Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkkaisin 5 kerraksi personal trainerin, joka oli sitä mieltä, että minulla on haitallisia kuntoilutottumuksia

Vierailija
24.07.2020 |

Olen ikäni ollut iltavirkku. Minulle on ihan tyypillistä, että talvella kun käyn uimassa, lähden sieltä juuri sulkemisaikaan klo 21. Ja hyvin tulee sen jälkeen uni klo 23 mennessä. Kuntosalille saatan mennä illalla klo 20.30 ja olen kotona treenin jälkeen klo 22, sängyssä klo 23. Näin kesäaikaan kun on valoisaa, olen käynyt vähintään kerran viikossa juoksulenkillä tai pitkällä pyörälenkillä niin että olen kotona klo 22. Minusta tuntuu vaivalloiselta tehdä oikein mitään enää sen jälkeen, jos olen käynyt juoksemassa tai pyöräilemässä, kuntosalilla rehkimisestä puhumattakaan ja sitten menee loppuilta sohvalla löhöten, jos olen aikaistanut treeniä vaikka klo 18-19.30. Se on syy, miksi mieluiten liikun mahdollisimman myöhällä ja siitä suihkun ja pienen iltapalan kautta sänkyyn.

Nyt tämä palkattu personal trainer on ollut ehdottomasti sitä mieltä, että tuo on jopa sydämelle ja elimistölle vaarallista, jos vedän kovan treenin myöhään illalla. Onko tuolla väitteellä jotain tieteellistä pohjaa? Rasittako se jotenkin enemmän elimistöä ja hidastaa palautumista, jos liikkuu myöhällä, lähellä nukkumaanmenoa. Saa laittaa linkkejä, jos joku tietää tutkimuksia tästä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä jo lähtöasetelma sellainen että PT:n kuuluu löytää merkittäviä virheitä asiakkaan liikunnasta? Tuntisiksi asiakas maksavansa turhasta jos PT toteaisi että ”näyttää hyvältä, jatka samaa rataa” ja ainoastaan antaisi uuden ohjelman?

Vierailija
22/35 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mies joka haluaa päteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

17 jatkaa... Noilla personal trainereilla on samalla tavalla suppea käsitys ihmisestä kuin vaikka hierojilla. Kun siskoni täytti 50, hän sai kimppalahjaksi personal trainerille 500€ arvoisen lahjakortin. Ensi töikseen sanoi siellä kuntokeskuksella, että hänellä on polvissa kulumaa. Kas kummaa, lääke tähän oli vahvistaa lihaksia polven ympärillä mm. ravaamalla kuntoportaissa. Senhän tietää, mitä siitä tulee, kun polvissa on kulumaa ja niillä aletaan liian kovaa ravata rappusia useamman kerran viikossa ja sata askelkyykkyä päälle. Tulehtuivathan ne mokomat ja kulumat pahenivat. Nyt on siskolta toinen polvi operoitu ja toiseen suunnittelevat tekoniveltä. Minä kielsin ehdottomasti, että mitään personal traineria et kuntoutukseen palkkaa.

Tuosta tuli mieleen se tv:ssä pyörinyt laihdutusohjelma jossa Jutta ja Bull Mentula puoskaroi osallistujia "kuntoon", monelle osallistujalle tuli sen puolen vuoden jälkeen vaikka millaisia ongelmia mutta eivät todennäköisesti osanneet yhdistää niitä siihen tv-ohjelmaan. Jos reilusti ylipainoinen yhtäkkiä vähentää reilusti syömisiään ja lisää liikuntaa niin takuuvarmasti on ongelmia luvassa varsinkin jos mukana ei ole jotain huippuvalmentajaa ja asiantuntijaa.

Vierailija
24/35 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös timanttiliigakin kisata yöllä ja muutenkin yleisurheilusta osa lajeista. Muistelen juuri pikajuoksuja usein yöllä katselleeni

Varmaankin olet katsellut, sillä on olemassa sellainen kuin aikaero. Esimerkiksi Sydneyssä on kello nyt 14.45, kun meillä vasta 7.45. Monessa maassa tulee myös äkillinen säkkipimeys esim. klo 20, kun Suomessa on kesällä valoisaa yötä myöten.

Vierailija
25/35 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä jo lähtöasetelma sellainen että PT:n kuuluu löytää merkittäviä virheitä asiakkaan liikunnasta? Tuntisiksi asiakas maksavansa turhasta jos PT toteaisi että ”näyttää hyvältä, jatka samaa rataa” ja ainoastaan antaisi uuden ohjelman?

Erikoinen käsitys. Kyllähän pt voi sanoa myös, että hyvin olet treenannut ja nyt voitaisiin vielä panostaa tähän tai tuohon osa-alueeseen. Ei se todellakaan ole niin, että kaikki asiakkaat olisivat kunnosta huolehtimattomia, patalaiskoja tai liikkuisivat väärin. Itse olen käyttänyt pt:n palveluita (netissä) treenatessani puolimaratonille. Koskaan en mitään moitetta kuullut omasta liikkumisestani, vaan pelkästään kehuja.

Vierailija
26/35 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi kokeilla niitä pt:n neuvoja eli vähän aikaistaa liikuntaa ja katsoa, onko sillä jotain positiivisia vaikutuksia. Minä mielelläni kokeilen uusia ideoita. Kun oli selkäkipua viime talvena, joku antoi vinkin, että joogassa lähtee. Niin kävi. En ole ottanut joogaa jokaviikkoiseksi ohjelmaksi, mutta aina kun tuntuu jäykkyyttä selässä, teen muutamana päivänä peräkkäin joogaharjoituksia ja huomaan, että hyvä vaikutus. Meillä on tällä paikkakunnalla myös lämpöjoogaa, joka erityisesti tuntuu sopivan minulle, mutta hinta vaan aika kallis.

Vierailija
27/35 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et seuraa sykettäsi tai untasi? Kyllä se on aivan faktaa, että unenlaatu on paljon heikompaa, ellet ole palautunut treenistä. Kympin juoksulenkki myöhään on sama kuin pistäisit kännissä nukkumaan. Tehokas uni ei ala nukahtaessasi, vaan vasta myöhään aamuyöstä.

Vierailija
28/35 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi pitää paikkaansa.muistan että meillä nuorena kilpauintitreenit loppui joskus 21- 22 jopa.

Vierailija
29/35 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et seuraa sykettäsi tai untasi? Kyllä se on aivan faktaa, että unenlaatu on paljon heikompaa, ellet ole palautunut treenistä. Kympin juoksulenkki myöhään on sama kuin pistäisit kännissä nukkumaan. Tehokas uni ei ala nukahtaessasi, vaan vasta myöhään aamuyöstä.

Höpö höpö.oon vuosia kuntoillut iltaisin, 22- 23.30 asti. Hyvä uni.

Vierailija
30/35 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että olet unessa ei tarkoita, että kehosi lepää ja palautuu tehokkaasti.

Vierailija
31/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unen seuraaminen kotikonsteilla on täysin turhaa hommaa. Joku aiemmin totesi, että aktiivisuusranneke näytti hyvää unen laatua joka yö, vaikka oli uniapnea. Olen itse todennut täysin saman, että siihen ei voi luottaa. Olin pari viikkoa sitten menossa työhaastatteluun ja jännitti niin, että en saanut nukuttua kuin muutaman tunnin. Pysyin kuitenkin sängyssä ja yritin hengitellä syvään ja välttää pyörimistä. Aamulla kun vilkaisin rannekkeesta, miten huonosti tulikaan nukuttua, oli yllätys melkoinen. Koska en ollut liikkeellä yöllä, oli ranneke tulkinnut minut ilmeisesti nukkuvaksi. Tosiaankaan en ollut voinut nukkua 7,5 tuntia, kuten ranneke väitti, enkä ollut syvässä unessa ennen aamuyötä.

Vierailija
32/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämelle ja elimistölle on vaarallista, jos ei liiku. Jos sinulle tuo aika sopii, niin pidä se. Kukaan ole kuntoliikuntaan kuollut.

Aamuihmiset on välillä vähän oma lajinsa, tunnen itse yhden erittäin raskaan ihmisen joka on sitä mieltä, että kaikki on aamuihmisiä, mutta on väsyneitä kun tekee jotain väärin. Olen sitten selittänyt hänelle, että ei minua mitenkään väsytä aamuisin jos olen nukkunut tarpeeksi, mutta minä olen sitten väsynyt silloin, kun on "minun aikani". Eli illalla. Jos käännän rytmini aamuihmisen rytmiksi, niin tulen vähän hajuttomaksi ja mauttomaksi robotiksi. Nukun joo, teen työni, olen ihan virkeä... mutta se aika kun ajatus on luovimmillaan, olo on vapautunein ja nautin.. se jää pois. 

Vierailija
33/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että olet unessa ei tarkoita, että kehosi lepää ja palautuu tehokkaasti.

Onko tullut mieleen, että täydellinen on hyvän pahin vihollinen? Jos treenaat olympialaisiin niin tää voi olla ihan kiinnostavaa, mutta jos olet normaali ihminen joka haluaa sovittaa liikunnan arkeensa mahdollisimman mukavasti, niin mitä helvatan väliä. 

Vierailija
34/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahhah meikä on ollut kännissä sitten kohta 20v :D lopettakaa nyt tuo turha hifistely. Sinä olet varmasti yksilö joka on väsynyt ja sinusta tuo tuntuisi kännissä nukkumaan menemiseltä. Vaihtelun toisessa päässä se tuntuu sitten ihan hyvältä. 

Mulla esim. aamulla urheilu väsyttää ihan hirveesti. Yritin sitä joskus siirtämällä yhden treenin aamuun, mutta kun olin saanut kolmen kuukauden aikana viisi migreeniä noina päivinä niin annoin olla. Ei sovi mulle ja mun hermostolle.

Vierailija
35/35 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse joskus kuullut, että rankka liikunta on epäterveellistä aamuisin, koska keho ei ole vielä kunnolla herännyt. En muista oliko siitä tehty jotain oikeaa tutkimusta vai mistä tuo tieto oli keksitty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi