Olisitko hengissä jos olisit synnyttänyt samalla aikakaudella kuin isoäitisi?
Eli olisitko selvinnyt nykyisistä synnytyksistäsi entisaikaan, entä olisiko lapsesi selvinneet?
Kuinka vahvoja ne esiäidit ovatkaan olleet, jotka ovat selvinneet synnytyksistä hyvinkin hurjissa olosuhteissa ja saaneet elämänsä aikana vielä monta kertaa enemmän lapsia kuin naiset nykyään. Kaikki kunnia vahvoille esiäideille :)
Itse en olisi hengissä, jos olisin joutunut synnyttämään isoäitini aikakaudella 70 vuotta sitten. Olisin kuollut todennäköisesti suureen verenhukkaan (näin olisi käynyt kummankin lapseni synnytyksessä ilman tehokasta nykypäivän sairaanhoitoa) kaiketi jossain saunan lauteilla. Lapseni sen sijaan olisivat mitä todennäköisimmin jääneet henkiin.
Kommentit (76)
todennäköisesti kyllä. ekassa leikattiin välilihaa, toisessa repesi hallitusti.
Enköhän olisi hengissä. Ja lapsikn.
En tiedä, lapsiveden menosta oli kulunut 1,5 vuorokautta ennenkuin tipan avulla syntyi. Itse varmaan olisin selviytynyt, mutta jos tipalla ei olisi käynnistetty, niin en tiedä milloin vauva sieltä omineen olisi tullut.
Meillä olisi esikoinen todennäköisesti kuollut. Onneksi ei tarvinnut synnyttää saunassa, kuten mummoni 50-luvulla.
Luultavasti oltaisiin hengissä, tosin luomusti en olisi raskautunut. Munkin molemmat mummot ovat synnyttäneet ainakin osan lapsistaan sairaalassa.
Hengissä oltaisiin,mutta nykyisen kahden sijaan lapsia olisi varmaan 15-20. aloitin 21v. ja yhden kuukautiskierron ajan olen päässyt ,etten tullut raskaaksi ilman tarkkaa ehkäisyä. Ja saunassa ne olisi tuosta vaan pullahtaneet maailmaan,
Minä olisin, lapset ei. Lapset syntyi rv25 kiivaan 5viikon estelyn jälkeen.
No vissiin 50-luvulla oli jo sektiot mahdollisia..? Eli jos niin, silloin olisimme selvinneet. Mutta jos olisi ollut se perinteinen sauna synnytys niin ainakaan lapsi ei olisi selvinnyt, koska ei olisi mahtunut syntymään.. Itsekin olisin kuollut ilman hätäsektiota.
Missäpäin Suomea on vielä 50- ja jopa 60-luvulla saunassa synnytetty?
Mun isoäidit synnyttivät jo 40-luvulla sairaalassa, vaikka eivät edes asuneet kaupungissa.
Luultavasti en. Vai milloin antibiootit keksittiin, penisilliini? Isoäitini synnytti 30-50-luvuilla. Esikoisen kanssa vedet meni, supistukset ei käynnistyneet ja minulla nousi tulehdusarvot, sain antibioottitippaa. Olisin siis saattanut kuolla synnytyksen jälkeen lapsivuodekuumeeseen. Toisessa synnytyksessä lapsi ei olisi luultavasti selvinnyt (syntyi rv 30). Kolmannessa vauva kuoli kohtuun ja synnytys käynnistettiin, en tiedä olisiko käynnistynyt itsekseen jossain vaiheessa vai olisinko sitten saanut tulehduksen.
Olisin selvinnyt, samoin vauva. Synnytys meni oikein loistavasti.
En olisi selvinnyt hengissä synnytysikään, vaan kuollut noin 5-vuotiaana (ykköstyypin diabetekseen).
Olisin mahdollisesti menehtynyt synnytykseen, sillä istukka ei itsellään lähtenyt syntymään. Vai mietenköhän tuollaisissa tilanteissa on ennen toimittu? Lapsi olisi varmaan selvinnyt.
Olisin luultavasti hengissä, samoin kolme lastani. Ensimmäiseen sain puudutusta, mutta kaksi seuraavaa tulivat sen verran kiireellä ulos, että hyvä kun sain vedettyä sairaalan vetimet päälle kunnes vauvat jo luomuna tulivatkin.
Emme olisi, esikoinen eikä minäkään. Perätilassa eikä ollut tilaa tulla ulos. Joskus on käynyt mielessä, että olisi ollut tuskallinen loppu.
en toisen raskauden jälkeen. Minulle tuli erittäin vakava kohtutulehdus, lääkärit kertoivat, että ennen aikaan siihen kuoli eniten vastasynnyttäneitä äitejä.
Esikoiseni ei myöskään olisi hengissä. Syntyi keskosena. Eli hengissä olisi vain toinen lapseni ja mieheni. Eikä muita lapsia olisi koskaan tullutkaan.
Olisin, jos lapsi olisi pilkottu kohtuun, sillä itsekseen ei olisi mahtunut. Äitini syntyi saunassa, ja Saunaolosuhteissa ilman lääkäriä joka olisi tuon toimenpiteen suorittanut olisin saattanut kuolla. Tai ehkä häpyluun rikkominen olisi auttanut myös. Onneksi synnytin nykyaikana ja sain hätäsektion.
Mun eka synnytys oli aika vaikea, mutta isoäitini aikaan synnyttäessä olisin todennäköisesti hyörinyt jalkeilla monenmoisissa hommissa synnytykseen saakka, ja se olisi ehkä saanut vauvan tulemaan liukkaammin ulos. Hän olisi varmaan ollut syntymäpainoltaan pienempi heikomman ravitsemustilani vuoksi.
En olisi hengissä. Vaikea toksemia, kaksoset ja kiireellinen sektio.