Miten aiot pudottaa painoasi 0,5kg - 1kg viikossa ?
Dieettiohjeita on joka lähtöön. Kokeilen vaihteeksi tuhdilla proteiiniaamiaisella ja hiilareita sisältävällä päivällisellä. Lounaaksi salaattia jossa ripaus kastiketta. Kävelylenkki aamu- ja iltapäivällä. Proteiinijuomiakin löytyy. Ennen oli ainoa liikuntamuotoni kaupassakäynti ja portaiden kapuaminen.
Miten olette onnistuneet pääsemään tavoitteeseen ? Kaloreita laskiessani pitäisi päästä reippaasti alle 1200kcal/vrk. Olisiko 500kcal/vrk liian rankka vauhti ?
Kommentit (57)
Lihavuuden aiheuttamia sairauksia
Erityisesti vyötärön seudulle kertynyt liikarasva eli vyötärölihavuus aiheuttaa häiriöitä ihmisen aineenvaihdunnassa. Häiriöt rasittavat elimistöä ja aiheuttavat hiljalleen vuosien mittaan sairauksia:
Aikuistyypin diabetes on tärkein lihavuuden aiheuttamista sairauksista. Jos ylipainoa on 15 kiloa, diabetes ilmaantuu 10–20 kertaa todennäköisemmin kuin normaalipainoisilla.
Lihavuus kohottaa verenpainetta ja muuttaa veren rasva-arvoja haitallisiksi. Nämä puolestaan lisäävät vaaraa sairastua sydäninfarktiin ja aivohalvaukseen.
Muita lihavuuteen liittyviä sairauksia ovat uniapnea (unenaikaiset hengityskatkokset kuorsaajalla), kihti, polvien nivelrikko sekä naisilla lapsettomuus ja miehillä sukupuolitoimintojen heikkeneminen. Lihavuus lisää myös monien syöpätautien vaaraa.
Siis ollako lihava vai solakka. Kas siinä pulma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy ymmärtää, kun liian nopeasti laihduttaa niin sitä enemmän lähtee lihasta.
Sydän on myös lihasta ja siltä lihaksen poistuessa nopeasti voiko myös jotkin yhteydet hävitä tai kärsiä.
Tiukka dieetti aiheuttaa myös ns. sisäsyntyistä kannibalismia, jossa elimistö menettää alkuun kaikkea muuta paitsi sitä mitä ihminen haluaisi eli rasvaa.
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/2010121612830253
Lääkärit varoittavat: Liian raju dieetti voi aiheuttaa sydäninfarktin tai viedä hiukset päästä.
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000000488266.html
Professori: Liian nopea laihduttaminen voi saada aikaan sappikivet ja "sisäsyntyisen kannibalismin"
https://yle.fi/uutiset/3-9005511
Putoaako paino nopeasti? Tämän takia se on vaarallista!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/putoaako-paino-nopeasti-taman-takia…
Paljon proteiinia ja vähemmän hiilareita. Turha pelotella. Ei Suomessa kukaan ole kuollut nälkään !
Meinaatko ettei Suomessa ole kuollut yhtään anoreetikkoa!
Heh heh
Pullukoiden elinajanodote on solakoita pienempi.
Olen pudottanut normaalipainon sisällä nyt 5.5kg 16 viikossa. Tuskallisen hidasta mutta toisaalta syön ihan normaalisti nälkää näkemättä n 1300kcal/pvä. Vähän voisi tuosta kiristää että saisi loput 3.5kg tavoitteesta pois.
Kotiruokaa usein 2 lämmintä ateriaa päivässä plus aamu- ja iltapala. Herkkujakin, eilen mustikkapiirakkaa ja jäätelöä
Aloitin ketogeenisen ruokavalion ja pätkäpaaston kymmenisen viikkoa sitten. Painoa pudonnut 7 kiloa. Ei nälkää eikä pahaa oloa muutenkaan. Tarkoitus ei edes ollut laihduttaa vaan saada muita terveyshyötyjä, ja olen syönyt suuria määriä rasvaa ja muutenkin tosi hyvin. Silti paino pudonnut tuota tahtia. Ei ole edes vaikeaa!
Vierailija kirjoitti:
Aloitin ketogeenisen ruokavalion ja pätkäpaaston kymmenisen viikkoa sitten. Painoa pudonnut 7 kiloa. Ei nälkää eikä pahaa oloa muutenkaan. Tarkoitus ei edes ollut laihduttaa vaan saada muita terveyshyötyjä, ja olen syönyt suuria määriä rasvaa ja muutenkin tosi hyvin. Silti paino pudonnut tuota tahtia. Ei ole edes vaikeaa!
Mitä on ketogeeninen ruokavalio? Tuloksesi ovat uskomattomia! Liikutko paljon? Otetaas selvää:
Ketodieetissä hiilihydraattien määrää rajoitettu reippaasti. Lautaselle saa sen sijaan tankata proteiineja ja runsaasti rasvaa.
Vaakani on käytössä vain kerran viikossa. Mittaan lisäksi vain pullean mahani suunnilleen navan kohdalta. Alle 100cm tavoitteena. Mittaan myös reisien ja hauisten ympäryttä. Jos lihakset surkastuvat, niin ollaan pahasti hakoteillä! Helppo testata reisien kunto: nouse 70 porrasaskelmaa välillä huilaamatta. Jos on suuria vaikeuksia niin reisien kunto huono!
Olen ruisleivän ystävä. Mutta mutta. Siinä on paljon hiilihydraatteja! Tosin kuituja löytyy hyvin. Suosikkipuurossani on 60g/100g hiilareita. Sekin pois ruokavaliosta. Mitä tilalle?
Jo 5 - 10 prosentin painonpudotus tuo merkittäviä muutoksia omaan hyvinvointiin. Onnistuneen laihduttajan asennoitumiseen kuuluu tyytyminen hitaampaan painonlaskuun, koska vain hidas painonlasku mahdollistaa uusien elintapojen juurtumisen osaksi arkea. Sopiva painonpudotusvauhti on 1 - 2 kg kuukaudessa.
Vyötärölihavuus on kyseessä, kun seuraavat raja-arvot ylittyvät: miehet 100 cm ja naiset 90 cm. Vyötärön ympärys miehillä 90 cm ja naisilla 80 cm ovat varoitusrajoja, jolloin ollaan matkalla varsinaiseen vyötärölihavuuteen.
Todella vähähiilihydraattinen dieetti:
Noin 20–30 g hiilihydraattia päivässä. Se ei ole paljon, ja näin alhainen hiilihydraatinsaanti pakottaa elimistön insuliinitason alas, ja se kiihdyttää rasvanpolttoa. Vähät hiilihydraattinsa ankara karppaaja saa pääasiassa vihanneksista ja hieman myös hedelmistä, minkä lisäksi hiilihydraattien tulee olla hitaita (matala glykeeminen indeksi).
20–30 g vastaa 1 viipaletta ruisleipää tai 1,5 kiloa parsakaalia tai muita vihanneksia tai 200–300 g hedelmiä, kuten omenoita.
Olen pudottanut 1 kg viikkovauhtia vanhoilla painonvartijoiden ohjeilla. Voin syödä mitä haluan mutta kaikilla elintarvikkeilla in pisteensä. Ja tietyssä pistemäärässä on pysyttävä. Todella helppoa. Eikä ole oikeastaan koskaan nälkä jos valitsee syömisensä järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Olen pudottanut 1 kg viikkovauhtia vanhoilla painonvartijoiden ohjeilla. Voin syödä mitä haluan mutta kaikilla elintarvikkeilla in pisteensä. Ja tietyssä pistemäärässä on pysyttävä. Todella helppoa. Eikä ole oikeastaan koskaan nälkä jos valitsee syömisensä järkevästi.
Minäkin tahdon! Löytyykö vielä jostain vanhat ohjeet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pro ana sivu tää yhtäkkiä on?
BMI-laskuri: Onko merkittävä- vai vaikea ylipaino ? Anoreksiasta ei taida olla kyse.
Ihmisellä voi olla anoreksia vaikka BMI olisi 45.
Olen tässä nyt hieman alle kolme kuukautta tällä mennyt (alussa toki oli repsahduksia, joka ihan ymmärrettävää):
Aamupala ja iltapala puuroa. Lisään joskus esimerkiksi vadelmia, jos puuro itsessään tökkii.
Välipalaksi sitten vaikkapa juotava jogurtti taikka kaksi palaa ruisleipää, joidenka päällä kurkkua ja paprikaa. Sen verran, että nälkä pysyy poissa. Jos ei ole nälkä, en syö välipalaa.
Ruuaksi ihan perus ruokaa, pyttipannua, keittoa, kanaa ja riisiä tms.
Syön siis noin neljä ateriaa päivässä. Teen myös joka päivä jotain, esimerkiksi käyn tunnin kävelylenkillä tai teen salilla tunnin treenin. Tosin jos käyn vaikkapa marjastamassa, saatan skipata päivän.
Näin olen pudottanut nyt noin 14 kiloa.
Luonaaksi kolme kananmunaa ja ruisleipää. Päälle proteiinipirtelö.
Päivällinen omatekoista proteiinisekotusta, jossa mansikkaa ja banaania. Lohta.
Välissä armoton levytankotreeni.
Illallinen lisää omateikosita sekoitusta, sipsiä, karkkia ja kaksi hampurilaista 150g pihvillä.
Hyvin toimii. Monesti juon vielä kaljaa illalla. Herkuista en enää luovu, kituutin vuoden ja stressi sai kropan niin jumiin, että mikään ei enää onnistunut.
Olen 34v mies ja mä pystyn pudottamaan yli 3kg painoo ihan käymällä paskalla, testasin tämän.
Mulla hyötyliikunta eli työ. Fyysisesti rankkaa kuorman purkua, kerrosten ravaamista, hyllyttämistä ja lavojen pakkausta 15 vuotta on pitäny painon samana, eikä syömisiä oo tarvinnu koskaan vahtia (56kg/170cm) Mutta hupsista 3kk lomautettuna toi 10kg noin vaan lisää, vaikka ulkona liikuinkin mutta samaa hiki "rääkkiä" ei enää ollut 9h/pvä vaikka ruokavalio muuttuikin kasvispainoitteiseksi sadon lomautusaikana kypsyessä. Nyt ollut kuukauden takas töissä ja paino takas missä oli ennen lomautusta.
Sairaalloiseen ylipainoon varmaan yhtä paljon ?