Haaste: voitko olla ostamatta turhaa koko kesän yli?
Kommentit (17)
Joo voin, en osta uusia vaatteita tai muutakaan kesäksi. Vanhatkin käy.
Säästän sen verran, että pääsen lämpimään talvella. Ihanaa suomen kesä!
:-)
Voin ja en voi. Suklaa ja jäätelö on turhaa, mutta ostan silti.
J''telöt, kaupan välipalat, makeiset muulloin kuin karkkipäivänä, juusto, kalliimmat leivät, leikkeleet, tuoremehut ja monet monet muut elintarvikkeet ovat turhaa. Samoin lastenvaatteet, lapsilla on jo kaikkea. Astiat.
En usko, että pystyisin täysin olla ostamatta turhaa, mutta yritän kuitenkin jonnin verran. Juustoa ostettiin taaskin ja vissyä. Mutta esim. iltapäivälehtien ostamisesta olen luopunut kokonaan, samoin lehtitilauksista yht lukuunottamatta, tv:tä ei ole, en enää tupakoi, en juopottele, eineksiä syödään harvoin, kahviloissa käyn harvemmin kuin ennen, itselle en enää osta niin paljoa vaatteita enkä lapsillekaan kyllä, kirjoja emme osta enä, käymme kirjastossa...
Yllättävän harva tajuaa, että suurin osa kirppisostoista on ihan turhia. Niitäkin välttelen, mutta jos lapset on mukana kirppiskell
ä, saavat minut aina ostamaan kaikkea krääsää ja vaatetta. Käymme nykyisin harvemmin kirppiksillä muuta kuin yymässä.
No LIHA on ihan turhaa ja sitä meille ei ostetakaan muuta kuin jouluna. Murot on melko turhia, mieluummin laitan puuroa.
Ok...
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 00:46"]
J''telöt, kaupan välipalat, makeiset muulloin kuin karkkipäivänä, juusto, kalliimmat leivät, leikkeleet, tuoremehut ja monet monet muut elintarvikkeet ovat turhaa. Samoin lastenvaatteet, lapsilla on jo kaikkea. Astiat.
En usko, että pystyisin täysin olla ostamatta turhaa, mutta yritän kuitenkin jonnin verran. Juustoa ostettiin taaskin ja vissyä. Mutta esim. iltapäivälehtien ostamisesta olen luopunut kokonaan, samoin lehtitilauksista yht lukuunottamatta, tv:tä ei ole, en enää tupakoi, en juopottele, eineksiä syödään harvoin, kahviloissa käyn harvemmin kuin ennen, itselle en enää osta niin paljoa vaatteita enkä lapsillekaan kyllä, kirjoja emme osta enä, käymme kirjastossa...
Yllättävän harva tajuaa, että suurin osa kirppisostoista on ihan turhia. Niitäkin välttelen, mutta jos lapset on mukana kirppiskell
ä, saavat minut aina ostamaan kaikkea krääsää ja vaatetta. Käymme nykyisin harvemmin kirppiksillä muuta kuin yymässä.
No LIHA on ihan turhaa ja sitä meille ei ostetakaan muuta kuin jouluna. Murot on melko turhia, mieluummin laitan puuroa.
[/quote]
Uudet kesävaatteet - emme tarvi oikeasti
Tuskinpa voin. Lapsi pettyisi kovin, jos lopettaisin karkkipäivät (nämähän ovat turhaa), emme menisikään Linnanmäelle ja ostaisi siellä ranneketta ja hattaraa (turhuuttahan nämä), emme menisikään lastenkonserttiin( eipähän tämäkään ole hengissä pysymiselle välttämätönsä), emme kävisikään kesäteatterissa ja elokuvissa kuten joka kesä, emme ostaisi paikallisliikenteen lippuja ja menisi uimaan, enkä ostaisi lapselle uutta pyörää (lue kierrätettyä). Mielellään ostaisin hänelle myös uuden uimapuvun, sandaalit, muutamat sortsit ja t-paitoja. Vanha uikkari on mennyt pieneksi ja korvauskelvottomaksi, voisihan kesällä juosta lenkkareissa/paljain jaloin ja niitä yksiä sortseja ja kahta t-paitaa toki voisi pestä käsinkin joka ilta. en vain jaksaisi sellaista ruljanssia.
Tänä kesänä voin olla ostamatta turhuuksia. Kun ei ole millä ostaa ja luottokorttia en ole suostunut ottamaan (joskus oli ja olin lirissä, kun,sain sen pois en uutta ota), niin turhuudet jäävät kauppaan. Sinne tosin jää myös kaikkea muuta kivaa.
Ap olisi ollut fiksu jos olisi määritellyt turhan edes jollakin tavalla avauksessaan.
Jos on ostanut ruokaa vieraiden varalle liikaa, onko se turhaa? Sitä tuskin voin välttää.
Onko Linnanmäenreissu turha, jos jos siellä on ahdasta, tylsää, lapset joutuvat sokerishokkiin ja oksentelevat laitteista pois horjuessaan?
Shoppailua (vaatteita, kosmetiikkaa jne., joita ei tarvitse) on helppo välttää. Lapsille tulee joskus ostettua hilavitkuttimia, joita he kovasti haluavat, mutta jotka ovat aivan turhakkeita. Siitä tulee heille hyvä mieli, onko ostos siis turha?
Mun on helppo ottaa haaste vastaan, koka en ole koskaan pitänyt osteskelusta.
Kiitos aloittajalle! Tärkeä asia.
Itselleni turhuudesta sallin, jos varoja on, kahviloissa käymisen, koska se on minusta jotenkin kulttuurista toimintaa kuitenkin, liittymistä elämään. Sen sijaan en tahdo turhia esineitä ympärilleni. Vaikeinta minulle on olla ostamatta kirpputoreilta jotain ihanaa ja yksilöllistä, kuten vaikka vanhoja astioita, vaikka ne eivät mahdu mihinkään. Pyrin siis ajattelemaan, että on eri asia ihailla jotain tavaraa ja haluta se omaan kaappiin.
On tärkeää että kulutustottumuksiaan kyseenalaistaa.
Turhuutta minulle on kuntosalikortti, urheilutamineet, karkit, herkut, suurin osa ruuasta (ihminen pärjää varsin hyvin oman kasvimaan sadolla + lihasta saatavalla proteiinilla), aika monet vaatteet, astiat, kirjat, sanomalehdet, alkoholi, uudet huonekalut, verhot...
Tarpeellisia on oikeastaan vain auto, bensa, pesukone, tulitikut ja kunnon kengät.
Haastan siis kaikki palstalaiset, etenkin ap:n, mukaan siihen, että kesällä ei saa ostaa muuta kuin bussikortin/bensat autoon, kodinkoneen rikkoutuneen tilalle, tulitikkuja (näitä tarvitaan maalla saunan lämmityksessä) sekä kunnon kengät. Ruoka omasta maasta tai metsästämällä.
En pysty enkä halua. Ostan joka tapauksessa herätteenä kuitenkin jotain sellaista jota en tarvitse.
lasten uudet vaatteet ja lelut jäävät ostamatta tänä kesänä.
Jos jotakin hankin, niin eihän se sitten ole minulle turhaa. Sillä ei ole väliä, jos se jonkun muun mielestä on turhaa. Onko 125 euron konserttilippu turha? Ei, jos sillä saa mitä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 07:03"]
Tuskinpa voin. Lapsi pettyisi kovin, jos lopettaisin karkkipäivät (nämähän ovat turhaa), emme menisikään Linnanmäelle ja ostaisi siellä ranneketta ja hattaraa (turhuuttahan nämä), emme menisikään lastenkonserttiin( eipähän tämäkään ole hengissä pysymiselle välttämätönsä), emme kävisikään kesäteatterissa ja elokuvissa kuten joka kesä, emme ostaisi paikallisliikenteen lippuja ja menisi uimaan, enkä ostaisi lapselle uutta pyörää (lue kierrätettyä). Mielellään ostaisin hänelle myös uuden uimapuvun, sandaalit, muutamat sortsit ja t-paitoja. Vanha uikkari on mennyt pieneksi ja korvauskelvottomaksi, voisihan kesällä juosta lenkkareissa/paljain jaloin ja niitä yksiä sortseja ja kahta t-paitaa toki voisi pestä käsinkin joka ilta. en vain jaksaisi sellaista ruljanssia.
[/quote]
Voi mitä humblebragia. Noista läheskään kaikki eivät ole turhakkeita.
Koitapa olla koko kesä syömättä jäätelöö ja juomatta paria terassilla, nää olis turhat mulle mutta aion silti niitä harrastaa kesällä, ei pysty :D
Olen jo viime vuodet pystynyt olemaan, joten kesä ei tuota ongelmia.
Kiitokset tästä kuuluu bloggareille, jotka ovat tehneet minulle tämän vastenmielisyyden kuluttamiseen! :)
mulla on käsilaukut, mutta silti niitä tulee ostettua koko ajan lisää..