Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni käyttäytyy TODELLA huonosti sisarustaan kohtaan!

Vierailija
23.06.2013 |

Meillä on 8v ja 3v lapset. Isompi on kateellinen pienemmälle joka asiasta, kuvittelee että pientä rakastetaan enemmän ja että pienempi saisi huomiota ja ylipäätänsä kaikkea enemmän. Tilanne on hyvin rasittava. 

esikoinen haukkuu jatkuvasti kuopusta kaikilla tyhmillä "nimillä" kuten Pieru tai Pieru-Matilda vaikka kuopus ei olisi mitään sanonut/tehnyt. Mukavat hetket menee aina pilalle kun esikoinen alkaa haukkua ja/tai nimitellä.

Joka asiasta vääntää ilkeää sanottavaa. Esimerkiksi kun kuopus kertoo että on oppinut puhaltamaan itse ilmapalloja niin esikoinen tulee minulle kertomaan "eikös niin että mä osaan paremmin" tai "mutta ei se osaa vielä kunnolla",  "se vaan luulee, ei se oikeasti osaa!" Ja paskasta naurua päälle. Hänen leluihin ja tavaroihin ei saa hipastakkaan, saattaa jopa lyödä nyrkeillä kun näkee että kuopus koskee hänen tavaroihin. Kun komennan häntä, alkaa karjua ja räiskiä ovia. 

Kavereita on paljon ja koulussa opettaja kehunut hyvää käytöstä eli ongelma on vain pikkusisaren kanssa. Neuvoja/kokemuksia otetaan vastaan!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että haukkuminen on jokapäivästä mutta lapset osaavat myös olla hyviä ystäviä ja leikkiä yhdessä

Vierailija
2/14 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas 8-vuotias kohtelee huonosti 6-vuotiasta sisarustaan. Jatkuvasti tönii ja ilkeilee vaikka heitä kohdellaan ihan tasapuolisesti. Kai se on sitä sisarkateutta. Kavereiden kesken isompi ei koskaan käyttäydy agressiivisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman lohduttaa. Olen miettinyt onko kyse vain sisarkateudesta.. Lomilla tämä ilmiö aina paisuu. Muistan itsekin kuinka lapsina nahisteltiin mutta ei me koskaan vanhemmille kommentoitu ilkeästi sisaruksen jokaista lausetta..

Vierailija
4/14 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.... Varmaan joku kausi menossa. Kyllä se meilläkin taisi olla samanlaista. Meitä oli kolme tyttöä kolme vuoden ikäerolla jokainen. Elikkäs kun yksi meistä oli uhmaikäinen 3v. niin yksi oli 6v. ja toinen 9v.

Vierailija
5/14 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule. Kyllä ton ikäisen pitäisi jo vähän paremmin osata käyttäyttyä. Nyt rupeette sanomaan joka kerta miten pitäisi käyttäytyä, eli opetatte kirjaimellisesti millaista on kunnioittava käytös. Sen lisäksi pleikkarit yms pois ja lapsi jäähylle huonosta käytöksestä. Esim. väkivalta on ehdottomasti kielletty ja siitä seuraa välitön rangaistus.

Ja lisäksi teette koko perheen kesken jotain sellaista, johon jokainen osallistuu ja pääsee kehumaan toisiaan.

Vierailija
6/14 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette antaneet tuon jatkua liian kauan. Meillä tuollaisista puheista tulee heti rangaistus, myös sisarusten kesken pitää osata puhua kunnioittavasti.

Vierailija
7/14 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 15:58"]

Hieman lohduttaa. Olen miettinyt onko kyse vain sisarkateudesta.. Lomilla tämä ilmiö aina paisuu. Muistan itsekin kuinka lapsina nahisteltiin mutta ei me koskaan vanhemmille kommentoitu ilkeästi sisaruksen jokaista lausetta..

[/quote]

Minusta sisarkateus ei ole "vain" jotakin. Kyllä ap:n kuvailema touhu on ihan sitä itseään kiusaamista. Ei se ole vähemmän vakavaa tai traumatisoivaa vain siksi, että sen tekee isompi sisarus! Vai onko sukulaisuus mielestänne muissakin tapauksissa jotenkin lieventävä asianhaara?

Vierailija
8/14 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei isompaa kiusata koulussa tai pihalla leikkiessä? Ettei vain pura pahaa oloaan sisarukseensa?

Vierailija
9/14 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 8-vuotiaan kanssa voi puhua asiasta? Kysellä vähän tunteista? Käydä niitä yhdessä hänen kanssaan läpi? Minä en ikinä sallisi tuollaista käyttäytymistä/kielenkäyttöä. Mutta kieltämisen lisäksi puhuisin tunteista ja kyselisin vähän syitä tälle käyttäytymiselle. Miksi pikkusisarus on uhka isommalle? Kehutteko isompaa vai saako teidän huomiota vain kiusaamalla pienempää? Tuo ei ole normaalia. Parivuotiaalla tuommoisen vielä ymmärtää, tosin hänellekään sitä ei sallita. Mutta tasapuolinen pitää tietenkin olla.

Vierailija
10/14 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarkateutta hah! Minun ja siskoni välinen tilanne oli meidän lapsuudessa aivan samanlainen. Minä kiusasin siskoani kostoksi siitä, että siskoani suosittiin törkeästi. Hänelle ei asetettu mitään rajoja suhteessa minuun. Hän sai lyödä, sotkea tavarani, mennä huoneeseeni ilman lupaa ja kaikkeen äiti sanoin, että pitää ymmärtää kun se on niin pieni. Äitini tai isäni olisi saanut raivarin jos siskoni olisi sotkenut heidn tärkeät paperinsa mutta minun paperit eivät olleet niin tärkeitä eli minä en ollut niin tärkeä.

Nyt vuosikymmenten jälkeen sama meno jatkuu. Vanhempani suosivat edelleen siskoani mitä törkeimmin. Hassua on sekin, että he itse valittavat, että heitä syrjittiin lapsuudenperheissäissään ja että he väittävät, että ovat aina pyrkineet kohtelemaan lapsiaan tasapuolisesti. Mikä vitsi. Kyllä he aina jonkin syyn keksivät millä voivat oikeuttaa siskoni suosimisen.

Olen katkaissut välini ja he vaikuttavat siltä etteivät he ole kiinnostuneita niiden korjaamiseen. Soittelevat silloin kun tarvitsevat jonkin palveluksen. Itkeskelen joskus mutta ei sille mitään voi. Kun eivät näe tai halua nähdä niin sille mitään voi.

Vierailija
11/14 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä miksi isosisarus kokee pienemmän uhkaksi. Tämän jälkeen miettikää keinot, joilla uhka poistuu. -> kiusaaminen loppuu tai ainakin vähenee. Onko isomman sisaruksen pakko viettää aikaansa pienemmän kanssa? Onko isomman sisaruksen huone hänen valtakuntaansa, vai saako pienempi sisarus terrorisoida mielin määrin? Mistä isompi sisarus joutuu luopumaan pienemmän takia? Onko isommalla sisaruksella tylsää, kaipaisiko hän enemmän ikäistensä seuraa?

Vierailija
12/14 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 oli hyvä pointti. Kai vanhemmalla lapsella on jo oma tila, johon pienemmällä ei ole asiaa ilman lupaa? Tuon ikäisenä alkaa jo vähän kaivata omaa rauhaa. Ja lisäksi on hyvä myös tarkkailla sitä omaa käytöstä, että varmasti kohtelette lapsia reilusti.

Annattehan varmasti vanhemmalle lapselle tarpeeksi huomiota ja aikaa ihan yksikseenkin, ettei aina tarvitse sen pienemmän kanssa siitä tapella :) Edes tunti silloin tällöin ihan yksin äidin tai isän (tai molempien) kanssa voisi tehdä terää.

Vierailija
13/14 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 01:39"]

Sisarkateutta hah! Minun ja siskoni välinen tilanne oli meidän lapsuudessa aivan samanlainen. Minä kiusasin siskoani kostoksi siitä, että siskoani suosittiin törkeästi. Hänelle ei asetettu mitään rajoja suhteessa minuun. Hän sai lyödä, sotkea tavarani, mennä huoneeseeni ilman lupaa ja kaikkeen äiti sanoin, että pitää ymmärtää kun se on niin pieni. Äitini tai isäni olisi saanut raivarin jos siskoni olisi sotkenut heidn tärkeät paperinsa mutta minun paperit eivät olleet niin tärkeitä eli minä en ollut niin tärkeä.

Nyt vuosikymmenten jälkeen sama meno jatkuu. Vanhempani suosivat edelleen siskoani mitä törkeimmin. Hassua on sekin, että he itse valittavat, että heitä syrjittiin lapsuudenperheissäissään ja että he väittävät, että ovat aina pyrkineet kohtelemaan lapsiaan tasapuolisesti. Mikä vitsi. Kyllä he aina jonkin syyn keksivät millä voivat oikeuttaa siskoni suosimisen.

Olen katkaissut välini ja he vaikuttavat siltä etteivät he ole kiinnostuneita niiden korjaamiseen. Soittelevat silloin kun tarvitsevat jonkin palveluksen. Itkeskelen joskus mutta ei sille mitään voi. Kun eivät näe tai halua nähdä niin sille mitään voi.

[/quote]

Anteeksi, mutta näen tossa puhdasta sisarkateutta, joka ei ole loppunut vielä aikuisiälläkään. Olet mennyt jopa niin pitkälle katkeruudessasi, että olet katkaissut välisi heihin. Ja sinussa ei tietenkään ole mitään vikaa, eikä ikinä ollutkaan. Hyvin klassinen tapaus sanoisinko. Nyt kun vielä saatais vastineet sun vanhemmilta tilanteesta ja sisaresi näkökulma asiaan, niin voisit hämmästyä miten he jokainen on tilanteen kokenut. Varsinkin sun siskosi.

Vierailija
14/14 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 08:26"]

Anteeksi, mutta näen tossa puhdasta sisarkateutta, joka ei ole loppunut vielä aikuisiälläkään. Olet mennyt jopa niin pitkälle katkeruudessasi, että olet katkaissut välisi heihin. Ja sinussa ei tietenkään ole mitään vikaa, eikä ikinä ollutkaan. Hyvin klassinen tapaus sanoisinko. Nyt kun vielä saatais vastineet sun vanhemmilta tilanteesta ja sisaresi näkökulma asiaan, niin voisit hämmästyä miten he jokainen on tilanteen kokenut. Varsinkin sun siskosi.

[/quote]

Siskoni on mm. suutuspäissään teini-ikäisenä uhannut tappaa minut ja vanhempieni kommentti siihen oli, että mitäs ärsytit. Jos minä olisin tehnyt samoin kuin siskoni, olisin lentänyt ulos kodistamme. Mikään mitä siskoni on tehnyt ei ole koskaan ollut vanhempieni mielestä väärin.