Harva flunssainen käy koronatestissä
Mitä olen jutellut tuttujen ja sukulaisten kanssa niin aika harva käy koronatestissä, jos on kurkkukipua, yskää, nuhaa tms. Eikä monet edes pysy kotona noissa oireissa.
Hallitus, STM ja THL höpöttää että ihmiset käy vastuullisesti testeissä ja sillä estetään koronan leviämistä. Missä haavemaailmassa ne elää?
Kommentit (32)
Kun ei sinne testiin pääse. Lapsella flunssan oireita, on päiväkodissa. Ei päässyt testiin. Oli kaksi päivää pois päiväkodista.
Juu, tällaista valitettavasti olen myös itse huomannut. Juuri kukaan kenet tiedän ei ole mennyt testeihin. Vain yksi meni joka joutui ihan siis sairaalaan pariksi yöksi, siellä sitten otettiin testi.
Eli valitettavasti nyt ei voida olla ihan varmoja siitä, mikä on todellinen tilanne. Vielä sellainenkin juttu, että testit eivät tosiaan aina näytä positiivista. Vääriä negoja on jonkin verran. Ehkä turvallisinta olisi testata koko perhe jos oireilevia on usea. Sattuuko se testin ottaminen kun ei kukaan siihen halua?
Ja voihan se olla ettei jengi haluakaan tietää mikä tauti on. Tieto koronainfektiosta voi saada mielen sekaisin ja oireet pahemmiksi stressin takia. Toisaalta tietämättömyyskin on ihan syvältä jos oireet pahenee rajusti.
Kyllä, kaupungilla on yskiviä ihmisiä. Jopa synttäreille olen mennyt ja vasta paikan päällä on selvinnyt, että sankarilla on yskä eikä ole käynyt koronatestissä. Vaikea siinä sanoa, että lähdenpä tästä kotiin.
Hallitus on tämän toimillaan aiheuttanut. Lähes kaikki rajoitukset poistettiin kerralla ja annettiin kansalle mielikuva ettei enää tartte varoa. Mitään valistusta ei ole juuri ollut asian tiimoilta.
Olen kesäisin räkäinen muutenkin, kiitos heinä- ja pujoallergian. Aivastan kymmeniä kertoja päivässä ja nenä valuu vettä. Joka kesä vaikka lääkkeet on.
Minulla on ollut tavalliset allergiaoireet huhtikuun puolesta välistä saakka. Olen ollut etätyössä, tehnyt ruokaostokset kotiinkuljetuksessa ja käynyt ulkona vain ulkoilemassa tai paikoissa, joissa ei ole muita. Ihan siksikin, että aivastelen aika ennakoimattomasti. Muutamaa läheistä olen tavannut, jotka elävät samanlaisessa kuplassa. En ole hakeutunut testiin. Elokuun puolivälissä pitää kaikkien palata toimistolle. Voi olla, että minut määrätään silloin testiin. Heinäoireilu ehkä ehtii loppuakin siihen mennessä. Toimistolle en tietysti aivastelevana ja nuhaisena aio mennä vaan kysyn työpaikalta, miten toimitaan. Samapahan se on jäädä sairauslomallekin, kun työnantaja ei luota, vaikka keväällä paiskittiin hommia etänä enemmän kuin toimistolla.
Olen käynyt kahdesti testissä kurkkukivun takia. Nopeasti sain ajan ja seuraavan päivän aamuna tekstarilla testituloksen.
Lapseni on myös käynyt kerran.
Kaverin lapsi on testattu kerran.
Tämä Helsingissä.
Huomattu on, että ihmiset vain haluaa ajatella "tää on vain flunssa" eikä lähde testeihin.
Varmasti koronaa on paljon enemmän liikkeellä kuin testeillä saadaan kiinni. Kohta alkaa sairaalat täyttymään rytinällä niin pahan kuuloisia yskiä ja sairaan näköisiä ihmisiä oon viime päivinä huomannut kun olen liikkunut ulkona. Ei vielä pari viikkoa sitten ollut tuollaista. En asu edes pääkaupunkiseudulla. Päätin alkaa taas enemmän eristäytymään.
Jyväskylässä ei pääse testiin ellei työterveys lähetä. Tai yksityinen.
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on, että ihmiset vain haluaa ajatella "tää on vain flunssa" eikä lähde testeihin.
Varmasti koronaa on paljon enemmän liikkeellä kuin testeillä saadaan kiinni. Kohta alkaa sairaalat täyttymään rytinällä niin pahan kuuloisia yskiä ja sairaan näköisiä ihmisiä oon viime päivinä huomannut kun olen liikkunut ulkona. Ei vielä pari viikkoa sitten ollut tuollaista. En asu edes pääkaupunkiseudulla. Päätin alkaa taas enemmän eristäytymään.
Kyllä ne kohta taas alkaa lisääntymään ne testit kun pitäisi töihin mennä ja saikkulappua lähdetään hakemaan. Aivan varmasti parin viikon päästä on todettuja tartuntoja moninkertainen määrä nykytilanteeseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä ei pääse testiin ellei työterveys lähetä. Tai yksityinen.
Onpa ihme kuukkikaupunni.
Jengillä on kesälomaa. Sen takia ei lähdetä testeihin kun sairaslomaakaan ei tarvita.
Juu oltiin kylpylälomalla ja aivan hirveää limayskää jotkut yskii. Pakkohan se on ajatella että noh, flunssaa tuo varmaan vaan on... kauhistus
No mä en ole päässyt testiin vaikka useampaan kertaan olen pyytänyt. Asun Vantaalla ja matkustan paljon julkisilla kulkuvälineillä töihin ja takaisin. On ollut flunssaa mutta jostain syystä ei testata.
Nyt tosiaan tällä viikolla on kuulunut joillain ihmeellistä kumeaa yskää kun asiaa rupesin miettimään. Voihan olla että on testattu, mutta toisaalta eikö suositus ole pysyä kotona flunssaisena joka tapauksessa, kun testit saattaa valehdellakin.
Vierailija kirjoitti:
Juu oltiin kylpylälomalla ja aivan hirveää limayskää jotkut yskii. Pakkohan se on ajatella että noh, flunssaa tuo varmaan vaan on... kauhistus
Ja mikähän on tällä kertaa selitys sille että korona aikana pitää lähteä kylpylälomalle? Mitäpä jos kävisi uimassa ihan jossain lähirannassa rauhallisena aikana.
Testiin ei pääse pelkillä perus lievillä flunssan oireilla, kuten kurkkukivulla ja nuhalla. Nimim. kokemusta kahdesta suuresta kaupungista. Ei kyllä silti tulisi mieleenkään liikkua oireisena missään.
Ihan samoja havaintoja tehnyt. Monet ihmiset liikkuu flunssaisena julkisilla paikoilla ja tuskin aikomustakaan mennä testiin tai pysytellä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea?
Näin se vaan on, että vain osa flunssaoireisista testataan.