Lapset leikki museossa esineillä, vanhemmat ei puuttuneet
Pysyviä jälkiä jäi mm. vanhaan toimistoon esille asetetuilla kynillä raapustelusta. Ihan kuin museoon tehdyt historialliset kokonaisuudet olisivat näille vanhemmille vain kiva leikkipaikka. Mitä tällaiset vanhemmat ajattelevat?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tyhmä näytteille asettelija, jos ei ole laittanut historiallisia kokonaisuuksia turvallisesti (lue: ei mahdollista päästä piirtelemään) esille tai asettaneet riittävää valvontaa.
Nykyään ei ole aina selvää, mihin museossa saa koskea ja mihin ei. On paljon ihan leikittäväksi/kokeiltavaksi asetettuja juttuja.
Siksi onkin tärkeää, että esineet, joihin ei ole tarkoitus koskea laitetaan vitriiniin/köyden taakse tai vähintäänkin kissankokoisin kirjaimin kaikkialle kylttejä, että NÄYTTELYESINEISIIN EI SAA KOSKEA.
Siinä sitten on aito 1800-luvun tunnelma kun metrin välein on kieltokyltti?
Eipä siellä museossa muutenkaan ole aitoa tunnelmaa, kun on pesty nykyaikaisilla pesuaineilla, paikalla on nykyaikaisia ihmisiä, kameravalvontaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tyhmä näytteille asettelija, jos ei ole laittanut historiallisia kokonaisuuksia turvallisesti (lue: ei mahdollista päästä piirtelemään) esille tai asettaneet riittävää valvontaa.
Muiden vika, niin aina.
Kyllä minä museon työntekijänä koen omaksi viakseni, jos en selkeästi kerro asiakkaille opastein tms. että esineisiin ei saa koskea. Se kun ei ole asiakkaiden vastuulla pitää huolta tuollaisesta, vaikka suurin osa ymmärtääkin ilman ohjeita, mihin saa koskea ja mihin ei.
Eli jokaiselle perheelle mukaan henkilökunta kertomaan mihin Siiripetteri saa koskea.
Sinulle kyllä, kun et näköjään osaa lukea. Muut ovat yleensä lukutaitoisia, joten "Älä koske"-kyltit riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei ole aina selvää, mihin museossa saa koskea ja mihin ei. On paljon ihan leikittäväksi/kokeiltavaksi asetettuja juttuja.
Siksi onkin tärkeää, että esineet, joihin ei ole tarkoitus koskea laitetaan vitriiniin/köyden taakse tai vähintäänkin kissankokoisin kirjaimin kaikkialle kylttejä, että NÄYTTELYESINEISIIN EI SAA KOSKEA.
Siinä sitten on aito 1800-luvun tunnelma kun metrin välein on kieltokyltti?
Et säkään ole paljon museossa käynyt, kun et tiedä että on ihan tavallinen tapa laittaa löysi eteen ja vielä lappu ÄLÄ KOSKE!
Yhdessä museossa meni köysien välissä kapea kuja, josta ihailtiin 1800-luvun alun kirjailijan työhuonetta.
Eräässä museossa huoneisiin ei edes pääse, vaan kaikki vuorollaan saavat katsoa ovelta köyden takaa.
Ja yhdessä museossa oli muuten vapaata mutta hienolle rokokoo-sohvalle oli aseteltu lapsi ÄLÄ ISTU!
Ei se mun tunnelmaa tapa, lähinnä naurattaa ihmiset ja heidän typeryytensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1800-luvun huonetta kuvaava asetelma on leikkipailka, jos ei erikseen kielletä?
Ihan mahdollista. Toki oletusarvo sentään vielä on, ettei kosketa, mutta todella usein tällaiset nimenomaan ovat kokeiltavaksi tarkoitettuja.
150 vuotta vanhaan arvopöytään piirtely ihan kokeiltavaksi tarkoitettu?
Oletko lukutaidoton vai mikä on ongelmasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että näihin esineisiin ei saanut koskea?
On yleissivistystä.
Ei, vaan yksiselitteisen selkeästi on ilmoitettu, jos johonkin ei saa koskea. Silloin asiaan saa puuttua. Monesta museosta löytyy myös juttuja, joita saa näpläillä.
1970-luvun lapsena oli silloin ihan selvää, että kosketaan esineisiin vain, jos siihen on lupa. Oli sitten museo tai kyläpaikka. Ei niin päin, että kaikkea saa tehdä, jos ei erikseen kielletä.
Kommenttien enemmistö puolustelee huonoja käytöstapoja, kertoo paljon nykymammoista.
Vierailija kirjoitti:
1970-luvun lapsena oli silloin ihan selvää, että kosketaan esineisiin vain, jos siihen on lupa. Oli sitten museo tai kyläpaikka. Ei niin päin, että kaikkea saa tehdä, jos ei erikseen kielletä.
Ajat muuttuu siskosein/velisein. 1970-luvulla oli myös selvää, että vauvan voi jättää huoletta vaunuissa ulos kun käy kaupassa. En lähtisi kokeilemaan nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Kommenttien enemmistö puolustelee huonoja käytöstapoja, kertoo paljon nykymammoista.
Olen lukenut jokaisen kommentin, mutta en ole huomannut minkäänlaista puolustelua. Ainoastaan tosiasioiden kertomista siitä, että museoissa on erilaisia käytäntöjä ja koskeminen ei aina ole huonoa käytöstä, vaan joskus täysin sallittua. Lisäksi kommenteissa näkyy faktaa siitä, että museossa pitää olla opasteet ja arvoesineet on syytä suojata muutenkin. Sekö on mielestäsi huonoa käytöstä?
Ikea-krääsän keskellä elävät nykyihmiset ilmeisesti olettavat, että museoonkin saa tuosta vaan uusia sata vuotta vanhoja kalusteita töherrettyjen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut jokaisen kommentin, mutta en ole huomannut minkäänlaista puolustelua. Ainoastaan tosiasioiden kertomista siitä, että museoissa on erilaisia käytäntöjä ja koskeminen ei aina ole huonoa käytöstä, vaan joskus täysin sallittua. Lisäksi kommenteissa näkyy faktaa siitä, että museossa pitää olla opasteet ja arvoesineet on syytä suojata muutenkin. Sekö on mielestäsi huonoa käytöstä?
Missä on sanottu, ettei kieltokylttejä ollut? Oli.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden vika, niin aina.
Kyllä minä museon työntekijänä koen omaksi viakseni, jos en selkeästi kerro asiakkaille opastein tms. että esineisiin ei saa koskea. Se kun ei ole asiakkaiden vastuulla pitää huolta tuollaisesta, vaikka suurin osa ymmärtääkin ilman ohjeita, mihin saa koskea ja mihin ei.
Samaa mieltä. Kyllä se on meidän museoiden työntekijän vika, jos opastus ja valvonta pettää. En syyttäisi siitä vanhempia. Ihan samalla tavalla, jos esineet päätyvät varkaiden taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on sanottu, ettei kieltokylttejä ollut? Oli.
Ap
Ikävä kyllä emme osaa lukea ajatuksiasi, joten emme voineet tietää oliko kylttejä vai ei. Katsos, kun et aloituksessa maininnut niistä mitään. Silloin voi helposti olettaa, että kylttejä ei ole. Tarkkuutta viestintään niin ei tule väärinkäsityksiä. Esim: "Kieltokylteistä huolimatta lapset leikkivät..." Heti tietää, missä ongelman ydin on eikä voi vahingossakaan luulla, että koskeminen oli sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin samaa eilen, kun meillä kävi tietyn talon kyselijöitä (osoite oli epäselvä). Perheen lapset päästettiin autosta ulos ja ne ryntäsivät repimään pihasta kukkia. Kielsin kipakasti ja perheen isä sanoi, että pikkumaista, näitähän täällä riittää. Totta, mutta yksikään ei kuki ilman hoivaa.
Jos minun kukkapenkkiäni olisi joku tullut repimään kuvaamallasi tavalla, olisin ottanut kuvan autosta ja rekkarista ja tehnyt rikosilmoituksen. Miten voit seistä vieressä ja antaa lasten tuhota omaisuuttasi? Minä olisin karjaissut niin kovaa jo kukkien lähestymisestä että olisi ollut kusi housussa koko seurueella.
Varmaan tuo oli mahdollista siten, että en ollut vieressä. Olin kuistilla selittämässä perheenisälle, mihin heidän pitäisi mennä ja autolle oli matkaa noin 50 m. Ei kaikilla ole miniatyyrikokoisia pihoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin samaa eilen, kun meillä kävi tietyn talon kyselijöitä (osoite oli epäselvä). Perheen lapset päästettiin autosta ulos ja ne ryntäsivät repimään pihasta kukkia. Kielsin kipakasti ja perheen isä sanoi, että pikkumaista, näitähän täällä riittää. Totta, mutta yksikään ei kuki ilman hoivaa.
Jos minun kukkapenkkiäni olisi joku tullut repimään kuvaamallasi tavalla, olisin ottanut kuvan autosta ja rekkarista ja tehnyt rikosilmoituksen. Miten voit seistä vieressä ja antaa lasten tuhota omaisuuttasi? Minä olisin karjaissut niin kovaa jo kukkien lähestymisestä että olisi ollut kusi housussa koko seurueella.
Varmaan tuo oli mahdollista siten, että en ollut vieressä. Olin kuistilla selittämässä perheenisälle, mihin heidän pitäisi mennä ja autolle oli matkaa noin 50 m. Ei kaikilla ole miniatyyrikokoisia pihoja.
Juu ei ole ei, mutta siis "kipakasti kieltäminen" kuitenkin kantoi 50 metriä? Et pyytänyt vahingonkorvausta? Vai oliko niin että juttu ei menny ihan kuten eka selitit. No joo. Kukkaset on kyllä kivoja.
meidän pihamme edustalla olevan postilaatikon alle kävi yhden naisen chihuahua tekemässä kakat, useinne kakat vielä tehtiin kulkutien keskelle. koskaantuo nainen ei kakkoja kerännyt. huomautin siitä pari kertaa, annoinparikertaa hänelle muovipussin käteen, oli kuulemma tosi törkeää. pari muuta naapuria sanoi, että sama ongelma heilläkin.
sitten meni minulta hermot, keräsin itse ne kakat ja heitin naista kohti. Sanoin, että jos koirasi saa kakkia minne huvittaa, minä saan sitten levittää ne kakat minne huvittaa. kerroin myös, että seuraavalla kerralla ilmoitan poliisille.
ei ole sen jälkeen lenkittänyt rakkiaan koko kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että näihin esineisiin ei saanut koskea?
Jollei museossa lue erikseen, että saa koskea, niin niihin esineisiin ei saa koskea. Jokainen normaali, hyvätapainen ihminen tajuaa tämän. Sakkoja ja porttikielto esineiden turmelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on täysin selvää. Älä viitsi leikkiä tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1800-luvun huonetta kuvaava asetelma on leikkipailka, jos ei erikseen kielletä?
Ihan mahdollista. Toki oletusarvo sentään vielä on, ettei kosketa, mutta todella usein tällaiset nimenomaan ovat kokeiltavaksi tarkoitettuja.
Höpö höpö.