Raha ja taloudellinen tasoero ahdistaa uudessa suhteessa
Ollaan oltu 2 kk ja itse olen opiskelija ja mies on yliopistosta valmistunut hyvään ammattiin, mistä tienaa noin 5000 e kk.
Jos käymme aktiviteeteissa, missä pitää maksaa, maksut tapahtuu puoliksi tai sitten minä maksan ja joudun karhuamaan mieheltä omaa osuuttaan. Olen tämän takia alkanut välttelemään yhdessä kaupassa käyntejä ja maksullisia aktiviteetteja miehen kanssa.
Jotenkin itse automaattisesti olettaa, että se kumpi on enemmän rahoissa maksaa suuremman osan menoista. Tietty nykyään vallitsee tasa-arvo myös raha-asioissa, eikä voi enää olettaa, että mies tarjoaa ja maksaa, mutta silti tuntuu jotenkin kohtuuttomalta olettaa, että kykenen maksamaan samanlaisia summia, kuin mies. Minulla on esimerkiksi joka viikolle tietty summa rahaa, jolla ostan ruokaa itselleni omaan kotiin. Jos menen miehen luokse, minulla ei vain yksinkertaisesti ole varaa maksaa puoliksi vielä meidän yhteisistä ruokaostoksista.
Ja se, että mies tarjoaa enemmän tienaavana, kertoo minusta huomioonottamisesta enkä varsinkaan halua pihiä miestä. Olen vakavasti harkinnut, että laitan suhteen poikki :/ Vinkkejä rakentavaan keskusteluun raha-asioista uuden suhteen alussa, missä muutenkin kaikki on vielä hieman epävarmaa?
Kommentit (63)
Toivottavasti opiskelet alaa, jolla tienaa myös sen viisi tonnia, koska tämän miehen kanssa tulet aina maksamaan kaikesta tasan puolet, oli sun tulot mitä tahansa. Kannattaa myös aloittaa säästäminen jo nyt mahdollisia vanhempainvapaita varten.
Kumpikin maksaa omat pääsylippunsa ja ruokansa. Jos hän ehdottaa jotain kallista menoa, johon sinulla ei ole varaa, sanot vaan että ei onnistu, koska olet budjetoinut rahasi riittämään koko kuukkaudeksi. Jos hän tästä huolimatta haluaa sinun kanssasi huvittelemaan, hän maksakoon teidät molemmat.
Että olette olleet kokonaista kaksi kuukautta yhdessä ja nyt pitäisi jo ruveta menoja jakamaan tulojen mukaan. Ymmärtäisin tuon ehkä viiden vuoden yhdessäolon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mies on pihi ja hänellä ei ole käytöstapoja, on siis moukka. En itse seurustelisi tuollaisen kanssa, jos minulta saa pimppaa, mies saa avata myös lompakkoaan.
Jep. Kannattaa ilmoittaa se hinta selkeästi etukäteen, niin ei tule ikäviä tilanteita.
Tyttäreni alkoi seurustella lukiossa ja maksoivat aluksi puoliksi, kun olivat tasapäisesti rahattomia. Poika oli vuoden vanhempi ja meni lukion jälkeen töihin ja alkoi tarjoamaan enemmän. Tyttö maksoi välillä, ettei mene ihan yksipuolisesti. Ja kun poika tarjosi tytölle synttärilahjaksi kylpyläloman, tyttö valitsi halvimman huoneen, ettei pojalta mene liikaa rahaa <3
Nyt ovat naimisissa ja yhteiset rahat, tyttö työskentelee osa-aikaisesti opintojen ohella ja poika täyspäiväisesti, palkkakin on jo vähän noussut. Rahasta eivät riitele, vaan yhdessä sopivat. Asunnon ostivat 50/50 ja auton myös 50/50. Molempiin tuli tytöltä käsiraha, mutta poika tienaa enemmän ja maksaa lyhennyksiä enemmän.
Tuo on hälytysmerkki, jos edes suhteen alussa mies ei tarjoa tehdäkseen naiseen vaikutusta. Etenkin tuollaisessa tilanteessa, kun itse tienaa hyvin ja toinen on pienituloinen. Ei lupaa hyvää mahdollista perheen perustamista ajatellen. Lapsia ei kannata tehdä sellaisen miehen kanssa, joka katsoo että lapset on naisen projekti ja maksakoon ne vaatteet ja vaipat siitä äitiysrahastaan.
Ei tule suhde toimimaan,häviäjä olet sinä jos et nyt jo tajua irrottautua.
Kulunut, niin helvetin kulunut provo.
Jos täällä joku köyhä mies valittaisi, että 5 tonnia kuussa tienaava tyttöystävä, jonka hän on tuntenut 2 kuukautta, ei maksa huvituksia, niin olisi mammoilla vähän toinen ääni kellossa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas on lettu levinnyt lompakolle.
Lettu levinnyt lompakolle? Minähän joudun vaatimaan miestä maksamaan omat osuutensa meidän menoista, muuten maksattaisi kaiken miulla :D mikä mies tekee näin köyhälle opiskelijalle? Fifty fifty maksu on ok vielä, koska tasa-arvo, toki arvostan, jos mies tarjoaa, mutta en oleta, että tekee näin :D ap
Mutta oletat kuitenkin että hän maksaa sinunkin ruuat kaupassa silloin kun olet hänen luonaan? Maksatko sinä siis hänenkin osuuden yhteisistä ruokakuluistanne sinun luonasi ollessanne?
Et voi olla tosissasi, ethän? En väitä suoraan provoksi, sillä eräs muinainen miesystäväni olisi voinut olla tuollainen, mutta siihen aikaan sentään parempituloinen eli yleensä mies tarjosi ainakin silloin, kun itse kutsui johonkin, vaikka ravintolaan.
Ahneus ja piheys on paha asia. Näin enemmän elämää nähneenä voin kertoa teille nuoremmille,että köyhä mutta antelias mies on paljon parempi kumppani kuin rikas mutta pihi. Tietyissä rajoissa tietenkin, eli ei tarvitse olla tuhlari ja elää yli varojensa.
Kun mies on valmistunut yliopistosta, hänkin on ollut vasta pienituloinen opiskelija. Vai onko hän sittenkin niin rikkaasta perheestä, että hän ei ollenkaan ymmärrä tilannettasi.
Ei tasoero ole ongelma vaan miehen ymmärtämättömyys. Ja jonkin verran myös sinun, jos sinä hölmö maksat yhteisissä menoissa miehenkin osuutta. 2 kk:n seurustelun jälkeenkö pitäisi maksaa puoliksi kaikki? Ei käy, vaan kumpikin maksaa omassa kodissaan ruuan myös toiselle. Jos sinulla ei ole varaa kuin kaurapuuroon, silloin sinun luonasi syödään sitä - paitsi jos mies tuo tullessaan jotain muuta. Samoin miehen luona sinä syöt sitä , mitä tarjotaa.
Kuka kertoo palkkansa 2 kk:n seurustelun jälkeen.
Kyllä jokaisen aikuisen pitäisi ymmärtää mihin opiskelijabudjetti riittää. Tuntuu kiusanteolta tuollainen. Itselläni on normaali palkka ja ei ahdista yhtään tarjoaminen. Esim. ystäväni joutui leikkauskierteeseen ja sitä kautta taloudellisiin vaikeuksiin. Minä olen tarjonnut leffassa ja kahvilassa käynnit. Hän on puolestaan tarjonnut leipomuksiaan yms. hänen tämän hetkiselle tulotasolleen sopivia juttuja.
Mä (nainen) tienaan hiukan enemmän kuin miehesi, ja jos alkaisin seurustella pienituloisen miehen kanssa, niin tuskinpa tarjoaisin hänelle juurikaan ekstraa, vaan meidän aktiviteetit mitoitettaisiin sen mukaan, että hänelläkin olisi niihin varaa. Miehesi kyllä kuulostaa ymmärtämättömältä törpöltä, kun ei tajua rahatilannettasi ja vieläpä maksattaa asioita sinulla. Mutta ei kyllä ymmärrä sinunkaan ajatustasi siitä, että varakkaamman osapuolen pitäisi säännönmukaisesti tarjota kaikki jo ihan seurustelun alkuvaiheessa.
Siis ollaan oltu 2 kk (sitä ennenkö et ole ollut edes olemassa) ja jo nyt haluat miehen tulot käyttöösi?
Maksullisista aktiviteeteista selviää sillä, että toteaa, ettei ole varaa maksaa 30 euroa tunnin pelivuorosta, mennään sen sijaan heittelemään firsbeetä, sitä saa tehdä maksutta.
Ihmissuhde ei ole hyötysuhde muille kuin matalapalkkaisille tai tulottomille naisille.
Sano miehelle, että seurustellaan sinun tulojesi rajoissa eli max 3 e/vrk.
Tuli mieleen, että TIETÄÄkö ap miehen palkan vai luuleeko vaan? Miehellä voi olla velkoja maksettavana. Miksette osaa keskustella tilanteesta? Luulisi miehelläkin olevan tuoreessa muistissa opintotuella eläminen! Vai onko pappabetalar-suvusta? Tuskin.
Opetelkaa keskustelemaan! Jos suhde jatkuu, se on oleellinen asia.
Jos riitoja alkaa olla koko ajan, siirry eteen päin. Olette olleet yhdessä vasta 2 kk: tuohan on vielä liehittelyaikaa, tapaillaan. Vähän vanhanaikainen neuvo, mutta pukeudu nätisti niin sulle tarjotaan. Ole viekas. Niin on mieskin.
Pidemmän päälle eri tulotasot aiheuttavat parisuhteessa ongelmia. Jos on yhteisiä lapsia, niin silloin tilanne on eri ja pitää yhdessä miettiä, miten yhteinen talous hoidetaan, jos toinen on vanhempainvapaalla. Itse olen hyvätuloinen nainen ja seurustelu pienituloisen miehen kanssa kävi ottamaan niin päähän, että lopetin suhteen. Mitään ei voitu tehdä, kun ei ollut varaa. Sitten, kun aloin tarjota, niin siitäkin tuli automaatti eli maksoin lopulta kaiken. Haluan syödä laadukasta ruokaa, koska minulla on siihen varaa. Haluan käydä ulkona syömässä ja kahviloissa. Kaikki tuo joko loppuu pienituloisen kanssa tai sitten joutuu maksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pidemmän päälle eri tulotasot aiheuttavat parisuhteessa ongelmia. Jos on yhteisiä lapsia, niin silloin tilanne on eri ja pitää yhdessä miettiä, miten yhteinen talous hoidetaan, jos toinen on vanhempainvapaalla. Itse olen hyvätuloinen nainen ja seurustelu pienituloisen miehen kanssa kävi ottamaan niin päähän, että lopetin suhteen. Mitään ei voitu tehdä, kun ei ollut varaa. Sitten, kun aloin tarjota, niin siitäkin tuli automaatti eli maksoin lopulta kaiken. Haluan syödä laadukasta ruokaa, koska minulla on siihen varaa. Haluan käydä ulkona syömässä ja kahviloissa. Kaikki tuo joko loppuu pienituloisen kanssa tai sitten joutuu maksajaksi.
Tämä x 1 000! Saisi olla melkoinen mies, että rupeaisin ketään elättämään heti suhteen alusta alkaen. Eri asia toki, jos pitkäaikainen puoliso esim. sairastuisi, silloin toki maksaisin isomman osan yhteisistä kuluista.
Päästä poloinen vapaaksi etsimään itselleen varakkaampi ja/tai tyhmempi naisystävä.