Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Borrelioosista tietävät!

Vierailija
18.06.2013 |

Minulla otettiin borrelioosi verikokeita ja yksi vasta-aine oli lievästi yli raja-arvon. Uusinta koe kuukauden kuluessa. Lääkäri sanoi, että tuo kohonnut arvo olisi sellainen, joka näyttäisi tuoreen tartunnan. Muut arvot normaaleja. Voiko borrelia arvot olla koholla ilman,että on saanut tartunnan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan. Siis voit olla kohdannut punnkin, jolla on borrelia, mutta sun ruumiisi voi olla jo voittanut tartunnan. Useimmitenhan käy niin, että vaika bakteeri yrittäätulla suhun, eet silti sairastu, vaan sun oma vastustuskyky nitistää bakteerin ennen kuin se pääsee edes alkuun. Vasta-aineita kuitenkin kehittyy siinä nitistysvaiheessa ja ne näkyy vähän aikaa testeissä.

Vierailija
2/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asiantuntija, mutta mulla ei olleet arvot koholla, vaikka tiesin punkin purreen ja rengasihottumakin oli. Sain silti viikon antibioottikuurin, jota määrätään yleensä korvatulehduksiin. Kolmen viikon päästä olinkin sairaalassa tiputuksessa ja vuoden päästä siitä sairaalan kuntoutuksessa. 

Edellinen on oikeassa siinä, että oma kehokin voi kyetä nitistämään sen tartunnan, ihan hyvin. Voi myös olla, ettei kehon omat puolustusmekanismit oo riittäviä tai että edes lyhyt antibioottikuuri ei oo riittävä. Suosittelen siis ottamaan asian vakavasti, vaikka pahan sairastumisen todennäköisyys onkin pieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkoselle :

Mitä oireita sulle ilmaantui?

/ap

Vierailija
4/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen, kertoisitko tarkemmin? Oletko nyt jo ihan kunnossa?

Vierailija
5/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynpä minäkin tässä: mulla on ollut heikko olo ja lievää kurkkukipua jo kolmisen viikkoa. Ei mitään muita flunssan oireita (ei nuhaa, kuumetta). Yleensä mulla menee flunssat nopeasti ohi. Mietin, voisivatko nämä olla varhaisia borrelioosin oireita....vai tuleeko siinä yleensä myös muut flunssan oireet? Anyone?

En ole tosin liikkunut luonnossa juurikaan nyt, eli ehkä epätodennäköistä että punkki olisi purrut.

Vierailija
6/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosselle tuli se ihottuma, ei juuri muuta, ehkä vähän arkuutta imusolmukkeisiin, mutta se nt on voinut johtua myös vaika allergiasta.

kuutosen oireilla voi ihan yhtä hyvin epäillä vaikka hiviä tai syöpää kuin borrelioosia. Tai sit ihan vain kegsäväsymystä.

Vierailija
7/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli borrelioosi ilman että missään vaiheessa olisin huomannut punkkia tai rengasihottumaa. Epämääräiset oireet sai menemään lääkäriin, jossa epäiltiin oireiden perusteella ensin MS-tautia, mutta MRI ja verikokeet ei viitanneet siihen. Lopulta otettiin sitten borrelioosivasta-aineet, jotka olikin reippaasti koholla. Sain 2 (vai oliko se 3) viikkoa iv-antibioottia ja sen jälkeen 3kk suun kautta. Oireet parani lähes kokonaan antibiootin kanssa (pieni vasemman puolen heikkous jäi käteen ja jalkaan). Pari vuotta sen jälkeen oireet palasi, silloin vasta-aineet ei olleet enää koholla ja MRI edelleen puhdas. Kolmannenkin kerran oireet tulivat vielä kolmen vuoden päästä tuosta toisesta kerrasta. Silloin infektiolääkäri sanoi, että mulla on fluktuoiva borrelioosin jälkitila, ilman aktiivista bakteeritautia. Sittemmin on kyllä ollut tietoa, että borrelioosi voi olla aktiivisena vaikka vasta-aineet ei olisikaan koholla (itseasiassa laboratoriokirjassakin on aina sanottu että negatiivinen tulos ei poissulje tartuntaa ja tautia, vaikka useimmat lääkärit näin kuvittelevatkin).

Oireita mulla oli mm. erilaiset tuntohäiriöt ympäri kehoa jotka vaihtoi paikkaa (iho tuli "araksi", ei voinut esim. harjata hiuksia kun päänahka oli toiselta puolelta niin arka), järjetön väsymys joka kesti muutaman viikon, jalat tuntui painavalta, näkö lähti toisesta silmästä pariksi päiväksi, yhtenä päivänä en muutamaan tuntiin saanut toista kättä nyrkkiin kun sormet ei toimineet. Toinen puoli (jalka ja käsi) oli ihan voimaton. Nämä oireet siis tuli ja meni miten sattui, kesti aina muutamasta tunnista muutamaan päivään/viikkoon kerrallaan. 

Tämä nyt ei ehkä vastannut kysymykseesi, mutta borrelioosi voi siis olla aika ikävä tauti ja oireet kannattaa ottaa tosissaan. Suomessa toimii myös borrelioosiyhdistys josta saa lisätietoa.

Vierailija
8/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kasi! Todella kurjia nuo punkit kyllä...

Vierailija
9/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haluatte tietää?

Huomasin punkin ihan vahingossa, luulin sitä roskaksi. Nyppäsin sen irti, niin tunnistin punkiksi. Se oli todella pieni, eli ei ollut ollut kovinkaan kauaa, alle vuorokauden varmuudella. Ihottuma tuli vasta kuukausien päästä (!) eikä ollut selkeä rengasihottuma oikeastaan, vaan ennemminkin tosi epäselvärajainen puolikaari. Googlesta näkee tyypillstä rengasihottumaa hakusanalla erythema migrans. 

Tartunta oli heinäkuussa ja verikoe otettiin lokakuussa. Vasta-aineet eivät olleet koholla, mutta ihottuman takia sain antibiootit. Ihottumahan ei edes tule kaikille tartunnan saaneille, vaan arvioiden mukaan noin puolelle heistä.

Tartunnan toteamiseen meni kauan, sillä alkuoireet olivat minulla aika lievät. Ensimmäiset selvät oireet olivat nivel- ja lihaskivut, jotka olivat kyllä normaalia elämää häiritseviä. Samoin yleiskunto heikkeni ja tuli kaikenlaisia epämääräisiä oireita. Borrelioosihan voi aiheuttaa lähes minkälaisia oireita vain, mutta toisaalta koska oireet ovat niin monenlaisia, ei niiden perusteella voi oikein diagnoosia itse tehdä.

Tartunnat aiheuttavat kolmenlaisia oireita. Lievimmässä muodossa tulee vain iho-oireita, ja näihin auttaa normaalisti lyhyt antibioottikuuri. Vähän pahemmassa tartunnassa tulee juuri näitä nivel- ja lihasoireita, flunssan kaltaisia oireita, tulehduksia, hengityselimistön ja ruoansulatuselimistön oireita. Pahimmat oireet tulevat, kun borreliabakteeri pääsee selkäytimeen ja aivoihin. Ne ovat onneksi ilmeisen harvinaisia, ja hyvä niin, koska neurologiset oireet ovatkin sitten vakavia.

Itse olin siis kaksi viikkoa tiputuksessa pari kuukautta diagnoosin jälkeen, koska kipuni pahenivat nopeasti tosi pahoiksi. Sen jälkeen söin muutaman kuukauden antibiootteja ja vuoden erilaisia särkylääkkeitä, joista tottakai aiheutui sitten muita ongelmia. Koska borrelioosi ei virallisesti kroonistu, vaihdettiin särkylääkkeet lopulta masennuslääkkeisiin, koska vikahan on oltava päässä, kun särkylääkkeet eivät auta. Lopulta sain avun kolmen viikon kuntoutusjaksosta ja ylipäänsä oikeasta asenteesta, joten opin elämään kipujen kanssa. Nykyään en niitä edes oikein huomaa, vaikka esim. lattialla tai kyykyssä oleminen aiheuttaa todellisia vaikeuksia. En voi esim. kitkeä kukkapenkkiä tai leikkiä lasten kanssa lattialla. 

Olin sairastuessani 18, nyt olen 25. Tuntuu kyllä, että vuosi vuodelta menee paremmin! Ja suosittelen lämpimästi antibioottikuuria kaikille, jotka epäilevät tartuntaa. Tosin tämäkin sairaus on sellainen, joka oikeasti vaatii lääkäriltä asiantuntemusta, edes erään keskussairaalan infektiolääkäri ei tiennyt taudista loppujen lopuksi paljonkaan. Onneksi löysin suhteiden kautta hyvän toisen erikoislääkärin, jonka avulla sain oikeanlaisia lääkkeitä ja pääsin kuntoutukseen.

Tuli pitkä sepustus, mutta toivottavasti tästä on edes jollekin apua :)

Vierailija
10/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla viimesyksynä purema - ei rengasihottumaa, arvot koholla molemmissa testeissä reilusti eli lääkitys ei auttanut. Se jäi sitten siihen se hoito.... tarpeetonta lääkärin mukaan. Syksyllä alkoi mielettömät lihas ja nivelkivut jotka diagnosoitiin sitten fibromyalgiaksi.... tiedä sitten mitä on mutta edelleen särkee joka päivä!!

Kuukausi sitten sain uuden tartunnan, nyt tuli ihottuma ja olen nyt syönyt 2 vkoa  antibiootteja. Verikokeissa en käynyt, täytyy mennä lomien jälkeen.

Vierailija
11/12 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka oli sinun lääkäri?

Vierailija
12/12 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla otettiin borrelioosi verikokeita ja yksi vasta-aine oli lievästi yli raja-arvon. Uusinta koe kuukauden kuluessa. Lääkäri sanoi, että tuo kohonnut arvo olisi sellainen, joka näyttäisi tuoreen tartunnan. Muut arvot normaaleja. Voiko borrelia arvot olla koholla ilman,että on saanut tartunnan?

Kannattaa tarkkailla säilyykö näkökyky muuttumattomana. Borrelia-bakteerit usein hyökkäävät näköhermojen kimppuun. Jos pieniäkin näköhäiriöitä esiintyy, niin kannattaa välittömästi hankkia antibiootit (keinolla millä hyvänsä). Tämä pysäittää näköhermojen tuhoitumisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan