Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyksen lopettaminen 1 kk iässä, mielipiteitä?

Vierailija
16.06.2013 |

Olenko huono äiti jos lopetan imetyksen? Oman rintamaidon lisäksi joudutaan välillä antamaan korviketta.
Imetykseen on mennyt totaalisesti hermo, alusta asti olen miehelle raivonnut että nyt loppuu tämä tissien kanssa värkkääminen! Vauva ''nukahtelee'' kesken imetyksen ja kun lasken vauvan sylistä, alkaa vähän ajan päästä kamala huuto! Kun molemmat rinnat ovat tyhjänä, vauvalle jää välillä silti nälkä ja sitten pitää vielä juosta erikseen lämmittämään pulloa.. Olen niin läpen kyllästynyt! Ja imetyspoliiseille tiedoksi: TIHEÄT IMETYSKERRAT EIVÄT AUTA MAIDONTULOON! Välillä ollaan imetelty tunninkin välein, mutta vauva se vaan hakkaa päätään tissiin ja itkee.. 

Eli maitoa siis tulisi jonkin verran omasta takaa, mutta jatkuva imetys + pullon tyrkkääminen vauvalle tuntuu liian raskaalta.. Kaikki haukut ja omat kokemukset tervettulleita :D Olenko itsekäs jos nyt lopetan imettämisen? Vauva saanut kuitenki ne ensimmäiset tärkeät viikot äidinmaitoa, joka omaa tuskaa edes vähän helpottaa..

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et jaksa niin et jaksa, ei tältä palstalta hyväksymistä tuollaiselle kannata hakea. Voisin uskoa että lapsi jää henkiin. Jos taas stressaisit asiaa vähemmän, imetys voisi onnistuakin paremmin.

Vierailija
2/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljo sitä korviketta menee? Miten vauva nukkuu yöt? 

Koittaisin päästä kaikin keinoin korvikkeesta eroon. Jos vauva kukahtaa rinnalle niin sen voi herättää jotta söisi loppuun, sitten laittaa tutin kanssa nukkumaan jittei havahdu siihen että rinta on hävinnyt. Imetys kuitenki usein alun jälkeen helpottuu. 

Toki jos et jaksa ruveta asian kanssa tappelemaan niin sitten lopetat vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista opettelemista ja takkuamista se yleensä on vielä kuukauden kohdalla. 2kk ikäisen kanssa mulla alkoi imetys jo jotenkuten sujua. Tosin monet pikkuvauvat syö todella tiheästi. Kun joskus kuuden viikon ikäisen vauvan kanssa laskin vuorokauden imetyskerrat (imetysohjaajalle, kun oli vähän ongelmia, epäilin, että ei tule tarpeeksi maitoa) niin tuli 23 erillistä imetyskertaa, joista pisin imettäminen kestoltaan 1,5 tuntia. Vauva siis käytännössä asui rinnalla, mutta imuote oli hyvä ja kaikki kuulemma ihan normaalia. Jos et jaksa, niin et jaksa, se ekojen viikkojen "ternimaito" on kuitenkin tärkein ja sen vauvasi on jo saanut. Jokainen tietää itse, minkä verran jaksaa vielä yrittää. Mutta jos olisit lopettamassa vain sen takia, että imetys on takkuista, mutta muuten sulla on vielä voimavaroja jatkaa, niin sen takia ei ehkä kannata lopettaa. Koska tilanne voi jo kuukauden kuluttua olla paljon helpompi ja 4kk ikäisen kanssa saattaisi imetys sujua kuin vettä vaan.

Vierailija
4/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on molempien lasten kanssa alkuvaihe ollut tuollaista. Paitsi että korviketta en oo antanu vaan aina lopulta lapsi on sitten huolinu sitä rintaa. Enkä mä oo pitäny imetystä mitenkään takkuisena tai vaikeana vaan oon kuvitellu imetystäni ihan normaaliksi. 

Vierailija
5/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuule haittaa yhtään jos imetys ei onnistu pitempään, lapsestasi kasvaa ihan samanlainen lapsi kuitenkin:). T. imetystä 4 kk kolme kertaa:)

Vierailija
6/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin tällä kertaa kun vauva oli 2kk.

Roikkui tissillä tuntikaudet ja silti piti antaa korviketta,lisäksi maidossani joku aiheutti vauvalle ihottumaa.Tuntui NIIN epäonnistuneelta kun yritin ja yritin ja silti vauva oli tyytymätön.Pikkuhiljaa korvikemäärän kasvaessa loppui imetyskin kokonaan.

Nyt on kaikki paljon helpompaa,isäkin voi syöttää ja syömishetket ei kestä tuntitolkulla :)

Pakko silti myöntää että syyllisyys kalvaa välillä ja se etten onnistunut(taaskaan).

Vierailija
7/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta nukahtamisesta tissille, niin niinhän ne tekevät, imevät hetken, nukahtavat ja kun koittaa laskea sylistä, alkaa parku. Ei se tarkoita välttämättä nälkää vaan niin ne reagoi kun ympäristön lämpötila muuttuu (sylistä pois). Mä oon imettänyt sängyllä ja kun vauva on muutamin minuutin nukkunut, siirrän sylistä sängylle. Voi viedä pari yrityskertaa, mutta niinhän usein vauvan nukuttaminen tavalla tai toisella vie.

Se hakkaa päätä ja itkee luultavasti ns rintaraivari, koska on jo tottunut pulloon. Jotkut vauvat saa niitä ilman pulloakin, se on normaalia.

Maitoa ei varmasti enää tulekaan tarpeeksi jos olet antanut paljon pulloa. Määrää voi saada nousemaan jos jaksaa yrittää. Mutta onhan se aika työlästä.

Jos et jaksa niin sitten lopetat. Kuitenkin harkitse sitä tarkoin ettet kadu - sulla on kuitenkin elämäsi ainoa tilaisuus imettää tätä lasta. Moni miettii ehkä jälkikäteen, luovuttiko liian helpolla. Mutta sinä tiiät mikä teidän tilanne on. Imetys ei useinkaan käy alussa kuin tanssi, vaan on totista työtä.

Vierailija
8/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa asiaa, mutta...

Olin niin raivoissani, ettei missään koskaan kerrottu, että imettäminen muuttuu paljon helpommaksi alun jälkeen. Ajattelin siellä sohvalla hormoneissa, että aha, seuraavat puoli vuotta meneekin tässä sohvalla. Mutta luojan kiitos, tilanne parani todella pian ja aloin ymmärtämään miksi imetyksen helppoutta hehkutettiin.

Vierailija
9/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin imetin 2 kk. Kun sitä maitoa ei tullut niin sitä ei tullut. Ei auttanut tiheät imetyskerrat (vauva käytännössä asui rinnalla) eikä omat syönnit ja juonnit. Molempien lasten kohdalla maito vaan kerta kaikkiaan ei riittänyt.

Nyt täällä on tyytyväinen pulska poika, tyytyväinen äiti ja tyytyväinen isi, joka voi hoitaa vauvaa, kun tämä ei ole rinnalla koko ajan :) Kyllähän se kirpaisee mutta semmoista elämä on..

Vierailija
10/10 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen oma asia. Muistan, kun vauvalle tuli 6 viikon ikäisenä hirveät rintaraivarit aina tissillä. Harmittaa näin jälkikäteen, kun annettiin sitten pullosta. Imetin sinne 6 kk asti ja annoin välistä pullosta kuitenkin. Tissittely on huomattavasti helpompaa kuin niitten pullojen kannsa värkkäily. Seuraavan vauvan kanssa olen fiksumpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi