Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

floristeja paikalla?? mulla ois muutama kysymys :)

Vierailija
24.06.2013 |

en tiedä alasta just mitään, mutta jäi jotenkin mieleen, kun koulutustarjontaa katselin. nyt sitten pohdin, et hakisinko tohon koulutukseen vai en.. et voiskohan joku kertoa mitä floristin työn kuvaan kaikkea kuuluu?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuolema ei ole mulle mikään mörkö. se on ihan yhtä luonnollinen juttu kuin syntymäkin. ja olen kyllä käsistäni kätevä luova ihminen. ja en kyllä yhtään tiedä minkä ihmeen takia tää ala nyt alkoi mua kiinnostaa :)  en ole ikinä kuvitellut itseäni floristina.. mut joku tässä nyt jäi tonne korvien väliin pyörimään.. oisko tää nyt se mun kutsumus. pyhinä työskentely hiukka mietityttää. kun perheellinen olen, mutta eiköhän siitäkin selviäisi. ap

Vierailija
2/6 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä jos pääsisi johonkin hieman isompaan  kauppaan töihin jotta voi työskennellä normaaleissa työvuoroissa. Jos olet töissä/yrittäjänä pienessä kukkakaupassa, olet siellä aamusta iltaan ja viikonloppuisin myös. Jos lauantaille on sidontaa, kuten usein on, jos perjantaina ei ehdi asiakaspalvelulta niitä tekemään, on jäätävä ne sitomaan perjantaina illalla jotta lauantaina valmista.

Jouluaattona työaika yleensä on max yhteen. Tosin ne asiakkaat jotka vielä viime tipassa tulevat, ovatkin kaupassa sitten ajan kanssa ja päästävät ulos lähteissään vielä uusia asiakkaita jo lukitusta ulko-ovesta sisään. Koskaan en ole päässyt jouluaattona ennen kolmea pois kaupasta.

Ihanaa on kun syksyisin saa kerätä sammalta ja jäkälää metsissä (selvitä jokamiehen oikeudet/maanomistajan lupa-asiat) joulua varten. Niistä valmistuu monet kranssit, seppeleet, hautavihkojen pohjat ym.

Joulusta kun saa enemmän rahaa, pitää sillä kitkutella pitkät ja hiljaiset talvikuukaudet. Tuoretta tavaraa pitää olla tiskissä vaikka ei käy kuin yksi asiakas päivässä. Nekin vähät lakkaa käymästä jos on vanhaa kukkaa.

Keväällä suunnitellaan hääkimppuja ja yhdellekin lauantaille saattaa olla monet hääsidonnat. Tulee pitkät loppuviikon illat sitoessa niitä. Lauantaille kauhee stressi että onko kaikki valmista, osa asiakkaista hakee itse, osalle viedään paikan päälle. Kaaso tulee viime tipassa kiireellä hakemaan kukkia, ei ehdi kuunnella neuvoa miten rintakukat kiinnitetään, pysyykö kimppu nyt matkan ajan kunnossa, lupsahtaako heittokimpun kukat ennen aikojaan...   :)

Hautavihkon tilaaja itkee jo valmiiksi, mitä uskaltaa sanoa...

Asiakas haluaa ison kukkakimpun, halkaisijaltaan 40cm. Pitää olla ruusua ja vaikka mitä, saa maksaa kympin :)

kaverit käy kyttäämässä puoli-ilmaista kukkaa.

Mutta silti on vain niin ihanaa sitoa kukkia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaiden toiveiden mukainen kukkasidonta, asiakaspalvelu, kukkakaupan esillepanot ja järjestelyt, kaupan työt = kassan käyttö, iltaisin kassan lasku ja rahat yösäilöön, kaupan siivous. Kukkien tilaus, haku tukusta, kylmiön siivous, huonot roskiin. Paljon seisomista. Asiakaspalvelu joskus raskasta kun asiakkaat tietävät aina itse paremmin kuin sinä. Tuo on kyllä burgundinpunainen, kyllä kaksi riittää jne.Jos ruusu on liian nuppuinen, se ei aukea varmasti ollenkaan, jos se on hieman jo auki, on se varmasti jo vanha :). Joskus on myös raskasta kun asiakkaat eivät halua laittaa paljoa kukkiin vaan pitäisi saada halvalla ja kuitenkin paljon.

Ympäristö on ihana, kukkien keskellä. Pitää olla esteettistä silmää, kukkien asettelu, ruukkujen esillepanot yms myymälän ilme.

Tietysti voi työskennellä myös myymälässä jossa vain sidontaa eikä mitään oheista kuten ruukkukukkia.

Palkka yleensä palvelualojen eli myyjän palkka. Voi olla esim 1400-1800 brutto ...

Moni herkistyy siitepölylle ja vaihtaa sitten alaa.

Täytyy ehdottomasti pitää asiakaspalvelusta, se on joskus raastavaa. Otankin kaksi neilikkaa, eikun kolme, eikun kaksi ja tuleehan sitten vihreät kaupan päälle kun ostan näin paljon :)

Vierailija
4/6 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

esteettisyys kiinnostaa tässä ehkä eniten :)  olen erittäin visuaalinen ihminen vaikkakin just kukista en niin paljoa tiedäkkään :)  vitsit.. kun tietäis.. uskaltaiskohan sitä ottaa elämässään hypyn tuntemattomaan. ja ilmottais vaan itsensä kouluun :) ap

Vierailija
5/6 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

esteettisyys kiinnostaa tässä ehkä eniten :)  olen erittäin visuaalinen ihminen vaikkakin just kukista en niin paljoa tiedäkkään :)  vitsit.. kun tietäis.. uskaltaiskohan sitä ottaa elämässään hypyn tuntemattomaan. ja ilmottais vaan itsensä kouluun :) ap

Vierailija
6/6 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen piti opiskella ensin puutarhuriksi, nyt lienee toisin. Luonnonkasvit kannattaa ainakin opiskella koska niitä voi hyödyntää todella paljon sidonnassa. Kasvien biologiastakin on hyvä jotain tietää. Ruukkukasvien tuntemuksen ja hoidon oppii äkkiä työn ohessa. Kädentaito on tärkeä, sanomattakin selvää.. :)

Olethan valmis työskentelemään silloin kun muut lomailee, esim jouluna ja viikonloppuisin.  Voitko kuvitella naulaavasi hautalaitteen arkkuun jossa ruumis jo on..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi