Kasvomaskeista
Oletko käyttänyt? Mikä on kokemus? Jos et ole niin miksi et? Ja aiotko kieltäytyä käytöstä, vaikka tilanne sitä vaatisi ja se olisi pakollista? Perusteluja kaikkiin.
Itse en ole vielä, mutta olen valmis käyttämään jos tilanne sitä vaatii.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Tilasin just eilen kangasmaskeja, jotta voisin käydä aina välillä mummon luona auttelemassa. Ja halusin myös varautua mahdolliseen yleiseen maskipakkoon tai -suositukseen.
Ja ennen kuin kukaan alkaa jankuttamaan siitä miten kangasmaskit eivät suojaa tarpeeksi: mikä vaan on parempi kuin ei mitään. Joka puolella maailmaa ihmiset käyttävät enimmäkseen näitä ja tavallisia kirurginmaskeja, ja ne auttavat vähentämään tartuntoja. Ei tarvi olla mitään huippuluokan FFFFPPPP726432645 maskeja.
Siis ei helvetti! Kuvitteleeko ihmiset oikeasti, että joku kangaspala tekee autuaaksi, että sitten voi juoksennella mummojen luona? Miten te olette noin typeriä, että luulette että joku kangaspala estää kaiken?
Olen käyttänyt töissä. Vapaa-ajalla suosin esim turvavälejä, käsipesu ja itsepalvelu mahdollisuutta. Julkisia kulkuneuvoja en käytä.
Muistakaa nyt, että osa maskeissa suojaa vain muita, ei käyttäjää. Ja kädet on pestävä vaikka olisi nitriilihanskat.
Minä suosittelen suojavälineitä. Kun vaan tietää mitä käyttää, miten käyttää ja miksi käyttää.
Introverttinä erakkona maskille ei ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole vara mitään maskeja ostaa :(
Kangasmaskin voi ommella vaikka vanhasta lakanasta tai t-paidasta. Kun niitä tekee muutaman, niitä on helppo pestä ja käyttää uudelleen.
Nina32 kirjoitti:
käytän aina kun menen kaupungille, jo ihan siksikin että maski suodattaa pierunhajua.
Huomasin heti saman bussissa: suodattaa tunkkaisen ilman luonnolliset hajut ja hajusteet. Kangasmaskista tuoksuu nenään putipuhdas puuvilla.
En ole käyttänyt. Jos tulevat pakollisiksi, niin valtio saa kustantaa maskini koska itsellä ei opiskelijana ole varaa laittaa rahaa maskeihin. Kun maksavatkin niin paljon. Mutta en kyllä edes pakon edessä käytä jos itse joudun kustantamaan.
En ole käyttänyt ja tuskin tulen käyttämäänkään normaalissa arjessani.
Henki kulkee muutenkin huonosti astman ja allergioiden takia. Maskeista myös irronnee jonkinlaisia hiukkasia ja ei kauheasti houkuttele hengitellä hiukkasia ja kemikaaleja keuhkoihini ja pahentaa keuhkojen tilannetta entisestään.
Toki jos joudun sairaalaan, laitan maskin. Laitoin kauan ennen tätäkin tilannetta, kun ei tiedetty vielä, aiheutuuko keuhkokuume influenssasta vai jostain muusta taudista.
Pahoittelen maskin käyttämättömyyttäni mutta luulen, että tuolla on muutama muu joiden maskin käyttämättömyys on suurempi ongelma. Oma hygieniani ja muiden ihmisten välttely on ollut jo aiemmin paljon paremmalla tolalla kuin monilla on edes nyt.
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt. Jos tulevat pakollisiksi, niin valtio saa kustantaa maskini koska itsellä ei opiskelijana ole varaa laittaa rahaa maskeihin. Kun maksavatkin niin paljon. Mutta en kyllä edes pakon edessä käytä jos itse joudun kustantamaan.
Viiden kangasmaskin paketti maksaa Zalandolla hiukan alle kympin. Niitä voi myös tehdä itse.
Käytin yli 3kk kaikkialla kodin ulkopuolella, koska se oli asuinmaassani pakollista. Äkkiä siihen tottui ja hankin useita erilaisia asuja piristämään. Metrossa flirttailu oli hauskaa maskit naamalla (juu vitsi, en ottanut kontaktia kehenkään vieraaseen, tietenkään).
Virologi Sironen juuri sanoi eilen Hesarissa, että maskit suojaavat sekä käyttäjää että muita, ja suositteli niiden käyttöä. Ei ole täydellinen suoja mutta ei tarvitse ollakaan, kun on parempi kuin ilman. Alan siis käyttää itsekin. Hän siis käyttää julkisissa Helsingissä nyt itse, koska Suomen tilanne ei ole nolla kuitenkaan. (En itse edes asu pk-seudulla, mutta onhan tartunnat 4-kertaistuneet viikossa).
Ja yksi syy vielä on se, että se rokote ei tule yksin kaikkea ratkaisemaan, eli maskisuosituksia tulee joka tapauksessa jatkossa.
Junassa käytän. Pahimpana aikana käytin myös kaupassa.
Asun eteläisessä Suomessa paikkakunnalla, jossa on ollut tartuntoja viimeisen kahden viikon aikana (nousussa jälleen).
Olen asiakaspalvelutyössä ja meillä on ohje pitää turvaväli asiakkaaseen. Kaikki eivät tätä muista, joten aina askel taaksepäin, jos joku tulee turhan lähelle.
Kevyt maski ei hankaloita hengitystäni, mutta jos lähes kaikki käyttäisivät sellaista, suojaisi se myös muutaman käyttämättömän astmaatikon.
Miksi käytän? Puolisollani on pari ikävää sairautta, jotka riittävät hänelle. Oma munuaisten toimintani ei ole huippuluokkaa, joten haluan pitää terveyteni nykyisellä tolalla, en heikentää sitä ylimääräisillä riskeillä.
Pari kertaa käytin keväällä silloin pahimpaan aikaan.
Toinen oli kun koiraa piti käyttää eläinlääkärissä ja tiesin odotustilat ahtaiksi. Mutta odottaminen olikin hienosti järjestetty ulos ja sisään päästettiin vain yksi kerrallaan ja suoraan vastaanottohuoneeseen, maksu ja ulos.
Toinen kerta oli kun läksimme käymään Etelä-Suomessa tyttären luona hakemassa tavaraa. Perille päästyä laitoimme maskit varmuuden vuoksi molemminpuoliseksi turvaksi.
Kaupassa en ole käyttänyt, koska paikkakunnallamme on ollut vain muutama tartunta ja nekin maaliskuussa, ja silloin en kaupassa edes käynyt. Mökkipaikkakunnalla ei ole tiettävästi ollenkaan tartuntoja, joten sielläkään en käytä. Turvaväleistä kyllä huolehdin ja käsidesiä lotraan sekä kauppaan mennessä että sieltä tullessa.
Maskeja on varattuna kyllä, ja aion käyttää jos tilanne alkaa sitä näilläkin seuduin vaatimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin just eilen kangasmaskeja, jotta voisin käydä aina välillä mummon luona auttelemassa. Ja halusin myös varautua mahdolliseen yleiseen maskipakkoon tai -suositukseen.
Ja ennen kuin kukaan alkaa jankuttamaan siitä miten kangasmaskit eivät suojaa tarpeeksi: mikä vaan on parempi kuin ei mitään. Joka puolella maailmaa ihmiset käyttävät enimmäkseen näitä ja tavallisia kirurginmaskeja, ja ne auttavat vähentämään tartuntoja. Ei tarvi olla mitään huippuluokan FFFFPPPP726432645 maskeja.
Siis ei helvetti! Kuvitteleeko ihmiset oikeasti, että joku kangaspala tekee autuaaksi, että sitten voi juoksennella mummojen luona? Miten te olette noin typeriä, että luulette että joku kangaspala estää kaiken?
Luetun ymmärtäminen ei tosiaan ole vahva puolesi.
Asun Aasiassa, ja täällä n.90% väestöstä käyttää tällä hetkellä maskeja julkisilla paikoilla liikkuessaan. Tästä näkövinkkelistä onkin todella absurdia lukea näitä kommentteja. Täällä on päivänselvä asia, että jos olet ihmisten kanssa tällä hetkellä tekemisissä, laitat sen maskin päälle - samaan tapaan kuin laittaisit vaikka housut/hameen/mekon, eli et kulje alapää paljaana julkisilla paikoilla. Monilta näyttää edelleen unohtuvan se tärkeä seikka, että maskia pidetään ensisijaisesti muiden suojaamiseen - siihen, ettet levitä omia pöpöjäsi muille. Koronavirushan voi olla oireeton, joten voit tietämättäsi levittää sitä ympäristöön.
Netissä on kiertänyt tähän liittyen loistava meemi:
Kohtaat vieraan (ja mitä ilmeisimmin hullun/humalaisen) miehen kadulla. Kummallakaan teistä ei ole housuja. Vieras ihminen pissaa yhtäkkiä jaloillesi, ja koska sinulla ei niitä housuja ole, kastuvat jalkasi pissasta.
Kohtaat jälleen tämän sekopäisen miehen kadulla. Tällä kertaa sinulla on housut jalassa. Mies pissaa jälleen jaloillesi. Housusi kastuvat hieman, mutta ihosi säilyy melko kuivana.
Kolmas kerta koittaa, mutta tällä kertaa teillä on molemmilla housut jalassa. Mies yrittää taas pissata jaloillesi, mutta epäonnistuu surkeasti: tällä kertaa miehen omat housut, ja ennen kaikkea jalat, kastuvat, ja pissanoro valuu hänen omista housunlahkeistaan alas maahan. Sinä säilyt kuivana.
Itse pysyttelen nyt mahdollisimman paljon kotona, mutta jos on pakko käydä esim.kaupassa (suurimman osan ostoksista tilaan tosin netistä) tai avata ovea tavarantoimittajille, laitan sen maskin päälle ja putsaan kädet. Eteisessä on aina maskeja valmiina odottamassa, desinfiointispray, ja paperiliinoja. Suosin itse pestäviä kangasmaskeja, näin kesällä silkistä valmistettuja (silkki tuntuu viileämmältä kuumalla, on ihoa vasten pehmeä, ja omaa antibakteerisia ominaisuuksia). Täällä oli eräässä tv-ohjelmassa selvitetty eri materiaalien ominaisuuksia maskeissa, ja todettu silkin +harsopuuvillan (gauze) olevan paras.
En tiedä pääsenkö käymään Suomessa nyt loppukesällä/syksyllä, mutta jos tulen, niin pitäisin varmasti esim.julkisissa liikennevälineissä maskeja päällä. Hirvittää tosin näiden kommenttien perusteella, minkä viharyöpyn siitä saisi niskaansa. Vaikka tarkoitus on vain ottaa muut huomioon ja suojella muita.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joku kuitenkin kustantaa Sinulle ruuat, asumisen, vaatteet, opiskelun, terveydenhoidon, virkistäytymisen ja kaiken muun tarpeellisen. Ettet nyt itse joudu kustantamaan mitään sellaista? Hyvä, että tiedät itse arvosi, ettei itseä saa pakottaa. Itsehän mietin myös, että olen ainutlaatuinen, ja itse saan tehdä tai jättää tekemättä.
Mikä se valtio on, ja mitä tarkoittaa yhteiskunta? Miksi valtio voi pakottaa sinua, ja seuraako siitä jotain, jos et tottele? Miksi pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla kalliimmaksi olla käyttämättä, jos käyttö säädetään pakolliseksi.
En kuitenkaan usko että pakkoa tulee, täällä mennään aina vaan suosituslinjalla vaikka tapahtuisi mitä. 
Vierailija kirjoitti:
Asun Aasiassa, ja täällä n.90% väestöstä käyttää tällä hetkellä maskeja julkisilla paikoilla liikkuessaan. Tästä näkövinkkelistä onkin todella absurdia lukea näitä kommentteja. Täällä on päivänselvä asia, että jos olet ihmisten kanssa tällä hetkellä tekemisissä, laitat sen maskin päälle - samaan tapaan kuin laittaisit vaikka housut/hameen/mekon, eli et kulje alapää paljaana julkisilla paikoilla. Monilta näyttää edelleen unohtuvan se tärkeä seikka, että maskia pidetään ensisijaisesti muiden suojaamiseen - siihen, ettet levitä omia pöpöjäsi muille. Koronavirushan voi olla oireeton, joten voit tietämättäsi levittää sitä ympäristöön.
Netissä on kiertänyt tähän liittyen loistava meemi:
Kohtaat vieraan (ja mitä ilmeisimmin hullun/humalaisen) miehen kadulla. Kummallakaan teistä ei ole housuja. Vieras ihminen pissaa yhtäkkiä jaloillesi, ja koska sinulla ei niitä housuja ole, kastuvat jalkasi pissasta.
Kohtaat jälleen tämän sekopäisen miehen kadulla. Tällä kertaa sinulla on housut jalassa. Mies pissaa jälleen jaloillesi. Housusi kastuvat hieman, mutta ihosi säilyy melko kuivana.
Kolmas kerta koittaa, mutta tällä kertaa teillä on molemmilla housut jalassa. Mies yrittää taas pissata jaloillesi, mutta epäonnistuu surkeasti: tällä kertaa miehen omat housut, ja ennen kaikkea jalat, kastuvat, ja pissanoro valuu hänen omista housunlahkeistaan alas maahan. Sinä säilyt kuivana.
Itse pysyttelen nyt mahdollisimman paljon kotona, mutta jos on pakko käydä esim.kaupassa (suurimman osan ostoksista tilaan tosin netistä) tai avata ovea tavarantoimittajille, laitan sen maskin päälle ja putsaan kädet. Eteisessä on aina maskeja valmiina odottamassa, desinfiointispray, ja paperiliinoja. Suosin itse pestäviä kangasmaskeja, näin kesällä silkistä valmistettuja (silkki tuntuu viileämmältä kuumalla, on ihoa vasten pehmeä, ja omaa antibakteerisia ominaisuuksia). Täällä oli eräässä tv-ohjelmassa selvitetty eri materiaalien ominaisuuksia maskeissa, ja todettu silkin +harsopuuvillan (gauze) olevan paras.
En tiedä pääsenkö käymään Suomessa nyt loppukesällä/syksyllä, mutta jos tulen, niin pitäisin varmasti esim.julkisissa liikennevälineissä maskeja päällä. Hirvittää tosin näiden kommenttien perusteella, minkä viharyöpyn siitä saisi niskaansa. Vaikka tarkoitus on vain ottaa muut huomioon ja suojella muita.
Mahtaako siellä Aasian-kotisi liepeillä kuitenkin olla asukastiheys vähän toista luokkaa kuin suurimmassa osassa Suomea?
Eikä täällä ole raportoitu mistään viharyöpyistä maskin käyttäjiä kohtaan. Ei suomalaiset sano yleensä mitään julkisissa liikennevälineissä.
En ole käyttänyt, mutta minäkin toivoisin vähintään vahvaa käyttösuositusta esim. julkiseen liikenteeseen. Tyhmää, mutta en tiedä kehtaanko käyttää maskia bussissa, jos kukaan muu ei käytä.
Työt on asiakaspalvelua. Täytyy puhua paljon. Mietin miten se onnistuisi...
Siis ruusufinni-iho ärtyy maskin hankauksesta ja siitä kun iho hautuu maskin alla.