Miten saada äiti muistitutkimuksiin?
Temperamenttinen matriarkka, joka on terve kuin pukki. Viimeisen vuoden aikana on alkanut kuitenkin tavaroita hukkumaan, päivämääriä ja keskusteluita unohtumaan ja samoja juttuja kerrotaan moneen kertaan. Jos yritän edes vihjata muistitutkimuksista niin saan haistattelua. Tiedän, että muistisairauksien etenemistä voidaan kuitenkin lääkkeillä hidastaa, niin haluaisin saada hänet tutkimuksiin. Miten voin varata tuollaisen toiselle ihmiselle? Saako hän tietää, että minä olen kaiken takana?
Kommentit (67)
Mäkin olen ajatellut, että kai se pitää jotenkin huijaamalla saada sinne lääkäriin, ja saada ennakkoon jätettyä lääkärille sana, että toivotaan että tutkitaan muisti ja se että miksi on välillä niin vainoharhainen ja kiukkuinen. Hankalaa vaan kun on tätä välimatkaa, omat kiireet, Korona, hankala mamma....
Onko sillä ajokorttia? Nythän kuuluu muistin arviointi rutiinina 70+ ajokorttitarkastukseen ja siinä saadaan kiinni.
Tai sit soiitat muistihoitajalle, ne ei todellakaan ole ekaa kertaa tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama ongelma. Tk-lääkäri onneksi huomasi tämän ja passitti äidin väkisin muistihoitajalle, mutta jotenkin mutsi onnistui huijaamaan.
Äiti puhuu samat asiat 5 kertaa vartin aikana.
Niin minunkin äitini tekee, mutta se ei johdu dementoitumisesta vaan siitä, että hän on niin täynnä itseään että puhuu kuin itsekseen. Hän on aina ollut samanlainen.
Muistisairauksissa olennaista on muutos entiseen.
Ensiksi AP, myötätuntoa sinulle. Olet erittäin raskaan ja pitkän tien alkupäässä. Oman äitini muistisairaus diagnosoitiin 2,5 vuotta sitten. Oireita huomattiin n. vuosi aiemmin, ja myöhemmin muisteltu outouksia joita oli jo 2-3 vuotta aiemmin. Äiti oli raivona pelkästä ajatuksesta kun ehdoteltiin muistitestiä. Lopulta varasin lääkärille ajan ja veimme äitini sinne pakolla veljeni kanssa. Lääkäri osasi pukea asiat fiksuihin sanoihin ja äiti pääsi testeihin ja magneettikuvaan. Niiden jälkeen ajokortti lähti heti. Äiti oli 10 kk aikaisemmin saanut 5 vuodeksi kortin.
Äiti on meille lapsille edelleen katkera siitä että ollaan lahjoittu lääkäri kirjoittamaan hänelle Alz. Äiti ei osaa enää käyttää kahvinkeitintä, pestä itseään saati siivota. Välillä unohtaa syödä. Silti omasta mielestään täysin terve. Luonne on muuttunut täysin. Herttaisesta ja hyväsydämisestä ihmisestä on tullut vihaisen ja ilkeä hirviö. Itsellä pelissä kaikki tunteet rakkaudesta vihaan. On todella vaikeaa.
Miksi olet mielestäsi PAHA tytär?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tuo yks pilaa tän keskustelun ihan kokonaan. Ei taida uuvatti tajuta miten vakavasta asiasta tässä on kuse, ja vertaistuki olisi tarpeen. Syö NuijausKumma itte ämpärillinen retiisiä ja mene nukkumaan.
Ilmoitin tuon hullun spämmääjän viestit ylläpidolle ja suurin osa onneksi poistettiinkin. Toivottavasti nyt saadaan keskustella muistisairauksista asiallisesti edes tässä ketjussa, ja toivottavasti ainakin aloittaja on saanut hyviä vinkkejä äitinsä saamiseksi tutkimuksiin.
sullehan tietysti maksetaan siitä? Ei olisi uutta sekään:-D
Paha tytär kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huijaamalla.
Jos haistattelu on uusi ilmiö, se on dementian oire. Ohimolohkossa häikkää. Juoko hän paljon?
On! Ja alkoholiakin on alkanut menemään enemmän - nämä ovat siis myös oireita?
Kiitos tuosta huoli-ilmoitus vinkistä. Se voisi toimia.
Alkoholi vaikuttaa muistiin ja aivoihin. Aiheuttaa dementiaa. Joissain kunnissa on vanhusneuvola. Äidillä ujutettiin muistitesti osana normaalia terveystarkastusta.
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tuo yks pilaa tän keskustelun ihan kokonaan. Ei taida uuvatti tajuta miten vakavasta asiasta tässä on kuse, ja vertaistuki olisi tarpeen. Syö NuijausKumma itte ämpärillinen retiisiä ja mene nukkumaan.
Ilmoitin tuon hullun spämmääjän viestit ylläpidolle ja suurin osa onneksi poistettiinkin. Toivottavasti nyt saadaan keskustella muistisairauksista asiallisesti edes tässä ketjussa, ja toivottavasti ainakin aloittaja on saanut hyviä vinkkejä äitinsä saamiseksi tutkimuksiin.
sullehan tietysti maksetaan siitä? Ei olisi uutta sekään:-D
Eipä makseta mitään, ottaa vain päähän kaltaisesi. Aloittaja kysyy, miten saada äiti tutkimuksiin, ja sinä ääliö alat spämmätä sivukaupalla linkkejä jostain h*lvetin koliinista ja malationista ja sellakasta. Opettele pysymään asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi AP, myötätuntoa sinulle. Olet erittäin raskaan ja pitkän tien alkupäässä. Oman äitini muistisairaus diagnosoitiin 2,5 vuotta sitten. Oireita huomattiin n. vuosi aiemmin, ja myöhemmin muisteltu outouksia joita oli jo 2-3 vuotta aiemmin. Äiti oli raivona pelkästä ajatuksesta kun ehdoteltiin muistitestiä. Lopulta varasin lääkärille ajan ja veimme äitini sinne pakolla veljeni kanssa. Lääkäri osasi pukea asiat fiksuihin sanoihin ja äiti pääsi testeihin ja magneettikuvaan. Niiden jälkeen ajokortti lähti heti. Äiti oli 10 kk aikaisemmin saanut 5 vuodeksi kortin.
Äiti on meille lapsille edelleen katkera siitä että ollaan lahjoittu lääkäri kirjoittamaan hänelle Alz. Äiti ei osaa enää käyttää kahvinkeitintä, pestä itseään saati siivota. Välillä unohtaa syödä. Silti omasta mielestään täysin terve. Luonne on muuttunut täysin. Herttaisesta ja hyväsydämisestä ihmisestä on tullut vihaisen ja ilkeä hirviö. Itsellä pelissä kaikki tunteet rakkaudesta vihaan. On todella vaikeaa.
Täältä myös myötätuntoa AP:ta ja sinua kohtaan. Meillä tuo sitten lienee edessä ja aluillaan. Tunteiden vuoristorataa todellakin. Turhautumista, avuttomuutta, kiukkua, surua, huolta... Ja turhan usein mulle tulee mieleen kaikki se lapsuudesta aikuisuuteen, miten äiti ei minusta paljoa välittänyt eikä pitänyt huolta. Mitä se itse teki ja sanoi, jos vähänkin lohdutusta ja apua olin vailla... Välillä ajattelen, että omapa on elämänsä, jos ei mitään apua ja hoitoa tahdo. Mutta kuitenkin. En voisi elää itseni kanssa, jos en parastani yrittäisi. Eihän tuo nyt ymmärrä omaa tilaansa.
Jos ei ole rahaa maksaa yksityiseen kodinhoitoon tai palveluasumiseen täytyy olla kunnallisen kodinhoidonasiakas että näkeevät missä kunnossa on kun käyvät siellä.Tekevät jos pyydät muistitesti mutta aika huono siinä täytyy olla että mitään huomioivat.Pikku unohtelut jotka sinä huomaat eivät ehkä heille välity.Olen pahoillani samaa koitin minäkin huoli vain kasvoi apua en saanut .Äitini on jo kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa maksaa yksityiseen kodinhoitoon tai palveluasumiseen täytyy olla kunnallisen kodinhoidonasiakas että näkeevät missä kunnossa on kun käyvät siellä.Tekevät jos pyydät muistitesti mutta aika huono siinä täytyy olla että mitään huomioivat.Pikku unohtelut jotka sinä huomaat eivät ehkä heille välity.Olen pahoillani samaa koitin minäkin huoli vain kasvoi apua en saanut .Äitini on jo kuollut.
Oikeesti, ei niitä kukaan auta, kun ruoka on huonoa. Siitä vaan menee moninkertaisesti kalliimpi maksu a suuri osa menee kotisairaanhoitoon. Siivoukset sun täytyy järkätä itse, jos päästät huonoon kuntoon. Muistitesti ei ole mikään mikä ratkaisee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tee kuntasi sosiaalitoimeen huoli-ilmoitus ja siirrä vastuu viranomaisille. Väkisin et ketään vastaanotolle voi viedä.
Enpä tällaisestäkään ole aiemmin kuullut. Olisi ollut tarpeen. :.(
Mulla sama tilanne, mutta isän kanssa. Monta vuotta suostutellut ja anellut, että menis testeihin. Mutta kauhea riitahan siitä tulee. En pysty tekemään asialle mitään
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, ei niitä kukaan auta, kun ruoka on huonoa. Siitä vaan menee moninkertaisesti kalliimpi maksu a suuri osa menee kotisairaanhoitoon. Siivoukset sun täytyy järkätä itse, jos päästät huonoon kuntoon. Muistitesti ei ole mikään mikä ratkaisee yhtään mitään.
Äidillä oli siivooja erikseen koska kotisairaanhoidolle ei se kuulunut.Ruoka oli kyllä aika suolaista kun sitä maistoin ja äidillä oli verenpaine lääkitys.Kotisairaanhoito kuitenkin halvempi kuin yksityinen.Tietysti katsovat tulot että mitä voivat nyhtää.Jos huono eläke eivät voi niin kauheasti nyhtää koska pitää joku määrä jäädä tilille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tilanne, mutta isän kanssa. Monta vuotta suostutellut ja anellut, että menis testeihin. Mutta kauhea riitahan siitä tulee. En pysty tekemään asialle mitään
https://www.is.fi/digitoday/art-2000001471710.html
Unohda testit ja auta muuten! Se on jättimäinen asia käsittää, mutta ei terve vanhus tuota siellä mitään:-(
Kuka/mikä teidät on aivopessyt noilla testeillä?
No ei niitä jääriä saa mihinkään hoitoon tai testiin ja puhuminen on ihan yhtä tyhjän kanssa. Mie itte, ihanku puhuis jonkun 3 vuotiaan kanssa. Tai no, 3-vuotiaan kanssa pystyy yhtä vähän neuvottelemaan. Pärjään itse, vaikka en pärjääkään. Kukaan ei saa auttaa vaikka kämppä on kuin kaatopaikka, WC pönttö lähes muurautunut umpeen ja likaiset vaatteet päällä kuljetaaan ja haistaan pahalle. Mutta minkäs teet kun on itsemääräämisoikeus.. sosiaali ihminen saatiin kerran puolivahingossa paikan päälle, mutta siinä se. Ei hänkään mitään voinut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
No ei niitä jääriä saa mihinkään hoitoon tai testiin ja puhuminen on ihan yhtä tyhjän kanssa. Mie itte, ihanku puhuis jonkun 3 vuotiaan kanssa. Tai no, 3-vuotiaan kanssa pystyy yhtä vähän neuvottelemaan. Pärjään itse, vaikka en pärjääkään. Kukaan ei saa auttaa vaikka kämppä on kuin kaatopaikka, WC pönttö lähes muurautunut umpeen ja likaiset vaatteet päällä kuljetaaan ja haistaan pahalle. Mutta minkäs teet kun on itsemääräämisoikeus.. sosiaali ihminen saatiin kerran puolivahingossa paikan päälle, mutta siinä se. Ei hänkään mitään voinut tehdä.
Kyllä siinä voi sivussa tehdä pientä pesua, ei tarvi kysellä lupia kaikkeen.
Kysele niiltä muistiammattilaisilta, olisiko jotain jippoja!