AMK <=> Akava <=> akateeminen
Törmäsin yhdessä chatissa taannoin hassuun ilmiöön. AMK-insinööri sanoi olevansa akateeminen koska insinööriliitto kuuluu Akavaan. Itse haluan pitää AMK:ta lähinnä ammattikoulun jatkeena ja korkeakoulustatusta vain yrityksenä saada uskottavuutta. Tuttu fakta on että AMK:n taso on mitoitettu niin että se on oltava mahdollista läpöistä niinkin alhaisella älykkyysosamäärällä kun 75.
Kommentit (25)
Minä en ymmärrä tätä koulujen ja koulutusten haukkumista, kyseessä vielä aikuiset ihmiset olettaisin? Joillekin yliopistolinjoille pääse helpommin kuin amk:hon ja toisinpäin. Sama pätee lukioon ja amikseen, ja siitäkin pitää keväällä vääntä monen ketjun verran täällä. Lopulta kuitenkin kaikkia ammatteja tarvitaan että täällä homma pelaa ja yhteiskunta pysyy pystyssä. Lähärit ja putkimiehet on tärkeitä siinä missä lääkärit ja DI:it. Vai saako siitäkin täällä väittelyn aikaan?
Mille linjalle on koskaan hyväksytty kolme prosenttia hakijoista? Itse menin kylmiltäni kerran tekniikan pääsykokeisiin ja ne pisteet olisi riittänyt mille tahansa insinöörilinjalle missä tahansa AMK:ssä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 16:52"]
Minulla on itselläni sekä ylempi tutkinto yliopistosta että ammattikorkeakoulututkinto. Ammattikorkeakoulututkintoa en minäkään pidä akateemisena tutkintona, mutta tuo on aivan täyttä potaskaa, että AMK:uun pääsisi suunnilleen jokainen "amitsun käynyt".
Omalle AMK-linjalleni pääsi 3% hakijoista. Monilla meistä oli todella hyvä ylioppilastodistus. Kummasti samalla ÄO:lla pääsi myöhemmin yliopistoonkin.
Siinä, miten helposti opiskelemaan pääsee, on todella suuria eroja eri oppilaitosten j alojen välillä. Näin on muuten myös yliopistoissa!!
[/quote]
Hyvän amk:n suosituille linjoille on todella vaikea päästä. Amk yliope
Bullshittiä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 14:49"]
Ammattikorkeakouluihin on _omat kiintiöt_ ammattikoulupohjaisille ja ylioppilaspohjaisille hakijoille!
Eli aina tietty määrä lukion käyneitä valitaan + tietty määrä ammatillisen tutkinnon suorittaneita.
[/quote]