Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset muuttaneet pois kotoa. Voidaanko muuttaa hissittömään kerrostaloon?

Vierailija
19.06.2013 |

Kun minä ja mieheni menimme naimisiin, asuimme Helsingin keskustassa. Tykkäsimme asua siellä, emmekä olisi ikinä halunneetkaan lähteä sieltä pois. Olemme kuitenkin aika keskituloisia, eikä neljän lapsen kanssa ollut taloudellisesti mitenkään mahdollista asua keskustassa. Haluttiin lapsille neliöitä. Ei olla pätkääkään omakotitaloihmisiä, meillä koko piha on joko pelkkää nurmea tai patiota. Ei kukan kukkaa.

Nyt viimeinenkin lapsi lähtee pesästä. Sai opiskelupaikan ja opiskelija-asunnon. Haluttaisiin muuttaa takaisin keskustaan ja niin aiotaan tehdäkin. Nyt löytyi unelma-asunto, mutta se on hissittömän kerrostalon viides kerros.

Olemme hyväkuntoisia nyt, eikä meillä ole vielä lapsenlapsia. Mietin, että onko nyt tässä tilanteessa ihan hölmöä muuttaa hissittömään kerrostaloon? Missä kunnossa olemme 20-25 vuoden päästä? Pitääkö muuttaa pois vain sen takia, ettei ole hissiä? Entä lapsenlapset? Rattaitahan ei kukaan kanna viidenteen kerrokseen, eikä niitä saa rapussakaan säilyttää. 

Mielipiteitä? Olemme nyt 47v ja 48v.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi hissittömään taloon koska ihan perustervekin ihminen voi vaikka murtaa jalkansa ja miten sen kipsin kanssa konkkaisi vaikka 5.kerrokseen?

Jos muutatte hissittömään taloon niin pitää ymmärtää että luultavasti sieltä on joskus muutettava pois eli asutte sillä periaatteella että pois voi muuttaa jos on tarve.

Vierailija
2/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiallista miettiä jo nyt. Tässä vaiheessa hissittömyys ei ole ongelma, sikäli kuin pysytte terveinä, mutta jossain vaiheessa viides kerros tulee olemaan teille liian korkealla.

Itse olisin valmis (nyt 46-vuotiaana) muuttamaan hissittömään taloon, mutta sillä mielellä, että sieltä täytyisi varautua muuttamaan pois jossain vaiheessa eläkepäiviä.

Seitsemänkymppinen äitini asuu kaksikerroksisessa rivitalossa, ja jo toiseen kerrokseen kiipeäminen tuottaa huonoina päivinä hankaluutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi tuohon taloon. Jo senkään takia, että jos taloon ei ole tehty hissiä, kun vielä avustuksia sai, luultavasti siellä on asiat muutenkin hoitamatta. Tuon korkuiseen taloon olisi avustuksen saanut takuulla. Nythän niitä ei enää saa niin helposti kuin vielä pari vuotta sitten. 

Vierailija
4/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitinpa katkonaisesti ja huonoa suomea! Sen siitä saa, kun tekee sataa asiaa samaan aikaan. Niin siis asuttiin kahden lapsen kanssa vielä keskustassa, mutta sitten muutettiin omakotitaloalueelle. 

Jotenkin tyhmää vain nyt muuttaa tietäen, että se on väliaikainen. Ja että kun lapsenlapsia tulee, heidän on todella hankalaa vierailla meillä. Ja sitten taas toisaalta, asunto olisi meille aivan unelma juuri nyt. 

ap

Vierailija
5/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele muuttamaan, ei sellaista portaiden kapuamista oikeasti jaksa ja entäs tosiaan sitten, jos se jalka menee poikki. Eikö yhtä ihana asunto voisi löytyä sellaisesta talosta, jossa on hissi?

Vierailija
6/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten te vierailette lastenlasten luona. Nämä asiat tuppaavat järjestymään yleensä parhain päin. Ja vaikka itsekin olen hyvin perhe- ja sukurakas, en silti jaksaisi ajatella asuinpaikkani valintaa se mielessä, miten lastenlasten rattaat saadaan kulkemaan.

Jos se on teille unelma-asunto, te haluatte sinne nyt muuttaa ja kuitenkin noinkin hyvin ymmärrätte, että jossain vaiheessa siitä pitää helpommin kuljettavaan asuntoon muuttaa niin muuttakaa nyt siihe unelma-asuntoon.

Olette kuitenkin vielä alle viisikymppisiä, joten hyvän toimintakyvyn vuosia teillä on parikymmentä jäljellä. Ei se nyt Niin väliaikainen asunto olisi. Totta, jalka voi mennä poikki ja vaikka mitä muuta sattua. Mutta ei tätä elämää kannata elää kahtakymmentä vuotta eteenpäin.

Lapset on lähetetty maailmalle ja todennäköisesti siellä pysyvät. On taas aika tehdä sitä mitä ihan itse haluatte. Jos elämä sitten kuitenkin siinä asunnossa tuntuu liian vaikealta, niin kyllähän sieltä aina pois pääsee.

Vierailija
7/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata katsoa pelkkää asuntoa. Tutkikaa myös taloyhtiö tarkkaan, onko tehty remontteja, onko tulossa. Se, ettei ole tehty remontteja eikä ole tulossakaan, on aina huono merkki, kuten myös hissittömyys kertoo jo vähän siitä, että taloyhtiössä on vastarannan kiiskejä, joiden takia tärkeitä perusparannuksia ei saa tehdä. 

Vierailija
8/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teille tuo asunto on unelmien täyttymys, niin eikai se nyt niin kauheaa ole, jos esim. vain 10 vuotta siellä asutte. Tai vaikka vain viisi. Ihmiset nyt muuttavat koko ajan.

Minä en muuttaisi enää edes tähän hissittömään kolmanteen kerrokseen, jossa nyt asun. Olen näet joutunut konkkaamaan tänne jalka paketissa. Tosin, koska teitä on kaksi, niin saatte apua toisiltanne. Epätodennäköistä on, että molemmat loukkaatte jalkanne samaan aikaan. Toinen hoitaa kaupassakäynnit yms.

Vierailija
9/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekin on hyvä muistaa, että hissittömän talon jälleenmyyntiarvo on pienempi kuin hissillisen, oli sijainti Töölössä miten hyvä tahansa. Ja kun Suomessakin väestö koko ajan vain ikääntyy, tämä on tosi tärkeä pointti.

Ja se oma kunto voi muuttua hetkessä, ei siihen tarvita kuin yksi liukastuminen ja toipilasaika tulee olemaan tuskaa, kun ei kotoaan minnekään pääse. Itse olen vasta 30-vuotias, mutta olen huomannut, että elämä voi yllättää todella hyväkuntoisenkin hetkessä...Muutkin sairaudet (syöpä tms.) voi oikeasti hankaloittaa tuota viidenteen kerrokseen kipuamista.

Suosittelen teitä pitämään unelmastanne kiinni, mutta etsimään sen hissillisen talon, jos ylintä kerrosta havittelette!

Vierailija
10/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme juuri teidän ikäisiänne ja myimme kivan asunnon pois kahden vuoden asumisen jälkeen hissittömyyden takia, juurikin 5. kerros. Emme ole raihnaisia, mutta se arki yllätti. Oli jos jonkinlaista kantamista AINA, ei pelkät ruokaostokset, vaan milloin mitäkin parvekelaatikkoa ja kukkaa ja multapussia ja juomia ja hyllyjä ja vaikka mitä. Tuntui, että olemme aina raahaamassa portaita pitkin jotain suurta ja painavaa.

Muutimme hissilliseen taloon.