Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada äiti muistitutkimuksiin?

paha tytär
24.07.2020 |

Temperamenttinen matriarkka, joka on terve kuin pukki. Viimeisen vuoden aikana on alkanut kuitenkin tavaroita hukkumaan, päivämääriä ja keskusteluita unohtumaan ja samoja juttuja kerrotaan moneen kertaan. Jos yritän edes vihjata muistitutkimuksista niin saan haistattelua. Tiedän, että muistisairauksien etenemistä voidaan kuitenkin lääkkeillä hidastaa, niin haluaisin saada hänet tutkimuksiin. Miten voin varata tuollaisen toiselle ihmiselle? Saako hän tietää, että minä olen kaiken takana?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Paha tytär kirjoitti:

Ei ole koskaan syönyt Marevania, diabetekseen on tablettihoito,

Ja joo. Se tässä tuskia tuottaakin, kun tiedän että hän voi kieltäytyä kaikesta ja lopputuloksena on se, että muistisairaus ottaa hänestä kunnolla otteen vaikka lääkkeillä sitä olisi voitu hidastaa. Pitää toivoa, että siinä kohtaa, kun on itse tuossa iässä niin  pystyisi luottamaan omiin lapsiinsa ja vastaanottamaan apua.

Se on puppua, tiiäkkö, kun niistä toinen, se eka onmalationin vastavaikuttaja ja siitä ihminen muuttuu tosi ilkeäksi - tulet huomaamaan, mut ei ne hoitajat sitä tuu valittamaan koskaan. No, käytöshäiriöisille määrätään sitten memantiinia, joka on glutamaattien vastavaikuttaja. Kumpaakaan ei tarvi, jos syö oikeaa ruokaa ja tekee ne itse hyvistä raaka-aineista:-)

Mene nyt jo muualle näiden juttujesi kanssa.

Vierailija
22/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei ketään voi pakottaa menemään lääkäriin, jos ei itse  halua. On itsemäärämisoikeus ihmisella onneksi.

On olemassa myös heitteille jättö, hoitamatta jättäminen, sekä terveyden ja turvallisuuden takaaminen siinä vaakakupin toisessa päässä. Tietyssä pisteessä itsemääräämisoikeutta ei enää ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei ketään voi pakottaa menemään lääkäriin, jos ei itse  halua. On itsemäärämisoikeus ihmisella onneksi.

On olemassa myös heitteille jättö, hoitamatta jättäminen, sekä terveyden ja turvallisuuden takaaminen siinä vaakakupin toisessa päässä. Tietyssä pisteessä itsemääräämisoikeutta ei enää ole.

No jos tekee sopimuksen kotisairaanhoidon kans, seKIN on jo mennyttä:-(

Vierailija
24/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on myös itsepärjäämisoikeus ja -velvollisuus. Ei tarvitse soittaa joka toinen päivä ja itkeä, kun taas se, tämä tai tuo on hukassa.

Mitäs hän sitten tekee puhelimellakaan, jos ei saa sillä tutille soittaa?

Vierailija
25/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut tässä ihan sama huoli ikääntyvästä äidistämme. :( Ollaan soiteltu hänen asuinkuntansa vanhus-palveluihin, ja jotakin he taas miettivät siellä että mitä voisi tehdä. Nyt korona-aikaan ei oikein itekään voi äidin luona poukkoilla tarkistamassa, että miten se elämä siellä oikein sujuu. Välillä on enemmän oma ittensä ja sitten taas ei. Hyvin kuormittavaa. Meillä lapsilla ei oo muutenkaan ollut koskaan sellaiset avoimet ja läheiset välit äitiimme, vähän sellainen omanlaisensa puhumaton kuuntelematon jyrä on ollut. Mutta eihän tässä todellakaan mitään kurjuutta äidilleen toivoisi. Voi voi.

Vierailija
26/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt pari päivää ennen tutkimusta, että ”muistatko että sulla on se tutkimus ylihuomenna?” Sitten kun äitisi kysyy että mikä tutkimus, niin sanot että muistitutkimus ja tarjoudut kuskaamaan sinne ja takaisin.

Vierailija
27/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on myös itsepärjäämisoikeus ja -velvollisuus. Ei tarvitse soittaa joka toinen päivä ja itkeä, kun taas se, tämä tai tuo on hukassa.

Soittakoon tutuilleen tai lääkärille, jos sinne pitää mennä. Minulle voi soittaa muista asioista kuin niistä, joista sanonut sataan kertaan, että hänen pitää mennä lääkäriin.

Vierailija
28/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä kannattaa kirjata ihan paperiin hoitotahtona. "Minua ei saa auttaa kun en pärjää enää itsekseni. Omaisillani ei ole velvollisuutta eikä oikeutta olla minuun yhteydessä."

Vierailija
29/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin kuoli vanhus kotiinsa viime kesänä, kun hän kieltäytyi menemästä lääkäriin. Ja kyllä monenlaista hoitajaa ja virkamiestä kävi tarjoamassa apua ja painostamassa hoitoon, mutta lopulta ei vissiin poliisillakaan ole valtaa viedä väkisin hoitoon, jos siitä kieltäytyjä ei aiheuta välitöntä vaaraa kenellekään.

Kyllä mä toisaalta kunnioitan tuonkin vanhuksen päätöstä, jos ei kerran halua tulla hoidetuksi niin ei sitten. Voisin itsekin kuvitella noin tekeväni, jos tietäisin, että hoito olisi vain lähdön viivästyttämistä.

Vierailija
30/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soittakoon tutuilleen tai lääkärille, jos sinne pitää mennä. Minulle voi soittaa muista asioista kuin niistä, joista sanonut sataan kertaan, että hänen pitää mennä lääkäriin.

Siis ei hän lääkäriä tarvi, vaan kunnollista ruokaa! Saako hän päivittäin kananmunan keltuaisia? Ilman niitä ei saa riittävästi koliinia, jota hermosto tarvii. Kokeile: tee munakas hänelle joka päivä silloin kun sulle sopii. Muuttuuko mikään? Sen ainakin voit tehdä vaikka kotona valmiiksi:-D

Äläkä lisää mitään aromisuolaa siihen, koska siinä on glutamaatteja. Hyvin yksinkertaista:-)

Vierailija
31/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyt pari päivää ennen tutkimusta, että ”muistatko että sulla on se tutkimus ylihuomenna?” Sitten kun äitisi kysyy että mikä tutkimus, niin sanot että muistitutkimus ja tarjoudut kuskaamaan sinne ja takaisin.

Oikeesti: ne muistitutkijat vois mennä kotiin, mut ei tee neurologikaan kotikäyntejä, määrää vaan summassa lisää lääkkeitä, jotka vievät lihaksista voimat:-(

Vierailija
32/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko hänet lääkäriin, jos myyt käynnin vuositarkastuksena. Puhu etukäteen hoitajan kanssa asiat, joista olet huolissasi, ja pyydä, että merkitsee ne äitisi tietoihin. Diabeetikolle kuuluu tietyt tutkimukset vuosittain.

Vierailija
33/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei hän lääkäriä tarvi, vaan kunnollista ruokaa! Saako hän päivittäin kananmunan keltuaisia? Ilman niitä ei saa riittävästi koliinia, jota hermosto tarvii. Kokeile: tee munakas hänelle joka päivä silloin kun sulle sopii. Muuttuuko mikään? Sen ainakin voit tehdä vaikka kotona valmiiksi:-D

Äläkä lisää mitään aromisuolaa siihen, koska siinä on glutamaatteja. Hyvin yksinkertaista:-)

Äiti kykenee tekemään itse ruokansa, joten minun ei ole tarvetta siihen puuttua. Sen tiedän, että ei tykkää syödä kananmunia. Tähän sinun ei tarvitse enää kommentoida, kun ei liity aloitukseen millään tavalla.

Vierailija
34/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mummo huijattiin niihin testeihin. Halusi tohtorille muista asioista ja siihen samaan aikaan saatiin myös puhuttua näistä muistiasioista.

Meidän mummohan rääpii nokkaansa vain omille, meille itse saaatanan kätyreille. Tohtori taas oli niin mukava ja fiksu mies, kun osasi huomioida myös nämä muistiasiat 😂

Vierailija
35/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kaupungeissa muistihoitajat käyvät kotona, jos vanhus on erittäin huonokuntoinen fyysisesti.

Ota selvää kaupunkisi muistihoitajasta, ja varaa aika hänelle.  En tiedä onko niitä joka kaupungissa, mutta ainakin täällä on.  Ei se sen kummempaa ole.

Muistihoitajia on myös yksityisillä lääkäriasemilla.  Hän voi antaa ensi arvion siitä, miltä tilanne ja kehottaa lääkärin vastaanotolle, jos tarvii.

Netistä löytyy varmaan yhteystiedot oman asuinpaikkasi muistihoitajalle,  joissakin paikoin on myös joitain muistiyhdistyksiä jotka tarjoavat esim. vertaistukea, ne ovat luultavasti maksullisia juttuja.

Vanhuudesta johtuvaa muistin huonontumista ei voida lääkkeillä hidastaa eikä parantaa.

Se on luonnollista kehitystä.

Mutta jos muistin huononeminen johtuu jostain neurologisesta sairaudesa, kuten Alzheimerin taudista, niin siinä taudin etenemistä voidaan lääkkeillä hidastaa.

Vierailija
36/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijaaminen on näiden kokovartalokyrpien tapapuksessa ainoa toimiva tapa. Toinen olisi tietysti fyysinen väkivalta, mutta sitäkään ei valitettavasti saa käyttää. 99 %:lle vanhuksista kunnon selkäsauna rottinkikepillä ja koivupiiskalla teisi vain hyvää.

Vierailija
37/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma mummo huijattiin niihin testeihin. Halusi tohtorille muista asioista ja siihen samaan aikaan saatiin myös puhuttua näistä muistiasioista.

Meidän mummohan rääpii nokkaansa vain omille, meille itse saaatanan kätyreille. Tohtori taas oli niin mukava ja fiksu mies, kun osasi huomioida myös nämä muistiasiat 😂

Tämä on niin totta! Minunkin muistisairas äitini on ventovieraille niin herttainen mummeli että. Kukaan ulkopuolinen ei uskoisi miten hän käyttäytyy omia lapsiaan kohtaan. Tutummille kotihoitajillekin on alkanut jo kiukutella.

Vierailija
38/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huijaaminen on näiden kokovartalokyrpien tapapuksessa ainoa toimiva tapa. Toinen olisi tietysti fyysinen väkivalta, mutta sitäkään ei valitettavasti saa käyttää. 99 %:lle vanhuksista kunnon selkäsauna rottinkikepillä ja koivupiiskalla teisi vain hyvää.

Samaa mieltä. Suurin osa tarvitsisi lähinnä kasvatuslaitoksen hoitokodin sijaan.

Vierailija
39/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ongelma. Tk-lääkäri onneksi huomasi tämän ja passitti äidin väkisin muistihoitajalle, mutta jotenkin mutsi onnistui huijaamaan.

Äiti puhuu samat asiat 5 kertaa vartin aikana.

Vierailija
40/67 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja tuo yks pilaa tän keskustelun ihan kokonaan. Ei taida uuvatti tajuta miten vakavasta asiasta tässä on kuse, ja vertaistuki olisi tarpeen. Syö NuijausKumma itte ämpärillinen retiisiä ja mene nukkumaan.