Kasvomaskeista
Oletko käyttänyt? Mikä on kokemus? Jos et ole niin miksi et? Ja aiotko kieltäytyä käytöstä, vaikka tilanne sitä vaatisi ja se olisi pakollista? Perusteluja kaikkiin.
Itse en ole vielä, mutta olen valmis käyttämään jos tilanne sitä vaatii.
Kommentit (69)
En ole käyttänyt covidin takia. Mutta olen käyttänyt muissa yhteyksissä tehdessäni esim pölyisiä töitä. En ole käyttänyt maskia nyt koska a) olen lähinnä siellä miessä turvaetäisyyksiä voi noudattaa ja B)en realistisesti ajateltuna pysty näkemään mistä olisin tartunnan saanut jotta voisin sitä levittää.
Jos/kun tartuntojen määrä alkaa taas nousta Suomessakin, maskin käytöstä ruuhkaisissa paikoissa todennäköisesti tulee pakollista täälläkin. Silloin olen valmis käyttämään maskia. Saa nähdä, puhutaanko silloin kirurgisistq kertakäyttömaskeista (jotka on kalliita ja kertakäyttöisiä eli saatavuus voi olla rajallista, mutta jotka suojaavat myös käyttäjää itseään tartunnalta) vai kangasmaskeista (jotka ovat halpoja, pestäviä ja uudelleen käytettäviä mutta suojaavat lähinnä muita jos käyttäjä sattuu olemaan sairas). Useimmissa tilanteissa kai olisi järkevämpää että käytettäisiin kangasmaskeja, mutta niitä sitten käyttäisivät kaikki.
En aio käyttää. Tähän maski-ilmiöön liittyy muutakin kuin "terveysvaikutukset", nimittäin eurooppalaisten nöyryyttäminen ja is la min us kon kasvonaamioiden arkipäiväistäminen. Suurin Euroopassa kasvava uskonryhmähän on is lam. En voi muutenkaan sietää tätä halpamaista pelonlietsontaa, jota media ja hallitukset harrastavat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki pitää tapahtua pakon kautta. Oma harkinta riittäisi. Itse käytin lääkärissä. Lääkärillä ei ollut, pyysin voisiko laittaa. Hankala on kyllä astmaatikon hengittää sen kanssa. Lyhyt aika menee, pidempään olisi vaikea.
Siksi, että epävarmemmat tyypitkin uskaltaa käyttää maskia. Esim. just nuoret / teinit, jotka käyttäytyy kuten ryhmäpaine määrittää. Pelkäävät olevansa noloja.. Uusimman tutkimuksen mukaan teini-ikäiset tartuttavat yhtä hyvin, kun aikuiset. Siksi olisi nyt hyvä saada heidät käyttämään maskeja ruuhkaisissa paikoissa. Liikkuvat paljon ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt pienessä tilassa riskiryhmäläisten kanssa. Ei mitään ongelmaa. En ymmärrä miksi maskin käyttäminen tuntuu olevan monelle jotenkin hirveän vaikeaa.
Samaa olen ihmetellyt. Maskin käytöstä on tehty mörkö. Jonkun pitäisi tehdä asiasta yksityiskohtainen opetusvideo ja sitä videota pitäisi levittää mahdollimman moneen paikkaan.
Sota-aikana osattiin toimia kotona ommeltujen maskien kanssa rintamaolosuhteissa. Totta kai me osaamme toimia nyt paljon hygieenisemmissä oloissa kun opetetaan.
Ostin tänään kaksi pakettia kotimaisia kertakäyttömaskeja tulevan varalle. Liikkuuhan muitakin virustauteja aina kun koulut aukeavat ja ihmiset kokoontuvat sisätiloihin.
Ainakaan nykyisillä Suomen tartuntamäärillä maskeille ei ole täällä tarvetta. Tautihan ei tartu, jos ei ole taudinaiheuttajaakaan. Valtaosassa paikoista sitä ei selvästikään ole, kun ei ole tartuntojakaan.
Minä käytän kaupassa käydessäni. Olen omaishoitaja, haluan suojella läheistäni. En välitä katseista. Terveys tulee ensin. Maskit eivät ole kalliita mielestäni. Apteekissa 25kpl/19€.
En tosiaankaan käytä. Onneksi suurin osa ei tähän pelleilyyn lähde ja tajuaa miettiä mitä muuta tässä on takana.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole vara mitään maskeja ostaa :(
Eikö sulla ole yhtään kaulahuiviakaan? Sellainen ajaa saman asian kuin kangasmaski.
Vierailija kirjoitti:
Tee itse. Netti on pullollaan ohjeita. Ei tarvitse edes osata ommella. Voit tehda vaikka joka asuun sopivan muotituotteen.
En uskaltaisi kulkea täällä uudellamaalla julkisessa liikenteessä ilman maskia. Enkä kaupassa. Ihmiset tunkevat lähelle, eivät välitä enää mistään mitään. Jopa vanhukset tunkevat niskaan kiinni kauppajonoissa.
Vierailija kirjoitti:
Töissä joudun käyttämään. Ei saa kunnolla henkeä, silmälasit huurtuu ja naama kukkii. Mulla on ruusufinni. Ihan tuskaa koko työnteko!
Oletko muotoillut metallinpinteen huolella nenäsi ja poskieni muodon mukaan? Oletko imaissut maskia kunnolla sisään? Kunnolla asetettu maski ei vuoda.
Ruusufinni on sairaus erikseen ja siihen pitää kysyä apua lääkäriltä. Ihmisellä voi olla ruusufinni vaikkei ole ikinä edes koskenut minkäänlaiseen maskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut mitään syytä käyttää. Jos se tulee pakolliseksi, eli poliisit partioi ja valvoo käyttämistä tms., niin sittenhän se on pakko. Aion sitten vain liikkua julkisilla paikoilla mahdollisimman vähän. Eli käyn varmaan lähinnä ruokakaupassa ja kirjastossa.
Ilmeisesti et arvosta terveyttäs lainkaan. Noissa paikoissa se ilmanvaihto ei ole paras mahdollinen. Yksi tartuttaja voi lingota viruksen monelle, se leijuu ilmassa puoli tuntia.
Itselleni yksi parhaista keinoista hoitaa terveyttäni on altistaa se sopivalle määrälle taudinaiheuttajia. Silloin tulee kehitettyä ja ylläpidettyä luontaista vastustuskykyä, toisin kuin liiallinen hygienia ja taudinaiheuttajien välttely, jotka surkastuttavat luontaisen vastustuskyvyn.
Normaaliarjessani tämä ilmenee esim siten, etten esim. pese astioita kuin kerran viikkoon ja syön niiltä pesemättömiltä asioilta ja ruokailuvälineiltä jokaisen ateriani. Enkä ole sairastunut vatsatautiin yli 10 vuoteen! On tainnut kehittyä sen ansiosta niin voimakas ja monipuolinen luontainen bakteerikanta vatsalaukkuun ja immuniteetti, että se torjuu taudinaiheuttajan kuin taudinaiheuttajan.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa viestiä päättäjille ja thl:lle ja stm:lle vaikka Facebook sivuille, että toivotte maskia.
Sitä saa käyttää jo nyt ilman heidän lupaansa.
En minä ymmärrä mitä hyötyä siitä on. Ai että jos on maski, voidaan vaikka iskeä peput yhteen ja tanssia polkkaa? Ai eikö? No mitä väliä sillä maskilla sitten on, jos väliä täytyy kuitenkin pitää ja pestä käsiä?
Vierailija kirjoitti:
En aio käyttää. Tähän maski-ilmiöön liittyy muutakin kuin "terveysvaikutukset", nimittäin eurooppalaisten nöyryyttäminen ja is la min us kon kasvonaamioiden arkipäiväistäminen. Suurin Euroopassa kasvava uskonryhmähän on is lam. En voi muutenkaan sietää tätä halpamaista pelonlietsontaa, jota media ja hallitukset harrastavat.
Voi Herran pieksut! Siis Suomestakin loytyy nain tyhmia ihmisia.
Kay joltain kirurgilta (joka kayttaa maskeja paivittain) kysymassa onko Islam tarttunut?
Töissä joudun käyttämään. Käytän kyllä, enkä nurise mutta, happi loppuu tosi nopeasti.
Ihan sama, onko kuinka hyvä kirurginen maski tai kangasmaski, happi loppuu ja haukon henkeä, kun saa sen ottaa pois. Minulla on astma. 
Tilasin just eilen kangasmaskeja, jotta voisin käydä aina välillä mummon luona auttelemassa. Ja halusin myös varautua mahdolliseen yleiseen maskipakkoon tai -suositukseen.
Ja ennen kuin kukaan alkaa jankuttamaan siitä miten kangasmaskit eivät suojaa tarpeeksi: mikä vaan on parempi kuin ei mitään. Joka puolella maailmaa ihmiset käyttävät enimmäkseen näitä ja tavallisia kirurginmaskeja, ja ne auttavat vähentämään tartuntoja. Ei tarvi olla mitään huippuluokan FFFFPPPP726432645 maskeja.
Suomalaiset ovat laumasieluja. Eivät kehtaa esim. käyttää maskia, kun raukat pelkäävät, että mitä joku minusta ajattelee. Mennään ilman maskia, kun ei kehdata laittaa sitä päälle. Pakko on ainoa, mikä lampaille toimii, sakon uhalla. Suomen hallituskin on niin lammas, ettei saa aikaiseksi maskisuositusta. Italiassa ihmiset ovat muodikkaita ja kauniita, he pitävät maskeja. Luulisi suomessa, rumien,lihavien maassa, maskinkäyttö olevan helppoa.