AMK <=> Akava <=> akateeminen
Törmäsin yhdessä chatissa taannoin hassuun ilmiöön. AMK-insinööri sanoi olevansa akateeminen koska insinööriliitto kuuluu Akavaan. Itse haluan pitää AMK:ta lähinnä ammattikoulun jatkeena ja korkeakoulustatusta vain yrityksenä saada uskottavuutta. Tuttu fakta on että AMK:n taso on mitoitettu niin että se on oltava mahdollista läpöistä niinkin alhaisella älykkyysosamäärällä kun 75.
Kommentit (25)
Mä olen UIL:ssa, joka tullee muuttamaan nimensä takaisin insinööriliitoksi, eikä mulla kyllä ole mitään hajua, että se akavaan kuuluisi.
Ei amk ole akateeminen tutktinto, mutta taas aloitti joku katkera nippa nappa tenttejään läpäisevä ykkösen tason yliopistohemmo tämän saman paskan jauhannan, kun joku amk:lainen on vienyt kesätyön jäätelönmyyjänä nenän edestä.
Akateeminen koulutus ei korreloi ammattiliiton kanssa. Sairaanhoitajat ovat ammattikorkeakoulun käynneitä siinä missä insinööritkin, mutta heidän ammattiliittonsa kuuluu Toimihenkilökeskusjärjestö STTKhon. Akavassa on loputon määrä alaliittoja niin yliopistossa, ammattikorkeakouluissa kuin vanhoissa opistoissakin opiskelleille.
Toisaalta jos joku kaipaa itsetunnolleen niin paljon buustia, että haluaa väenväkisin nähdä itsensä "akateemisena" ja löytää sille perustelut ammattiliittonsa kautta, niin siitä vaan. Omakin liittoni kuuluu Akavaan, olen opiskellut yliopistossa eikä minulta ole pois, jos joku insinööri nostattaa itsetuntoaan kerskailemalla "akateemisuudellaan". Hivenen se tietty huvittaa, mutta ei suututa.
Mitäpä, ap, jos juhannuksen kunniaksi relaisit vähän? Yksi päivä vuodesta, jolloin et niin hirveästi miettisi omaasi ja muiden pönötysarvoja. Voisit yllättyä siitä, kuinka hauskaa sulla olisi. Pystyisitkö siihen, mitä luulet?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 13:57"]
Mä olen UIL:ssa, joka tullee muuttamaan nimensä takaisin insinööriliitoksi, eikä mulla kyllä ole mitään hajua, että se akavaan kuuluisi.
Ei amk ole akateeminen tutktinto, mutta taas aloitti joku katkera nippa nappa tenttejään läpäisevä ykkösen tason yliopistohemmo tämän saman paskan jauhannan, kun joku amk:lainen on vienyt kesätyön jäätelönmyyjänä nenän edestä.
[/quote]EEn enää opiskele yliopistossa, en ollut rimanhipoja enkä ole kiinnostunut jäätelönmyyjän työstä.
Mutta hyvää ja turvallista juhannusta kaikille.
Rimaa hipoen koulunsa käynyt lääkäri on kuitenkin lääkäri. Hoitsu ei sitä ole vaikka olisi saanut kuinka korkeita arvosanoja tahansa.
Olen ennenkin kuullut tuo 75 ÄO-väitteen, mutta mihin se perustuu?
70 ÄO on noin 10-vuotiaan lapsen tasoa. Eräs sukulaiseni valmistui eräästä ammattiopistosta luokan parhaalla keskiarvolla ja palkittiin stipendillä. Hän ei silti viimeksi yrittäessään tullut valituksi sairaanhoitajan koulutukseen, vaikka paljosta ei jäänyt kiinni.
Väestöstä 70 prosenttia pyritään saamaan vähintään AMK:n läpi. Tilastollinen fakta että silloin älykkyysosamäärän on oltava tuota luokkaa.
AMK:t haluaa ylioppilaita, ja pyrkii sellaisia aina valitsemaan koulutuksene jos se on heistä kiinni. Hoitsulinjat pystyy koska ne karsii oman arvion mukaan epäsopivat pois tai antaa arviosta niin vähän pisteitä että tippuu viivan alle. Esimerkiksi insinöörikoulutuksessa painotetaan pääsykokeissa enemmän tietoa kun soveltavuutta eikä ne siksi pysty toimimaan niin mielivaltaisesti.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 15:34"]
valmistui ammattiopistosta luokan parhaalla keskiarvolla
ei tullut valituksi sairaanhoitajan koulutukseen
[/quote]
Akateemisuus tarkoittaa akateemisen yhteisön jäsenyyttä eli sitä, että on opiskellut yliopistossa. Yliopisto ei ole koulu toisin kuin AMK.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 15:46"]
Väestöstä 70 prosenttia pyritään saamaan vähintään AMK:n läpi. Tilastollinen fakta että silloin älykkyysosamäärän on oltava tuota luokkaa.
AMK:t haluaa ylioppilaita, ja pyrkii sellaisia aina valitsemaan koulutuksene jos se on heistä kiinni. Hoitsulinjat pystyy koska ne karsii oman arvion mukaan epäsopivat pois tai antaa arviosta niin vähän pisteitä että tippuu viivan alle. Esimerkiksi insinöörikoulutuksessa painotetaan pääsykokeissa enemmän tietoa kun soveltavuutta eikä ne siksi pysty toimimaan niin mielivaltaisesti.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 15:34"]
valmistui ammattiopistosta luokan parhaalla keskiarvolla
ei tullut valituksi sairaanhoitajan koulutukseen
[/quote]
[/quote] Saisiko niitä lähteitä? Niin ÄO:sta kuin näistä tavoitteistakin? Kenen tavoitteita ne sitten onkin. En ole matikkanero, mutta en usko tuon olevan mitenkään mahdollista.
Minulla on itselläni sekä ylempi tutkinto yliopistosta että ammattikorkeakoulututkinto. Ammattikorkeakoulututkintoa en minäkään pidä akateemisena tutkintona, mutta tuo on aivan täyttä potaskaa, että AMK:uun pääsisi suunnilleen jokainen "amitsun käynyt".
Omalle AMK-linjalleni pääsi 3% hakijoista. Monilla meistä oli todella hyvä ylioppilastodistus. Kummasti samalla ÄO:lla pääsi myöhemmin yliopistoonkin.
Siinä, miten helposti opiskelemaan pääsee, on todella suuria eroja eri oppilaitosten j alojen välillä. Näin on muuten myös yliopistoissa!!
Jaa UIL näköjään kuuluu AKAVAAN. No nyt viisastuin vähän. En kyllä taida tehdä tällä tiedolla yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 16:52"]
Minulla on itselläni sekä ylempi tutkinto yliopistosta että ammattikorkeakoulututkinto. Ammattikorkeakoulututkintoa en minäkään pidä akateemisena tutkintona, mutta tuo on aivan täyttä potaskaa, että AMK:uun pääsisi suunnilleen jokainen "amitsun käynyt".
Omalle AMK-linjalleni pääsi 3% hakijoista. Monilla meistä oli todella hyvä ylioppilastodistus. Kummasti samalla ÄO:lla pääsi myöhemmin yliopistoonkin.
Siinä, miten helposti opiskelemaan pääsee, on todella suuria eroja eri oppilaitosten j alojen välillä. Näin on muuten myös yliopistoissa!!
[/quote]
Mun poika pääsi amk:aan tekniikan alalle, suht. hyvä amistodistus, ei huippu. Pääsi helposti ja näkyi olevan 3*paremmat pisteet kuin alimmalla hyväksytyllä, tuli nämä paperit vastaan tässä juuri kaappeja siivotessa muuton vuoksi.
Täällä hoitoalan ammattilainen, jolla hyvät paperit.Jopa niin hyvät, että pystyy arvioimaan vielä paremmat rahkeet.Ammattikorkeakouluopinnot ovat tosi kaukana yliopisto-opinnoista, vaikka yritettäisiin kuinka tasapäistää.
Jotkut vaan ovat fiksumpia.Kateelliset, nielkää se
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 10:02"]
Hyvän amk:n suosituille linjoille on todella vaikea päästä. Amk yliope
[/quote]
Huoh.
Hyvä AMK ei millään mittarilla ole helppo määrittää. Ei aloituspaikkojen ja hakijoiden suhteella eikä millään muullakaan. Sama koskee yliopistojen mitä milloinkin paremmuuslistaa mitä julkaistaan säännöllisesti. Se ei loppujen lopuksi anna paljon mitään käsitystä koulutuksen laadusta ja opetuksen tasosta.
TAMK sosiaaliala (sosionomi AMK on tutkinto)! Tilastot löytyvät oppilaitoksen nettisivuilta. Käy itse katsomassa ja laske prosentit, jos et usko.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 02:15"]
Mille linjalle on koskaan hyväksytty kolme prosenttia hakijoista? Itse menin kylmiltäni kerran tekniikan pääsykokeisiin ja ne pisteet olisi riittänyt mille tahansa insinöörilinjalle missä tahansa AMK:ssä.
[/quote]
[/quote]
Ammattikorkeakouluihin on _omat kiintiöt_ ammattikoulupohjaisille ja ylioppilaspohjaisille hakijoille!
Eli aina tietty määrä lukion käyneitä valitaan + tietty määrä ammatillisen tutkinnon suorittaneita.
Tiedättekö kuinka monta AMK-inssiä tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Neljä ja kaikki saavat siitä 4 opintoviikkoa :)
T. DI
Mä olen kaksi kertaa hakenut juurikin TAMKiin sosionomiopintoihin. En ole päässyt, mutta nyt pääsin yliopistoon sosiaalityötä opiskelemaan. Onhan se hassua, että yliopistoon pääsee, muttei ammattikorkeaan :)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 14:47"]
TAMK sosiaaliala (sosionomi AMK on tutkinto)! Tilastot löytyvät oppilaitoksen nettisivuilta. Käy itse katsomassa ja laske prosentit, jos et usko.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 02:15"]
Mille linjalle on koskaan hyväksytty kolme prosenttia hakijoista? Itse menin kylmiltäni kerran tekniikan pääsykokeisiin ja ne pisteet olisi riittänyt mille tahansa insinöörilinjalle missä tahansa AMK:ssä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Esimerkiksi vuonna 2011 syksyllä TAMK sosionomiopintoihin oli 2117 hakijaa, joista 60 valittiin.
Läpäläpälää.
Hauskaa juhannusta sinullekin.