Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diabeetikkopuoliso ja sokeri

Vierailija
24.07.2020 |

Tuntuu taas, että en vaan jaksa. Puolisolla on kakkostyypin diabetes mutta ei mitään rajoituksia sokerin suhteen. Aamiaisella tänään sämpylää, mansikkajugurttia ja juhlista jääneen täytekakun jämät. Lounaan korvasi kahvilassa viinerillä. Nyt on vetänyt kohta kokonaisen Suffeli Puff pussin (180 g) siiderin (!) kanssa.

En ihan oikeasti ymmärrä, miksi diabeteshoitaja ei koskaan kysy syömisistä. Kuulemma taas on käskenyt lisätä verensokerin mittauskertoja ja sen jälkeen kokemukseni mukaan aina lisätään insuliinimääriä, mutta ikinä ei pyydä esim ruokapäiväkirjaa.

Inhottaa taas nähdä ja _kuunnella_ kun toinen lukee kirjaa, syö ja ähkii ja tuhoaa terveyttään.

Pystyykö kukaan samaistumaan? Mihin teillä tällainen johti?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tunnesyöminen ahdistusoire? -Kyselen sivusta sillä olen tunnesyöjä diabeetikko ja mt-kuntoutuja

No minun kaverini ei olisi parantunut diabeteksesta ilman terapiaa, jota hän sai siis mm. siksi että söi ahdistukseen. En ole perillä termeistä ja siitä että minkälaista psykologin ja ravitsemusterapeutin apua sai.

Vierailija
22/43 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos noin on, kuten ap vastaa, se on miehen oma valinta.

Jos nyt vielä sujuu hyvin, niin vuosien päästä ei todellakaan enää voi hyvin.

Jatkuvat korkeat verensokeri arvot diabeetikolla sairastuttavat myöhemmin munuaiset, silmät ja verenkierto elimistön.

Se tarkoittaa ajokortin menetystä, munuaisdialyysiin joutumista ja koska jalkojen verenkierto heikentyy., jalat joudutaan amputoimaan.

Nämä ovat niitä hiipiviä sairauksia, jotka syövät diabetikon hitaasti, mutta varmasti, jos henkilö laimonlyö itsensä hoitamisen.

Ja sokeria saa syödä ja käyttää kohtuullisesti, se ei ole niin vaarallista kuin runsas rasvan käyttö.

On sanottu, että nykyinen 2-typ diabetes on ennenkaikkea verisuonisairaus > liikaa rasvaa.

Ja tietenkin insuliinihoitoisessa ruokavaliossa hiilihydraattien määrällä on erittäin suuri merkitys.

” Kokemusta on”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se diabeteshoitajalle kuulu, mitä jengi syö.

Hän antaa ohjeet ja asiakas itse päättää noudattaako niitä.

Ei sitä sairautta häntä varten hoideta vaan asiakasta itseään. Jos asiakas ei huolehdi, niin se on voivoi.. Eihän meistä kukaan täällä ikuista elämää saa.

Vierailija
24/43 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos noin on, kuten ap vastaa, se on miehen oma valinta.

Jos nyt vielä sujuu hyvin, niin vuosien päästä ei todellakaan enää voi hyvin.

Jatkuvat korkeat verensokeri arvot diabeetikolla sairastuttavat myöhemmin munuaiset, silmät ja verenkierto elimistön.

Se tarkoittaa ajokortin menetystä, munuaisdialyysiin joutumista ja koska jalkojen verenkierto heikentyy., jalat joudutaan amputoimaan.

Nämä ovat niitä hiipiviä sairauksia, jotka syövät diabetikon hitaasti, mutta varmasti, jos henkilö laimonlyö itsensä hoitamisen.

Ja sokeria saa syödä ja käyttää kohtuullisesti, se ei ole niin vaarallista kuin runsas rasvan käyttö.

On sanottu, että nykyinen 2-typ diabetes on ennenkaikkea verisuonisairaus > liikaa rasvaa.

Ja tietenkin insuliinihoitoisessa ruokavaliossa hiilihydraattien määrällä on erittäin suuri merkitys.

” Kokemusta on”

Juuri noin ja siksi ahdistaa taas aika lailla. Jo nyt on hetkiä kun mietin, onko puolisolla alkava dementia, mutta ilmeisesti korkea verensokeri se siellä aiheuttaa "aivosumua".

Vierailija
25/43 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Sitä hoidetaan tableteilla.”

Jotka yllätys yllätys on: INSULIINIA!!

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpiset, ap?

Kerropa minkä ikäinen miehesi on.

Kakkosttyypin diabetesta hoidetaan erittäin harvoin, siis erittäin harvoin insuliinilla.

Sitä hoidetaan tableteilla.

Diabeteksen hoiti ei enää jollakin 1960-luvun tasolla, sillä lääketiede on edistynyt huimasti.

Sokeri ei ole kielletty diabeetikoilta kokonaan.

Sokereria vaarallisempi on rasva!!,

Jos jollakulla on insuliinihoitonen diabetes, hän kyllä tuntee sen kehossaan varsin hyvin, sillä insuliini säädetään ruuan mukaan.

Ap:n aloitus on käsittämättömän tyhmä provo!

Sillä insuliihoitoisen, siis piikitettävän diabetikon lähimmäisen tulee tuntea tauti hyvin, jotta hän osaa on osaa hälyttää hoitoa, jos diabetikon verensokeri laskee liian alas.

Jos diabetikon hoito on tasapainossa, hän ei tarvitse mitään apuja mistään.

Eikä verensokereita tarvitse mittailla joka päivä 2-tyypin diabeteksessö, sillä se pysyy tasapainossa lääkkeiilä, sopivalla ruokavaliolla ja kohtuullisella liikunnalla.

Millainen suhde teillä oikein on ap, kun et tuon vertaa tiedä miehesi sairaudesta???

Vierailija
26/43 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vhh tai ketoruokavaliolla voi saada diabeteksen remissioon, jos on vielä siinä vaiheessa ettei insuliinia tarvita. Kaikki sokerit (hiilarit) pois ruokavaliosta! Samalla lähtee se makeanhimokin.. Järkyttää kyllä nämä diabeetikkojen ”viralliset” ravintosuositukset- leipää, rasvatonta maitoa ja kevyttuotteita.. Runsaan maidon juomisenkin on todettu lisäävän diabetesriskiä.

Itselläni oli raskausdiabetes ja on myös sukurasitteena 2.tyypin diabetes. Tällä hetkellä on jo heikentynyt sokerinsieto. Syön mahdollisimman vähän herkkuja ja hiilareita, viljat gluteenittomana ja maitotuotteet+kevyttuotteet jätin pois jo monta vuotta sitten. Paastosokeri on ollut joskus lievästi koholla (yli 6), ja olen huomannut että monesti arvo on koholla jos syön illalla enemmän hiilareita. Jos syön esim.munakkaan ja proteiinipitoisen soijajogurtin, pysyy sokerit alhaisena aamulla.

Vierailija
27/43 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö diabeetikot saa syödä nykyään sokeria?

Saa, mutta tämänkin päivän määrä on ihan mieletön jopa terveelle.

Paljon ylipainoa?

En minä tiedä mutta ei enää mikään iskämaha vaan kunnon pallo. Raajat on hoikat ja pylly pieni mutta etureppu sitäkin isompi.

Tuohan on kuin mulla. Valtava maha, alkaa jo tissien alta ja jatkuu häpykummun päälle täytenä, kivikovana pussina.

T. Ei vielä diabeetikko, tulevaisuudessa vasta

28/43 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpönlöpön, kakkostyypin diabeteksen ainoa oikea hoito on sokerista luopuminen ja hiilareiden vähentäminen. Tämä herkistää uudelleen insuliinille ja voipa siinä samalla herkistää leptiinillekin eli vähentää syömistarvetta. Ketogeenisellä dieetillä on hoidettu valtava määrä diabeetikkoja remissioon.

Sinänsä pystyn kyllä eläytymään aloittajan puolisoon, koska vaikkei minulla ole diabetestä vaan sokerit ihan hyvät, niin olen jäätävässä sokerikoukussa. Terve järki ei enää liity tähän. Maitohappobakteerit auttaa siihen hitaasti, ja se ketogeeninen dieetti.

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

Vierailija
29/43 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö muuten että esim. fazerin ruispuikulat on enimmäkseen vehnäjauhoa? Ruista on sen verran että nimeksi kelpaa.

https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/tuotemerkit/puikula/

Millä motiivilla levität paskaa? Täysjyväruista 75% leivän viljasta.

Vierailija
30/43 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkostyypin diabetesta ei tosiaan hoideta insiliinilla, vaan tableteilla.

2-tyypin diabetekseen sairastuvat yleensä aikuiset ihmiset, kaikilla lapsilla ja nuorilla on 1- tyypin diabetes.

Ja tosiaan, diabeetikko itse oppii säätelemään insuliinin tarpeen sen mukaan miten elää.

Merkitystä on esim. sillä miten urheilee ja liikkuu ja miten syö ja jääkö välipaloja väliin.

Jotkut 1-tyypin diabetikot joutuvat pistäämään jopa kaksi kertaa päivässä insuliniinia.

On olemassa erilaisia digi sovelluksia diabetikon voinnin seuraamiseen ja kaukana ovat ovat ne ajat, jolloin 1-tyypin diabetikko joutui piikittämään itseään suurilla neuloilla.

Nykyisin on insiliinikyniä, joilla insuliini saadaan kehoon.

Mun pikkuveli on lapsesta asti ollut diabetikko, mutta voi edelleen hyvin, ja elää lähes normaalia elämää, paitsi, että sopivasta ruuasta ja insuliinin saannista on huolehdittava joka ikinen päivä.

Miksi jaat näitä turhanpäiväisiä infopläjäyksiäsi? AP on jo vastannut.

Vierailija
31/43 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on aikuinen ihminen ja vastuussa omasta elämästään. Jos et jaksa katsoa tuota että hän tuhoaa elämänsä niin kannattaa erota. Hän itse päättää miten hoitaa sairauttaan tai jättää hoitamatta. Päätös ja vastuu seurauksista on hänen.

Juuri näin. Itse olen kans epäterveellisesti syövä. Oma päätös, riskit tunnen. Enkä vain tunne teoriassa, vaan olen läheltä seurannut läheisen kohdalla.

Kumma kun joskus ammattilaisetkin vähentää vastuuta syöjältä tyyliin "menehän nyt ravitsemusterapeutille niin opit syömään oikein" tai "lääkäri voi varhaisella puuttumisella vaikuttaa diabeteksen ja sen liitännäissairauksien syntyyn, kertomalla ylipainon riskeistä". Ei toimi. Ellei ihmisellä itsellään ole halu muutokseen ja lisäksi ei tiedä tai osaa itse selvittää miten syödä terveellisesti. Jolloin tarvitsee apua.

Vierailija
32/43 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ku siskoni! Uskon kyllä ettei provo, siskoni on ihan samanlainen. Syö juuri sen mitä haluaa, ei juuri mittaile, ei käy diabeteshoitajalla lainkaan, lääkärillä aina nostetaan lääkitystä, vaikka kakkostyyppi on jo vuosia ollut insuliinilla. Ei auta mikään keskustelu. Sokerit on kokoajan hänellä pilvissä ihan labrojenkin mukaan. Itse en haluaisi millään olla osallisena mutta ei häneen pysty vaikuttamaan.

Vierailija
33/43 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattas mittauttaa ferritiini ja  kilppari, ne lihottaa.

Vierailija
34/43 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Sitä hoidetaan tableteilla.”

Jotka yllätys yllätys on: INSULIINIA!!

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpiset, ap?

Kakkosttyypin diabetesta hoidetaan erittäin harvoin, siis erittäin harvoin insuliinilla.

Diabeteksen hoiti ei enää jollakin 1960-luvun tasolla, sillä lääketiede on edistynyt huimasti.

Jos jollakulla on insuliinihoitonen diabetes, hän kyllä tuntee sen kehossaan varsin hyvin, sillä insuliini säädetään ruuan mukaan.

Sillä insuliihoitoisen, siis piikitettävän diabetikon lähimmäisen tulee tuntea tauti hyvin, jotta hän osaa on osaa hälyttää hoitoa, jos diabetikon verensokeri laskee liian alas.

Eikä verensokereita tarvitse mittailla joka päivä 2-tyypin diabeteksessö, sillä se pysyy tasapainossa lääkkeiilä, sopivalla ruokavaliolla ja kohtuullisella liikunnalla.

Millainen suhde teillä oikein on ap, kun et tuon vertaa tiedä miehesi sairaudesta???

No ei ole.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Metformiini

Vierailija
35/43 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkostyypin diabetesta ei tosiaan hoideta insiliinilla, vaan tableteilla.

2-tyypin diabetekseen sairastuvat yleensä aikuiset ihmiset, kaikilla lapsilla ja nuorilla on 1- tyypin diabetes.

Ja tosiaan, diabeetikko itse oppii säätelemään insuliinin tarpeen sen mukaan miten elää.

Merkitystä on esim. sillä miten urheilee ja liikkuu ja miten syö ja jääkö välipaloja väliin.

Jotkut 1-tyypin diabetikot joutuvat pistäämään jopa kaksi kertaa päivässä insuliniinia.

On olemassa erilaisia digi sovelluksia diabetikon voinnin seuraamiseen ja kaukana ovat ovat ne ajat, jolloin 1-tyypin diabetikko joutui piikittämään itseään suurilla neuloilla.

Nykyisin on insiliinikyniä, joilla insuliini saadaan kehoon.

Mun pikkuveli on lapsesta asti ollut diabetikko, mutta voi edelleen hyvin, ja elää lähes normaalia elämää, paitsi, että sopivasta ruuasta ja insuliinin saannista on huolehdittava joka ikinen päivä.

Tietosi ovat vähän vanhentuneet.

https://www.kaypahoito.fi/kht00063

Vierailija
36/43 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet mitä syöt - ohjelma todistaa, että kakkostyypin diabeteksen voi parantaa 8 viikossa oikealla treenaamisella ja ruokavaliolla.

Vierailija
37/43 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet mitä syöt - ohjelma todistaa, että kakkostyypin diabeteksen voi parantaa 8 viikossa oikealla treenaamisella ja ruokavaliolla.

Yhden henkilön diabeteksen on saanut noin parannettua. Ei välttämättä kaikkien.

Vierailija
38/43 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin sairaalassa osastolla pari viikkoa ja siellä ne mulle kakkosdiabeetikolle antoi ruuaksi: pari palaa leipää, viiliksen, kahvin sokerilla, juustoa, rasvanappi ja kaksi tomastin lohkoa.

Lounaalla tuli kippo bolognesea, kaksi palaa keitettyä porkkanaa, kahvi + mokkapala.

Päivällinen kippo kalakeittoa, leipäpala, rasvanappi, kalkkunaleikettä siivu, kippo kiisseliä.

Iltapala mehua (kun en teetä tai kahvia yötä vasten juo), leipäsiivu, neljä kurkkuviipaletta, juustosiivu, rasvanappi, jogurtti.

Leipä oli Reilu paahtoleipää, että vaaleeta. Sokeripalat tuli kahvin kanssa, en käytä.

Kolme viikkoa vastaavasti. Eivät hirveesti uskoneet kasviksiin, hedelmiin tai lautasmalliin yleensäkään. Tiistaisin sai mandariinin.

Mun kakkonen pysyi kuosissa tuolla 1800 kalorilla. En tarvinnut lääkitystä sairaalassa ollenkaan.

Kotonakin vain yhden diforminen per päivä. Sokerit hyvät.

Ehkä miehes tietää missä menee. Yksilöllistähän tämä on.

Mä aloin relata himassakin sokerin ja rasvan suhteen ja kondiksessa on pysynyt.

Mihinkän on välipala jäänyt? Olin aikoinaan kesätöissä keittiöllä ja vaikka voi näyttää, että saa saman ruoan kuin muut, niin 1800 ateriaan oli mm. sokeriton kiisseli. Niitä meni sitten joskus muillekin, niihin emäntä sirotteli vähän sokeria pinnalle, kun ruoka-aikaan olikin potilaita enemmän kuin aamulistojen mukaan, joskus haalittiin ruokaa jopa henkilökuntaruokalasta.

Välipalaksi lähti noihin kcal merkintäisiin osastolle pussit tarjottavaksi. Olin raskaana ollessa sokerikäyrällä osastolla, niin eipä mitään pusseja jaeltu. Päiväkahvit oli käytävällä tarjolla, itse piti hakea. Siellä hoksasin noita pussejakin olevan ja osasin sen tuon kesätyön perusteella ottaa ja neuvoin toista vastaavaa tapausta myöskin ottamaan. Ei niistä kukaan osastolla huomannut sanoa. Ylimääräiseksi iltapalaksi saatiin kesäkurpitsan paloja, ne sentään joku tarjosi syötäväksi. Joku osastolla varmaan ne sokeritkin automaattisesti jakoi kaikille tarjottimille.

Vierailija
39/43 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden henkilön diabeteksen on saanut noin parannettua. Ei välttämättä kaikkien.

Moni on parantunut myös esidiabeteksesta. Pitää vain saada kulutettua lihassoluista rasvat pois, jotta insuliini pääsee vaikuttaamaan solussa.

Vierailija
40/43 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpiset, ap?

Ei se kovin harvinaista ole, että 2- tyypin diabeetikolla on insuliini käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi