Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomen kansalaisuudesta mitään hyötyä?

Vierailija
25.07.2020 |

Vähän raflaava otsikko, sori siitä, mutta haluaisin ihan oikeasti saada jotain näkökulmaa.
Tilanne on siis tämä, että olen Suomessa lapsesta asti asunut toisen EU-maan kansalainen. Puhun suomea natiivitasolla ja olen kaikki koulut täällä käynyt, mutta en ole vieläkään saanut aikaiseksi hommata maan kansalaisuutta. Jos olen tähänkin asti pärjännyt ilman, kannattaako enää kolmekymppisenä hakea Suomen passia?
Kaikki näkökulmat ovat tervetulleita.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitäkin saatko nykyisen passisi esimerkiksi 10 vuodeksi kerrallaan kuten lähes kaikkialla muualla on tilanne. Suomen passi pitää uusia 5 vuoden välein, eli siitä on jatkuvasti vaivaa ja rahanmenoa. Henkilökortti on vielä kalliimpi ja sekin vain 5 vuodeksi.

Lisäksi siitä kuinka työläs oleskelulupasi uusiminen on aina passin uusimisen jälkeen. Ja tiedosksi vaan että EU-kansalaisetkin tarvitsevat oleskelu- ja työluvan.

Yksi näkökulma voisi olla se jos haluat katkaista siteesi kotimaahasi niin että sieltä ei enää kukaan huutele perään. Silloin kannattaa ottaa Suomen kansalaisuus ja vain hävitä entisen kotimaan kirjoista ja kansista.

EU kansalaisen ei tarvitse kuin rekisteröityä täällä olijaksi. Oleskelulupa ei tarvitse uusia passin uusimisen jälkeen, se uusitaan ekan kerran vuoden jälkeen ja sitten joka 4 vuosi tai siis oleskelulupakortti kun vuoden jälkeen yleensä myönnetään pysyvä oleskelulupa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi