Mistä kuituja ruokavalioon, kun syö paljon proteiinia???
Olen aloittanut ns. laihduttamisen eli painoa on tarkoitus saada pois ja olen lisännyt myös proteiinia ruokavaliooni. Ainoa ongelma on, että niissä, joissa olisi paljon proteiinia niin ei juurikaan ole kuitua ja minun mahani ei toimi ellei se saa tarpeeksi kuitua. Nyt on ummetusta ja turvotusta enkä tiedä mistä saisin kuitua lisää ruokavaliooni niin, ettei tule sitten taas älyttömästi hiilareita.
Vinkkejä kaipailisin. Proteiinin lähteenä ruokavaliossani on liha/kala, kananmuna, raejuusto, juusto, maitorahka, maito.
Kommentit (27)
Magnesium+C-vitamiini laittavat vatsan toimimaan.
Mistä olet aiemmin kuidun saanut? Kuitua saa muualtakin kuin vain leivästä, jos olet sen jättänyt käytännössä kokonaan pois niin jäljellä on kasvikset, niitä vaan reilusti kaikkialle! Kuivatut aprikoosit ymym ovat varsin hiilaripitoisia, mutta eipä niitä tarvitse paljoa syödäkään.
Kaalit ja vihannekset, niissä on laadukkainta kuitua.
Laihduttaessa proteiinia syödään sen takia, että se antaa kylläisen olon. Eli täyttää helposti ja sillon on helpompaa olla miinuskaloreilla. Mutta koska proteiini tekee helposti kylläiseksi, niin sitä ei pysty syömään määrättömästi. Joten runsas proteiininenkaan ruokavalio ei ole todellisuudessa järin paljon proteiinipitoisempi kuin tavallinen ruokavalio. Jos asiaa katsoisi sen ruokaympyrän avulla, niin proteiinin osuus nousisi vähäsen ja hiilareiden laskisi saman verran. Proteiinien lisääminen ruokavalioon ei vaikuta syötyjen kuitujen määrään. Jos niiden määrä vähenee, niin se johtuu laihduttamisesta. Todennäkösesti liian kovasta sellaisesta. Eli APn pitää syödä enemmän laihtuakseen :o).
Sanon yhden jutun tässä nyt terveysintoilijoille: kun laihduttaa, voi proteiinia syödä niin paljon kuin haluaa. Siis mahdollisimman puhdasta rasvatonta proteiinia. Ihan sama kuinka terveellistä se on, kunhan vaan selviää laihdutusprosessista ilman ratkeamisia, nälkää, lihaksien menetystä jne. Syökää kananmunaa, rahkaa, raejuustoa, vähärasvaisia leikkeleitä ja lihaa jne. niin paljon kuin sielu sallii. Linsseissä ym. on todella paljon hiilareita...
Pääasia että saa sen painon alas, terveellisyysseikkoja ehtii ajatella myöhemmin. Myös oma entinen jyrkkä suhtautumiseni makeutusaineisiin on muuttunut. Käytän makeutusaineita ja funlightia surutta rahkan maustamiseen, sinne kauraleseet sekaan niin toimii vatsa...
Ja se mikä pitää muistaa, laihdutus ei lopu siihen, että saa painon tiettyyn lukemaan. Pitää syödä niitä samoja laihdutusruokia (kasviksia ja proteiinia) ja lisätä hyvin varovasti ns.lihottavia ruokia ruokavalioon, siis leipää, pastaa perunaa jne... Tuohon pitää käyttää aikaa vähintään saman verran kuin laihdutukseen... jos paino yrittää nousta, syöminen on muutettu liian nopeasti. Ja täytyy ymmärtää se että jäätelö-karkki-pitsa-pullalinjalle ei voi koskaan enää palata!
Riittävästi rasvaa niin suoli toimii. Ylimääräinen rasva tulee aikas liukkaasti perärööristä pihalle tuoden mukanaan vähän muutakin.
Psyllium on myös hyvä kuidun lähde. Käyttö kannattaa aloittaa varovasti. Googlaa lisää tietoa.
Itse käytän pellavansiemenrouhetta ja psylliumia.