Onko surkea yleissivistys nuorilla aikuisilla yleistäkin?
Olen erinäisistä syistä paljon tekemisissä 20-25 -vuotiaiden kanssa, ja ihmettelen yhä useammin nuorten todella huonoa yleissivistystä. Kielitaito on tosin monilla hyvä, mutta esim. historiasta, kulttuurista tai maantiedosta (siis niinkin yksinkertaisista asioista kuin maiden sijainneista) monet ovat aivan ulapalla. Omakaan yleissivistykseni ei ole loistava; en ole edes ylioppilaaksi kirjoittanut, mutta ihmettelen, ihmettelen suuresti.
Oletteko havainneet vastaavaa?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:26"]
Ikis<3
[/quote]
Olen palstan vakiolukija ja tiedän ketä tarkoitat, mutta en ole hän :) Vannon! Tiedän että kypsiä ja älykkäitä nuoriakin on olemassa, samoin kuin typeriä keski-ikäisiä. Tämän mainitsemani ilmiön olen vain huomannut viime vuosina, kai siksi että olen itse jo niin vanha.....
Ap
[/quote]
Ikis
En tiedä nuorista, mutta omanikäisillä (n. 30v) akateemisesti koulutetuilla olen huomannut ihan saman.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 21:44"]
Yleissivistys elää ja kehittyy. Nykynuorten apuna on teknologia; kaikkea ei tarvitse osata ja muistaa ulkoa.
Mainitsisitko vielä jotain konkreettisempia esimerkkejä?
[/quote]
No, mainitsin jo vaikeudet sijoittaa maita kartalle. Erityisesti Etelä-Amerikan maat ovat nousseet esille, mikä on mielestäni mielenkiintoista. Esim. Kolumbiaa ja Chileä eivät monet osaa sijoittaa oikeaan maanosaan. Lisäksi ei tiedetä, mitä kieliä tuolla päin yleisesti puhutaan. Historiallisista asioista tulee mieleen esim. se, ettei olla edes kuultu nimiä Napoleon tai Caesar. Kulttuureista se, että ei tiedetä mitkä ovat suurimpia maailmanuskontoja ja miten esim. kristinusko, juutalaisuus ja islam liittyvät toisiinsa ja toisaalta miten ne eroavat toisistaan. Todella perus-juttuja siis mielestäni.
Ap
[/quote]
Ehkä heillä on kuitenkin oman äidinkielensä oikeinkirjoitus ap:ta paremmin hallussa.
[/quote]
Ap:llä näyttää kyllä olevan äidinkieli paremmin hallussa kuin suurimmalla osalla palstamammoista.
En ole ikis. Ei haitanne paljastaa että oma mieheni on minua 4 vuotta nuorempi. Mitäs siihen sanotte, ikis ei varmaan sellaista ikäeroa hyväksyisi?
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:37"]
En ole ikis. Ei haitanne paljastaa että oma mieheni on minua 4 vuotta nuorempi. Mitäs siihen sanotte, ikis ei varmaan sellaista ikäeroa hyväksyisi?
Ap
[/quote]
Ikis
Minun pomoni ei tiennyt kuka on Lauri Kristian Relander..... Ja pomo on mua 15 vuotta vanhempi. Itse olen 25 v.
Olisi niin paljon tiedettävää, kun maailma mutkistuu ja globalisoituu. Ihmisen peruselämäkin on käynyt monimutkaisemmaksi koko ajan. Taitoja ja tietoja vaaditaan yksinkertaisesti liian paljon. Nuoret tietävät eri asioista kuon vanhemmat, koska heitä kiinnostavat eri asiat.
Yleistieto on edelleen kyllä tärkeää, koska ilman kokonaiskäsitystä ei detaljeistakaan ole hyötyä. Ensin pitää ymmärtää ylätaso ennen kuin voi mennä detskuihin.
Mahdollisesti kyse on vain siitä että olette eri sukupolvea? Ihmiset tietävät eri aikaan eri asioita, loppujen lopuksi miksi parikymppisen pitäisi tietää esim. tuo Harri Holkeri (ellei satu olemaan erityisen kiinnostunt politiikasta/kokoomuslainen tmv.) vaikka merkittävä mies olikin. Maailmassa on paljon asioita, kukaan ei voi tietää "kaikkea kaikesta" on luonnollista että jotain asioita ei tiedä.
Musiikkia jos ajattelee, niin jokaisella sukupolvella on se "omat juttunsa". Vaikka osa bändeistä saa ns. pysyvän suosion (esim. vaikka Doors), niin 60-luvulla nuoruuttaan eläneen levyhyllystä löytyy paljon bändejä jotkai eivät sano mitään tämän päivän 20-vuotiaalle yhtään mitään. Ja vastaavasti harva eläkeläinen tietää kuka on Lana Del Rey.
Lisäksi tietoa karttuu joka vuosi mukaan, eli on aivan normaalia että 40-v tietää enemmän mitä 20-v koska on tuplasti enemmän ehtinyt asioita nähdä, kokea ja oppia. Tätä voisi verrata vaikka ruuanlaittoon: jos on vuoden asunut omillaan ja vähän ehitnyt kokkailla, ei ruuanlaitosta juuri tiedä mitään (oletetaan nyt ettei ole lapsuudenperheessä paljoa kokkaillut) mutta nelikymppisenä sitten menee jo ihan rutiinilla, ei paljoa tarvitse reseptiä katsella jne.
Kieltämättä huono yleissivistyshän mulla on kun lukee täältä palstalta mitä jokaisen pitäisi tietää. Esim. oon surkea maantiedossa. Euroopan maat vielä menee mut muuten todella nolon huono tietämys. Opiskelen sitte jos tuntuu että tarvin karttatietoa johonkin.. N 21v
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 21:39"]
Olen erinäisistä syistä paljon tekemisissä 20-25 -vuotiaiden kanssa, ja ihmettelen yhä useammin nuorten todella huonoa yleissivistystä. Kielitaito on tosin monilla hyvä, mutta esim. historiasta, kulttuurista tai maantiedosta (siis niinkin yksinkertaisista asioista kuin maiden sijainneista) monet ovat aivan ulapalla. Omakaan yleissivistykseni ei ole loistava; en ole edes ylioppilaaksi kirjoittanut, mutta ihmettelen, ihmettelen suuresti.
Oletteko havainneet vastaavaa?
[/quote]
En ole havainnut. Teinilläni ja hänen kavereillaan on loistava yleissivistys. Senikäisenä en todellakaan yltänyt samaan. Ehkä riippuu, missä piireissä liikut.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 23:13"]
Lisäksi tietoa karttuu joka vuosi mukaan, eli on aivan normaalia että 40-v tietää enemmän mitä 20-v koska on tuplasti enemmän ehtinyt asioita nähdä, kokea ja oppia. Tätä voisi verrata vaikka ruuanlaittoon: jos on vuoden asunut omillaan ja vähän ehitnyt kokkailla, ei ruuanlaitosta juuri tiedä mitään (oletetaan nyt ettei ole lapsuudenperheessä paljoa kokkaillut) mutta nelikymppisenä sitten menee jo ihan rutiinilla, ei paljoa tarvitse reseptiä katsella jne.
[/quote]
Tällä palstalla kyllä yleensä väitetään, että vanhemmat ihmiset ovat kääkkiä jotka eivät tiedä mistään mitään ja jarruttavat nuorten työnsaamista, vaikka nuorilla on tietotaito hallussa ja osaavat vaikka mitä... Nyt sitten yhtäkkiä se onkin normaalia, että vanhemmat tietävät enemmän.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 21:44"]
Yleissivistys elää ja kehittyy. Nykynuorten apuna on teknologia; kaikkea ei tarvitse osata ja muistaa ulkoa.
Mainitsisitko vielä jotain konkreettisempia esimerkkejä?
[/quote]
Eihän kaikki kehitys tarkoita että asiat menisivät aina parempaan päin vaikka ihmiset niin kuvittelevatkin. Minusta tämä yleissivistyksen "kehitys" on tyhmistymistä. Eikö koulussa enää vaadita mitään?
Tarkoitan sitä, että väistämättä ajan mittaan oppii asioita, vaikkei edes opiskelisi niitä. Esim. jos ei ole erityisemmin kiinnostunut elokuvista mutta niitä kuitekin vähän katselee, niin ajan mittaan sitä oppii tunnistamaan Uma Thurmanin, Bruce Willisin, Al Pacinon ym. vaikkei erityisesti tutkisi kuka kukin on.
Samoin kun lukee/katselee lehteä/telkkaria, niin koko ajan sitä tietoa päähän jää, ja vuosien mittaan tietää asioista aina vaan enemmän, vaikke muuta olisi tehnyt kun sanomalehteä hieman selaillut aamuisin/uutiset katsonut.
Ja lisäksi monta asiaa oppii lähipiiristä, esim. joku sairaus voi olla täysin tuntematon mutta kun ystävä sairastuu esim. rintasyöpään yhtäkkiä siitä tietääkin ns. kaiken kun ystävän kanssa asiaa pui läpi.
Vanhemmilla ihmisillä varmasti on moni asia hukassa (ei esim. välttämättä ymmärretä uuden tekniikan päälle jne.) mutta sellainen tietynlainen "viisaus" kasvaa vain elämää elämällä, sitä ei voi oppia muuta kun ajan kanssa.
29
Teknologia kehittyy ja tietoa voi kantaa taskussa mukanaan MUTTA - miten sellaisen ihmisen kanssa keskustellaan, jonka pitää joka heti googlettaa kuulemansa uusi tieto?
Yleissivistys ei ole trendien viemää. Maantieto ja perusasiat historiasta ovat oikeasti perussettiä, jotka jokaisen pitäisi tietää. Ne pysyvät ja olevat. Halusi nykynuori tai ei.
Minua ei koulussa maantieto kiinnostanut, muutenkin inhosin kaikkea ulkoa opeteltavaa, se oli mielestäni tylsää katsoa karttaa ja painaa mieleen maita tai jokia. Mutta myöhemmin opin tuntemaan maat matkustelun kautta, reilausreittiä suunnitelessa ja paikan päällä eri maissa matkustaessa. Sama jatkuu edelleen, maat nykyään vaan kauempana, mutta paremmin ovat näin jääneet mieleen mitä koulukirjaa lukiessa.
Olen tarkistanut työssäni eräitä yleisietotestejä, joihin vastaavat n.18-25-vuotiaat ja joillain yleistieto on itkettävän heikko, osalla kohtuullisen hyväkin.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:11"]
Enemmän ihmettelen sitä, miten 40v ikäinen ei tiedä 4G-verkon kattavuutta tai tiedä, miten toimii thorlauta.
[/quote]
En ole ikinä kuullut thorlaudasta. Miksi olisin? Luin juuri mitä Wikipedia asiasta sanoo. Vaikuttaa ihan hörhöjen jutulta.
Auts, nyt puhut asiaa, aloittaja! Olen itse eräässä sanomalehden toimituksessa pomon hommissa ja törmään joka päivä tähän samaan asiaan. Alkeellisimpiakaan Suomen hallintoon ja talouteen liittyviä asioita ei kesätyöntekijöiden joukossa tunneta tai tiedetä, vaikka kyseessä ovat YLIOPISTO-OPISKELIJAT! Tilanne muuttuu vuosi vuodelta huonommaksi.