[/quote]Mistä syystä? Minkä ikäisiä vauvat ovat olleet? Vanhoilla ihmisillä nyt ymmärrän kuten äidilläsi koska ei siihen maailmanaikaan mitään äitiyslomia tunnettu, mutta kysyin juuri syitä näihin nykyajan äiteihin. Ehkä oman yrityksen pyörittäminen voisi olla hyvä syy (ja tietysti palkattu lapsenhoitaja), mutta jonnekkin kaupan kassalle tmv, niin ei vaan mene mun jakeluun.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 14:55"]
[/quote]No siis kaverilla ei mieskään jää kotiin, vaan vauva menee pph:lle.
Tuttu sai niin hyvän työpaikan että piti vain 5kk äitiyslomaa.
Isovanhemmat hoiti vauvaa päivisin kun äiti ja isi töissä.
Terminologia oikein:
Äitiysloma kestää n. 4 kk ja tähän sisältyy ennen LA:ta alkava pakkoloma. Eli vauva ei voi olla 6 kk ikäinen ennen äitiysloman päättymistä.
Tarkoitit siis ennen vanhempainloman päättymistä. Ei ihme ettei miehillä ole tasa-arvoa nykypäivän Suomessa, sääliksi käy.