milloin vauvakeinuun ja hyppykiikkuun?
vai onko tämäkin yksilöllistä...
meidän 4kk istuu jo, ja on ollut yhden kerran vauvakiikussa jokusen minuutin.
ja hyppykiikussa sit enemmänkin, tykkää olla ja osaa vähän jo pomppiakin.. :)
onko muita näin?
meillä myös esikoinen istui reilun 3kk:n ikäisestä lähtien.
Kommentit (13)
mutta,saako tuon ikäisenä vielä istuttaa?
kyllä meilläkin poika ois halunnut istua jo 3kk:n jälkeen,mutta olen ollut siinä luulossa,et noin pientä ei saa vielä istuttaa,ja odotinkin kiltisti sinne 6kk ikään ja nyt poika opettelee istumista mielellään.:)
Tuossa iässä ei oikein vielä saisi istuttaa, tietysti hieman riippuu lapsestakin.
Se että haluaa sylissä istumaan, ei tarkoita sitä että vauva olisi valmis istumaan itse.
Sylissä voi vauvaa pitää enempi istumaasennossa, mutta vauvakeinuun en noin pientä laittaisi.
Meillä jo ryömittiinkin tuossa iässä, mutta ei oltu vauvakeinussa kyllä vielä.
Keinumaan alettiin ehkä tuossa puolen vuoden kieppeillä.
Hyppykiikusta en tiedä, kummallakaan lapsella ei siitä mitään kokemuksia.
Vauvakeinusta kyllä tykätään, kuin " hullu puurosta" meillä. Tänäänkin poika viihtyi siinä todella pitkään!
Viivi
Meillä 4,5kk tyttö, joka vänkää ihan väkisillä sylissä istumaan. Selällään ei ole sylissä viihtynyt enää pitkään aikaan. Kysyin istuttamisesta neuvolassa ja terkka sanoi että vauvaa saa pitää sylissä puoli-istuvassa ja myös istuvassa asennossa, kunhan tukee kainaloista niin että koko paino ei tule selän varaan. Eli en minäkään antaisi tämän ikäisen vielä " oikeasti" istua. Itselläni ei kokemusta hyppykiikusta, mutta kaveri taisi pitää vauvaansa siinä noin puolivuotiaasta eteenpäin..
-elmiina
... sillä ainakin Fisher Pricen vauvakeinuun ei saa laittaa enää 6 kk vauvaa joka istuu itse. Meillä on siinä vauvakeinussa pidetty neitiä 8 viikkoisesta lähtien ja oli iso helpotus koliikki itkuihin. Siinä se istuin ei ole ollenkaan pystyssä eli vauva ei siinä istu.Siinä se istuin ei ole ollenkaan pystyssä eli vauva ei siinä istu. Hyppykiikuista en tiedä mutta sellainen on kyllä hankittava sitten kun tuota Fisherin keinua ei saa enää käyttää.
Emmi ja Alina 3kk.
Taisi tulla yksi lause tuplana. Ymmärtänette varmaan ilman toistojakin. ;)
mutta en laittaisi ainakaan hyppykiikuun ennenku itse istuu.mies fysioterapeutti ja kovasti korosti mulle sitä ettei sais istuttaa ennenkun itse istuu,selkä ei kestä.toki meilläkin oli sylissä niin että kannateltiin ja sitterissä puoli-istuvassa asennossa.istumaan poika rupes itse 7kk iässä.
siis ei varsinaisesti istu meilläkään tuossa keinussa vaan on hyvin tuettuna siinä... :))
meillä on molemmat lapset ollu tällaisia jässiköitä joita on sit pidetty aina vähän isompina kuin ovatkaan :)))
tai siis ovat olleet kehityksessä edellä useita lapsia.
poika oli vähän päälle 4kk, kun hyppykiikussa aloimme kiikkumaan. Pikkuhiljaa pidensimme aikaa siinä.
Meillä on hyppykiikku ollut katossa nyt 2pv ja poika täytti tänään 5kk. Neuvolasta saimme juuri eilen ohjeen hankkia syöttötuoli ja syötön ajan (kiinteitä kun annetaan) niin sais jo istuttaa siinä tuolissa. Poika ei osaa vielä itse istua, mutta on tosi ryhdikäs ja haluaa istua ja seistä koko ajan (tuettuna tietty).
Hyppykiikku on ihan ykkösjuttu nyt. Sitteri ei enää oikein kelpaa -kääntyy siinä heti mahalleen kun silmä välttää.
Olin neuvolan tilaisuudessa, jossa vauvoja ja lapsia hoitava fysioterapeutti, tai kaksikin sellaista, eivät suositelleet hyppykiikkua vauvoille ollenkaan, koska vauva voi siinä oppia väärän tavan kävellä. Syli (erilaisissa asennoissa) ja lattia (ei liian pehmeällä alustalla) ovat kuulemma motoriikan kehittymisen kannalta parhaat paikat. Vauvat tykkävät kyllä vempeleistä, joista näkee kauemmas ja sitten lattialla olo ei kuulemma välttämättä enää maistukkaan, jolloin jää hyvät jumpat siellä vähemmälle.
Itse en ole näissä yhtään asiantuntija ja opettelen vauvan hoitoa vasta, joten en halua ketään kokeneempaa olla neuvomassakaan, voi kai näissäkin olla vauvakohtaisia eroja. Tuskin lyhytaikaisesta esim. kiikun käytöstä suurta haittaakaan on, varsinkin jos se vauvan oloa helpottaa. Itse kuitenkin koetan nyt sitten fysioterapeuttien vinkkien mukaan välttää kaikkia vempeleitä (kiikkuja, istuimia, kävelykärryjä...), kun ei niissä vauvalle hyödyllisiä taida olla ja iloa hänelle näyttää löytyvän paljon muustakin, ainakin vielä.
Mä olen antanut itselleni kertoa, että hyppykiikku tulisi asentaa niin, että vauvan jalat yltää kokonaan lattiaan, ei vain varpaat. Jos kiikku on siis liian korkealla, vauva hipaisee lattiaa vain varpaillaan mikä edistää varvastamista. Tämä on kai syy miksi hyppykiikkuja tai kävelytuoleja ym. vempeleitä ei nykyisin suositella. Mutta käsittääkseni ainakin hyppykiikku oikealle korkeudelle asennettuna on ihan ok. Olen miettinyt sellaisen hankkimista meidän neitille kun vauhti ja vaaralliset tilanteet tuntuvat olevan kovin in tällä hetkellä. Ei riitä äipällä käsivoimat jatkuvasti hypyttämään!
itse ainakin siis puhuin tuollaisesta keinusta, joka on ihan ulkona keinutelineessä.
Siihen en kyllä laittaisi kun vasta yli 6kk vauva, joka olisi todella ryhdikäs ja osaisi istua selkä ihan suorassa, ei selkä pyöreänä.
eikö tuo fisher pricen vauvakeinu ole vähän kuin sitteri, mutta irti maasta ja keinuu enemmän?
Kyllä sellaiseen voisin laittaa ehkä hieman pienemmänkin vauvan.
Viivi
vastatkaapas nyt joku...varmasti teitä on!