Onko 3e opiskelijalounas mielestäsi halpa?
Työpaikkalounaaseen verrattuna tietysti, mutta itse tehden tekee kotiruokaa halvemmalla. Itse kun aikoinani opiskelin (90-luvulla), opiskelijalounas oli suhteessa halvempi.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sika halpa! Mistään muualta et saa valmista ateriaa tuohon hintaan!
Jostain työttömien ruokaloista saat samaan hintaan, mutta paljon huonompaa.
Käyn välillä yliopiston ruokalassa sellaisten työkavereiden seurana, jotka opiskelevat työn ohessa ja saavat ruuan opiskelijahintaan. Itse maksan siellä saman kuin työpaikan lounasruokalassa eli kympin pintaan.
Ok ruokaa, josta 3 euroa on halpa hinta. Omana opiskelijaaikanani 80-luvulla opiskelijalounaan hinta oli suhteessa kalliimpi
80-luvun alussa piti maksaa jokainen leipäpalakin erikseen. Se muuttui jossain vaiheessa, olin välillä töissä, joten en muista vuottaa ja jatkoin opintoja 1985, jolloin se oli jo aika edullinen. Keitto oli edullisempi kuin muu ruoka ja oli rajattu, mitä sai lisäksi. Salaatit olivat pienessä lasikupissa, ei saanut ottaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Huutopierua kommenteille. Ettekö te osaa laskea kotona tehdyn aterian suhteellista hintaa? Muutama 20 sentin makaroonipussia ja kolmen euron soijarouhepussi, niin niillä pärjää jo viikon. Päälle porkkanoita ja muita rehuja + maitoa, niin ei siinä yhdelle aterialle paljoa hintaa tule
Kotona saa tehtyä halvempia annoksia mutta et taatusti yhtä monipuolisia. Sitäpaitsi käytät jotain parikymmentä vuotta vanhoja/supertarjoushintoja laskuissasi.
Huvittavaa että täällä väitetään ettei 3 eurolla saa mitään kaupasta ja esimerkiksi annetaan jotain älyttömän ylihinnoiteltuja maustesoosseja. Toisessa alotuksessa kuitenkin osattiin sujuvasti kertoa jopa viikonlopun ylitse ruoat vain 2,60€. Mites tämä on mahdollista? Siellä on sivu tolkulla ohjeita monen päivän ruoaksi.
Työpaikkalounas maksaa normaalisti sen 10.90 per päivä eli se 3e oiskelijalounas on edelleen halpa. Opiskelijat saavat kuitenkin valtiolta ilmaista rahaa.
On se kallis. Me syödään teinipojan kanssa 6.70e päivä. Keiton saa tehtyä alle 6 eurolla josta riittää yhdelle viikoksi. Syödään lihaa, kalaa ( lohi, silakka, muikku, siika ), kasviksia, hedelmiä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvätuloinen, voi helpostikin ostaa kaupasta mukaan vaikka pienen 7€ maustekastikepullon joltain Poppamieheltä tms. artisaanifirmalta joka menee yli tuplasti koko tuon aterian yli hinnassa.
Mene ohi aiheen, mutta mua todella naurattaa tuo trendikäs ruoka-buzzword, eli artisaani, jolla saa lisättyä pari euroa lisää tuotteen hintaan. LOL! Itse kierrän kaikki artisaani-ruoat kaukaa. En halua maksaa yhdestä sanasta markkinoinnissa.
On halpa. En saisi itse kotona tehtyä samansisältöistä ateriaa tuolla hinnalla. Se, joka sanoo tuon olevan kallis, edes opiskelijan budjetilla, ei ole käynyt opiskelijaravintolassa syömässä. T. Opiskelija.
Olen opintotuella, enkä saa opiskelijahintaista ruokaa erikoisammattitutkinnolla. Parempi tehdä kotona ruoka termariin ja selviän 3e per päivä. Eipä ole ylimääräiseen rahaa, vaikka jonkin verran on säästöjäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On halpa. Eipä tuolla rahalla osta juuri mitään kotiin. Jos syöt tuolla hinnalla pääruoan, salaatin, leipää ja juoman, hinta on alhainen.
Esimerkkejä pääruuista:
2 rapeaa kalapalaa (eli käytännössä kalapuikkoja) ja kermaviilikastiketta
1 pala pakasteseitä juustokastikkeessa
1 uunimakkara (eli halpa jauhomakkara halpisjuustolla)
4 lihapullaa
Lisukkeena riisiä ja perunaa.
Salaattia saa ottaa yhdelle pienelle lautaselle, ja salaattipöytä sisältää:
1) maapähkinöitä tai purkkipapuja
2) kaalia
3) porkkanaraastetta, jonka joukossa on joskus rusinoita tai purkkiananasta
4) pakasteherneitä, pakastemaissia tai herne-maissi-paprikaa
Juomana veden lisäksi lasi rasvatonta maitoa tai sekamehua.
Lisäksi saa ottaa 2 palaa leipää ja margariinia.
2 eurolla saa taatusti paljon tehtyä isomman annoksen maukkaampaa ja terveellisempää kotiruokaa.
Olen kanssasi samaa mieltä. Mutta eihän valmiin ruoan tarvitse ollakkaan samanhintaista itse tehdyn kanssa. Ei tarvitse käydä ostoksilla, laittaa, lämmittää, siivota jälkiä, tiskata, viedä roskia jne.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa että täällä väitetään ettei 3 eurolla saa mitään kaupasta ja esimerkiksi annetaan jotain älyttömän ylihinnoiteltuja maustesoosseja. Toisessa alotuksessa kuitenkin osattiin sujuvasti kertoa jopa viikonlopun ylitse ruoat vain 2,60€. Mites tämä on mahdollista? Siellä on sivu tolkulla ohjeita monen päivän ruoaksi.
Yhtä huvittavaa on vertailla opiskelija- ja kotiruokaa keskenään, sillä opiskelijalounas tulee nenän eteen mitään tekemättä ja vastaavasti jos ruoka tehdään kotona, on ostettava itse raaka-aineet, valmistettava ruoka, ruuan valmistukseen ja säilyttämiseen tarvitaan välineitä ja sähköä jne. Ja itse pitää vielä tiskata ja siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On halpa. Eipä tuolla rahalla osta juuri mitään kotiin. Jos syöt tuolla hinnalla pääruoan, salaatin, leipää ja juoman, hinta on alhainen.
Esimerkkejä pääruuista:
4 lihapullaa
2) kaalia
2 eurolla saa taatusti paljon tehtyä isomman annoksen maukkaampaa ja terveellisempää kotiruokaa.
Teillä on harvinaisen surkea tarjonta. Meillä saa syödä niin paljon kuin lautaselle saa mahtumaan. Leivässä ja salaatissa ei ole mitään rajoituksia. Pääruokina mm. uunilohta ja lihapataa (ei sitkoa vaan kunnollista lihaa). Aina vähintään 3 ruokalajia, joista kaikkia saa ottaa.
Kerropa toki minkä yliopiston ruokalassa on muka tuollaiset ruuat? Olen syönyt niin Oulun, Lapin kuin Helsingin eri opiskelijaravintoloissa ja kyllä se tarjonta on aina ollut samaa sarjaa tuon ylemmän kanssa. Makaroonimössöä ja kalapuikkoa on tarjolla, uuniloheen en ole törmännyt ikinä. Ruoka ollut pääsääntöisesti tosi heikkolaatuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä pääruuista:
4 lihapullaa
2) kaalia
Tässä muutama lisäesimerkki:
En tiedä miltä vuosikymmeneltä tietosi ovat, mutta ainakaan täällä Tampereella ruoka ei ole tuollaista.
Salaattibuffet sisältää salaattipohjan, ja siihen vaihtelevasti kurkkua, tomaattia, paprikaa, kaalia, sieniä jne ja aina jonkinlainen pasta- tai jyvälisäke. Lisäksi ruuan kanssa on usein joku lämmin kasvislisäke, kuten paahdettuja punajuuria, höyrytettyä parsakaalia jne.
Nuo esimerkkisi pääruuista ovat sellaisia, joita en itse ole koko opiskeluaikanani syönyt. Kampuksella on neljä ravintolaa, joista valita mieleinen ruoka. Noiden ravintoloidenkin sisällä on usein vähintään kaksi pääruokavaihtoehtoa + kasvisruoka, joten ruokaa mistä valita on kaksinumeroinen luku. Tuon lisänä vielä eri ravintoloissa tarjottavat keittolounaat, joiden hinta salaatteineen leipineen ja muine lisukkeineen on alle kaksi euroa.
Leipä on paikanpäällä leivottua, ja sen kanssa on eri levitevaihtoehtoja, kuten maidoton margariini, joku oivariinityyppinen levite ja hummusta.
Tuo juoma-asia pitää paikkansa, mutta henkilökohtaisesti en juo muuta kuin vettä, joten ei vaikuta elämääni.
Ennen se lounas maksoi myös kansakoulussakin. Äiti laittoi aina evääksi makkaran ja pullon maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 € on iso summa opiskelijalle. Opintoraha on 250 € ja siitä täytyy maksaa kaiken muun lisäksi myös vuokran omavastuu.
Koko päivän ruokabudjettini on 3 €, joten en voi millään maksaa sellaista summaa pelkästä lounaasta.
Minäkin pidin lounasta liian kalliina silloin kun se oli jotain 2,30. Jos opintotuella aikoo elää, niin silloin on syötävä todella halvalla. Opiskelijoilla pitäisi olla mahdollisuus säilyttää eväitä jääkaapissa ja lämmittää mikrossa, sekä tila jossa syödä niitä.
Jokaisella ainejärjestöllä on tuollainen tila.
Vierailija kirjoitti:
On se kallis. Me syödään teinipojan kanssa 6.70e päivä. Keiton saa tehtyä alle 6 eurolla josta riittää yhdelle viikoksi. Syödään lihaa, kalaa ( lohi, silakka, muikku, siika ), kasviksia, hedelmiä päivittäin.
Olet kyllä taikuri jos teinipojan ruokit 3,35€/päivä, jos se sisältää aamiaisen, lounaan, iltapv. välipalan, päivällisen ja iltapalan.
Yleensä koulussa teinipojat syövät uskomattomia annoksia, usein pari aikuisen annosta, samoin meillä kotona, ainakin jos harrastavat paljon liikuntaa ja hetken päästä on jo huutava nälkä. Samoin monet tytöt. Lapset ja teinit kun saattavat kasvaa pituutta jopa 5-10cm kesässä ja kasvamiseen tarvitaan laadukasta ravintoaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä pääruuista:
4 lihapullaa
2) kaalia
Teillä on harvinaisen surkea tarjonta. Meillä saa syödä niin paljon kuin lautaselle saa mahtumaan. Leivässä ja salaatissa ei ole mitään rajoituksia. Pääruokina mm. uunilohta ja lihapataa (ei sitkoa vaan kunnollista lihaa). Aina vähintään 3 ruokalajia, joista kaikkia saa ottaa.
Kerropa toki minkä yliopiston ruokalassa on muka tuollaiset ruuat? Olen syönyt niin Oulun, Lapin kuin Helsingin eri opiskelijaravintoloissa ja kyllä se tarjonta on aina ollut samaa sarjaa tuon ylemmän kanssa. Makaroonimössöä ja kalapuikkoa on tarjolla, uuniloheen en ole törmännyt ikinä. Ruoka ollut pääsääntöisesti tosi heikkolaatuista.
Otaniemessä on enimmäkseen siedettävä tarjonta, tosin paljon ravintoloita eli kilpailuakin. En muuten ole koskaan nähnyt rajoitusta 4 lihapullasta ja kuvittelisin että niiden on oltava tosi isoja jos tuollainen on. Muuten on toki rajoituksia koska jos ei olisi niin ekat vie kaiken proteiinin ja lopulle jää vain makaroonia/perunaa + salaattia. Välillä on tarjolla kieltämättä sellaisia ihmeellisyyksiä ettei voi sanoa että meni putkeen mutta enimmäkseen ruoka on ollut sen pari vuotta hyvälaatuista ja syötävää, vaikkei ehkä edes työpaikkaruokalan buffeteille pärjääkään. Työpaikkaruoka maksaa kuitenkin selvästi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voin elää vaikka viikonlopun yli parilla eurolla, mutta pidemmän päälle sellainen ruokavalio ei ole terveellinen tai riittävä.
Riippuu mitä sisältää. Jos on keittoa ja leipää niin ei ole halpa. Jos on ”normaalia” ruokaa niin en osaa sanoa. Kyllähän halvemmalla pääsisi kun tekisi ruoan kotona (tai riippuu mitä on tottunut syömään).
On halpa. Mutta miksi se ei ole ilmainen?
Mulla se on ilmainen.
On se halpa. Tuolla hinnalla on vaikea tehdä yhtä monipuolista ja tuoretta kotona joka päivä ottaen huomioon että tuohon kuuluu leivät, salaatit, juomat ja joskus jälkiruokakin.