Tuliko jollekin yllätyksenä että e-pillerit voivat aiheuttaa tulpan?
Kyllä mä olen ainakin lukenut pakkausselosteen ja lopetinkin pillerit 28v:nä olen ylipainoinen ja tiesin että riski on suuri joten lopetin
Kommentit (15)
Ei kai kaikki pillerit lisää riskiä? Mulla on perinnöllinen veritulppataipumus, mutta vain estrogeeniä sisältävät pillerit on kielletty (ei sillä, että käyttäisin kuitenkaan). Tähän sisältyy myös vaihdevuosihormoonit.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 16:37"]
Olen 10 vuotta ihmetellyt, että miksi lääkärit eivät ole sanoneet mitään, kun olen hakenut e-pillerireseptejä ja kertonut joka kerta äidilläni olleen aivoveritulppa 33-vuotiaana.
[/quote]
Miksi olet vain kummastellut mutta kuitekin hakenut pillerit?
koska en ole pitänyt itseäni pätevänä arvostelemaan lääkäreiden ammattiosaamista
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 16:29"]
Ei todellakaan tullut, mikä kohu?
[/quote]
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288573284929.html
Ei, koska mua ainakin lääkäri on varoittanut tuosta jo tätä ennen.
Eipä tullut yllätyksenä. Tuo on yksi syy, miksi en syö pillereitä vaan käytämme ehkäisynä kondomia.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 16:37"]
Olen 10 vuotta ihmetellyt, että miksi lääkärit eivät ole sanoneet mitään, kun olen hakenut e-pillerireseptejä ja kertonut joka kerta äidilläni olleen aivoveritulppa 33-vuotiaana.
[/quote]
Mitä he ovat vastanneet, kun olet kysynyt, miksi sinulle sopii pillerit, vaikka äidilläsi on ollu aivoveritulppa?
Itse on vastuu kannettava omasta terveydestään. Ei niitä rivilääkäreitä kiinnosta koko oma ja suvun sairaushistoriasi, valitettavasti. Itse söin pillereitä tyytyväisenä kera halvausoireisen migreenin vuosikausia, ennen kuin vastaan tuli lääkäri, joka kyseenalaisti tämän ehkäisykeinon jyrkin sanoin. Nyt menossa kolmas raskaus kera Klexane-pistosten, että veritulppa pysyisi pois. Pinnallista tukosta laskimoissa on reilusti pistoshoidosta huolimatta. Ei tule enää pieneen mieleenkään e-pillereiden syönti...
Ei tullut, mutta tässä viimeisimmässä kohussa on kyse siitä, että drospirenonia sisältävillä yhdistelmäpillereillä riski on moninkertainen muihin yhdistelmäpillereihin verrattuna. Se on tässä se pointti.
ei tullut yllätyksenä, koska loogisesti kuinka pillerit jotka vaihtaa hormonitasoa, siis koko kehon toimintaa, tekevät väliaikaisesti steriilin tai siis muuttavan ihmisen yhden tärkeimmistä terveyteen liittyvistä funktioista, tekevät hedelmöittymättömäksi, sekoittavat hormonien toimintaa, voi olla terveellistä?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 16:05"]
ei tullut yllätyksenä, koska loogisesti kuinka pillerit jotka vaihtaa hormonitasoa, siis koko kehon toimintaa, tekevät väliaikaisesti steriilin tai siis muuttavan ihmisen yhden tärkeimmistä terveyteen liittyvistä funktioista, tekevät hedelmöittymättömäksi, sekoittavat hormonien toimintaa, voi olla terveellistä?
[/quote]
Raskaus tekee ihan saman ja vielä suuremmalla tulppariskillä, mutta silti ihan ehdoin tahdoin hankkiudutaan raskaaksi. En itsekään pidä hormonaalista ehkäisyä riskien arvoisena ja käytänkin kondomia. Silti minua ihmetyttää, kun pillerien riskejä kauhistellaan, mutta samaan aikaan raskauden (tulppa)riskeistä vaietaan tyystin. Joissain tilanteissa voi olla fiksumpaa olla raskautumatta käyttämällä pillereitä, jos vaihtoehtona ovat raskauden aiheuttamat riskit.
Ei todellakaan tullut, mikä kohu?
Nyt kun ihmiset lopettavat paniiikissa pillereitään, lääkäreiden kannattaisi yrittää markkinoida kuparikierukoita. Monilla ihmisillä kumin käyttö on melkoista tumpulointia.