Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkäätkö aukeasta pihasta, vai sellaisesta jossa paljon puita ja pensaita?

Vierailija
17.06.2013 |

Jos siis pitäisi valita 

a) aukea rantatontti, jossa ei juurikaan puita ja maltillisesti istutuksia 

tai

b) sama tontti, jossa runsaasti puita, pensaita ja istutuksia

Niin kumman valitsisit? Kerro tässä, miksi tykkäät sellaisesta pihasta kuin tykkäät. Autat minua ehkä ymmärtämään toista ihmistä, eikä pihasuunnittelusta tule elämää suurempaa asiaa. :)

ap.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto b.

Aukealle tontille porottaa aurinko suoraan, ja sitämyöten myös talo kuumenee kesällä. Mun mieleen on mahdollisimman luonnontilaiseksi jätetty tontti, eli ei esim. mitään suuria nurmialueita, koska tykkään helppohoitoisuudesta. Luonnontilaiselle tontille voi istuttaa lisäväriläiskiksi esim. rodoja.

Vierailija
2/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:56"]

Jos siis pitäisi valita 

tai

Niin kumman valitsisit? Kerro tässä, miksi tykkäät sellaisesta pihasta kuin tykkäät. Autat minua ehkä ymmärtämään toista ihmistä, eikä pihasuunnittelusta tule elämää suurempaa asiaa. :)

ap.

[/quote]

Englantilaistyylisestä, katveisesta jossa runsaasti  erilaisia/-korkuisia kasveja. Rinnetontti ilman isoa nurmikkoa. Mua viehättää erilaiset lehtimuodot ja rakenteet vähintään yhtä paljon kuin itse kukat. Ruusuja rakastan. Eli B noista kahdesta lähempänä.

Oma piha on juuri unelmieni täyttymys - nurmikkoa n 10m2, terasseja, pengerryksiä, kalliota ja lehtipuita hieman enemmän kuin mäntyjä. Tasoja, rehevyyttä, kukkia, värejä ja toisaalta luonnonmukaisuutta, mustikkametsää sen verran että viimevuonna poimin 20m säteellä talosta yht 50 litraa....

Tasamaan nurmitontti olisi kauhistus!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto A. Mitä vähemmän istutuksia ja puita sitä vähemmän työtä -> haravointia kitkemistä, karsimista jne. Mielestäni myös ötököitä ja itikoita on vähemmän aurinkoisella tontilla, jonne pääsee paremmin tuulemaan. Itikoita täynnä olevalla pihalla ei juuri tee mieli olla ja jatkuva touhuilun tarve taas vie ilon omasta pihamaasta. Lisäksi aukealla tontilla on lasten kiva juosta ja pelata ilman, että tarvitsee varoa pusikoita ja kukkapenkkejä.  

Vierailija
4/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia, jos piha, niin sitten sellainen jossa on varjoa ja aurinkoa, aukeaa ja istutuksia. Aukealla on kiva pelata esim. sulkapalloa tai syödä, istutuksista saa silmäniloa ja varjoa.

Vierailija
5/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 15:11"]

Vaihtoehto A. Mitä vähemmän istutuksia ja puita sitä vähemmän työtä -> haravointia kitkemistä, karsimista jne. Mielestäni myös ötököitä ja itikoita on vähemmän aurinkoisella tontilla, jonne pääsee paremmin tuulemaan. Itikoita täynnä olevalla pihalla ei juuri tee mieli olla ja jatkuva touhuilun tarve taas vie ilon omasta pihamaasta. Lisäksi aukealla tontilla on lasten kiva juosta ja pelata ilman, että tarvitsee varoa pusikoita ja kukkapenkkejä.  

[/quote]

Näin me ollaan erilaisia!! Meidän rinnepihalla ei ole hyttysiä koskaan kasvullisuudesta huolimatta ja lapset rakastaa kallioilla ja puissa kiipeilemistä - meillä oli 100m2 nurmikkoa aiemmin mutta tyhjänpanttina, oltaisko kerran kesässä pelattu sulkapalloa siinä. Sekin on helpompaa autotallin edustalla napakalla hiekoituksella:D Nyt tuon tilalla siis 10m2 nurmikkoa ja uima-allas terasseineen - jatkuvassa käytössä (itse uin vapusta marraskuulle).

Mulle se touhuilu on vastapainoa työlle, aivot lepää. Ruohon leikkuuta inhoan!!

Vierailija
6/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puita saa olla ja nurmikkoa. Mutta ei kukkapenkkejä ja istutuksia tuhka tiheään. Minulle riittäisivät kyllä ihan vain pensaatkin. 

Vierailija
7/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään puista ja pensaista pihassa mutta jos kerran tontti on RANNALLA niin siitä ehdottomasti kaataisin kaiken puuston pois!

Vierailija
8/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista kahdesta B. Haluan että voin olla pihalla vaikka alasti, eli näkösuojaa pitää olla. Jokin pieni aukeampi alue on hyvä olla pelailua ym. varten. Taloa varjostamassa pitää olla isoja puita ja sitten hyötykasveja myön (omenapuita, marjapensaita...). Minua ei haittaa jos kasvillisuus peittää talolta katsotuna näköalan, merta/järveä voi katsella rannasta.

Vierailija
9/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon puita, pensaita ja istutuksia. mutta tykkään siitäkin, että tontilla on yksi aukeampi, aurinkoinen ja tasainen paikka, johon voi laittaa puutarhakalusteet, pihakeinun, lasten trampan ja jossa voi oleskella ja grillailla.

Vierailija
10/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas pidän siitä, että on mahdollisimman vähän istutuksia. Pidän siitä, että näen kauas, sielu ja silmä oikein lepää siinä, että saan katsoa kaukaisuuteen. Mitä vähemmän puita, sen parempi. Onneksi kukin saa tehdä tyylillään. ;)

Vierailija
11/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan paikasta, täytyisi nähdä tontti.

Yleisesti ottaen pidän kyllä runsaudesta, paljon puita, pensaita ja kukkivia kasveja. Siis todella paljon. Omalla pihalla ei enää ole yhtään nurmikkoa, vihaan nurmikon leikkuuta ja mielestäni hyvin rakennetut istutusalueet ja käytävät ovat helppohoitoisempia.

Vierailija
12/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaasti isoja tammia! Muita istutuksia ei välttämättä paljoa tarvita, ehkä sireenipensaista pieni maja ja muutama helppohoitoinen perennapenkki. Nurmikkoa ja sammalta pohjaksi.

Vierailija
13/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi rantatontti, näkymä järvelle pitäsi olla esteetön ja sopivasti kasvillisuutta korostamassa maiseman parhaita puolia. Tätä nykyistä tasamaan tonttia parantelisin mielelläni puilla ja pensailla, mutta jotenkin fiksummin kuin aikaisemmat asukkaat, jotka ovat tipauttaneet pensaat yksitellen ympäri pihaa siten, että nurmikon leikkaaminen on pelkkää puskankiertoa. Nurmikkoa saa olla pelikenttänä jonkun verran. Toistaiseksi olen enemmän hävittänyt kuin istuttanut, mutta joku järjestys tähän pihaan pitää saada ennen kuin uutta kasvillisuutta tuon tänne.

Vierailija
14/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molempia vaihtoehtoja.  Melkein 1000 m2 nurmikenttää ja toisella puolella taloa on taas puskia ja puita. Nurmikenttä on pyhitetty lasten romppeille (tramppa, keinut, hiekkalaatikko ja tilaa juosta ja pelata vaikka fudista) & puskainen alue grillailulle ja mun piilopaikalle jonne ei lapsillakaan ole asiaa ;) näen sieltä koko tontin mutta mua ei näe kukaan ellei osaa katsoa :)

Vierailija
15/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:56"]

Jos siis pitäisi valita 

tai

ap.

[/quote]

Minä haluan (tarvitsen) hyötykasvimaan ja kukkapenkkien lisäksi tontin, joka on etäällä naapureista. Haluan mahdollisuuden oleilla pihallanani vaikka alastomana ilman että kukaan ulkopuolinen näkee.

Haluan lapsille rajattoman "leikkiäänioikeuden" ja teineille mahdollisuuden pitää bändinsä treenikämppää piharakanneuksessa ilman että jonkun ulkopuolisen elämä siitä häiriintyy...

Vierailija
16/16 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää isoista männyistä ym. puista omalla pihalla. Minä tykkään englantilaistyylisestä puutarhasta, paljon kukkia, perennoja ja kukkivia pensaita jotka voi olla pienen puun kokoisia. Jätän toki myös aina nurmikkoa jonkin verran keskelle, kukkapenkkejä reunoilla isoina alueina että ei tarvi ruohonleikkurilla kierrellä. Ja sekin on totta että jos niitä puita on liikaa varjostamassa, hyttyset hyökkää heti kimppuun. Rantatontista en tiedä, mahtaako tuulla liikaakin jos ei ole yhtään puita. En tykkää rantatonteista sen takia kun siinä on se ranta eli vesi johon voi hukkua. Muuten ihan kiva, mutta kun en osaa itse kunnolla uida, pelkäisin koko ajan että lapset hukkuu, enkä saisi heitä pelastettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi