Saako tuntemattoman numeron selvitettyä, kuka soitti?
Mulle on tullu moneen otteeseen tuntemattomasta numerosta soitto, kun vastaan joku lyö luurin kiinni. Saako tätä selvitettyä millään tavalla, kuka soittaja voi olla?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 16:10"]
Kylhan se jostain pitais saaha selville. Ite en asu Suomessa ja taalla ainakin on mahollista selvittaa tuntemattomatkin numerot, siina tosin menee aikaa. Poliisilta pitaa hakea lappunen ja lahettaa se sitte telecommunication paikkaan, josta parin kuukauden paasta tulee vastaus (nimi ja osote). Tosin, lieneekohan tallanen Suomessa mahollista?
[/quote]
Ei onnistu Suomessa. Täällä on tehtävä rikosilmoitus ja sitten poliisi selvittää soittajan jos se katsoo että rikoksen tunnusmerkit täyttyvät. Mutta jos miehesi soittaa tuntemattomasta numerosta ja kertoo sinulle jäävänsä ylitöihin ja soittavansa "kaverin puhelimesta" kun omasta on akku loppu, niin silloin et saa selville kenen puhelimesta hän soitti.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 16:11"]
Ei tule muuta mieleen kuin, että ehkä poliisi saisi selville, jos tekisit ilmoituksen häirintäsoitosta. Ovatko puhelut häiritseviä? Jos ovat, kannattaa tosiaankin tehdä ilmoitus.
Onko sinulla joku tuttu, joka voisi olla häiriön takana? Sekin mahdollisuus kannattaa ottaa huomioon, että varsinkin kesäisin tehdään asuntomurtoja ja jotkut varkaat soittelevat puhelimiin. (Tosin en kyllä oikein ymmärrä tätä varkaiden logiikkaa, sillä kännykkään voi vastata ihan mistä tahansa. Ehkä se on lankaliittymäajalta peräisin.)
Nimettömistä häiriöpuheluista voi päästä myös eroon:
- älä vastaa puheluihin, joista et näe puhelinnumeroa.
- vaihda puhelinnumero ja muuta se salaiseksi.
[/quote]
Puhelut kestävät noin muutaman sekunnni, kun olen kerjennyt omalla nimelläni vastaamaan. Sitten se katkeaa, tänään on 3:sti soitto tullut ja pari päivää sitten soittoja tuli muutama. Viimeisen kuukauden aikana niitä on tullut tasaiseen väliin.
En valitettavasti voi olla vastaamatta puheluihin, sillä jotkut puhelut saattavat tulla töistä. Meillä on työnumero tuntematon, mutta ne puhelut mitkä töistä tulee niin kyllä sieltä silloin joku puhuu mulle. Eikä katkaise samanten, kun olen vastannut.
Ajattelin, että jos olisi joku helppo keino selvittää tämä asia, ettei tarvitsisi kumminkaan rikosilmoituksen puolelle mennä. Ei ne nyt sinänsä häiritseviä ole, kestävät tosiaan muutaman sekunnin. Ehkä siinä vaan eniten mietityttää kuka idiootti tuollaista tekee.
Mulla on yks vaihtoehto ketä se vois olla, mutta en uskalla lähteä syyttelemään, jollei se kumminkaan ole hän. Siitä voi enemmän vahinkoa tulla.
Puhelinnumeroni on salainen, tästä syystä epäilen oikein urakalla, että se voisi olla juuri tämä henkilö, ketä olen ajatellut. Olemme opiskelu aikoina olleet samalla luokalla, ja hän ihastui kaveriini. Tunne ei ollutkaan molemmin puoleinen, niin hän otti siitä nokkiinsa. Joskus muutama vuosi takaperin soitti minulle ja valitti, että minä ja minun huorakaverini olemme pilanneet hänen elämänsä. Eli hän otti siitä niin paljon nokkiinsa, kun sai pakit kaveriltani. Ajattelin tosin, että eiköhän pikku hiljaa hänkin ole päässyt tämän asian yli, onhan siitä jo vuosia aikaa, mutta ei tule ketään muutakaan mieleen. Varsinkaan, kun numeroni on salainen ja hänellä se on joskus ollut!
ap
ap
Jos soitto tulee prepaid-liittymästä, soittajaa ei kukaan pysty selvittämään.
Tai sitten joku työkaveri on ihastunut ja haluaa ottaa kontaktia, mutta sitten menee pupu pöksyyn kun vastaat. Tällainen nyyhkyleffavastaus, mutta onhan näitä oikeastikin.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 16:38"]
Jos soitto tulee prepaid-liittymästä, soittajaa ei kukaan pysty selvittämään.
[/quote]
Sitä mä vähän pelkäsinkin, ettei asiaa saa muulla tavalla kuin rikosilmoituksella selvitettyä..
ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 16:42"]
Tai sitten joku työkaveri on ihastunut ja haluaa ottaa kontaktia, mutta sitten menee pupu pöksyyn kun vastaat. Tällainen nyyhkyleffavastaus, mutta onhan näitä oikeastikin.
[/quote]
Mä en oikein tähän usko, meillä on aika naispainotteinen ala, ja miehet keitä on niin ovat varattuja ja yksi on homo. Toki se voi olla joku naisistakin, mutta mun tietääkseni jokainen heistä on hetero..
ap
Tuo lainsäädäntö on Suomessa vanhentunutta ja peräisin lankapuhelinten ajalta. Silloin olikin ihan ymmärrettävää että jos vaikka soitti työnantajalleen työasioissa, niin hänen ei tarvinnut saada numeroa selville, koska suurin informaatio siitä oli se että missä soittaja on, eikä niinkään se että kuka soitti. Nykyaikana jos saisi numeron selville, siinä kiinnostaisi nimenomaan se että kuka soitti, mutta hänen olinpaikkansa ei paljastuisi.
Ap, lyhyetkin toistuvat soitot ovat häiriösoittoja, vaikka kukaan ei puhuisikaan mitään.
Helpointa olisi vaihtaa puhelinnumero uuteen salaiseen numeroon. Pidä huoli, ettei tämä ihastunut outolintu, josta kerroit, saa uutta numeroa käsiinsä. Sitten jäät odottamaan. Jos häiriösoittoja tulee vieläkin, voisi olla paikallaan asian tarkempi tutkiminen.
Kannattaisiko muuten mainita asiasta myös työpaikalla? Jospa siellä olisi jokin keino, jolla sieltä voisi soittaa niin, että työpaikkanumero näkyisi sinulle, jotta sinun ei tarvitsisi vastata kaikkiin tuntemattomiin puheluihin.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 16:55"]
Ap, lyhyetkin toistuvat soitot ovat häiriösoittoja, vaikka kukaan ei puhuisikaan mitään.
Helpointa olisi vaihtaa puhelinnumero uuteen salaiseen numeroon. Pidä huoli, ettei tämä ihastunut outolintu, josta kerroit, saa uutta numeroa käsiinsä. Sitten jäät odottamaan. Jos häiriösoittoja tulee vieläkin, voisi olla paikallaan asian tarkempi tutkiminen.
Kannattaisiko muuten mainita asiasta myös työpaikalla? Jospa siellä olisi jokin keino, jolla sieltä voisi soittaa niin, että työpaikkanumero näkyisi sinulle, jotta sinun ei tarvitsisi vastata kaikkiin tuntemattomiin puheluihin.
[/quote]
Mä meinasin, että seurailen tilannetta vielä hetken aikaa, jos ne soitot jatkuvat tähän tahtiin mitä nyt niin menen poliisi asemalle. Työpaikalta ei valitettavasti pysty soittamaan muuten kuin tuntemattomalla. Ainut tietenkin on, jos työnantaja soittaa omasta numerosta tai sillä hetkellä oleva vastuuhenkilö, mutta en voi lähteä vaatimaan heiltä tekemään laskua omaansa.
Mä en aikasemmin ajatellut niitä puheluita häiriö puheluina, nyt kun niitä on ruvennut tulemaan tiuhempaan tahtiin, niin olen kiinnittänyt enemmän huomiota.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 20:56"]
Ja rikosilmon jälkeen tämä onnistuu miten koska prepaid ?
[/quote]
Nykyään poliisi pystyy selvittämään kuka osti prepaidin. Maksutiedot rekisteröidään, kun prepaidin viivakoodi luetaan.
[/quote]
Lisäksi jos puhelimesta tai liittymästä on puhuttu/tekstattu muihin numeroihin, pystyy näistä päättelemään haltijan. Puhumattakaan, että näitä puheluita kuunneltaisiin. Ei toki tällaisessa tapauksessa, ellei ole kavereita poliisissa.
Juu.. mustapukuinen mies osti 50€ setelillä prepaidin, otettiin valokuva ja sormenjäljet merkitään ärrällä tiedoksi poliisille.. LOL. Pitäähän olla amatöörihäirikkö jos noihin lankeaa: "Lisäksi jos puhelimesta tai liittymästä on puhuttu/tekstattu muihin numeroihin, pystyy näistä päättelemään haltijan "
Näkee hyvin mikä on mammojen tietämyksen taso, melkoisia ruudinkeksijöitä... nörttejä suorastaan, kelpaisivat suoraan CIA:n hommiin terroristeja vakoilemaan :D .
Jos et halua tehdä rikosilmoitusta, vaihda puhelinnumerosi.
Onpas paljon taas "asian tuntioita" äänessä.
Jos sulla on älypuhelin lataa siihen fonecta caller,sillä saa "soitoneston" myös salattuun numeroon. Tuskin se kauan soittelee kun heti katkeaa puhelu.
Itelle soitti joku pikkupoika joka sano että nimi oli Jarmo. Sit se kysy mun nimee ja sanoin että väärään numeroon soitti. Sit se soitti uudelleen ja kysy että miten mun numero on sillä ka kysy nimeä, lopetin puhelun ja toivon ettei tällasta paskaa tartte kestää uudelleen.
Poliisi ei lähde tutkimaan ellei puhelussa uhata sinua tai lähetetä viestejä joissa sinua uhataan. Itselleni soiteltiin muutama vuosi sitten puolen vuoden ajan vähän väliä juuri samanlaisia puheluita (puhelin soi niin kauan että vastasin ja kun vastasin, meni joitain sekunteja ja toisessa päässä katkaistaan puhelu, kerran kun vastasin sanomatta mitään, toisessa päässä meni pidempään katkaista puhelu), joista menin lopulta tekemään rikosilmoituksen jo pelkästään sen vuoksi, että puhelut alkoivat ahdistamaan ja työni luonteen vuoksi halusin viedä asian eteenpäin. Ei ruvennut poliisi lopulta tutkimaan koska "uhkausta" ei ollut tapahtunut. Ihme kyllä ilmoituksen jälkeen puheluita ei ole tullut kuin kerran.
Tänään 10.1.2019 tuli taas haamupuheluita numeroista
+358409402585, +358409402584,
+358409402583.
Laitoin eston sitä myöten kun numero näkyi. Mutta ihmettelen, mistä joku on pystynyt varaamaan puh.numerot peräkkäin.
Jos vahingossa vastaa, ei kukaan ole luurin päässä.
Inhoittavaa kiusaa on ihmisten juoksuttaminen kännyn turhan soiton perässä.
Kuka tälle 'robotille' pystyy laittamaan stopin? Ei ne numerot tällä näkymällä maailmasta lopu. Kiusa on ikuista?
Ei tule muuta mieleen kuin, että ehkä poliisi saisi selville, jos tekisit ilmoituksen häirintäsoitosta. Ovatko puhelut häiritseviä? Jos ovat, kannattaa tosiaankin tehdä ilmoitus.
Onko sinulla joku tuttu, joka voisi olla häiriön takana? Sekin mahdollisuus kannattaa ottaa huomioon, että varsinkin kesäisin tehdään asuntomurtoja ja jotkut varkaat soittelevat puhelimiin. (Tosin en kyllä oikein ymmärrä tätä varkaiden logiikkaa, sillä kännykkään voi vastata ihan mistä tahansa. Ehkä se on lankaliittymäajalta peräisin.)
Nimettömistä häiriöpuheluista voi päästä myös eroon:
- älä vastaa puheluihin, joista et näe puhelinnumeroa.
- vaihda puhelinnumero ja muuta se salaiseksi.