Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raitis juhannus ilman mitään syytä, muita?

Vierailija
18.06.2013 |

Ei absolutisti, ei raskaana,ei lääkekuuria, ei pieniä lapsia eikä mitään muutakaan estettä. On vain perinne viettää juhannus täysraittina. Muita? 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tai sitten ei... riippuu miten huvittaa. Luultavasti juodaan jotain, koska todennäköisesti ystäväperhe on tulossa kylään. Muuten normaalia viikonlopun viettoa.

Juominen tai juomattomuus on arka aihe Suomessa kaikille. Sen huomasi, kun asui 5 vuotta Keski-Euroopassa. Suomen alkoholipolitiikka on aivan perseestä.

Vierailija
22/28 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joudun myös aina selittelemään juomattomuuttani ihmettelijöille vaikka mitään varsinaista syytä ei olekaan. En vain yksinkertaisesti keksi mitään syytä juoda alkoholia. Voin ottaa juhlissa esim. tervetuliaismaljan, mutta siihen se jää. Saunajuomana tykkään vissystä ja sillä linjalla menee myös juhannus. En juo juurikaan edes limsoja. Mies saattaa ottaa kaljan tai pari, mutta hänenkin käyttönsä on siis hyvin vähäistä. Sukumökillä tämä meidän vähäinen tai jopa olematon alkoholinkäyttö jaksaa joka vuosi herättää ihmetystä.

Minä taas ihmettelen hiljaa mielessäni sitä, kuinka alkoholikeskeisiä nämä juhlapäivät ovatkaan. Miksi rentoutumiseen ja hauskaan yhdessäoloon oletetaan automaattisesti kuuluvan alkoholia?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juon luultavasti saunakaljan ja pari lasia viiniä. En mä muutenkaan kännää.

Vierailija
24/28 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös outo perinne, olla juomatta jussina. Taitaa juontaa siitä, että kun lapset olivat pieniä, niin olimme aina anopin mökillä ja nykyään omalla mökillä meren äärellä. Haluan, että joku on ajokunnossa, jos jotain sattuu. Itseäni ei haittaa olla selvinpäin ja mies tykkää yleensä vieraiden kanssa ottaa saunakaljaa. 

Mä en ole absolutisti ja yleensä kun otan, niin otan ihan reilusti enkä sievistele yhtään. Jussina juomista olen vain harrastanut viimeksi teini-ikäisenä.

Vierailija
25/28 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennäköisesti selvinpäin juhannuksen. Lapset ovat jo niin isoja, etteivät ole esteenä muutamalle, eikä ole muutenkaan varsinaista syytä olla juomatta. Juon muutenkin todella harvoin nykyään, häissä skumppalasi, ruuan kans ehkä joskus viinilasillinen. Olen luultavasti ennen lapsia juonut kiintiöni täyteen, ettei huvita enää.

Vierailija
26/28 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:05"]

Sama kuin ap:lla paitsi ettei ole mitään perinnettä olla nimenomaan juomatta juhannuksena.

Minullakaan ei ole lapsia, lääkekuuria, ei tarvitse autoilla tai olla töissä, en ole absolutisti, juon silloin kun huvittaa, mutta en koskaan tavan vuoksi.  Eli ei minun tarvitse juoda siksi että on vappu tai juhannus. Vappu meni juomatta, viimejuhannus meni juomatta, ei vietetä juhannusta muuten kuin että nautitaan tavallista pidemmästä viikonlopusta.

Ei ole oikein maistunut parina viimeisenä vuonna muutenkaan alkoholi enää kovin usein, kuukausia menee tipattomalla huomaamatta, joten kai sitä ollaan lipsumassa johonkin absolutismin tapaiseen, paitsi ettei minulla liity juomattomuuteen mitään sen kummempia intohimoja tai aatetta.

Alkoholi on vähän sellainen turhake. Joskus ostan viiniä kun tekee mieli, mutta mielitekoa on harvemmin ja rinnastan sen suklaamielitekoon, jota myös on harvakseltaan. En kaipaa hiprakkaa tai humalaa vaan toisinaan punaviinin makua.

En ole muutenkaan niitä ihmisiä jotka tekevät jotain koska kaikki muutkin. Tai koska ennenkin on tehty. Olen kolmena juhannuksena juonut koko elämän aikana, ja kolkuttelen kolmeakymmentä. Töissä en ole koskaan ollut juhannuksena.

Olen nähnyt kaupunkijuhannuksia (autiota ulkona mutta kotona ihan yhtä tavallista kuin muulloinkin) ja mökkijuhannuksia (yleensä kivaa).

En tuomitse niitä jotka juovat, mutta olen tässä huomannut juomiseni jäätyä vähiin että joillekin ihmisille on vain tosi vaikeaa se jos joku ei ota. Olen ihan rentoa seuraa selvinpäinkin, iloinen ja nauravainen, mutta joidenkin on pakko tuputtaa juomista sellaiselle joka ei halua, ettei vaan itse näyttäisi mitenkään oudolta tai alkoholistilta (kai?)

[/quote]

luuletko, että absolutismiin liittyy joku aate?

kyllä suurin osaabsoista ei juo vain siksi, ettei maistu. iysekään en ole ottanut 20 vuoteen vain siksi, että ei ole haluttanut. sen kummempaa aatetta en tiedä muillakaan

sitten kun näen jonkun syyn ottaa ja haluttaa, niin otan.  vielä ei ole 20 vuoteen näkynyt syytä

[/quote]

Ja tarvitseeko juomiseen sitten joku syy?

Minusta on mukava ottaa saunakalja tai viiniä ruuan kanssa. Ei samana päivänä mutta juhannus on meillä kiireetön päivä, keskikesä! Ei mekään "vietetä" tätä mitenkään erityisesti. Saattaa olla että teillä absolutisteilla on jopa vähän enempi juhlaa kuin meillä..

Minä en vaan jaksa tätä dissausta alkoholista: juon pari eikä siinä mitään ihmeellistä. Varmaan teille eräille se minun juomiseni tässä on jotenkin enempi pöydällä? Hohhoijaa.

[/quote]

Oho, jopa kolahti. Minä en kirjoittanut mitään kenenkään alkoholinotosta. Kirjoitin vain, että ei alkoholia käyttämättömillä ole yleensä mitään aatetta takana. Ei vain ole haluttanut.

Mikä sinua tässä alkoi niin hirveästi ärsyttämään? Minua ei tippaakaan kiinnosta muiden syömiset ja juomiset. Vain se, mitä itse syön ja juon.

Jos syyllistyt tuollaisesta, se on ihan sinun ongelmasi ja suhtautumisesi elämäntapoihisi, juomiseen ,syömiseen ja kaikkeen muuhunkaan ei ole kunnossa.

Vierailija
27/28 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:58"]

Minä joudun myös aina selittelemään juomattomuuttani ihmettelijöille vaikka mitään varsinaista syytä ei olekaan. En vain yksinkertaisesti keksi mitään syytä juoda alkoholia. Voin ottaa juhlissa esim. tervetuliaismaljan, mutta siihen se jää. Saunajuomana tykkään vissystä ja sillä linjalla menee myös juhannus. En juo juurikaan edes limsoja. Mies saattaa ottaa kaljan tai pari, mutta hänenkin käyttönsä on siis hyvin vähäistä. Sukumökillä tämä meidän vähäinen tai jopa olematon alkoholinkäyttö jaksaa joka vuosi herättää ihmetystä.

Minä taas ihmettelen hiljaa mielessäni sitä, kuinka alkoholikeskeisiä nämä juhlapäivät ovatkaan. Miksi rentoutumiseen ja hauskaan yhdessäoloon oletetaan automaattisesti kuuluvan alkoholia?!

[/quote]

Näin on. Kutsuilla ja juhlissa en enää kehtaa pyytää alkoholitonta, kun alkaa se kailottamienen ja valittaminen, että syyllistän muka, kun en juo.

Otan siis lasin viiniä ja olen sitten koko juhlan kuivin suin, kun en kehtaa pyytää limsaa tai mitään, kun se tuntuu olevan niin arka paikka monelle.

Muualla maailmassa en ole tällaista kohdannut, että ei uskalla ottaa alkoholitonta juomaa siksi, että aina siitä joku hermostuu. Vain Suomessa tämä on mahdollista.

Vierailija
28/28 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio käyttää tänä jussina alkoholia ja siihen ei ole mitään pakottavaa syytä. En vaan juo kovin usein enkä tarvitse juhlintaan alkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi