Olisitko salaa pettynyt, jos lapseni alkaisi opiskelemaan
jotain ns. turhaketta, kuten teologiaa, filosoviaa tms.? Itse varmaan hyväksyisin asian, mutta harmittelisin kyllä mielessäni lapsen valintaa.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 15:56"]
Pääaineeni yliopistossa oli onneksi filosofia eikä filosovia, joten päädyin yritysmaailmaan henkilöstöpäälliköksi. Filosoviaa lukevat vain filatovit.
[/quote]
Anteeksi, mutta missä olet henkilöstöpäällikkönä? :D
[/quote]
Keskisuuressa suomalaisyrityksessä olen töissä. Opiskeluaikaisia kavereita on opettajina, pankin viestintäpuolella suunnittelijoina, kansainvälisissä hankkeissa projektikoordinaattoreina ja löytyypä yksi markkinointijohtajakin, jolla on pääaineena filosofia.
Monissa työpaikoissa ei ole merkitystä sillä, mikä oli pääaine vaan sillä, mitä osaa tehdä kaikella saamallaan opilla.
[/quote]
Eli et siis osaa mitään.
[/quote]
Sinun mielestäsi ehkä noin. Työnantaja katsoo työpanokseni arvoksi vähän yli 6000 e/kk, joka on kyllä osaamattomuudesta ihan mukava summa.
Olisin pettynyt jos lapseni menisi opiskelemaan sairaanhoito-, siivous-, kokkaus- tai kampaamoalaa.
Olisin pettynyt jos lapseni seuraisi jalanjälkiäni ja kouluttautuisi terveydenhoito-alalle. Riittää jo, että yksi tässä suvussa (minä) työskentelee sillä epäkiitollisela alalla, tehden kaikensa ja silti kuunnellen potilaiden vittuilua.
En myöskään toivo hänen kouluttautuvan huuhaa-maisteriksi. Toivon hänen hankkivan perusrehellisen tavisammatin, jossa viihtyy ja tekee työtä yhteiskunnan hyväksi.
Mulla on kolme teologia tuttavapiirissä. Kaksi heistä on toiminut pappeina useita vuosia. Toinen heistä on nykyään psykologi ja toinen vaihtoi toimittajaksi. Kolmas ryhtyi suoraan toimittajan toimiin.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 23:16"]
Olisin mielissäni, jos lapseni lähtisi opiskelemaan teologiaa. Papeista on kova pula, ja se on ihmisläheistä työtä, varmasti joskus rankkaa mutta myös palkitsevaa. Perheemme ei ole kovin uskonnollinen, vaikka kuulummekin kirkkoon, ja kukin meistä uskoo omalla tasollaan mihin sitten uskookin.
Olisin kyllä pettynyt, jos lapseni lähtisi opiskelemaan vaikka artesaaniksi, jolla ei pahemmin työtilaisuuksia ole. Tai lojuisi vain kotona perse homeessa ja odottaisi, että äippä palvelee.
[/quote]
Teologeista ei ole pula, sillä kirkko tulee vähentämään selvästi henkilökuntaansa tulevaisuudessa, koska ihmiset kääntyvät vuosi vuodelta enemmän puhtaaksi pakanoiksi. Kirkko kärsii siis rahapulasta.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 23:22"]
Pääaineeni yliopistossa oli onneksi filosofia eikä filosovia, joten päädyin yritysmaailmaan henkilöstöpäälliköksi. Filosoviaa lukevat vain filatovit.
[/quote]
[/quote]
Keskisuuressa suomalaisyrityksessä olen töissä. Opiskeluaikaisia kavereita on opettajina, pankin viestintäpuolella suunnittelijoina, kansainvälisissä hankkeissa projektikoordinaattoreina ja löytyypä yksi markkinointijohtajakin, jolla on pääaineena filosofia.
Monissa työpaikoissa ei ole merkitystä sillä, mikä oli pääaine vaan sillä, mitä osaa tehdä kaikella saamallaan opilla.
[/quote]
Eli et siis osaa mitään.
[/quote]
Sinun mielestäsi ehkä noin. Työnantaja katsoo työpanokseni arvoksi vähän yli 6000 e/kk, joka on kyllä osaamattomuudesta ihan mukava summa.
[/quote]
Lääkäriopiskelija tienää BTW ihan terveyskeskuksessa 9000 euroa per kk.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli et siis osaa mitään.
[/quote]
[/quote]
Lääkäriopiskelija tienaa BTW ihan terveyskeskuksessa 9000 euroa per kk.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 05:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli et siis osaa mitään.
[/quote]
[/quote]
Lääkäriopiskelija tienaa BTW ihan terveyskeskuksessa 9000 euroa per kk.
[/quote]
Miksi vertaat kahta ihan eri alaa?
http://www.tkrekry.fi/terveyskeskus-tyonantajana/laakarin-palkkaus/
Joo, toivon, että lapsestani tulis ennemmin sosiaalipummi. Filosoviaa ei ainakaan.
En. Rohkea valinta ottaen huomioon että sitä opiskelemalla ei välttämättä saa mitään duunia. Se on muuten filosofia, ei filosovia 8)
Minulle ei kyllä kuulu millään tavalla se, mitä lapsesi opiskelee.
Jos puhut minun lapsistani, niin teologista voi tulla pappi tai uskonnon opettaja. Filosofiaa opiskelleesta voi tulla myös lukion opettaja. Minulla oli joskus koulukaveri, joka lähti lukion jälkeen opiskelemaan filosofiaa. Nyt hän on yliopistolla filosofian professori.
Minua harmittaa vain, jos lapseni lähtee muiden painostuksesta opiskelemaan alaa, joka ei häntä yhtään kiinnosta. Itse en heitä ole painostanut mihinkään ja itse he ovat oman alansa valinneet, hyvä niin.
Nauran sulle ihan sikana ap, toivottavasti lapsesi sivistää itseään paremmin kuin filosovi äitinsä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 14:05"]
En. Rohkea valinta ottaen huomioon että sitä opiskelemalla ei välttämättä saa mitään duunia. Se on muuten filosofia, ei filosovia 8)
[/quote]
miten niin ei saa duunia? onko sinulla jotain perusteluja tälle väitteelle?
Kyllä toivon, että lapseni alkaa opiskella jotain, josta löytyy ok-palkkaista työtä.
Jos alkaisi tekniselle alalle, pettyisin. Toivoisin lapseni pääsevän osaksi laaja-alaisesta humanistisesta sivistyksestä ja luonnontieteellisestä yleissivistyksestä.
Olisin mielissäni, jos lapseni lähtisi opiskelemaan teologiaa. Papeista on kova pula, ja se on ihmisläheistä työtä, varmasti joskus rankkaa mutta myös palkitsevaa. Perheemme ei ole kovin uskonnollinen, vaikka kuulummekin kirkkoon, ja kukin meistä uskoo omalla tasollaan mihin sitten uskookin.
Olisin kyllä pettynyt, jos lapseni lähtisi opiskelemaan vaikka artesaaniksi, jolla ei pahemmin työtilaisuuksia ole. Tai lojuisi vain kotona perse homeessa ja odottaisi, että äippä palvelee.