Veljeni hoidattaa lapsiaan vanhemmillamme
Kaipaisin neuvoja etenkin teiltä, joilla on lapsenlapsia.
Tilanne on se, että sisaruksistamme veljeni vaimoineen vierailee vanhempiemme luona joka ikinen päivä ja tuovat lapsensa vanhemmilleni hoitoon. He olettavat joka kerta että ruoka on valmiina pöydässä ja vanhemmat toimivat lapsenvahtina sillä välin kun itse lähtevät hoitamaan asioitaan tai jos he ovat paikalla, niin he katsovat vain puhelintaan.
Tilanne on alkanu pikkuhiljaa kärjistymään ja vanhemmat ovat purkaneet asiaa minulle. Minulla ei ole lapsia mutta kahdella muulla sisaruksella on veljeni lisäksi. Vanhempani ovat auvautuneet minulle tästä useampaan kertaan. Heille lapsenlapset ovat tärkeitä ja he pitävät siitä että heidän luonaan KÄYDÄÄN. Ongelma on siinä, että veljeni ei sitä tajua, vaan jokapäiväiset vierailut kestävät 6-8h.
Vanhempamme alkavat olla jo vanhoja sekä tottakai he kaipaavat myös omaa aikaa. Toinen vahemmistamme kertoi minulle että ei uskalla ottaa asiaa puheeksi, kun pelkää että veljeni suuttuu ja menee välit.
Itse taas en tahtoisi olla tässä sopassa välissä. Me sisarukset asumme siis kaikki jo omillamme. Onko teillä jollain tällaisesta kokemusta? Kuinka ratkaisitte tilantee? Ja tuliko asiasta riitaa?
Kommentit (46)
Ihminen joka ei uskalla puolustaa rajojaan päätyy hyväksikäytettäväksi. Läheisten, tuttavien, omien lapsien tai vanhempien. Rohkaise vanhempiasi asettamaan rajoja. Voisivatko he vaikka ruveta aktiivisesti käymään jossain muualla, ettei tarvitsisi siellä kotona hotellia pitää?
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien pitäisi kyetä asettamaan rajat lapsilleen myös aikuisille lapsilleen. Toki tilanne on hankala, koska rajat olisi pitänyt asettaa jo kauan sitten.
Olet ihan oikeassa, olen tätä sanonut vanhemmilleni että on heidän asiansa pistää rajat. Tilanne on jatkunut tosiaan jo vuosia.
Ap
Tuo oli ongelma myös miehen siskolla. Miehensä oli sairauseläkkeellä, joten pidettiin todella itsestäänselvänä. Mulle sitten purkautuivat, että ei jaksaisi. Ei hän sairauseläkkeellä ollut voidaakseen toimia päiväkotina, vaan siksi, että oli todella sairas ja sairaus aiheutti mm. kroonista väsymystä jo muutenkin. Vaimo sitten vielä vuorotyössä, ei onneksi yötyössä, vaan 2-vuorossa. Vapaapäivät olivat tyttärelle viesti siitä, että lapset voi tuoda hoitoon. Suoraan sanomisesta loukkaannutaan ja sitten pistetään saman tien toinen vaihtoehto että hyvä on ette sitten saa nähdä lapsia ollenkaan kun ei kerran voi hoitaa.
Itse varmaan vastaavassa tilanteessa alkaisin jo lähteä pois kotoa ja harrastaa. Yksi tuttu pariskunta ei jaksanut ja he alkoivat vaimonkin jäädessä eläkkeelle olla talvet Espanjassa. Tässä tapauksessa niitä lastenlapsia oli neljä ja kaikkia tuotiin jatkuvasti. Heille tämä oli helpompi ratkaisu kun sanoa ei, mutta siihen toki tarvitaan jo rahaa.
Mun äitini jauhoi kaikille miten hyväksikäytän häntä. Itse asiasa hän itse kerjäsi lapsia ainne koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka ei uskalla puolustaa rajojaan päätyy hyväksikäytettäväksi. Läheisten, tuttavien, omien lapsien tai vanhempien. Rohkaise vanhempiasi asettamaan rajoja. Voisivatko he vaikka ruveta aktiivisesti käymään jossain muualla, ettei tarvitsisi siellä kotona hotellia pitää?
Tämä on myös hyvä idea!
Ap
Vanhempiesi pitää "nostaa kissa pöydälle" ja selittää veljellesi suoraan, että he eivät jaksa niin pitkiä jatkuvia vierailuja ja lastenhoitoa. On todelle törkeää käytöstä veljeltäsi, jos hän ei ymmärrä, että vanhempasi tarvitsevat myös omaa aikaa. Ikää tulee joka päivä lisää ja jaksaminen vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini jauhoi kaikille miten hyväksikäytän häntä. Itse asiasa hän itse kerjäsi lapsia ainne koko ajan.
Kurja tilanne, mutta tässä ei ole kyse tuosta.
Ap
Käsitinkö oikein, ovatko vanhemmat jo eläkkeellä? Voisiko sairaaksi tekeytyminen vähän herätellä... Lääkäri käskenyt lepäämään pari viikkoa tms?
Ajatuksena kyllä kamala, mutta se voisi herätellä tätä aikuista lasta.
Entä voisiko lähteä kotoa pois? Jonnekin kaukaiselle sukulaiselle, marjastamaan, tapaamisiin yms. Alkaisi opettaa tälle perheelle, että mummolassa on oma elämä ja oma rytmi, ja sinne mennään kun kutsutaan tai piipahdetaan vaan pikaisesti.
Jos vanhukset eivät osaa itse kieltäytyä, niin tilanne jatkuu. Ja koska sinulla ei ole lapsia tai muuta siihen suuntaan, niin tämä asia ei ole sinun ongelmasi. Anna vanhusten siis olla ja sinä jatkat elämääsi. Helppo ratkaisu.
Voithan sinäkin esim. sanoa painokkaasti veljellesi, että olet käydessäsi vanhempiesi luona huomannut, että he eivät jaksa enää kaikkea kuten ennen, kun ikää tulee. Voit sanoa, että veljesi ei varmaan huomaa vanhempiensa ikääntymistä ja voimien vähenemistä, kun käy heidän luonaan joka päivä. Jospa veljesi tästä huomaisi vihjeen.
Jos vanhemmat ovat paikalla, käskisin lasta menemään isän/äidin luo ja sanoisin, että mummo/pappa on nyt väsynyt ja menisin lepäämään makuuhuoneeseen.
Vanhempasi kaivavat ihan itse verta nenästään ja lyövät päätään seinään. Jos se on heistä mukavaa, niin anna heidän jatkaa toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Käsitinkö oikein, ovatko vanhemmat jo eläkkeellä? Voisiko sairaaksi tekeytyminen vähän herätellä... Lääkäri käskenyt lepäämään pari viikkoa tms?
Ajatuksena kyllä kamala, mutta se voisi herätellä tätä aikuista lasta.Entä voisiko lähteä kotoa pois? Jonnekin kaukaiselle sukulaiselle, marjastamaan, tapaamisiin yms. Alkaisi opettaa tälle perheelle, että mummolassa on oma elämä ja oma rytmi, ja sinne mennään kun kutsutaan tai piipahdetaan vaan pikaisesti.
Kyllä, molemmat vanhempamme ovat jo eläkkeellä. Lisäksi toisella vanhemmista on alkanut olla muistisairauden piirteitä, joka sekin hankaloittaa tilannetta entisestään. Kiitos, tämä oli myös hyvä vinkki!
Ap
Meillä on aika samanlaista. Vaimon veli hoidattaa lapsiaan appivanhemmilla aika siekailematta. Ei siinä voi asioihin puuttua, vaan aikuisten ihmisten pitää saada suunsa auki itse. Toisaalta on helpompi, kun kokemuksesta tiedän, että appivanhemmat siihen pystyvät. Kun omat lapsemme olivat pieniä, oli hyvin tarkat rajat, miten ja kuinka paljon (vähän) lapsia hoidetaan. Näitä myös kunnioitimme.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinäkin esim. sanoa painokkaasti veljellesi, että olet käydessäsi vanhempiesi luona huomannut, että he eivät jaksa enää kaikkea kuten ennen, kun ikää tulee. Voit sanoa, että veljesi ei varmaan huomaa vanhempiensa ikääntymistä ja voimien vähenemistä, kun käy heidän luonaan joka päivä. Jospa veljesi tästä huomaisi vihjeen.
Tätä olen juuri yrittänytkin. Veljeni on tämän ymmärtänytkin mutta silti ei ota asiaa vakavasti. Hän on sitä mieltä että lapset piristävät vanhempiamme (niin se onkin) mutta pieninä ”annoksina”. On eri asia käydä kylässä kun jäädä asumaan toisen luo. Lisäksi toinen vanhemmistani on kieltänyt etten saa sanoa asiasta mitään veljelleni. Mutta jos tätä sekoilua vielä jatkuu niin kait se on pakko, minulla tosiaan on myös oma elämäni toisessa kaupungissa, niin on todella kuluttavaa olla mukana tällaisessa koska en ole mitenkään tähän osallisena.
Ap
Vanhempien pitäisi kyetä asettamaan rajat lapsilleen myös aikuisille lapsilleen. Toki tilanne on hankala, koska rajat olisi pitänyt asettaa jo kauan sitten.