Mulla on ollut nyt jo kolmatta päivää rytmihäiriöitä
Voinko ottaa yhden Bisoprolol Orion 2,5 mg? Nämä on määrätty jo vuosia sitten ja paketti on hukassa. En muista pitikö ottaa yksi vai kaksi kerralla. Tarpeen mukaan kuitenkin, ei säännöllisesti.
Kommentit (49)
Itsellä tulee herkästi ns lisälyöntejä/ muljahduksia. Ne on tosi ikäviä. Toistaiseksi ekg:t ollut ok. Jätä heti suola kokonaan pois ja hae apteekista kaliumia. Kaliumvaje yksistään voi aiheuttaa niitä.
Tarvittaessa lääkäriin asap.
Kysy sairaalasta. Ainakin täälläpäin neuvotaan soittamaan ennen kuin hakeutuu ensiapuun.
Jos rytmihäiriötuntemus ei mene ohi Bisoprololilla niin soita oman alueesi terveyskeskukseen tai päivystykseen.
Rattiin ei kannata itse lähteä, pyydä kyyti tutulta tai tilaa kelataksi. Jos ilmenee uutta hengenahdistusta tai rintakipua niin sitten soita ambulanssi.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulee herkästi ns lisälyöntejä/ muljahduksia. Ne on tosi ikäviä. Toistaiseksi ekg:t ollut ok. Jätä heti suola kokonaan pois ja hae apteekista kaliumia. Kaliumvaje yksistään voi aiheuttaa niitä.
Tarvittaessa lääkäriin asap.
Lisäkalium yhdistettynä suolan poisjättöön vasta vaarallista onkin. Molempia tarvitaan.
Kaliumia voi kyllä ensihätään kokeilla itsenäisesti, siinä olet oikeassa.
Ap:n lääkkeen viimeinen käyttöpäivä jäi vähän mietityttämään. Jos vuosia sitten määrätty.
Vierailija kirjoitti:
Soita päivystykseen. Sydänperäiset asiat pitää tutkia. Lääkkeitä et voi syödä itsenäisesti.
Ap:lle on kuitenkin tämä lääke jo määrätty otettavaksi tarvittaessa. Itse syön 5 mg joka päivä jo kymmenettä vuotta, ei se kovin vaarallinen ole. Jos on valmiiksi alhainen verenpaine tai syke, ne voivat laskea vielä vähän lisää.
Tarkasta ettei teessäsi tms ole inkivääriä.
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin.
Ei ne nyt tällaisesta sinne ota.
https://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humpil/6/16079536.pdf
Tuossa siitä.
Ootkos ottanut vitamiinivalmistetta liikaa? Nythän ei kukaan tarvitse ainakaan d-vitamiinia. Sen yliannostusoire ON sydänpysähdys.
Mulla on verikokein todettu reilu puutos d-vitamiinista ja lääkäri _käski_ syömään vitamiinilisää. Olen varmaan sitten "ei kukaan".
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin.
https://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humpil/6/16079536.pdf
Tuossa siitä.
Ootkos ottanut vitamiinivalmistetta liikaa? Nythän ei kukaan tarvitse ainakaan d-vitamiinia. Sen yliannostusoire ON sydänpysähdys.Mulla on verikokein todettu reilu puutos d-vitamiinista ja lääkäri _käski_ syömään vitamiinilisää. Olen varmaan sitten "ei kukaan".
Sehän voi johtua siitä, että sun elimistössä ei ole riittävästi kolesterolia. Tiedätkö sitä?
Jokatapauksessa sydänpysähdys on rytmihäiriö. Iho sen vitamiinin tuottaa, tiesitkö?
Mikä valmiste sulla käytössä?
En jaksa alkaa sun luontaistuotehullun kanssa vääntämään, luotan enemmän lääketieteeseen kun sun mutuiluun :) Tiedoksesi, kolesteroliarvot on kunnossa.
Flimmerin vuoksi ambulanssilla päivystykseen, ellei se ole vanha vaiva. Aivoveritulpan kanssa ei ole leikkimistä. Ja sen riski on suurimmillaan pari päivää flimmerin alettua.
Minä sain ensimmäisestä flimmerikohtauksesta pysyvän verenohennuslääkityksen, koska muitakin riskitekijöitä, esim. korkea verenpaine, joka kylläkin lääkityksellä kurissa. Verenohennuslääkkeen myötä voin nyt odotella vuorokauden verran flimmerin laantumista, ellei pulssi lähentele kahta sataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin.
Kun on flimmeri päällä, niin pääsee varmasti hoitoon, jopa ambulanssilla.
Kannattaa mennä päivystykseen, ettei flimmerin aiheuttamien verenhyytymien lisäksi ole tulossa aivoinfarkti. Onko sinulla käytössä verenohennuslääkitys?
Sama huoli tuli itselle mieleen. Rytmihäiriö -> eteisvärinä -> aikansa lappaa verta ->syntyy hyytymä -> hyytymä menee aivoihin -> aivoinfakti.
Ehdottomasti ap kannattaa hakeutua sinne päivystykseen ja soittaa ensin, sydänkohtauksen vaara on myös olemassa!
Vierailija kirjoitti:
Jos rytmihäiriötuntemus ei mene ohi Bisoprololilla niin soita oman alueesi terveyskeskukseen tai päivystykseen.
Rattiin ei kannata itse lähteä, pyydä kyyti tutulta tai tilaa kelataksi. Jos ilmenee uutta hengenahdistusta tai rintakipua niin sitten soita ambulanssi.
ei tietenkään, mut eikö niistä sanota, et ne on yleisiä ja menee itsestäänkin ohi?
Voiko muuten tukisukat aiheuttaa sellaista oiretta?
Vierailija kirjoitti:
Flimmerin vuoksi ambulanssilla päivystykseen, ellei se ole vanha vaiva. Aivoveritulpan kanssa ei ole leikkimistä. Ja sen riski on suurimmillaan pari päivää flimmerin alettua.
Minä sain ensimmäisestä flimmerikohtauksesta pysyvän verenohennuslääkityksen, koska muitakin riskitekijöitä, esim. korkea verenpaine, joka kylläkin lääkityksellä kurissa. Verenohennuslääkkeen myötä voin nyt odotella vuorokauden verran flimmerin laantumista, ellei pulssi lähentele kahta sataa.
Tuorekaan flimmeri ei vaadi ambulanssikuljetusta, ellei siihen liity rintakipua ja/tai hengenahdistusta tai jatkuvaa korkeaa syketaajuutta jota pitäisi rauhoitella lääkkeellisesti ensihoidon toimesta.
Toki tuoreessa flimmeri-epäilyssä on hakeuduttava päivystykseen mahdollisimman pian oireen alettua. Välitöntä hengenvaaraa ei ole, mutta mm. aivoveritulpan riski kasvaa flimmerin pitkittyessä ilman asianmukaista hoitoa.
Miksi otat joskus vauosia sitten määrättyä lääkettä, joka on varmasti jo vanhentunut. Ei se nyt myrkkyäkään liene, mutta tehosta ei ole takeita. Ihan noin tulevaisuuden raralle: Silytä aina lääkkeet pakkauksissaan, jotta tiedät, ovatko vielä käyttökelpoisia. Mutta nyt: alapainua sinne päivystykseen. Jos ei ole omaa kyytiä,niin taksilla sitten. Ambulanssikaan ei välttämättä ote potilasta kuljetukseen, jos näyttää siltä, ettei potilas ole pikaisen avun tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin.
Kun on flimmeri päällä, niin pääsee varmasti hoitoon, jopa ambulanssilla.
Kannattaa mennä päivystykseen, ettei flimmerin aiheuttamien verenhyytymien lisäksi ole tulossa aivoinfarkti. Onko sinulla käytössä verenohennuslääkitys?Sama huoli tuli itselle mieleen. Rytmihäiriö -> eteisvärinä -> aikansa lappaa verta ->syntyy hyytymä -> hyytymä menee aivoihin -> aivoinfakti.
Joo, mut tiedetään vuosikymmenien takaa, et liiallinen vitamiinivalmisteen käyttämisestä tulee sydänpysähdys! Se on lukenut niissä vitoltipoissa ym kauan sitten. Eikö enää nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin.
Kävitkös siellä? Mitä sanoivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rytmihäiriöitä vai lisälyöntejä? Moni sekoittaa nämä, lisälyönnit ovat vaarattomia vaikkakin tuntuvat inhalta.
Kumpaa se on, kun sydän jyskyttää tuhatta ja sataa tuntikaupalla?
Rytmihäiriö.
D-vitamiinin yliannostuksesta tulee, mutta myös kaliumin puutteesta. Siis "sydämenpysähdyksiä on raportoitu" luki fimean sivuilla.
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin.
Kävitkös siellä? Mitä sanoivat?
Huhuu, kiinnostaa yhä meitä muita!
Miten vaikeaa sinne päivystykseen on SOITTAA? Kyllä sieltä kerrotaan, kannattaako tulla. Noilla oireilla taitavat ottaa aika äkkiä tsekkaukseen.
Kuulostaa joko eteisvärinältä tai supraventrikulaariselta takykardialta. Kolme päivää on pitkä aika, normaali rytmi pitäisi saada pian palautettua. Jos tabletit ei auta, voidaan pistää suoneen ainetta tai tehdä rytminsiirto sairaalassa. Todellakin pääset ensiapuun noilla oireilla.