En voi ymmärtää tuota intoilua lakka, hilla, suomuuraimen perään...!
On niin härskin makuinen marja, että laatta, yrjö, oksu ja pirjo lentää.
Kommentit (33)
Ei se ole minustakaan sellaisenaan hyvää. Pitää olla lievästi ylikypsä ja tehdä runsaasti sokeroitua hilloa, sitten se on ok. Ei herkkua silloinkaan, mutta syötävää.
En tykkää kun niissä on niitä kiviä ja ne menee aina hampaiden väliin. Sama vadelmissa. Ärsyttäviä marjoja.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää kun niissä on niitä kiviä ja ne menee aina hampaiden väliin. Sama vadelmissa. Ärsyttäviä marjoja.
Äitini, joka on ollut hampaaton vuodesta 1965 asti saa aina hirveät raivarit kun sanon noin - ja sitten se vasta suuttuukin kun sanon, ettethän sinä hampaattomana voi tietää miltä ne tuntuu...
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Inhoan lakkoja juuri niiden kivien takia. en kyllä tykkää maustakaan.
Vatuissa ei ole kiviä ja maku on mahtava.
Arvomarja. Miksi ne pitäisi syödä? Voi myydä.
En minäkään. Olen kyllä joskus poiminut, mutta jos ei ole ostajaa suoraan tiedossa niin eipä viitsisi vaivautua.
Monena vuonna olen tajunnut ettei tullut taas itse yhtään pantua suuhun, vaikka niiden perässä on tarponut.
Pahoja ja happamia. En ole koskaan ymmättänyt niiden hehkutusta.
Itse olen oppinut tykkäämään vasta aikuisena. Tänä vuonna olikin oikein hyvä juttu tämä kunnon hillasato, koska sattuneesta syystä mansikat jäi (ja jää) ostamatta. Nyt on hillaa pakkanen puolillaan ja pian pääsee poimimaan mustikkaa <3
Huikean hyviä pannacottan kanssa. Ja sen narskuvan leipäjuuston kanssa. Toimii myös kaurapuuron kyljessä.
Tänä vuonna olikin oikein kunnon meheviä mollukoita kun säät kerrankin suosi eikä hätäiset (eli ne thaikuista roudatut) poimijat olleet käyneet repimässä hillaa puoliraakana.
Valiolla oli joskus muinoin lakkajogurttia. Hyvää oli.
Rahan poimiminen maasta houkuttaa ymmärrettävästi monia. Varsinkin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Valiolla oli joskus muinoin lakkajogurttia. Hyvää oli.
Juustoportilla on yhä hyvää lakkajogurttia.
BTW - kerran työpaikallani oli saksalaisia yritysvieraita ja keittiö tarjosi heille kermassa haudutettuja leipäjuustopaloja lakkahillolla - eipä ollut mikään hitti kyseinen "ruoka"...
Erittäin hyvä marja.
Ihmiset pitävät hyvin erilaisista asioista.
Minä en pidä alkoholista, jota valtaosa suomalaisista kittaa kuola valuen.
Lapin korpihillat maistuvat karkille.
Valokkihillo on hyvää jäätelön kanssa.
Ennen vanhaan, kun lakka kerättiin kypsänä maku oli mahtava. Nykyään hätähousut keräävät marjat puoliraakana, eivät kelpaa mihinkään.