Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko joutuneet "nöyrtymään" huonoihin työehtoihin?

Vierailija
16.06.2013 |

Muistan sen kyllä kun olin työttömänä ja olin hakenut työtä ja sitten jouduin sen ottamaan, vaikka työehdot oli ihan huonot (työehtosopimusta ei ollut ja työpaikka keksi itse ihan kummallisia ehtoja) ja palkkakin oli ihan surkea. Niillä oli sitten täysin ylimielinen asenne, että ota tai jätä... Pakko oli ottaa, kun rahat oli loppu, mutta arvatkaa vaan, olinko kovin sitoutunut työntekijä! No en... Ihmeellinen asenne joillain työnantajilla kyllä. Ei ihme, että väki vaihtuu...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta minullakin. Olin henkilökohtaisena avustajana ihmisellä, joka päivittäisten avustamis- ja hoitotoimenpiteiden lisäksi siivoutti (mm. lasten sotkuja), pesetytti mattonsa (isoja ja helvetin raskaita mattoja) ja teetätti kaikkea muutakin hommaa, mikä ei mun mielestä ois mulle avustajana kuulunut. Lisäksi uhkaili potkuilla jos sairastuin. En kauaa jaksanut siinä työssä olla, lähdin opiskelemaan.

Vierailija
2/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalla tunnetusti huonot työehdot ja laittomuudet kukkivat. Itse olen amk-opiskelija ja jouduin vuosi sitten olosuhteiden pakosta kesätöihin kaupungin suosituimpaan kahvilaan lähellä erään suuren kaupungin keskustaa. Ahdistavaa on ollut olematon työturvallisuus (tiskin takana parhaimmillaan 7 ihmistä 5m2 tilassa - kiehuvaa vettä ja kuumia peltejä siirrellään ympäriinsä ja pienessä tilassa joku ottaa niistä osumaa harvasen päivä. Lämpötila paistonurkkauksessa tyypillisesti jopa noin 45 astetta ja samassa paikassa tiskataan kaikki kahvilan tiskit käsin uskomattomassa kiireessä.). Päivät 8-10 h, tauoista ja ruokatunneista ei tietoakaan ja usein jono on useampia kymmeniä metrejä ulos kahvilan ovesta, eli kiire on jatkuva, kun sää on siedettävä. Tietysti mukaanluettuna kaikki muut pimeän työnantajan ongelmat sairaslomapoissaolojen, eläkkeen, verojen yms. suhteen. Myös hygienia päin helvettiä ja likainen, homehtunut rakennus vilisee hiiriä yöaikaan. Tarjottavia myydään vanhoina ja lattian kautta, mikäli ulkonäkö ei ole kärsinyt. Kahvinpuruja "lantrataan" halpiskahvilla. Kammottava paikka, jossa vakituiset työntekijät oirehtivat sisäilmaongelmien ja liiaallisen työtaakan vuoksi. Käsittämätöntä, miten omistajat ovat sitouttaneet työntekijänsä: kukaan entisistä tai nykyisistä työntekijöistä ei ole ottanut yhteyttä viranomaisiin yli 10 vuoteen kahvilan toiminta-aikana. Harkitsen vakavasti ottavani asian hoitaakseni...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka 1700 alalla, jossa alkupalkka on yleensä lähempänä 3000, mutta kun ei ollut kokemusta eikä näyttöjä...sen lisäksi saivat vielä työllistämistukea ja tehtiin oppisopimus, mutta työ oli ihan simppelä toimistotyötä ja vain pieni osa koulutusta vastaavaa, uutta opetettiin tosiasiassa hyvin vähän. En kuitenkaan valittanut opsotoimistoon, kun olin tyytyväinen että on töitä. Muuten kyllä ok. Toisaalta sainpahan sitten parempipalkkaisen työn kun osasin korostaa noita koulutusta vastanneita osia, vaikka niitä oli aika vähän. 

Vierailija
4/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan joutunut enkä aio joutua tulevaisuudessakaan. Jos työnantaja aikoo saada minut palkkalistoilleen, työehtojen pitää olla hyvät. Muuhun en suostu eikä sellaista paikkaa tai tilannetta tule, että suostuisin. Kenenkään ei ole pakko suostua eikä nöyrtyä.

Vierailija
5/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 21:23"]

En ole koskaan joutunut enkä aio joutua tulevaisuudessakaan. Jos työnantaja aikoo saada minut palkkalistoilleen, työehtojen pitää olla hyvät. Muuhun en suostu eikä sellaista paikkaa tai tilannetta tule, että suostuisin. Kenenkään ei ole pakko suostua eikä nöyrtyä.

[/quote]

Parempiko olla työttömänä, jos tilanne on ota tai jätä? Esim minun tapauksessani? Hakijoita oli kuitenkin paljon...eka ei suostunut, mutta eri tilanne, kun hänellä oli toinen työ. Olin toiseksi paras ja suostuin. T. 3. 

Vierailija
6/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Joskus on pakko. Olin itse opiskelijastatuksella (= ei oikeutta työttömyysturvaan) ja rahat loppu. Pakko ottaa työ vastaan vaikka paskoin ehdoin.

Vierailija
7/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että jos en olisi ottanut, saattaisin yhä tässä olla tekemässä viittäkymmentä hakemusta päivässä ja nyt sentään saisin tosin työmarkkinatukea. Tuolloin en saanut mitään vastavalmistuneena kuin puoliso tienasi liikaa. Nyt on toistaiseksi voimassa oleva työ, jota en olisi saanut, jos en olisi ensin ottanut alaani nähden alipalkattua työtä, ja anteeksi, äsken piti laittaa 4. Siis 4+6 olen minä. 

Vierailija
8/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 21:25"]

[/quote]

Parempiko olla työttömänä, jos tilanne on ota tai jätä? Esim minun tapauksessani? Hakijoita oli kuitenkin paljon...eka ei suostunut, mutta eri tilanne, kun hänellä oli toinen työ. Olin toiseksi paras ja suostuin. T. 3. 

[/quote]

Miksi te suostutte noihin paskoihin ehtoihin? En tajua. Ette arvosta itseänne lainkaan ja samalla annatte myös työnantajalle viestin että teitä ei tarvitse arvostaa.

Vierailija
9/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain edellisestä työstä potkut, kuten sai kolmasosa firman työntekijöistä. Sopivasti paikka tuli hakuun ja mielummin laskin palkkatoiveen sellaiseksi että työn saanti ei jää ainakaan siitä kiinni. Palkka on ok, mutta ilman työttömyysuhkaa en siihen olisi tietenkään vaihtanut huonommalla palkalla. Mutta mielummin töissä kuin työttömänän, säännöllinen palkka on aika arvokas asia.

Vierailija
10/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 21:25"]

[/quote]

[/quote]

Miksi te suostutte noihin paskoihin ehtoihin? En tajua. Ette arvosta itseänne lainkaan ja samalla annatte myös työnantajalle viestin että teitä ei tarvitse arvostaa.

[/quote]

Ks. viesti nro 6.