Perseilevä peikonlehti vol. 2: vinkkejä huonekasvien kasvattamiseen kaupan hedelmistä?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kiiviä olisi hauska kokeilla! Miten olette saaneet siemenet erotettua hedelmälihasta?
Joitain kiivin kaltaisia (esim tomaatti) olen nähnyt suosituksia, että kannattaisi fermentoida. Itse en ole vaivautunut, olen enimmät mähnät imeskellyt niistä suussa pois, sitten sylkenyt siemenet käsipaperille ja hammastikulla rapsutellut ne eroon lopuista hitusista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitaija on helppo, nopea ja siementen itävyys 250%!!!! 😆
Ohhoh, tämähän voisi olla helppo! Tuleeko pitaijasta kovinkin piikikäs?
On se ihan kaktusmaisen piikikäs, vaikka nuoressa kasvissa piikit ovat kyllä ihan pehmeät. Siirsin pitaijani isompaan ruukkuun vanhat patakintaat käsissä, kun ei sitä kärsinyt muuten käsitellä. Pitaija muuten lähtee tosi helposti pistokkaastakin kasvamaan, katkaisin siitä irronneen oksan puoliksi ja tökkäsin palat multaan, ja molemmat lähtivät kasvamaan.
Onko kellään tietoa minkä ikäisenä pitaija kukkii? Omaani en ole saanut kukkimaan, vaikka se on ollut minulla jo muutaman vuoden.
Kukaan kokeillut granaattiomenaa?
Taateli lähtee helposti kasvamaan, mutta juuret ovat ihan sklin vahvoja eli älkää vaan painako sitä 'kiveä' ruukun reunaan toisen kasvin varjoon itämään. :/ Tuli helkkarinmoinen repiminen! :D Kahvipuita on pari, aika kivoja (pavut saatu ystävältä, jolla kahvipuu teki jo papuja!), mutta kylmänarkoja ovat. Passion iti nätisti, mutta alut lakastuivat ilm. kastelin liikaa. Chilejä kylvän, kun sopivan makuisia tulee ostettua, samoin paprikaa, tomaatteja ym. Aikaisemmin ollut myös appelsiini, mandariini (tai klementiini, en nyt muista tarkemmin), avokado - nämä kuivuivat jossain vaiheessa keskitalvella.
Kannattaa vaan kokeilla, jos joku mielenkiintoinen hedelmä tulee vastaan. ;)
Avokadoja löytyy kaksi. Selvästi eri lajiketta. Toinen pudottaa aina vanhat lehdet, kun on tehnyt uudet, toinen taas tekee valtavasti lehtiä.
Sitruunapuuviidakko on itämässä - kohta jo tässä varmaan saa teekuppiin ja lohen päälle tuoreet sitruunat puristaa, not :DD