Ärsyttää vaimon roinan hamstraaminen!
Ongelmana on se, että vaimo hamstraa tavaraa ja ei suostu oikein luopumaan mistään....
...ja kun yrittää asiasta nätisti sanoa, niin suuttuu.
Tragikoomista tässä on, että asumme maalla hyvin isojen varastotilojen ääressä...sitä tavaraa on sitten aivan tolkuttomasti.
Tarkoittaa myös sitä, että valtavien varastotilojen myötä ongelma on paisunut valtavaksi.
Esimerkkejä tavaramääristä:
Esim. itse olisin sitä mieltä, että meille riittäisi aivan hyvin (näillä jo pärjäis ihan mukavasti):
1. Isoja mattoja vaikka 50 kappaletta
2. Pieniä mattoja vaikka 200 kappaletta
3. Pussilakanoita vaikka 200 kappaletta
4. Vanhoja kahvikalustoja vitriinien koristeluun vaikka 25 sarjaa
5.Kaitaliinoja 300 kpl
6. Verhoja 200 kpl
6. Tai pyyhkeille pitäisi riittää yksi iso vaatekaappi.
7. Myöskin astiankuivausliinoille pitäisi riittää yksi kaappi.
8. Koristetyynyjä vaikka 200 kpl
9. Pehmoleluja 200 kpl
10. Askartelutarvikkeille pitäs riittää muutama iso kaappi...
11. Isoja tarjoiluastioita vaikka 100 hengelle (ei 200 hengelle)
12. Isoja päiväpeittoja 20 kappaletta
13. Peittoja 30 kpl
14. Leluille muutama iso kaappi....
15. Pakastimia ei tarvi kuin kymmenkunta... (jääkaappeja vaikka 5 kpl).
Jne. Että olisi joku raja jossain edes....
Vaimo taas on ilmeisesti sitä mieltä, että eihän nämä riitä mihinkään ja takaovesta täytyy työntää sisään uutta roinaa jatkuvasti.... (olen ilmeisesti kohtuuton minimalisti, kuten noista edm. luvuista voitte päätellä)
Itse olen kuitenkin ollut huomaavinani, että Johan näillä tavaramäärillä täyttää valtavat varastotilatkin.
Kun vaimolle ehdottaa, että jotain rajaa, mitään ei mahdu enää mihinkään....
niin hän suuttuu ja vastaa, että hän siivoaa kyllä ja laittaa tavarat järjestykseen...
mitä voi tapahtua muutaman vaatekaapin kanssa.... (kerran vuodessa ehkä)
Mutta hei...niitä vaatekaappeja on pelkästään kellarin lämpimässä varastossa kymmeniä...
Niin "järjestelyt" jää pisaraksi mereen.
Itse sitten yritän lakkaamatta laittaa roinaa järjestykseen ja salaa kuskaan keräyksiin ja kaatopaikoille... (jos jään kiinni, niin tulee ikävää palautetta).
...samaan aikaan vaimo kuskaa lisää sisään takaovesta.
Onko kohtalontovereita?
Riittäiskö nuo mainitsemani määrät noiden tavaroiden osalta sulle? (laitoin vain esimerkkinä muutaman tavararyhmän kuvaamaan tilannetta).
Kommentit (17)
Ihan järkyttävä tilanne. Vaimosi on hullu hamstraaja. Tuo on jo mielenterveysongelma.
Hamstraus taitaa olla joku mielenterveysongelma pahimmillaan.
Miten ap:lla on aikaa laskea kaikki määrät ja laittaa vielä tänne ilmoituksen kaikesta? Kuinka kauan kului aikaa näihin laskuihin? Miksi et tee töitä? Täysi provo koko aloitus ja mee töihin!
Pistä myyntiin niitä mitä vaimo ei enää muista
Hamstraaminen liittyy usein traumaperäiseen kokemukseen ja saattaa alkaa vasta vuosia esimerkiksi läheisen kuoleman, onnettomuuden tms jälkeen.
Ei oteta suomessa vakavasti, lääkäritkin vain tarjoaa päälääkkeitä.
Läheisille hamstraava ihminen voi koitua todella riesaksi.
Kyllä, vaimosi on sairas. Minulla on myöskin tuttava, joka hamstraa tavaraa mielettömät määrät, joka paikka pursuaa ylimääräistä.
Miten voi olla noin paljon jotain ihme mattoja ja liinoja???
Ihan vain sinun migreeni.Piruako olet tommosen kanssa
Tunnen kaksi tällaista hamstraajaa, molemmat naisia. Toisen puoliso häipyi, toisen yrittää kärvistellä. Minun mieheni on toipuva amatöörihamstraaja - mitään ei voinut heittää pois. Tyttärien kanssa aina odotettiin sen työmatkaa ja sullottiin sekajätteeseen tavaraa niin paljon kuin mahtui. Työmatkaa siksi, että muuten se olisi kaivanut kamat esiin roskiksesta. Koskaan se ei huomannut, että jotain on hävinnyt.
No tuo on ihan sukupuolesta riippumatta sairasta. Oon itse katsellut useamman sukulaismiehen hamstrausvimmaa enkä ymmärrä mihin ne niitä romuja loppujen lopuksi tarvii ja käyttää. Lopuksi useammat romut päätyvät kaatikselle käyttämättömänä.
Paha aste on se kun tavarat täyttää asuinrakennuksen niin ettei tilaa ole missään. Ja mees huomauttaan tai vihjaseen asiasta niin ko. hamstrari ottaa nokkiinsa.
M46
Onko teidän asunto 500 neliötä, kun nuo kaikki mahtuvat sinne?
Onko vaimolla havaittavissa Asperger piirteitä. Meillä suvussa on monia Asperger henkilöitä ja nämä kaikki ovat erittäin kovia hamstraamaan kaikennäköistä rojua mm muovipusseja pussitettuna toisten sisään varmaan parisen sataa hylly tulvillaan ja kaikki pakkausmateriaalit säästetty jos tarvii johonkin joskus ehkä..
Järkyttävää. Nuo määrät jotka vielä hyväksyisit ovat nekin aivan sairaalloisia.
Vaimosi on henkisesti sairas. Pakonomainen keräily. Ja tähän kuuluu sairaudentunnottomuus.
Itse tukisin puolisoani, jos rakastaisin häntä, mutta muuttaisin pois. On vaarallista asua noin ja onhan se hirveän kallistakin pitää lämpimänä suuria varastoja.
Hän ei tule uskomaan yhtään mitään muuta kuin konkreettista rajanvetoa. Tekoja. Voimia tilanteeseesi, joka on varmasti hyvin raskas!
Ei ole miehen tekemä aloitus.