Takapuolessa 4cm laaja punainen paukama, mikä voi olla?
On hyvin punainen, kuumottaa ja on hieman koholla. Olemme olleet mökillä jonka piha-alueella myös punkkeja. Olen raapinut paukamaa tajuamatta katsoa sen kummemmin takapuoltani...
Mistä erottaa punkin ja mäkäräisen pureman esimerkiksi?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös punkin puremasta pidä huolestua vasta kun se on yli 5cm?
Noin puolet borrelioosin saaneista ei saa mitään iho-oireita. Vasta myöhemmin osalle tulee esim Yleisoireita, neurologisia oireita tai niveloireita.
Eli borrelioosi kannattaa ottaa vakavasti!
Mutta lähes aina alue punoittaa jonkin verran, eikä siitä ole syytä hermostua jos ihottuma menee muutamassa päivässä ohi. Laajeneva ihottuma on huolestuttava, ja ihan terveyskirjaston sivuillakin lukee rajana 5cm, jos sitä suuremmalle alueelle leviää niin on syytä huolestua.
Miltä punkin purema tuntuu? Jos on borrelioosi?
jos on häntäluun kohdalla sinus pilonidalis
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
On pakaralihaksessa. Kuumottaa kyllä Jännästi tai sit kuvittelen koko homman. Ihan kuin olisi vähän suurentunut, mutta on vielä alle 5cm. Ei havaintoa milloin mahdollinen punkki olisi pistänyt. Eikä kai mitenkään kauhean tyypillinen paikka edes? T. Ap
Mulle tulee paarmoista koholla olevia ja kuumottavia paukamia. Paarmoja on ainakin täällä nyt paljon.
Herpes simplex jos kuumottaa ja koholla😞
Mulle on tullut ihan hyttysen pistosta laaja punoittava ja kuuma alue. Varmaan ylikin tuon 5cm. Menee muutamassa päivässä ohi kyllä. Olisin luullut joksikin pahemmaksi, jos en olisi nähnyt että alkoi tavallisen hyttysen piston näköisenä ja sitten levisi. Turvoksissakin oli isolta alueelta. Syön jo antihistamiinia joka päivä, eli ei kai tuollaista reagointia mitenkään estääkään voi.
Paarman puremista voi tulla ihan jäätävät paukamat ainakin mulla. Onko siinä vaan yksi purema, vai voiko olla esim kaksi vierekkäin yhdessä?
En usko et on paise..Joku pistos se on, ei ole mitenkään kovin kipeä, mutta hieman aristaa. Kutiava on ollut myös. T. Ap