Nytkö ei saa käyttää nimitystä in*iaani enää?
En ole ymmärtänyt, että sekin on jotenkin loukkaava. Myydäänkö enää ink*aripäähineitäkään naamiaisasuksi? On tää ihan hullua.
Kommentit (74)
On. En ole pysynyt näiden hörhöjen perässä enää pitkään aikaan. Ja parempi niin, päänsärkyä potee vähemmästäkin.
No ei saa. Suomen intiaanit loukkaantuu, ja jos ei ole intiaaneja täällä, se on aivan sivuseikka.
On se kauan ollut jo. Ensin kun tuosta kuuliin, ajattelin että höh, ymmärrän jenkeissä joissa on vaikea historia alkuperäisväestön kanssa, mutta meillä vähän liioittelua. Sitten katselin lasten antikvariaatista hakemia Aku Ankan taskukirjoja ja kyllä niissäkin vaan oli aika halventavaa ko. kansan käsittelyä näin nykysilmin katsottuna. Sanovat UGH, ovat alkukantaisia ja väkivaltaisia (skalpeeraa) jne. Ei sovi kyllä enää.
Intiaani nimitystä tietenkin saa käyttää, mutta päähineitä saa myydä vain ne intiaanit. Niitähän meillä Suomessa ei ole hirveesti näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Wanha juttu jo ettei saa. Missä kiven alla oikein asut?
Uusi rummutus somessa, miten Jutan ja Saran nettikaupassa myytiin inkka*ipäähine-nimellä jotakin, liittynee siihen... ?
-ohis-
Eskimot on yleisnimitys inuiiteille, jupikeille ja muille eskimokieltä puhuville kansoille.
Intiaanit on yleisnimitys navajoille, siouxit, mayoille ja inkoille.
Valkoinen mies keksi nimitykset muutama sata vuotta sitten. En tiedä onko mayat ja navajot mielestään samaa jengiä.
Vierailija kirjoitti:
Intiaani nimitystä tietenkin saa käyttää, mutta päähineitä saa myydä vain ne intiaanit. Niitähän meillä Suomessa ei ole hirveesti näkynyt.
Mut jos mä ostan intiaanilta päähineen niin saanko käyttää sitä ilman kulttuurin omimista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intiaani nimitystä tietenkin saa käyttää, mutta päähineitä saa myydä vain ne intiaanit. Niitähän meillä Suomessa ei ole hirveesti näkynyt.
Mut jos mä ostan intiaanilta päähineen niin saanko käyttää sitä ilman kulttuurin omimista?
Luultavasti heidän puolesta saat, koska jos kyseessä olisin jotenkin pyhä juttu tai sellainen mitä ei saa ulkopuoliselle myyty, sitä ei olisi sinulle edes myyty. Mutta ulkopuolisilta luultavasti saisit silti valtavan someryöpyn kulttuurisesta omimisesta.
Suomen intiaani vastaa indian-termiä, ei injun-termiä. Injun on loukkaava. Sen sijaan Indian-termiä käyttävät myös intiaanit itse ja esimerkiksi National museum of native american indian, Indian country news jne. ovat heidän omassa käytössään.
Mitä elämäntapaintiaaneista tulee? Jotain kylähulluja vai? Ja sitten oikeat hullut loukkaantuvat nimensä käytöstä.
Miksi te noudatatte noiden skitsojen kieltolistoja?
Niiden noudattaminen on niiden hullujen bensaa. Seuraavana päivänä ne tuo listan uusia kieltosanoja vanhojen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intiaani nimitystä tietenkin saa käyttää, mutta päähineitä saa myydä vain ne intiaanit. Niitähän meillä Suomessa ei ole hirveesti näkynyt.
Mut jos mä ostan intiaanilta päähineen niin saanko käyttää sitä ilman kulttuurin omimista?
Luultavasti heidän puolesta saat, koska jos kyseessä olisin jotenkin pyhä juttu tai sellainen mitä ei saa ulkopuoliselle myyty, sitä ei olisi sinulle edes myyty. Mutta ulkopuolisilta luultavasti saisit silti valtavan someryöpyn kulttuurisesta omimisesta.
Intiaanit ovat tästä eri mielisiä. Luonnollisesti osa intiaaneista ei katso niitä intiaaneja hyvällä, jotka kiertävät Euroopassa myymässä tuotteita. Mutta koska tuotteen on myynyt joku autenttisen näköinen niin sitä voi pitää. Mutta ei festareilla eikä kännissä, eli kunnioittavaa kohtelua toivovat.
He siis taistelevat blood quantumista ja siitä onko joku saksanintiaani tai suomenintiaani kukaan myymään amerikanintiaanien tuotteita. Siis kuka on feikki ja kuka voi päättää kulttuurin jakamisesta tai tulojen keräämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intiaani nimitystä tietenkin saa käyttää, mutta päähineitä saa myydä vain ne intiaanit. Niitähän meillä Suomessa ei ole hirveesti näkynyt.
Mut jos mä ostan intiaanilta päähineen niin saanko käyttää sitä ilman kulttuurin omimista?
Tästä tulee mieleen eräs sukulainen, joka osti ihan saamelaisen pitämästä matkamuistomyymälästä pojalleen perinteisen lapinpuvun yläosan. Hän oli kysynyt vielä siellä kaupassa, että onko sitä ok ei-saamelaisen käyttää. Myyjän mielestä oli kyllä, kun on tukenut heitä ostamalla alkuperäisen puvun eikä jotain ei-saamelaisten tekemää jäljitelmää.
Mutta kun poika sitten oli eräissä juhlissa tuossa vaatteessa, tietyiltä ei-saamelaisilta rouvilta tuli täysi tyrmäys. Törkeää! Eikö nuo puvut ole sellaisia että tiettyjä pukuja saa käyttää vain tiettyyn sukuun kuuluvat! Miten tuo kehtaa? Tehdään pilaa alkuperäiskulttuurista!
Ei saa sanoa intiaanikesä. Pitää sanoa "valkoisen henkilöoletetun ikuisen syyllisyyden kesä".
Intersektionaalinen ajatus sanojen kieltämisestä, ja kohtapian kyseisten sanojen käytön kriminalisoimisesta paljastaa ideologian poliittiset tarkoitusperät. Kuka joutuu ensimmäisenä vankilaan, kun on pitänyt intiaanihattua päässä?
Jokainen englantia osaava tietää, että Amerikan alkuperäisväestöä kutsutaan nimellä native american. Jos käytät sanaa indian, se tarkoittaa intialaista.
Kolumbus luuli tulleensa Intiaan ja nimitti tapaamiaan ihmisiä siksi nimellä indian. On ihan loogista, että tämä väärinkäsitys on oikaistu. Ja tämä on siis tehty jo kymmeniä vuosia sitten eikä todellakaan kannata ainakaan englantia puhuvien kanssa käyttää väärää termiä, jos ei halua vaikuttaa ihan urpolta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te noudatatte noiden skitsojen kieltolistoja?
Niiden noudattaminen on niiden hullujen bensaa. Seuraavana päivänä ne tuo listan uusia kieltosanoja vanhojen päälle.
Haluatko, että suomalaisia kutsuttaisiin haukkumanimillä? Entä haluaisitko, että kiinalaiset pitäisivät Suomen kansallispukuja festareilla kun heiluvat kännissä yrjöämässä? Ei kaikkia rajoituksia tarvitse hyväksyä, mutta joitain asioita on hyvä ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te noudatatte noiden skitsojen kieltolistoja?
Niiden noudattaminen on niiden hullujen bensaa. Seuraavana päivänä ne tuo listan uusia kieltosanoja vanhojen päälle.
Et taida ymmärtää, että aika moni täällä tekee niistä pilkkaa.
Tämä omimisjuttu on jo kauan sitten mennyt liian pitkälle. Tajusin sen siinä vaiheessa, kun kerran menin suvun juhliin asussa, jossa oli japanilaistyylisesti kuvioitu silkkitunika, ja hiukset hieman geishatyyliä mukailevasti laitettu. Kulttuurinen omiminen kohu oli suvun tanttojen keskuudessa valmis. Tyhmimmät paheksujat ei edes tajunneet että käyttämäni tunika ei ollut todellakaan kimono, koska juuri kimonon käyttö oli se törkein teko heistä.
Wanha juttu jo ettei saa. Missä kiven alla oikein asut?