Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suussani limakalvolla useampi kuin yksi afta, suu ihan poltteinen, mikä auttaisi?

Vierailija
25.07.2020 |

Kaikkea mahdollista olen elämäni aikana kokeillut kotikonsteilla ja ilman reseptiä saatavilla apteekin aineilla sekä hammaslääkärin laittamilla tehoaineilla, jotka auttaneet heti miten, mutta eihän joka aftaan voi olla hammaslääkäriä tilaamassa. Kertokaapas lisää keinoja niiden parantumisen nopeuttamiseksi ja sitä hitsin moista kipua syödessä ja puhuessakin välttääkseni?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanheneminen poistaa tuon vaivan monilta.

Itselläni vain pahentunut iän myötä. Viisissäkymmenissä jo ja aftoja on yli 250 päivää vuodessa. Välillä kymmenittäin ympäri suuta ja kielessä.

Yksikään lääkäri ei ole osannut auttaa eikä mikään poppakonsti ole tepsinyt. Täältäkin saa aina samat vinkit, mutta ei ne minulla toimi. Osalla keinoista voi hetkeksi lieventää kipuja, mutta ei tämä silti mitään elämää ole.

Ymmärrän kroonisista kivuista kärsiviä ihmisiä jotka tappavat itsensä.

Vierailija
22/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Afta lähtee heti kun laittaa merisuolaa siihen päälle. Kirvelee hetken himputisti mutta kuivaa sen

Olen kokeillut suolaa, mutta laitan muutaman lusikallisen veden sekaan lasiin, ja sitten kurlaan, mutta ehkä se on nyt kokeiltava suoraan vaan merisuolarae aftan päälle, ja sitten tuntea se vedet silmistä kihauttava hirvittävä kiputunne hetken aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käytä ainakaan vaahtoavaa hammastahnaa. Se vaahtoava aine aiheuttaa aftoja.

Vierailija
24/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sensodyne-tahnaa ja aftoja ei tule.

Yksi pahimmista aftojen aiheuttajista. Riippuu varmaan mikä kelläkin on aftoihin syynä.

Vierailija
25/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa välttää makean syömistä kunnes aftat on parantuneet. Itse ainakin huomasin että aftat oikein rakastavat suklaakonvehtien mässytystä. 😂

Vierailija
26/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Afta lähtee heti kun laittaa merisuolaa siihen päälle. Kirvelee hetken himputisti mutta kuivaa sen

Ei lähde. Saattaa helpottaa hetkeksi, mutta ei lähde.

Vierailija
27/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pese hampaat ja pidä suu puhtaana, niin vältät aftat.

Ei juurikaan auta aftojen estämiseen, mutta muuten toki kannatettava keino. Ja pakkohan se suu on pitää puhtaana, jos oikeasti elää aftah*lvetissä.

Vierailija
28/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet sitä töhnää mikä ns polttaa aftan? Minulla on niin kivulias afta alahuulessa, etten pysty syömään ja koko suu tuntuu olevan halvaantunut. Nyt on kokeilussa se kipua hellittävä geeli, mutta siitä ei ole juuri mitään apua. Alkaa hajota pää tähän kipuun. Tämä on siis elämäni ensimmäinen kunnollinen afta.

Vierailija
29/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanheneminen poistaa tuon vaivan monilta.

Itselläni vain pahentunut iän myötä. Viisissäkymmenissä jo ja aftoja on yli 250 päivää vuodessa. Välillä kymmenittäin ympäri suuta ja kielessä.

Yksikään lääkäri ei ole osannut auttaa eikä mikään poppakonsti ole tepsinyt. Täältäkin saa aina samat vinkit, mutta ei ne minulla toimi. Osalla keinoista voi hetkeksi lieventää kipuja, mutta ei tämä silti mitään elämää ole.

Ymmärrän kroonisista kivuista kärsiviä ihmisiä jotka tappavat itsensä.

Ymmärrän tuskasi kun itsellä jo yksi afta muutaman kerran vuodessa saa hermoromahduksen partaalle. Itselläni kestää noin viikon parantua. Syytä en ole keksinyt niiden tuloon taikka sitten parantumiseen.

Tsemppiä, koeta kestää.

Vierailija
30/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni 2 viikkoa ollut kielen päässä todella kivulias afta. Puhekin on pelkkää sössötystä. Olen vain yrittänyt kestää.

Samat itselläni ja just kielessä, viikon päivät jo olleet. Mä en kestä, kaikkea olen jo kokeillut. Nyt otin jo vihdoin viimoin särkylääkkeen, ja muutenkin jouduin ottamaan toiseen kipuun kipulääkkeen, joten samallahan tuo lievittää suun aftoista aiheuttamaa kirvelyä.

Vierailija
31/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhtele kuumalla (Ei polttavalla) vedellä. Taustalla on usein C-vitamiinin puute. Appelsiini joka aamu auttaa.

Ei pitäisi olla c-vitamiinin puutosta, sillä etenkin tähän aikaan vuodesta syön entistä enemmän c-vitamiinipitoisia metsämarjoja ja mansikoita.

Mutta vadelmathan ovat hapokkaita, joten epäilen niiden aiheuttavan aftoja.

Vierailija
32/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kokeilleet sitä töhnää mikä ns polttaa aftan? Minulla on niin kivulias afta alahuulessa, etten pysty syömään ja koko suu tuntuu olevan halvaantunut. Nyt on kokeilussa se kipua hellittävä geeli, mutta siitä ei ole juuri mitään apua. Alkaa hajota pää tähän kipuun. Tämä on siis elämäni ensimmäinen kunnollinen afta.

Minulla on ollut joskus jopa oikein superisoja aftoja suuni limakalvolla.  Ymmärrän tuskaasi.

Vierailija
33/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saakohan Illodinia enää? Mulla lähti aftat sillä. Ei laimennettuna vaan ihan raakana suoraan aftaan. Kirpaisi ensin pirusti mutta sen jälkeen puutui. Ja atfa lähti päivässä.

Itse olen nytkin laittanut pumpulitikulla aftojen päälle muunmuassa apteekista saatavaa. Corsodyl-liuosta, mutta eihän se muuta tee kuin vähäksi aikaa puuduttaa niitä, eikä paranna, vaan ajan kanssa häippäsevät, about viikossa.

Vierailija
34/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat kehunneet piimän auttavan aftavaivaan, en ole ikinä kokeillut, koska en juo maitoakaan, niin saatika piimää.

Vierailija
35/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hunajaa aftalle! T. hammashoitaja

Vierailija
36/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat kehunneet piimän auttavan aftavaivaan, en ole ikinä kokeillut, koska en juo maitoakaan, niin saatika piimää.

Jatkan edellistä eli piimän purskuttelua suussa, niin se auttaisi mukamas aftoihin, en tiedä, kun en ole viittinyt ostaa kokonaista piimäpurkkia, koska en muutoin sitä juo, eikä juo puolisonikaan.  Nyt vissiin on kokeiltava sitäkin keinoa jo, eihän tästä muuten mitään tule näiden vähän väliä ilmaantuvien aftojen kanssa.  Suu niin kipeä, että hyvä, että kykenen puhumaan, kun sattuu niin hirveesti.

Vierailija
37/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aftat saattavat tulla liiasta p...n puhumisestakin; ) tiedä tuota sitten? :D

Vierailija
38/44 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin pahoista aftoista noin 20 vuotta. Nyt ei ole viiteen vuoteen ollut, en tiedä miksi. Täysi mysteeri. 

Mutta asiaan: toin Amerikan-matkoilta sellaisia puuduttavia geelejä ja tipetillä laitettavia puuduttavia aineita, joita suomalaisten hammaslääkärien mukaan ei pitänyt olla olemassakaan. Täällä kun siis kyselin, niin kaikki aina sanoivat, ettei sellaisia ole. Jenkeissä niitä sai ihan ilman reseptiä Wahlgreensiltä tai CVS:stä. Eivät nämäkään siis poista aftoja, mutta puuduttavat kivun. Mm. Blistexin KANKA-niminen aine ja Wahlgreensin oma "Instant Oral Pain Relieving Gel". 

Löysin tiedon netistä, jossa oli ainakin tuolloin aftoihin keskittynyt keskustelufoorumi. Useat europpalaiset tilasivat näitä tuotteita jenkeistä jonkinlaisen tekaistun jenkkiläisen postilaatikko-systeemin kautta, kun suoraan eurooppalaiseen osoitteeseen ei ollut toimitusta. 

Suomesta sain ostettua ainoastaan sitä hirveää ainetta, joka polttaa niin että sydän meinaa pysähtyä, ja muodostaa hetkeksi aftan päälle peittävän kalvon. Ehkä hiukan nopeuttaa paranemista. 

Vierailija
39/44 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aftex geeli apteekista, tekee suojaavan kalvon ja vähentää siten kipua. Hyvä tuote myös jos on polttanut kitalaen kuumalla ruualla/juomalla.

Vierailija
40/44 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä oli ennen kokoajan aftoja. Sitten aloin ostamaan (apteekista) hammastahnoja jotka ei vaahtoa ja niiden käytön myötä ongelma katosi. En nyt muista mikä se vältettävä ainesosa on nimeltä, mutta suosittelen kokeilemaan, kyllä ne apteekissa osaa neuvoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi