Raha ja taloudellinen tasoero ahdistaa uudessa suhteessa
Ollaan oltu 2 kk ja itse olen opiskelija ja mies on yliopistosta valmistunut hyvään ammattiin, mistä tienaa noin 5000 e kk.
Jos käymme aktiviteeteissa, missä pitää maksaa, maksut tapahtuu puoliksi tai sitten minä maksan ja joudun karhuamaan mieheltä omaa osuuttaan. Olen tämän takia alkanut välttelemään yhdessä kaupassa käyntejä ja maksullisia aktiviteetteja miehen kanssa.
Jotenkin itse automaattisesti olettaa, että se kumpi on enemmän rahoissa maksaa suuremman osan menoista. Tietty nykyään vallitsee tasa-arvo myös raha-asioissa, eikä voi enää olettaa, että mies tarjoaa ja maksaa, mutta silti tuntuu jotenkin kohtuuttomalta olettaa, että kykenen maksamaan samanlaisia summia, kuin mies. Minulla on esimerkiksi joka viikolle tietty summa rahaa, jolla ostan ruokaa itselleni omaan kotiin. Jos menen miehen luokse, minulla ei vain yksinkertaisesti ole varaa maksaa puoliksi vielä meidän yhteisistä ruokaostoksista.
Ja se, että mies tarjoaa enemmän tienaavana, kertoo minusta huomioonottamisesta enkä varsinkaan halua pihiä miestä. Olen vakavasti harkinnut, että laitan suhteen poikki :/ Vinkkejä rakentavaan keskusteluun raha-asioista uuden suhteen alussa, missä muutenkin kaikki on vielä hieman epävarmaa?
Kommentit (63)
Hohhoijjaaa kirjoitti:
Että olette olleet kokonaista kaksi kuukautta yhdessä ja nyt pitäisi jo ruveta menoja jakamaan tulojen mukaan. Ymmärtäisin tuon ehkä viiden vuoden yhdessäolon jälkeen.
Sinustako on oikein, että 5000 euroa ansaitseva mies maksattaa menonsa opiskelevalla tyttöystävällä, jonka kanssa hän on seurustellut 2 kuukautta?
Vierailija kirjoitti:
Siis ollaan oltu 2 kk (sitä ennenkö et ole ollut edes olemassa) ja jo nyt haluat miehen tulot käyttöösi?
Maksullisista aktiviteeteista selviää sillä, että toteaa, ettei ole varaa maksaa 30 euroa tunnin pelivuorosta, mennään sen sijaan heittelemään firsbeetä, sitä saa tehdä maksutta.
Ihmissuhde ei ole hyötysuhde muille kuin matalapalkkaisille tai tulottomille naisille.
Sano miehelle, että seurustellaan sinun tulojesi rajoissa eli max 3 e/vrk.
Ap haluaa, että mies maksaisi edes sen 50% kuluttamastaan ilman, että rahoja joutuu erikseen pyytämään häneltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ollaan oltu 2 kk (sitä ennenkö et ole ollut edes olemassa) ja jo nyt haluat miehen tulot käyttöösi?
Maksullisista aktiviteeteista selviää sillä, että toteaa, ettei ole varaa maksaa 30 euroa tunnin pelivuorosta, mennään sen sijaan heittelemään firsbeetä, sitä saa tehdä maksutta.
Ihmissuhde ei ole hyötysuhde muille kuin matalapalkkaisille tai tulottomille naisille.
Sano miehelle, että seurustellaan sinun tulojesi rajoissa eli max 3 e/vrk.Ap haluaa, että mies maksaisi edes sen 50% kuluttamastaan ilman, että rahoja joutuu erikseen pyytämään häneltä.
Samalla ap kuitenkin toivoo, että mies tarjoaisi hänelle, kun kerran on hyvätuloinen.
Tiedät miehen tulot, mutta tiedätkö menot?
Sano suoraan mikä on budjettisi asioille ja tekisitte sitten asioita sen rajoissa. Mutta pitäisi miehen itsekin tajuta, ei ole hyvä merkki tuo.
Sillon kun tapasin vaimoni, niin olin ollut reilu vuoden duunissa itse. Vaimoni oli juuri valmistumassa. Muistan, kun hän tuskaili aina jos mentiin ulos tai kauppaan yhdessä. Sanoin hänelle, että älä tuskaile ja laske kolikoita, koska kyllä minä hoidan nämä menot mihin mennään. Paljon tuntu joku kauppalasku, leffassa käynti, teatteri jne. Ei hän olettanut ja odottanut, että minä maksan koska hyvä palkka. Minä maksoin silloin, koska halusin niin tehdä. Kun hän sitten valmistui myös itse lakimieheksi, niin silloin kulut meni puoliksi pelkästään kun ostettiin asunto ja mentiin naimisiin. Me ei olla koskaan riidelty rahasta ja se on varmasti sen takia, koska molemmilla hyvä palkka eikä taloudellisesti olla riippuvaisia toisistaan.
Mulla on täsmälleen samankaltainen tilanne, eli mun opinnot ovat loppusuoralla ja rahaa on siksi niukasti. Mun mies puolestaan työskentelee eräässä kansainvälisessä yrityksessä ja palkka on tietenkin sen mukainen. Hän sanoi mulle heti suhteemme alkuvaiheessa, ettei mun tarvitse osallistua eurollakaan yhteisiin menoihin ja se lupaus on kyllä pitänyt. Ehkä sun kannattaisi ottaa asia puheeksi sun miehen kanssa, sillä tuo sun tilanne on tosi kestämätön. Se on sitä ihan senkin takia, että kumppanin kulutustottumukset saattavat olla täysin eri planeetalta, jos rahaa on runsaasti käytössä.
Keräsin usein rahaa sijoitusfirmassa, jos jollain oli merkkipäivä tai joku oli siirtymässä uuteen työpaikkaan.
Eniten tienaavat antoivat AINA vähiten keräykseen. Joka kerta. Varallisuus kertyi heille mukavasti.
Aloittaja, en jatkaisi suhdetta itsekkään miehen kanssa.
Pihiyden ongelma on se, että pihi on pihi kaikessa. Ei pelkästään rahoissa, vaan myös kiitoksissa, kehujen antamisessa yms. Hänen kanssaan joutuu elämään kokoaikaisessa nuukuudessa.
Minulla on ollut yksi pihi mies. Ei ikinä enää.
Kuulostaa siltä, että jos kovatuloinen mies yrittää maksattaa omiakin menojaan köyhällä opiskelijanaisella, kuten ap kertoo, niin kyse on yleisesti alistavasta miehestä. Hän lienee jonkinlainen naisvihaaja, joka nauttii harrastaessaan taloudellista väkivaltaa, kokee ehkä k 0 $tavansa jotain huonoja kokemuksiaan nuorista naisista ap:lle tms. Joka tapauksessa mies tekee sen kaiken tahallaan. Hän on luultavasti väkivaltainen muutenkin kuin taloudellisesti, jos suhde jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano miehelle, että seurustellaan sinun tulojesi rajoissa eli max 3 e/vrk.Ap haluaa, että mies maksaisi edes sen 50% kuluttamastaan ilman, että rahoja joutuu erikseen pyytämään häneltä.
Samalla ap kuitenkin toivoo, että mies tarjoaisi hänelle, kun kerran on hyvätuloinen.
Niin. Olisi kohtuullista, ettei opiskelevan tarvitsisi ostaa ruokia miehen kotiin. En ilkeäisi toimia kuten tämä mies. Ei jatkoon.
Miksei ap seurustele toisen köyhän opiskelijan kanssa? Tämähän on ilmiselvä provo, mutta kyllä näkyy kuinka naisten hypergamia puree takaisin tällaisissa tilanteissa:
Nainen: " Haluan hyvä tuloisen miehen, koska itse olen pieni tuloinen ja tällainen mies helpottaisi ellämää":
Mies: " Joskus voin tarjota jotain, mutta suurin osa kuluista maksetaan tasa-arvoisesti 50/50".
Nainen: "Byääh, taloudellista hyväksikäyttöä ja väkivaltaa. :( Voisikohan tästä avautua Ylelle tai Hesariin...".
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap seurustele toisen köyhän opiskelijan kanssa? Tämähän on ilmiselvä provo, mutta kyllä näkyy kuinka naisten hypergamia puree takaisin tällaisissa tilanteissa:
Nainen: " Haluan hyvä tuloisen miehen, koska itse olen pieni tuloinen ja tällainen mies helpottaisi ellämää":
Mies: " Joskus voin tarjota jotain, mutta suurin osa kuluista maksetaan tasa-arvoisesti 50/50".
Nainen: "Byääh, taloudellista hyväksikäyttöä ja väkivaltaa. :( Voisikohan tästä avautua Ylelle tai Hesariin...".
Voihan tämä olla provokin, mutta kyllä näitä tapauksia riittää, jos on vähänkin laajempi tuttavapiiri.
Itse nuorena opiskelijana seurustelin myös hyvin tienaavan miehen kanssa. Maksoimme kulut puoliksi tai periaatteella kun minä maksoin matkalipun luoksesi (300km) sinä maksat ruuat. Pidin siis itse itsestään selvänä tuota ja tingin sitten kaikesta muusta niin paljon kuin ikinä voin.
Myöhemmin, kun jo olimme naimisissa, mies sanoi, ettei hän tajunnut kuinka tiukilla tuolloin olin, koska en kertonut siitä. Uskon häntä, ettei tarkoittanut piheillä, vaan kyse oli pelkästä ajattelemattomuudesta.
Nykyään olen yhteisestä päätöksestä kotiäitinä, ja vaikka molemmilla on omat tilit, rahamme ovat yhteisiä. Jos jotain tarvitsen, eikä minulla ole siihen rahaa, mies maksaa.
Meillä minä kuitenkin olen se, joka on tarkempi rahasta, enkä todellakaan kuluta rahaa rakennekynsiin tai ripsenpidennyksiin.
55 lisää vielä, että koskaan en ole tuntenut olevani loinen, joka käyttää toista hyväkseen. Meillä on vain erilaiset roolit, mutta kumpikin tekee parhaansa yhteisen elämän ja perheen hyväksi.
Jotkut rakastaa rahaa ihan liikaa ja siksi ovat niin pihejä.
Toisten rahatilannetta voi olla vaikea ymmärtää ja pitää mielessä. Sun vastuulla on jatkuvasti muistuttaa, että olet opiskelija ja sulla on tiukka budjetti, minkä mukaan elät. Joka kerta kun mies ehdottaa jotain menoa, sinä ihan ääneen alat miettiä, että sopiiko se sun tän kuukauden budjettiin. Teet taloudellisen tilanteen näkyväksi niin kauan, että mies alkaa oikeasti ymmärtämään sitä. Voit myös ehdottaa enemmän edullisia aktiviteetteja. Käytte metsäretkillä, kokkailette yhdessä kotona ja katselette leffoja. Jos itse tienaa hyvin eikä tarvitse arjessa stressata rahasta, se vaan helposti unohtuu ettei kaikilla ole sama tilanne. Etenkin jos oot maksellut hänenkin osuuksiaan ja innostunut teatterista / ulkonasyömisestä, sinä vahvistat miehelle kuvaa siitä, että se on sun taloudelle ok toimintaa.
Suora puhe ja asioista muistuttaminen tarpeen mukaan on minun neuvoni. Homma on sun vastuulla.
Olette tapailleet 2 kuukautta ja oletat jo miehen maksavan sinun menojasi? No mikäs siinä, tuntuu olevan palstan käsitys että noin sen pitää mennäkin. Itse en ikinä kinuaisi rahaa vaan minulle on kunnia-asia maksaa oma puolikkaani. Mutta se tuntuu tosiaan olevan harvinaista ja minua on haukuttu aika paljon täällä tämän periaatteen takia.
Tuo ei tiedä tulevaisuudessa hyvää :(
Lukekaa ihmiset tarkemmin aloitus. Siinä kerrotaan, että opiskelija maksaa välillä menot kokonaan, jolloin 5000 ansaitseva ei maksa mitään tai ainakin hän pyrkii olemaan maksamatta. Normaalisti kaikki maksetaan puoliksi. Ongelma on hyvin ansaitsevan MIEHEN SIIPEILY KÖYHÄN OPISKELIJAN KUKKAROLLA.