Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kyläilystä kaverin luona

Vierailija
23.06.2013 |

Olen nyt tässä kesällä hmetellyt joidenkin lasten kavereiden kyläilyaikoja hieman ja kysynpä nyt teiltä. Onko ok, että alle 10-vuotiaat lapset "kyläilee" kaverin luona pöivittäin 5-8 tuntia? Koko aikana kukaan ei soittele, että onko kaikki ok tai kutsu kotiin syömään. Yksi tyttären kaveri on tulossa meille joka päivä ja olisi aamusta iltaan. Asuu sen verran kaukana, että tottakai tarjoan ruokaa ja välipalaa. Mutta ihmetyttää kyllä, eikä vanhemmat ole huolissaan tai eikö vanhempia yhtään mietitytä se, että tyttö syö vieraassa perheessä yhtenään? Itse vastaavassa tilanteessa kutsuisin myös vastavierailulle, mutta oma tyttöni ei tämän kaverin luona ole koskaan ollut. Aina on "joku syy" miksi sinne ei voi mennä. Joka kerta olen joutunut tavallaan ajaa kaverin pois meiltä, eli sanoa, että nyt on kotiinlähdön aika. Kutsua kotiin ei siis ole tullut koskaan. Omasta mielestäni sopiva kyläilyaika on muutama tunti kerrallaan, parin tunnin jälkeen kutsun omat lapseni kotiin ainakin käymään.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaverin perheessä alkoholiongelma, kun ei voida kutsua vastavierailulle? Tuo tuli minulle ensimmäiseksi mieleen.

Vierailija
2/9 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan lapsena vierailleeni parhaan ystäväni luona lähes päivittäin, ja jos en ollut heillä, hän oli meillä. Siis suurimmaksi osaksi näin. Ja kyllä sitä kerralla oltiin lähes koko päivä kylässä, päivän aikana saatettiin tosin vaihtaa välillä heiltä meille tai toisin päin, mutta usein meni niin että minä menin esim aamulla ystävän luokse ja tulin illalla pois- jos maltoin! jos sain luvan niin jäin yöksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla tavallista.

Kouluaikana tokaluokkalaisen koulukaverit tulivat joka päivä koulun jälkeen meille, ja jouduin heidät seitsemän jälkeen illalla lähettämään kotiin. Monelle heistä ei koko iltana soiteltu, eikä kutsuttu illalliselle. Eikä heillä tuntunut oleva mitään kotiinlähtöaikeita vaikka kello olisi lähestynyt kahdeksaa arki-iltana.

Vierailija
4/9 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin silloin kun olin lapsi, semmoinen sopimus, että käyn niiden kavereiden luona, äiti on kertonut nyt kun olen itse aikuinen. Isä alkoholisti.

Vierailija
5/9 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun lasta ei kutsuta kylään kaverin luoksen enkä tunne heidän perhettään niin yritän olla loukkantumatta ja mietin että ehkä heillä on ongelmia ja silloin on parempi että vierailut tapahtuu näinpäin. Mun vanhemmat oli alkoholisteja ja se oli aika kurjaa. Surullista kyllä on jos ei kukaan kysele perään edes oletettuina ruoka-aikoina.

Vierailija
6/9 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäpä juuri olen miettinytkin, että onko oikeasti ongelmia perheessä vai mitä. En tunne vanhempia. En ole loukkaantunut siitä, ettei omaa lastani olla kutsuttu vastavierailulle, vaan lähinnä ihmettelin ja totesin, että itse ehdottaisin vastaavassa tilanteessa vastavierailua. Kivahan se on, että omat lapset ja niiden kaverit viihtyvät meillä, mutta en kuitenkaan haluaisi pitää kesäkerhoa tai kesäleiriä ilman että siitä on erikseen sovittu lapsen vanhempien kanssa.. olen opettaja ja minulla on pitkät lomat, ja jotkut vanhemmat tuntuvat ajattelevan, että siinähän se yksi ylimääräinen lapsi menee missä omatkin.

Vierailija
7/9 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaasi. Lapsille voi ihan hyvin sanoa, että meillä voi olla 2 tuntia, sitten on aika mennä kotiin. Ei siinä mitään soittoja tms. tarvita.

Vierailija
8/9 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa suurella osalla perheitä on mitään ongelmia, aikuiset ovat vaan tyytyväisiä kun saavat omaa aikaa eikä tarvi huolehtia lapsista. En kyllä ymmärrä miksi iso osa ihmisistä jälkikasvua edes hankkii. 

Vierailija
9/9 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän selitys ole ihan se, että lapsen vanhemmat ovat päivät töissä, kuten suurin osa tuon ikäisten vanhemmista ovat, eivätkä tiedä lapsen kyläilevän teillä jatkuvasti noin pitkiä aikoja. Ole aikuinen ja sano lapselle että teillä saa kylällä vain pari tuntia kerrallaan ja soita vanhemmille että lapsella taitaa olla yksinäistä kotona.